2019-04-28, 15:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Till er som har låg testosteron.
Jag hade 13 nmol/L i många år. Med nofap har den ökat till 30. Frågor på detta?

ceteris paribus?
Citera
2019-04-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
ceteris paribus?

Svenska tack.
Citera
2019-04-28, 18:17
Medlem
Citat:

Utveckla gärna.

Hur är alla andra värden, prolaktin, östrogen, shbg?
Citera
2019-04-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
Utveckla gärna.

Hur är alla andra värden, prolaktin, östrogen, shbg?

Jag slutade helt enkelt att runka och hade mindre sex då jag läst att många som runkar till porr också haft problem med låg testosteron. Läste om en som höjde sin testo med 300% så jag blev motiverad.

Hade SHBG i lägre referensintervallet. Prolaktinet var en aning för högt på 430. Östrogen kollades ej. Allt annat normalt. Efter nofap var testosteron 30 nmol. Inget annat kollades dock.

Med nofap har spontana erektioner återkommit, smärtor i kroppen har försvunnit, sover bättre och har gått ner i vikt.
Jag är övertygad om att porr och överorgasmande gör män till betahanar då det sabbar hjärnkemin och hormoner. Ni som inte testat, gör det!
Citera
2019-04-28, 18:51
Medlem
Citat:
Jag slutade helt enkelt att runka och hade mindre sex då jag läst att många som runkar till porr också haft problem med låg testosteron. Läste om en som höjde sin testo med 300% så jag blev motiverad.

Hade SHBG i lägre referensintervallet. Prolaktinet var en aning för högt på 430. Östrogen kollades ej. Allt annat normalt. Efter nofap var testosteron 30 nmol. Inget annat kollades dock.

Med nofap har spontana erektioner återkommit, smärtor i kroppen har försvunnit, sover bättre och har gått ner i vikt.
Jag är övertygad om att porr och överorgasmande gör män till betahanar då det sabbar hjärnkemin och hormoner. Ni som inte testat, gör det!

OK, mitt prolaktin låg på 500 senast. Vet att högt prolaktin sänker testosteronet.
Citera
2019-04-28, 18:55
Medlem
Citat:
OK, mitt prolaktin låg på 500 senast. Vet att högt prolaktin sänker testosteronet.

Japp prolaktin sänker testosteronet så in i helvete. Har man runkat sönder sig själv i många år nedregleras dopaminreceptorer i prefrontal cortex. Hjärnröntgenbilder har visat detta i studier.
Lägre dopamin ger högre prolaktin och lägre testosteron.
Man kan fuska genom att börja med dopaminagonister. Det funkar ett tag tills receptorerna nedreglerats ytterligare.

Mycket tyder på att porr och onani är orsaken till denna testosteronbrist-epidemi idag. Man får ju även synergistisk effekt efter hand eftersom man får mer energi att förändra livsstil i övrigt. Bra kost och sömn, viktminskning och styrketräning är a och o för testosteron också.
Senast redigerad av VillJalentine 2019-04-28 kl. 18:59.
Citera
2019-04-28, 21:16
Medlem
Citat:
Japp prolaktin sänker testosteronet så in i helvete. Har man runkat sönder sig själv i många år nedregleras dopaminreceptorer i prefrontal cortex. Hjärnröntgenbilder har visat detta i studier.
Lägre dopamin ger högre prolaktin och lägre testosteron.
Man kan fuska genom att börja med dopaminagonister. Det funkar ett tag tills receptorerna nedreglerats ytterligare.

Mycket tyder på att porr och onani är orsaken till denna testosteronbrist-epidemi idag. Man får ju även synergistisk effekt efter hand eftersom man får mer energi att förändra livsstil i övrigt. Bra kost och sömn, viktminskning och styrketräning är a och o för testosteron också.

Kan tänka mig att porr är den stora boven, inget som är naturligt.
Citera
2019-04-29, 10:54
Medlem
Citat:

Vad sade läkarna om ditt prolaktinvärde? Vad ansåg de var orsaken och vad skall man göra?
På mig sade de bara att det beror på stress. Vore intressant att testa värdet igen för att se vad de ligger på nu när teston är normal.
Citera
2019-04-29, 11:20
Medlem
Citat:
Vad sade läkarna om ditt prolaktinvärde? Vad ansåg de var orsaken och vad skall man göra?
På mig sade de bara att det beror på stress. Vore intressant att testa värdet igen för att se vad de ligger på nu när teston är normal.

Gjorde du ett test på testosteronet innan och efter du slutade onanera?
Citera
2019-04-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Gjorde du ett test på testosteronet innan och efter du slutade onanera?

Ja. Innan pendlade det mellan 13-16 nmol/L i flera år.
Efter: 30 nmol/L
Citera
2019-04-29, 17:02
Medlem
Citat:

Jag tycker detta är intressant. Är det porr eller utlösning för ofta som är orsaken till det låga värdet?
Jag säger inte emot dig men sjunker t.ex. testosteronvärdet om man:

1. Tittar på porr dagligen utan att runka?
2. Runkar dagligen utan att titta på porr?
3. Knullar dagligen?

Tacksam för svar.
Citera
2019-04-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Jag tycker detta är intressant. Är det porr eller utlösning för ofta som är orsaken till det låga värdet?
Jag säger inte emot dig men sjunker t.ex. testosteronvärdet om man:

1. Tittar på porr dagligen utan att runka?
2. Runkar dagligen utan att titta på porr?
3. Knullar dagligen?

Tacksam för svar.

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor eftersom det säkerligen är högst individuellt. Allra värst drabbad är man om man varit porrberoende under flera år och runkat till porr mycket mer frekvent utlösning.
Kroppen är inte skapad för denna typ av stimulans och man förändrar hjärnan.
Jag tror att folk påverkas olika och detta kan i alla fall vara värt att prova om man lider av låg testosteron och vet med sig att man sysslar för mycket med porr/sex/onani.
Sex är i alla fall bättre än att runka. Det ger inte samma dopaminpåslag och man blir nöjd sexuellt ett tag till skillnad från porr som ger världens chaser effekt att man vill ha mer. Man bränner ur dopaminsyssemet totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in