2019-04-27, 22:04
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Spännande så bara VG och LKG är ansvariga för hela verksamheten. Fast du har byggt telefoner o löst upp svar???? Trodde det fanns överföringar av pengar som påvisar HP pengar som delars mellan er tre. Men jag har väl läst fel????
Jag vill också tillägga en fråga, alla andra som också hållit på med utrustning. Vad anser du att dom är? Anställda? I så fall av vem? Av mig? Varför ska inte dom betala skatt?

Citat:
Ursprungligen postat av firemire
En intressant iakttagelse jag gjort, speciellt på Flashback, är att det fokuseras mycket på "Hur kan du säga att du är oskyldig om du byggt telefoner*haft miljoner i kontanter*grävt ner pengar*haft krypterad mejl*beställt tusen mobiler". Anledningen till detta tror jag är för att det är lite spännade, lite pirrigt. Det många inte inser är att det precis som 23-aringen säger inte är några brottsliga handlingar. Skattebrott sker när du undandrar staten skatt. Det är inte olagligt för att du har det i kontanter 20 km ner i jorden, i form av ren kryptonit eller på ditt bankkonto. Det kan vara indicier till att man medverkat och varit del av en brottslig handling. Men handlingarna i sig är ej brottsliga.
Mycket bra skrivet, detta är varför jag gång på gång ifrågasatt min häktning eftersom åklagarna inte ens utreder brottet. Istället frågar dom vad en viss kartong använts till och ställer frågor om min familj. Inte riktigt rätt prioritet när någon är häktad kanske.
Det är just där en brottsutredning börjar. Vad hände egentligen och varför?
Men denna fråga har man inte ställt särskilt ofta i denna utredning. Något jag saknar i vartenda förhör är ”hur vet du det?”. Men det är självklart inga frågor som EBM vill ställa för då skulle det kanske komma fram att hälften av det som sagts mer eller mindre varit antaganden.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-04-27 kl. 22:24.
Citera
2019-04-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Jag vill också tillägga en fråga, alla andra som också hållit på med utrustning. Vad anser du att dom är? Anställda? I så fall av vem? Av mig? Varför ska inte dom betala skatt?

Mycket bra skrivet, detta är varför jag gång på gång ifrågasatt min häktning eftersom åklagarna inte ens utreder brottet. Istället frågar dom vad en viss kartong använts till och ställer frågor om min familj. Inte riktigt rätt prioritet när någon är häktad kanske.
Det är just där en brottsutredning börjar. Vad hände egentligen och varför?
Men denna fråga har man inte ställt särskilt ofta i denna utredning. Något jag saknar i vartenda förhör är ”hur vet du det?”. Men det är självklart inga frågor som EBM vill ställa för då skulle det kanske komma fram att hälften av det som sagts mer eller mindre varit antaganden.
Vilka andra som hållit på med utrustning? Framgår inte av utredningen vilka alla andra är
Citera
2019-04-27, 23:02
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Vilka andra som hållit på med utrustning? Framgår inte av utredningen vilka alla andra är
Just det som är problemet. Åklagaren säger ju själv i media, tror det är uppdrag granskning att dom skulle stoppa fusket för det skulle minsan inte få fortsätta en gång till.
Lämpligt hade kanske varit att spana ett halvår till, dels för att se hur pengarna rör sig EFTER provet då studenterna faktiskt betalar och dels för att kunna ta reda på vem som gör vad och hur många som är inblandade.
Jag har vid flera tillfällen berättat om att det finns fler som gjort utrustning, åklagaren har inte brytt sig om det särskilt mycket. Dom har dock frågat vilka det är som suttit på vilken plats hemma på min övervåning så dom är ju inte så dumma att dom inte förstår att det är fler inblandade.
Att ha span på en person som lämnar ett paket är ju en sak, men man kanske ska spana hela vägen så man ser vart saker och ting kommer ifrån också. Speciellt när Samir i SVT dold redan förmedlat att det handlar om stora anonyma nätverk där många personer samarbetar.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-04-27 kl. 23:05.
Citera
2019-04-28, 00:01
Medlem
Citat:
Just det som är problemet. Åklagaren säger ju själv i media, tror det är uppdrag granskning att dom skulle stoppa fusket för det skulle minsan inte få fortsätta en gång till.
Lämpligt hade kanske varit att spana ett halvår till, dels för att se hur pengarna rör sig EFTER provet då studenterna faktiskt betalar och dels för att kunna ta reda på vem som gör vad och hur många som är inblandade.
Jag har vid flera tillfällen berättat om att det finns fler som gjort utrustning, åklagaren har inte brytt sig om det särskilt mycket. Dom har dock frågat vilka det är som suttit på vilken plats hemma på min övervåning så dom är ju inte så dumma att dom inte förstår att det är fler inblandade.
Att ha span på en person som lämnar ett paket är ju en sak, men man kanske ska spana hela vägen så man ser vart saker och ting kommer ifrån också. Speciellt när Samir i SVT dold redan förmedlat att det handlar om stora anonyma nätverk där många personer samarbetar.
Då borde fusket fortsätta men verkar inte skett VT 19. Pausar man nu då- de andra alltså?
Citera
2019-04-28, 01:21
Medlem
firemires avatar
Citat:
Då borde fusket fortsätta men verkar inte skett VT 19. Pausar man nu då- de andra alltså?

Varför borde fusket ha fortsatt? Nu när man gjort klart att det var olagligt. En kanske hävdar att personer som är kriminella skiter i det, men ingen av de inblandade här skulle jag klassa som kriminella. Det är inte den vanliga typen street-thugs som ägnar sig åt att fuska på ett prov och teknisk utrustning.
Citera
2019-04-28, 02:11
Medlem
23-aringens avatar
Citat:

Om vi drar en teori om att du knarkar. Du köper alltid av samma umgänge men helt plötsligt så får du höra att några i det umgänget åkt dit när dom skulle leverera en större mängd. Polisen går ut i media om att man nu letar efter resterande personer.
Tror du då att de resterande langarna fortsätter som om ingenting hänt eller ligger dom lågt?

Jag har själv ingen insikt i sådan verksamhet men jag kan anta att dom ligger lågt.

I slasken finns bevis om en fuskare som åkte dit VT18 som inte fanns i HP-Hjälpens kundlistor överhuvudtaget.
Denna person blev påkommen redan under första provet då hen av misstag verkar ha satt på högtalarfunktionen så att fusket läses upp i hela klassrummet..
Det finns fler leverantörer och vad jag kunnat se utifrån fuppen så har dom i vissa fall samverkat.
Att stoppa fusket är nog svårt, särskilt när myndigheterna säger att det är lagligt...
Senast redigerad av 23-aringen 2019-04-28 kl. 02:30.
Citera
2019-04-28, 02:45
Medlem
Citat:
Om vi drar en teori om att du knarkar. Du köper alltid av samma umgänge men helt plötsligt så får du höra att några i det umgänget åkt dit när dom skulle leverera en större mängd. Polisen går ut i media om att man nu letar efter resterande personer.
Tror du då att de resterande langarna fortsätter som om ingenting hänt eller ligger dom lågt?

Jag har själv ingen insikt i sådan verksamhet men jag kan anta att dom ligger lågt.

I slasken finns bevis om en fuskare som åkte dit VT18 som inte fanns i HP-Hjälpens kundlistor överhuvudtaget.
Denna person blev påkommen redan under första provet då hen av misstag verkar ha satt på högtalarfunktionen så att fusket läses upp i hela klassrummet..
Det finns fler leverantörer och vad jag kunnat se utifrån fuppen så har dom i vissa fall samverkat.
Att stoppa fusket är nog svårt, särskilt när myndigheterna säger att det är lagligt...
Oherregud. Hur lyckas man slå på högtalarfunktionen sådär? Måste ha varit mobiltelefoner som inte var modifierade för just fusket.

Jo jag känner till andra ligor som sålde fusk. Det var inte bara HP-hjälpen. Dessa ligor ligger väldigt väldigt lågt just nu men har fått höra lite från olika håll att man fortsätter sälja fusk dock inte i stora mängder. Rör sig mellan 10-15 kunder tror jag. Sen har de ett väldigt avancerat sätt att ”verifiera” sina kunder så det inte är farbror blå som är en av kunderna.

Men resten av de större ligorna har gått under radarn.
Citera
2019-04-28, 14:10
Medlem
ssalks avatar
Citat:

Jag vet att en fuskare blev påkommen i Linköping när telefonhögtalaren började läsa upp rätt svar i första delprovet. Det var en Malmöbo som senare blev polisanmäld för osann försäkran. Men det skedde våren 2016. Kommer du ihåg fel år eller har samma visa skett flera gånger?
Citera
2019-04-28, 14:15
Medlem
Stridsplanets avatar
Någon som kan svara på varför Lovisa Hellberg är med som "expert" i riksdagens utredning om fusk vid högskoleprovet? Se här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitteberattelse/utredningen-om-fusk-vid-hogskoleprovet-u-201807_H6B2U07
Citera
2019-04-28, 14:53
Medlem
ssalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridsplanet
Någon som kan svara på varför Lovisa Hellberg är med som "expert" i riksdagens utredning om fusk vid högskoleprovet? Se här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitteberattelse/utredningen-om-fusk-vid-hogskoleprovet-u-201807_H6B2U07
Jag har sett det och kom då fram till att det måste vara en annan Lovisa som avses. Nedanstående Lovisa är departementssekreterare på Universitets- och högskoleenheten, Utbildningsdepartementet. Det måste vara hon som sitter med som expert i utredningen.

https://www.linkedin.com/in/lovisahellberg

Det råder ingen tvekan att trådens Lovisa också besitter expertkunskaper. Men det känns långsökt att hon skulle köpa en fuskplats i provet som mullvad för att fördjupa sig i HP-fusk, då hon studerar till läkare och inte juridik.
Senast redigerad av ssalk 2019-04-28 kl. 15:01.
Citera
2019-04-28, 15:24
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssalk
Jag vet att en fuskare blev påkommen i Linköping när telefonhögtalaren började läsa upp rätt svar i första delprovet. Det var en Malmöbo som senare blev polisanmäld för osann försäkran. Men det skedde våren 2016. Kommer du ihåg fel år eller har samma visa skett flera gånger?
Detta hände VT2018 så det har skett fler gånger i så fall.
I utredningen står det att EBM inte avser att väcka något åtal mot den personen i alla fall.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-04-28 kl. 15:31.
Citera
2019-04-28, 15:56
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro i frågan. Det är möjligt att det finns fler verksamheter än HP hjälpen och det kanske är som Firemire skriver så att man nu när man sett att det är olagligt och inte bara omoraliskt så lägger man ner. Antar att det är på de grunderna HPhjälpen lagt ner bla. Dock verkar du fortfarande hävda att det är lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in