Citat:
Ursprungligen postat av
Rickardka
Vad tänker du kring de personers liv som har och kämpar för att komma in på deras drömutbildningar? Ska inte personerna som har förstört deras liv bli straffade?
Det jag stör mig på är att 23-åringen, som utger sig för att vara en av ligans dömda medlemmar, sitter och ler och ser fram emot bevisningen i åtalet mot deras kunder. Högst osmakligt. Men det sätter kanske fart på insamlingen av pengar till "snipern från öst-staterna", nu när fuskarna ser hur en f.d. ligamedlem sitter och hånler mot sina kunder.
Jag tycker att 23-aringen har fått sprida mycket skit utan att bli motsagd. Det är bara några få som hugger mot honom. Och dom är alldeles för snälla och korrekta. Men det finns kanske en taktik bakom det, för att få han att skriva mycket och inte skrämma bort honom.
Jag ser att mitt inlägg kan tolkas som att jag försvarar fuskare, men det gör jag givetvis inte. Är dom skyldig så skall dom bort från utbildningen och dömas. Och jag tycker att det är fördjävligt att fuskarna knuffar bort duktiga studenter från välförtjänta platser på attraktiva utbildningar. Jag är dock kluven inför uthängningarna. Det är mest unga personer som fuskat och jag inbillar mig att dom tar åt sig mera av tjäran och fjädrarna på detta forum.
Att ligamedlemmarna hängs ut stör mig inte ett dugg.
Jag undrar om 23-åringen har tid att svara idag, eller är han för upptagen med att arrangera högskolefusket?
Citat:
Ursprungligen postat av
Christianbadass
Det där med att någon eventuellt skulle ha tagit livet av sig verkar vara en så kallad "trådsanning". Inget namn har kommit ut heller. Finns också många olika skäl till att folk tar livet av sig. Med tanke på hur många som fuskat och blivit ertappade låter ett självmord inte särskilt högt. Detta med tanke på hur vanligt självmord är bland yngre.
För egen del tycker jag inte synd om fuskarna. Jag vill deras namn ska offentligöras i så hög utsträckning som möjligt i syfte att avskräcka andra fuskare. Om fuskarna skulle bli ledsna för detta bekommer mig inte det minsta.
Många tog inlägget om självmordet på allvar, för efter det minskade uthängningarna drastiskt. Slutade t.o.m helt under en kort period. Det är givetvis inget bevis på att någon verkligen tog livet av sig, men det fick åtminstone många forummedlemmar att tänka till.
Självmord brukar behandlas med respekt och vi får hoppas att inga namn läcker ut här.
Det finns ett eller två vittnesmål till i tråden om fuskare som var deprimerade/suicida innan avslöjandet, och jag hoppas att dom orkar kämpa sig igenom rättsprocessen utan att ta livet av sig. Jag tycker inte heller synd om fuskarna, men jag känner lite empati med dom när man i detta forum läser hur en av ligamedlemmarna uppför sig.