Citat:
Ursprungligen postat av
Chickolina
Om du hade rent mjöl i påsen så steg 1 Du hade inte kunnat häktad i 8 månader steg 2 inga problem för dig att berätta hur allt gick till- du kan inre lura någon att du inte deltagit- kanwraövervakningen fånga väl dig o din far? 3 Menar du på allvar att du inte på något sätt begått ett brott?
Allvarligt talat du och de andra har ju varit delaktiga på olika sätt med olika uppgifter det är uppenbart. Erkänn din del och ta ditt straff(håller med om att 5 år är galet för det du gjort) o gå vidare på rätt väg.
Vad har övervakningsbilderna med saken att göra? Både jag och min far berättar ju hur det gått till, att vi åkte dit på order av någon annan. Det finns dessutom mer bevisning på det som jag inte kan dela med mig av här. Det finns dock ljudinspelningar från förhöret. När jag blir ”konfronterad” med att EBM fotograferat mig och pappa så svarar jag något i stil med ”jag tycker det var skönt att få veta det, då ser jag ju i alla fall att ni gjort ett värdigt försök”.
Detta skrev självklart inte förhörsledaren ned. Jag har till och med skällt ut EBM och ifrågasatt varför dom dröjde så lång tid med att berätta det. Men hur som helst så är ju det relevanta att ta reda på VARFÖR jag var där jag var, inte ATT jag var där.
Om någon har gjort en handling åt någon annan så är det uppdragsgivaren som bär det största ansvaret. Det finns t.o.m domar på mord där den som INTE mördade blev fälld eftersom det var denne som såg till att mordet skedde. Det är dock inte riktigt jämförbart med detta fallet men du fattar nog poängen.
Att vara delaktig och ha en arbetsuppgift är inte brottsligt. Du får gärna hänvisa till vilket brott jag begått i så fall. Eller, för att undvika förtalssnacket, vilket brott du misstänker att jag begått. Jag nekar absolut inte till inblandning, det står jag för, men att jag begått något brott? Nae det kan jag inte förstå.
Att jag inte svarat på frågorna i förhören har jag personliga skäl till, detta är EBM fullt medvetna om och jag kommer driva en rättslig process om detta gentemot EBM då dom sannolikt gjort sig skyldiga till tjänstefel, kränkning, diskriminering mm.
Jag har tydligt berättat att jag gärna svarar på frågor som berör misstankarna om skattebrottet eftersom det är det som jag framförallt satt häktad för. Jag har till och med tagit upp det i en häktningsförhandling då jag uppmanat åklagaren att faktiskt hålla sig till det som är relevant och att dom skulle ställa fler frågor om min ekonomi så vi kunde reda ut det.
Det struntade dom i. Det finns även tjänsteanteckningar där polisen skrivit att jag ringt dom och bett om fler förhör. Det finns brev som jag skrivit där det tydligt framgår att jag har massvis med bevisning som jag vill lämna in.
Åklagarna struntade fullständigt i det, dom besvarade inte ens mina brev.
Det finns dokumentation om hur jag, via min advokat försöker få kontakt med skatteverket så att jag skulle kunna få lämna in bevisning och deklarationsunderlag till dom. Skatteverket svarade min advokat att dom inte ville prata med varken mig eller min advokat.
Detta är sjukt anmärkningsvärt eftersom skatteverket är skyldiga att utreda och kommunicera. Så att klaga på att jag inte svarar på EBM frågor när inte ens skatteverket visar intresse att prata med mig är lite märkligt.
Jag fick inte ens deklarera för åklagaren eftersom dom ville att jag skulle ha odeklarerade pengar, dom vägrade ta fram någon som helst bevisning under tiden skatteverket gjorde sin revision. Det lilla material jag fick lämna in i slutet av häktningsförhandlingen fick aldrig skatteverket ta del av eftersom de redan gjort klart sin revision då.
EBM och skatteverket har samarbetat för att skapa ett skattebrott. Det kommer jag säkert få en massa mothugg om men jag har gott om bevis.