2019-04-27, 19:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar

Däremot hittade jag detta: (FB) Taberg, Jönköping 2018-06-07: vapen mm hittat i container, politiskt motiv misstänks

verkar som jag får rätt tillslut trots allt?

Inlägget handlar vad jag förstår om mannen som först satt häktad, misstänkt för förberedelse till rån, bland annat. Med tanke på att han inte ens åtalas så är det väl lite starkt att säga att du hade rätt.

Citat:
MGM hade varnat på sin Facebook om vilket slags samhälle vi skulle få om Jimmie Åkesson skulle ta över makten efter valet, han gillade även alla tänkbara vänsterextrema grupperingar som gick att gilla.

Jag tror han och ett par gelikar har haft planer att ta till våld för tysta politiker eller meningsmotståndare. Sen få du såklart tro att de skulle ut och lajva tjuv och polis i skogen i och med att de hittade vapen, löshår, peruk och polisuniform.

Men även om inlägget hade handlat om JL har du ju inte rätt. Åtalet gäller olaga vapeninnehav, inte planer på att tysta politiker eller meningsmotståndare.

Kanske FUP ger lite ledtrådar om varför han hade vapnen, men sannolikt kommer vi aldrig att få veta det.

Jag själv lutar åt att han ägnat sig åt någon form av autonom prepping. Dvs. att han inte hade några konkreta planer, annat än att en (våldsam) revolution kommer komma, och då gäller det att ha vapen.

Vet inte hur många illegala vapen som cirkulerar i landet, men det är antagligen tusentals. De flesta av dem innehas nog av livsstilskriminella, men det är nog bara en minoritet av dessa som har konkreta planer på att skjuta någon. Det är nog mer: ”kan vara bra att ha”, eller att det anses coolt. Tror att det kan vara något liknande här.
Citera
2019-04-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Min poäng var snarast motsatsen. Även on JL inte är med i AFA, med det vi vet om honom skulle han inte ”klara” en säkerhetsprövning.

Jag tror däremot inte att det kan ske med hänvisning till medlemsskap i AFA, IS eller NMR. Snarare då att det skulle ske med hänvisning till att personen i fråga bedöms som våldsbejakande extremist, eller umgås med sådana personer.

Han klarade ju dock bevisligen ett antal säkerhetsprövningar inom Försvarsmakten och fick jobba kvar i flera år efter domarna för bl.a. våld mot tjänsteman 2014.

Försvarsmakten och de flesta andra myndigheter har noll koll och är ofta rena clownverksamheterna. Den öppna och välkände "nazisten" och ledaren för NU, Fredrik Hagberg, blev ju anställd i FM trots att han hade varit en offentlig och välkänd "högerextremist" i flera år innan han blev anställd. Om de bara hade googlat "Fredrik Hagberg" innan de anställde honom hade detta kommit högst upp i sökresultaten.

Den enda koll som görs är väl straffregister och kanske polisens misstankregister, och kanske nåt från Säpo om en person verkligen har lyckats utmärka sig. Jag tvivlar dock på att ens dessa kontroller görs vid många "säkerhetsprövningar".
Citera
2019-04-27, 20:06
Medlem
Citat:
Han har varit kommunist sedan 8 års åldern och varit aktiv i den autonoma miljön i 15 års tid, räcker inte hans egna ord som bevis eller? Vi kan vara säkra på att SÄPO har haft koll på honom sen han gav sig på en polis 2014, möjligtvis innan det med. De verkar har sätt mellan fingrarna här, eller tror du inte försvarsmakten och SÄPO titta på varje sökande?

Nej det kan vi inte vara säkra på och det gör de inte. De har oftast väldigt dålig koll eller ingen koll alls. Om en person inte är dömd för allvarlig brottslighet eller möjligen välkänd som en topp 5-figur ur ledningen för NMR eller HA så kommer ingen reagera. I många fall så skulle nog även välkända ansiktena och namn från t.ex. NMR kunna slinka igenom, särskilt om de är ostraffade.

Om du söker till SOG:en, NI, FRA, Must och liknande organisationer görs nog en mer grundlig granskning men även då kommer de ha svårt att hitta "extremister" om personerna är ostraffade och inte har varit offentligt aktiva i vissa miljöer.
Citera
2019-04-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det så. Om SÄPO verkligen på allvar har missat detta så kan man lika bra lägga ner hela personkontrollen.

Nej det är inte så. Varför tror du det? VET du att det är så?

Säpo är inte inblandat vid helt vanliga anställningar i Försvarsmakten eller vid en del andra potentiellt känsliga myndigheter som Polis, Tull m.fl. Eller tror du att Säpo ringer NSA och får ut komplett information om internethistorik, sms, mail, kontakter och umgängen för varje sökande till anställningar inom Försvarsmakten, Polisen, etc?
Citera
2019-04-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Han är en lajvande rollspelskille och airsoftare sedan många år tillbaka. Uppenbarligen har fantasivärlden och revolutionsromantiken gått lite för långt och varit på väg att övergå till verklighet i det här fallet.

Hade han varit med i NMR hade massmedia hetsat till hela NMR förbjudits. Nu är han dock SAC kommunist och då blev det tyst. En organisation som SAC håller sossarna och vänsterpartiet om ryggen, särskilt med bidrag.

Detta tillslag som har sitt ursprung från informatörer (inbrottstjuvar är dimridå) har räddat livet på ledande SDare. Känns skönt veta ni inom vänstern har många informatörer hos er. Tack Säpo!
Citera
2019-04-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ja sen försöker SÄPO ge sken utav att dom har bra koll på de 3000 jihadister som befinner sig i landet.

Fortfarande någon som tror de?

De har ingen aning om exakt hur många jihadister och andra terrorbenägna muslimer som finns i Sverige. De har inte koll. Hur skulle de ens kunna ha det? Kan de läsa allas tankar och avlyssna alla överallt?
Citera
2019-04-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Hade han varit med i NMR hade massmedia hetsat till hela NMR förbjudits. Nu är han dock SAC kommunist och då blev det tyst. En organisation som SAC håller sossarna och vänsterpartiet om ryggen, särskilt med bidrag.

Detta tillslag som har sitt ursprung från informatörer (inbrottstjuvar är dimridå) har räddat livet på ledande SDare. Känns skönt veta ni inom vänstern har många informatörer hos er. Tack Säpo!

Jag är inte del av någon vänster din stolle.

Det återstår att se vad som framkommer men detta är en helt annan typ av människa och vänsterextremist än det mer välkända AFA/RF-drägget. Gällande vapnen m.m. så kan motivet variera från ganska harmlöst vapenbrott till genuina planer på politiskt våld.
Citera
2019-04-27, 20:32
Avslutad
Citat:
Inlägget handlar vad jag förstår om mannen som först satt häktad, misstänkt för förberedelse till rån, bland annat. Med tanke på att han inte ens åtalas så är det väl lite starkt att säga att du hade rätt.

Men även om inlägget hade handlat om JL har du ju inte rätt. Åtalet gäller olaga vapeninnehav, inte planer på att tysta politiker eller meningsmotståndare.

Kanske FUP ger lite ledtrådar om varför han hade vapnen, men sannolikt kommer vi aldrig att få veta det.

Jag själv lutar åt att han ägnat sig åt någon form av autonom prepping. Dvs. att han inte hade några konkreta planer, annat än att en (våldsam) revolution kommer komma, och då gäller det att ha vapen.

Vet inte hur många illegala vapen som cirkulerar i landet, men det är antagligen tusentals. De flesta av dem innehas nog av livsstilskriminella, men det är nog bara en minoritet av dessa som har konkreta planer på att skjuta någon. Det är nog mer: ”kan vara bra att ha”, eller att det anses coolt. Tror att det kan vara något liknande här.

https://nyheteridag.se/plus/vapen-och-vansterextremism-del-1-vad-som-hande-i-jonkoping/

"Bland anteckningarna har den misstänkte beskrivit att det är nödvändigt att verka inom det kapitalistiska systemet för att få tillgång till de nödvändiga komponenterna för att kunna genomföra en väpnat revolution, nämligen pengar och vapen. Pengar måste investeras och växa för att kunna tjäna rörelsen. En möjlig taktik vid revolutionen anges vara att slå till mot 500 personer ”ur eliten” för att lamslå samhället. Efter revolutionen skall praktiskt taget allt förstatligas, och systembolaget skall fasas ut.

Utöver ”eliten” står det klart att Sverigedemokraterna är den stora fienden. Den misstänkte antecknar att endast en halv procent av befolkningen är autonoma, medan 25 procent är öppet fascistiska."

Kan inte du hålla käften nu? Din apologetism för de här vänstersvinen är patetisk.
Citera
2019-04-27, 20:37
Avslutad
Från NI artiklarna kan man sluta sig till att det är AFA med kopplingar till nykterhetsrörelsen därav att fasa ut systemet samt rollspelsföreningen SVEROK. Vapnen är 80/20 AR-15 insmugglade med en hemmagjord uppborrad lower reciever.

edit: dump https://minfil.com/o2z2Ncj0n3/NI_png
Senast redigerad av Smartest 2019-04-27 kl. 20:40.
Citera
2019-04-27, 20:37
Medlem
Citat:

Men varför införskaffa (delar till) fem vapen? Ett eller möjligtvis två, så kan jag köpa resonemanget, men fem? Vore det inte rimligare att införskaffa ett stort antal magasin istället? Jag tror att det kommer att bli fler personer som åtalas vad det lider.
Citera
2019-04-27, 21:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartest
https://nyheteridag.se/plus/vapen-och-vansterextremism-del-1-vad-som-hande-i-jonkoping/

"Bland anteckningarna har den misstänkte beskrivit att det är nödvändigt att verka inom det kapitalistiska systemet för att få tillgång till de nödvändiga komponenterna för att kunna genomföra en väpnat revolution, nämligen pengar och vapen. Pengar måste investeras och växa för att kunna tjäna rörelsen. En möjlig taktik vid revolutionen anges vara att slå till mot 500 personer ”ur eliten” för att lamslå samhället. Efter revolutionen skall praktiskt taget allt förstatligas, och systembolaget skall fasas ut.

Utöver ”eliten” står det klart att Sverigedemokraterna är den stora fienden. Den misstänkte antecknar att endast en halv procent av befolkningen är autonoma, medan 25 procent är öppet fascistiska."

Jaha. Där ser man. Men jag har inte ifrågasatt att han är anhängare av en väpnad revolution, eller att han ser SD som sina fiender.
Citera
2019-04-27, 21:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men varför införskaffa (delar till) fem vapen? Ett eller möjligtvis två, så kan jag köpa resonemanget, men fem? Vore det inte rimligare att införskaffa ett stort antal magasin istället? Jag tror att det kommer att bli fler personer som åtalas vad det lider.

Jag ser det faktiskt precis tvärtom. Han står ensam åtalad, och polisen har helt säkert gått igenom hans datorer etc.. Ändå verkar de inte funnit några andra som är med på hans planer. Hade han endast haft ett vapen så hade det varit lättare att sätta det samman med några konkreta planer, jfr. exempel Breivik eller han på NZ, som väl hade var sitt vapen.

Flera vapen hade han nog för att han tänker att också hans kamrater kan behöva vapen, i händelse av en väpnad revolution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in