2019-04-27, 10:58
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Du påstår att det finns EN sanning, sen lyckas du göra naturvetenskap till ett majoritetsbeslut. Tyvärr så fungerar det inte så och det finns inget konsensus om orsaken.
Att temperaturen stiger är man i stort enig om, är det inom naturliga variationer? Ja troligen av det man kan se hittills.
Förstår inte det fetade, men utifall att så förtydligar jag det jag tror det handlade om.

>95% av forskarkåren accepterar klimatförändringar, att det sker en uppvärmning och att det är mänsklig aktivitet som orsakar det. Det är förmodligen närmare 97-99%, men det beror på hur man definierar "forskare". En undersökning menade att, om man definierar forskare som "en person som har mer än 80 publikationer" (forskarrapporter) så blir siffran mycket högre än 95%, exakt hur stor framgick inte, men förmodligen ikring >99%, mer än 99% alltså. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/klimatskeptiska-forskare-fa-och-lagt-rankade
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Personligen tror jag att vårt klimat styrs mer av solens aktivitet och av jordens tilt/oscillation
"Tror gör man i kyrkan". Men det är intressant. Här har vi en stor vetenskaplig konsensus om klimatet och de problem vi har framför oss, men tydligen verkar folk (ja, jag menar bland annat dig) tro att det går att välja och vraka bland vilka slutsatser man tror på och ej. Exakt hur illa det är ställt får man såklart ha åsikter om, baserat på vilka forskare man följer och så, men det du säger har jag ungefär samma åsikt om, som du har om användaren "arbetet". Det går inte ihop i min hjärna.
Senast redigerad av MDrive 2019-04-27 kl. 11:01.
Citera
2019-04-27, 11:06
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag håller med dig helt och hållet. Men tyvärr så springer de flesta skrikandes med flocken utan att tänka själva. Det ser vi gång efter annan. Greta är en slugt planerad PR-kampanj från vänster.

Nä konspirationsteorier tror jag inte på. Att Soros och judepengar skulle fått den där vilsna flickstackaren att börja skolka är bara trams och antisemitisk sörja. Detta har legat i luften länge, ungdomar har alltid varit vänstervridna, nerrökta och flummiga, istället för att faktiskt lära sig något så ska det ifrågasättas och manifesteras. Jag rekommenderar South Park avsnittet die hippies (S9E2) känns som vi snart behöver en Cartman för att väcka folk ur psykosen
Citera
2019-04-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
wut? Jag länkade artiklar som argumenterade emot dem. Det är precis så kritik ska gå till.

Det finns inga konspirationsteorier eller "någon slags forskarkorridor" (variant av åsiktskorridor) inom vetenskapen.

Nej, har inga källor till just det påståendet. Menar att det är uppenbart.

Fast återigen så är ju paradoxen att just din forskning och det du länkar till är vetenskapligt och korrekt och annat är inte det. Solens aktiviteter, vulkaner osv påverkar klimatet mycket mera. Mars har ju tex 96% av sin atmosfär i koldioxid men det är kallt där ändå. Venus som har liknande koldioxidhalt är betydligt varmare pga sin närhet till solen.

Men visst det är säkert bra att få ned koldioxidhalten men köper inte hela skrämselpropagandan.
Citera
2019-04-27, 11:14
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Solens aktiviteter, vulkaner osv påverkar klimatet mycket mera.
Nu tog du ju upp en hel del påståenden som skulle ta lite väl lång tid att hitta och skicka länkar på, men angående det citerade. Har du verkligen kollat upp att det stämmer? Eller har du "hört det" någonstans?

Den här youtubern tar upp både klimatmyter och klimathistoria. Vid just den tiden i videon tar han upp att även svenska forskare hjälpt till att etablera modern klimatforskning. https://www.youtube.com/watch?v=52KLGqDSAjo&feature=youtu.be&t=149 Kolla gärna igenom några videor, det är mycket lärorikt, och han använder ett språk som gör det lätt att förstå varför det han säger är sant, istället för att bara länka en källa, vilket är lätt.
Citera
2019-04-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sökte på Zharkova som citerades i din länk och fann detta:

https://www.iflscience.com/environment/mini-ice-age-not-reason-ignore-global-warming/
https://www.iflscience.com/environment/mini-ice-age-hoopla-giant-failure-science-communication/

SVT publicerade alltså en ren anka.

Nu ställer jag mig skeptisk både till att man kan förutsäga solaktiviteten framåt och att den påverkar klimatet så mycket, men annars har hon rätt, att som mest kan det köpa lite tid, ge en paus i uppvärmningen. Däremot tror jag hon är för optimistisk, resultatet kommer inte bli att vi utnyttjar den tiden utan att vi ignorerar problemet och när sen solen kommer igång igen och vi får dubbelt så snabb uppvärmning både från mer CO2 och ökad solaktivitet så är det än mer kört.

Kan ju finnas skäl till det. För Karlén handlar det just om åsikter snarare än publicerad vetenskap.

Det man har sett i olika historiska klimatändringar är att koldioxidhalten verkar öka när klimatet blir varmare men det kan också lika gärna bero på att ett varmare klimat ökar koldioxidutsläppen till atmosfären. Alltså inte att just koldioxidhalten ökade temperaturerna utan var ett resultat av det.
Citera
2019-04-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nä konspirationsteorier tror jag inte på. Att Soros och judepengar skulle fått den där vilsna flickstackaren att börja skolka är bara trams och antisemitisk sörja. Detta har legat i luften länge, ungdomar har alltid varit vänstervridna, nerrökta och flummiga, istället för att faktiskt lära sig något så ska det ifrågasättas och manifesteras. Jag rekommenderar South Park avsnittet die hippies (S9E2) känns som vi snart behöver en Cartman för att väcka folk ur psykosen
Varför kommer du med halmgubbar? Vem pratar om Soros? Det är bevisat att We dont have time står bakom, att Greta driver en av vänstern djupt omhuldad tes likaså. Att de vänstervridna journalisterna omfamnar allt stavas klimat är välkänt.
Citera
2019-04-27, 11:22
Medlem
Citat:
Förstår inte det fetade, men utifall att så förtydligar jag det jag tror det handlade om.

>95% av forskarkåren accepterar klimatförändringar, att det sker en uppvärmning och att det är mänsklig aktivitet som orsakar det. Det är förmodligen närmare 97-99%, men det beror på hur man definierar "forskare". En undersökning menade att, om man definierar forskare som "en person som har mer än 80 publikationer" (forskarrapporter) så blir siffran mycket högre än 95%, exakt hur stor framgick inte, men förmodligen ikring >99%, mer än 99% alltså. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/klimatskeptiska-forskare-fa-och-lagt-rankade
"Tror gör man i kyrkan". Men det är intressant. Här har vi en stor vetenskaplig konsensus om klimatet och de problem vi har framför oss, men tydligen verkar folk (ja, jag menar bland annat dig) tro att det går att välja och vraka bland vilka slutsatser man tror på och ej. Exakt hur illa det är ställt får man såklart ha åsikter om, baserat på vilka forskare man följer och så, men det du säger har jag ungefär samma åsikt om, som du har om användaren "arbetet". Det går inte ihop i min hjärna.
Det är ingen som förnekar klimatförändringar, så sluta komma med lögnaktiga påståenden. Det som dispyten gäller är vad som driver klimatförändringarna. Vill du bli tagen på allvar så får du besvara vad som skrivs, inte hitta på saker som aldrig har skrivits och besvara dessa.
Citera
2019-04-27, 11:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du påstår att det finns EN sanning, sen lyckas du göra naturvetenskap till ett majoritetsbeslut. Tyvärr så fungerar det inte så och det finns inget konsensus om orsaken.
Att temperaturen stiger är man i stort enig om, är det inom naturliga variationer? Ja troligen av det man kan se hittills .
Reference needed.
Citera
2019-04-27, 11:24
Medlem
Citat:
Nu tog du ju upp en hel del påståenden som skulle ta lite väl lång tid att hitta och skicka länkar på, men angående det citerade. Har du verkligen kollat upp att det stämmer? Eller har du "hört det" någonstans?

Den här youtubern tar upp både klimatmyter och klimathistoria. Vid just den tiden i videon tar han upp att även svenska forskare hjälpt till att etablera modern klimatforskning. https://www.youtube.com/watch?v=52KLGqDSAjo&feature=youtu.be&t=149 Kolla gärna igenom några videor, det är mycket lärorikt, och han använder ett språk som gör det lätt att förstå varför det han säger är sant, istället för att bara länka en källa, vilket är lätt.

Det är ju ganska så allmän kunskap att solens aktivitetsnivå och vulkaner påverkar klimatet...
Sedan ska man inte heller glömma bort att många städer fungerar som värmeöar och värmer upp det lokala klimatet vilket också ger ökande temperaturer. Speciellt med tanke på den starka urbaniseringen.

https://scied.ucar.edu/shortcontent/how-volcanoes-influence-climate
https://www.ucsusa.org/global-warming/science-and-impacts/science/effect-of-sun-on-climate-faq.html
Citera
2019-04-27, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Varför kommer du med halmgubbar? Vem pratar om Soros? Det är bevisat att We dont have time står bakom, att Greta driver en av vänstern djupt omhuldad tes likaså. Att de vänstervridna journalisterna omfamnar allt stavas klimat är välkänt.
PR - kampanj bakom Greta... Kanske kanske inte. Men om det nu skulle vara det: Bra! Vad tillför det sakfrågan? Greta pratar om klimatet. Ni pratar om Greta. Koldioxid är en växthusgas. Ett etablerat faktum, så gott som faktum etableras inom vetenskap. Klart den ökar temperaturen.
Citera
2019-04-27, 11:30
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det är ju ganska så allmän kunskap att solens aktivitetsnivå och vulkaner påverkar klimatet...
Sedan ska man inte heller glömma bort att många städer fungerar som värmeöar och värmer upp det lokala klimatet vilket också ger ökande temperaturer. Speciellt med tanke på den starka urbaniseringen.

https://scied.ucar.edu/shortcontent/how-volcanoes-influence-climate
https://www.ucsusa.org/global-warming/science-and-impacts/science/effect-of-sun-on-climate-faq.html
Tack för länkar, accepterar innehållet i dem till 100%. Det där är vetenskap, och jag gjorde även något som alla borde göra i denna fråga, vara källkritisk och kolla om källan är pålitlig. Inget skumt dök upp. *tumme upp*
Sen var däremot ditt påstående att dessa saker påverkade mest. Här är ett citat från din andra källa:
Citat:
Scientists have considered the sun-climate hypothesis to explain Earth’s rapid warming. The evidence collected show that the sun noticeably affects our climate over millions of years, but it is not the cause of recent warming.
Citera
2019-04-27, 11:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag håller med dig helt och hållet. Men tyvärr så springer de flesta skrikandes med flocken utan att tänka själva. Det ser vi gång efter annan. Greta är en slugt planerad PR-kampanj från vänster.
Vilka dumheter! De som är okunniga "tror" inte på klimatförändringarna, men de kunniga vet vad det är fråga om. Det är hög tid att lämna tron och istället lita på vetenskapen OCH verkligheten själv.

Öppna ögonen och erkänn att klimatet är annorlunda. Miljoner människor har drabbats av väderkatastrofer, som vi inte är vana vid och inte har lärt oss att förutse och hantera. Det här är verklighet och verkligen ingen skrämselpropaganda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in