Citat:
Ursprungligen postat av
Urtimating
Du påstår att det finns EN sanning, sen lyckas du göra naturvetenskap till ett majoritetsbeslut. Tyvärr så fungerar det inte så och det finns inget konsensus om orsaken.
Att temperaturen stiger är man i stort enig om, är det inom naturliga variationer? Ja troligen av det man kan se hittills.
Förstår inte det fetade, men utifall att så förtydligar jag det jag tror det handlade om.
>95% av forskarkåren accepterar klimatförändringar, att det sker en uppvärmning och att det är mänsklig aktivitet som orsakar det. Det är förmodligen närmare 97-99%, men det beror på hur man definierar "forskare". En undersökning menade att, om man definierar forskare som "en person som har mer än 80 publikationer" (forskarrapporter) så blir siffran mycket högre än 95%, exakt hur stor framgick inte, men förmodligen ikring >99%, mer än 99% alltså.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/klimatskeptiska-forskare-fa-och-lagt-rankade
Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Personligen tror jag att vårt klimat styrs mer av solens aktivitet och av jordens tilt/oscillation
"Tror gör man i kyrkan".

Men det är intressant. Här har vi en stor vetenskaplig konsensus om klimatet och de problem vi har framför oss, men tydligen verkar folk (ja, jag menar bland annat dig) tro att det går att välja och vraka bland vilka slutsatser man tror på och ej. Exakt hur illa det är ställt får man såklart ha åsikter om, baserat på vilka forskare man följer och så, men det du säger har jag ungefär samma åsikt om, som du har om användaren "arbetet". Det går inte ihop i min hjärna.