Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-25, 21:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är inte VETENSKAPLIGT belagt att det finns ett "Klimathot" drivet av mänsklig aktivitet, är vi överens så långt?
Ja, tex. Sveriges mest meriterade klimatforskare är i alla fall inte särskilt orolig. "Jorden förmår förmodligen bra av att bli lite varmare" (betalvägg):
https://www.expressen.se/premium/nyheter/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/
Citera
2019-04-25, 21:47
Medlem
haruvettiskallens avatar
Klimatet ÄR NORMALT för vår planet!

Sedan efter istiden 65 miljoner år sedan har jordklotet haft upp och nedgångar i temperaturen på 1-3 grader. Det finns valben och tropiska växteri sahara, i omgångar, fossiler av tropiska växter runt Gotland, i omgångar! Allt varvas med varma och kalla perioder.

Fan läs på och fatta någon gång att det här är naturliga förhållanden. Fokusera på att få bort plasten från haven istället! Visst är det bra att industrier inte spyr ut en massa gifter, men att skylla allt på kossorna...

Senaste lilla istiden slutade strax innan industriella revolutionen, alltså det började bli varmare INNAN revolutionen, vår teknik bara snabbade på cykeln.

Hela klimatrörelsen förnekar ju att förändring sker, som om, "allt som är och har varit ska förbli så vi måste göra allt för att den naturliga utvecklingen inte blir av."

Jag ser inte fram emot att det blir varmare på kort sikt, men på lång sikt så blir det dock mer vattenånga i luften och det regnar mer tack vare uppvärmning, men just nu vill JAG att min gräsmatta ska vara grön. Så, det kommer vara varmt och torrt, men så länge is smälter till vatten och sedan förångas så kommer regnet. Det kommer bara inte ta två minuter, det kanske dröjer 2 hundra år...
Citera
2019-04-25, 22:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen

Sedan efter istiden 65 miljoner år sedan har jordklotet haft upp och nedgångar i temperaturen på 1-3 grader. Det finns valben och tropiska växteri sahara, i omgångar, fossiler av tropiska växter runt Gotland, i omgångar! Allt varvas med varma och kalla perioder.

Fan läs på och fatta någon gång att det här är naturliga förhållanden. Fokusera på att få bort plasten från haven istället! Visst är det bra att industrier inte spyr ut en massa gifter, men att skylla allt på kossorna...

Senaste lilla istiden slutade strax innan industriella revolutionen, alltså det började bli varmare INNAN revolutionen, vår teknik bara snabbade på cykeln.

Hela klimatrörelsen förnekar ju att förändring sker, som om, "allt som är och har varit ska förbli så vi måste göra allt för att den naturliga utvecklingen inte blir av."

Jag ser inte fram emot att det blir varmare på kort sikt, men på lång sikt så blir det dock mer vattenånga i luften och det regnar mer tack vare uppvärmning, men just nu vill JAG att min gräsmatta ska vara grön. Så, det kommer vara varmt och torrt, men så länge is smälter till vatten och sedan förångas så kommer regnet. Det kommer bara inte ta två minuter, det kanske dröjer 2 hundra år...
Ja, det värsta med den här CO2-hetsen är att alla andra viktigare miljöproblem helt glöms bort. Ta tex. det här med dieselbilarna som bilindustrin i skön förening med statsmakterna i Europa och EU lanserade som en "dellösning" på CO2-utsläppen. Vad hände? Man glömde helt bort de livsfarliga mikropartiklar som diesel genererar och nu dödar upp emot 1 miljon människor per år i Europa. Hur många människor har CO2 utsläpp dödat i Europa?
Citera
2019-04-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det värsta med den här CO2-hetsen är att alla andra viktigare miljöproblem helt glöms bort. Ta tex. det här med dieselbilarna som bilindustrin i skön förening med statsmakterna i Europa och EU lanserade som en "dellösning" på CO2-utsläppen. Vad hände? Man glömde helt bort de livsfarliga mikropartiklar som diesel genererar och nu dödar upp emot 1 miljon människor per år i Europa. Hur många människor har CO2 utsläpp dödat i Europa?

Du har gått på att dieselbilar har blivit farligare och att luften i städerna var renare förr. Luften har aldrig varit renare än nu. Det är hårt ställda gränsvärden man inte uppnår.
Citera
2019-04-25, 22:24
Medlem
nomorepcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Födelsekontroll OCH preventivmedel. Vänligen berätta hur din variant av födelsekontroll är tänkt att se ut. De kan ju eventuellt fungera att tvångsvaccinera afrikaner och indier och samtidigt smyga ner nåt sterilisationsmedel. I västvärlden föder vi ju knappt 1,5 barn per kvinna som det ser ut i dagsläget.

Eller tänker du dig nån form at steriliseringskampanj i statlig regi här i Sverige och västvärlden? Jag tror vi har sett nog av såna försök.
föd·else|kont·roll substantiv ~en
• åtgärder för att förhindra oönskade graviditeter

pre·vent·iv|medel substantiv ‑medlet; pl. ~, best. pl. ‑medlen
• medel mot o*önskad graviditet
Allt enligt Svenska Akademiens ordlista.

Jag har ingen färdig lösning, men noterar en nödvändighet.
I väst har stora mängder förakt riktats mot Kina för en åtgärd som, utan den så hade det funnits ca 400 miljoner fler i Kina enligt officiell statistik.

Jag inser att många tycker att den massutrotning som kommer att bli följden av en tortsatt ohämmad befolkningstillväxt är OK. Det tycker inte jag. Jag tycker att en preventiv begränsning av befolkningstillväxten är bättre.

Självklart är alla utsläpp, inklusive koldioxid, i stort sett proportionella mot befolkningen.
Citera
2019-04-26, 01:04
Medlem
MDrives avatar
Någon nämnde Lennart Bengtsson i en annan tråd, en svensk f.d. meteorolog som fallit från himlen. Skriver lite om honom här så folk ser vad han är för typ.
Citat:
Haha, den skojaren. Eller man kanske inte ska skratta. Han har tyvärr en någorlunda vetenskaplig bakgrund bakom sig, men av allt att döma har han blivit..... "galen" någon gång 2014.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lennart_Bengtsson

Det var då han gick med i en så kallad "right wing think tank", som alltså tar pengar från oljelobbyn för att skriva strunt om klimatförändringar. Exakt varför han gjorde detta vet jag inte, men vissa spekulerar att han gillade uppmärksamheten.

Hans vistelse där blev däremot kort eftersom han fick samtal från så gott som varenda vetenskapskollega han haft kontakt med under sin karriär. Han fick ett enormt socialt tryck på sig, och många rent utsagt avskydde att han vänt vetenskapen i ryggen sådär. En tidigare kollega ville dra tillbaks sitt namn från en gemensam forskningsrapport då han inte längre ville förknippas med Lennart. Lennart svarade med att dra bort sitt eget namn först.

Lennart drar sig ur "GWPF", som alltså är en otroligt skum organisation som skrivit otroligt vetenskapsfientliga saker om klimatet, och detta gör han efter 2 veckor.

Idag är han utstött från det vetenskapliga samhället, på grund av hans beteende. Han har ingen trovärdighet längre och spenderar sin tid med att skriva på högerbloggar. Vem kunde ana att de enda som vill höra hans åsikter är högerpersoner likt Flashbackare?
Citera
2019-04-26, 01:15
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, tex. Sveriges mest meriterade klimatforskare är i alla fall inte särskilt orolig. "Jorden förmår förmodligen bra av att bli lite varmare" (betalvägg):
https://www.expressen.se/premium/nyheter/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/

Se mitt föregående inlägg för information om vad för typ du länkar till. Här är en full version av artikeln (som en förnekarblogg väljer att citera i sin helhet trots att den är kritisk lol): https://bakomkulissernabiz.wordpress.com/2019/03/26/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/comment-page-1/?unapproved=3317&moderation-hash=6c458a0d328b92db69f115b2e3deb8f7#comment-3317
Citera
2019-04-26, 01:24
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Aha så det är därför Kina investerar som in i satans helvete på kolkraft och diverse koldioxidintensiva försörjningsmedel? Tror du, i din enfald, att Kina av alla länder, skulle göra något sådant om det innebar katastrof, död & ekonomisk kollaps på längre sikt? No sir they wouldn't.

Det är alldeles uppenbart att klimatsektens apostlar seglar i motvind i dessa dagar. Lycka till de kommande åren. Jag hoppas ni har lugnande så det räcker.
Så låt mig se om jag fattat det här rätt. Du chansar alltså på att Kinas diktatorregering vet mer om vetenskapen än själva vetenskapen i sig? Du tar deras agerande på "good faith", dvs. att du tror de har ditt bästa i åtanke? Vääääldigt konstigt tänkande där.

Visst seglar vetenskapen i motvind alltid, men inte för att vetenskapen i sig är felaktig, utan för att människor är rätt jävla kassa på kritiskt tänkande, på att vara källkritiska och kolla upp källor till påståenden, samt att man är bokstavligt talat lättlurade och går efter vad majoriteten tycker, oavsett vad de tycker.

Inte ett enda förnekarargument i trådens mångåriga historia har hållit vatten trots allt.Tillåt mig repetera det. Inte en enda klimatskeptisk persons argument har hållit i diskussionen. Bokstavligt talat tusentals argument har motbevisats i tråden på det enda sätt som går, genom att LÄNKA, TILL, KÄLLAN.
Att det FORTFARANDE pågår diskussioner om detta ämne är väl det ultimata jävla beviset att människor inte kan tänka och är otroligt, både lättlurade, och påverkansbara av sociala trender. Flashback är trots allt en social plattform precis som Facebook, Twitter m.fl. Flashbackare påverkar precis i samma grad som mammor som delar länkar emot vaccinationer och liknande trams.
Edit: Vill tillägga att uttalanden om "Sverige är bara 2 promille av de totala utsläppen, bättre att fokusera på Kina då" är en ren åsikt, och såna är såklart tillåtna. I slutändan är den åsikten ändå emot vidare utsläpp, och handlar bara om vilka åtgärder som fungerar bäst. Jag hänvisar alltså bara till vetenskapen när jag säger "allt är motbevisat", inte åsikter som dessa.
Senast redigerad av MDrive 2019-04-26 kl. 01:57.
Citera
2019-04-26, 01:26
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen

Sedan efter istiden 65 miljoner...
Stopp! Jag skrev en summering av klimatet med 3 frågor som du behöver svara på om du tror att detta är normalt.
Den här videon tar även upp hur klimatets temperatur drivs av 3 olika processer, och att koldioxid är en av dem. Det är lättsmält och enkelt att förstå: https://youtu.be/FBF6F4Bi6Sg?t=92
Citat:
Om du som Flashbackare fortfarande inte tror att klimatet håller på att undergå en radikal förändring, så bege dig till (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten och skriv lite där. Vi är ett gäng som svarar på frågor, och som dessutom skriver här och var på Flashback.

Men kortfattat: Koldioxid är en otroligt potent, dvs. kraftig växthusgas. Det gör att det krävs små små mängder av den i atmosfären för att värma upp jorden. Detta har tidigare reglerats av naturen "automatiskt" genom att träd helt enkelt dör om det blir för kallt, ruttnar och släpper ut koldioxidet som det består utav, vilket gör det varmare.

Det har de senaste åtskilliga hundratusentals åren funnits mellan 180 och 280 miljondelar koldioxid i atmosfären. Dvs. utav 1 miljon gasmolekyler är endast 280 av dem koldioxid (en molekyl bestående av en kolatom och två syreatomer, duh).

180 miljondelar, den lägsta andel vi haft i modern historia, det innebär istid. Hela jorden är en snöboll. Vi låg alltså på 280 miljondelar år 1800, för ca: 220 år sedan.

Idag ligger vi på 410 miljondelar, och...... jag ska inte säga "vetenskapen", men snarare statistiken som vi fört sedan 1800-talets början visar att den här uppgången beror på vad vi släppt ut. Och nej, det finns ingen äkta kritik mot detta påstående, däremot otroligt många bloggar med måååånga påståenden som kan förvilla om man inte kollar upp källorna. Det finns många intressen i världen idag som gärna ser en förvirrad debatt, och t.ex. så börjar det ju uppdagats att Ryska vanliga internetanvändare hjälpt Trump att vinna valet för 2 år sedan med helt vanlig "social engineering".

Men nu kom vi av oss. Frågorna en skeptiker måste svara på blir då: "Om vi inte kan påverka naturen, vart har koldioxiden från utsläppen vi gjort de senaste 220 åren tagit vägen? Varför ser vi en ökning av koldioxid i atmosfären som dessutom till punkt och pricka motsvarar de utsläpp vi har statistik på, både i volym och hastighet? Om koldioxid inte värmer (eh... lite väl grundläggande fråga), varför ser vi en ökning i temperatur nu, när solaktivitet har varit påväg nedåt i 50 år, och vi inte har några andra växthusgaser som släppts ut i lika stora mängder?"
(Till Xenonen, lastnassersumma och andra. Tar gärna lite konstruktiv kritik om hur jag förbättrar denna text.)
Senast redigerad av MDrive 2019-04-26 kl. 01:32.
Citera
2019-04-26, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Försökte göra ett tecken, men menade bara att jag som rationell självklart gillar kärnkraft också.
Angående hela kedjan..... vet jag faktiskt inte. Det är Naturverket (opolitisk organisation) som menar att vi borde räkna även utsläpp utanför Sverige, och jag vet inte om den ingår i de siffror jag sett som jämför Sverige och Kina.

Enligt den information som jag tagit del av så är våra utsläpp lägre i snitt än kinesernas även när våran konsumtion av varor tillverkade utomlands räknas in samt flygningar till internationella destinationer tack vare våran effektiva industri, el från vattenkraft och kärnkraft samt givetvis skogen som är en mycket stor kolsänka, tydligen så gör skogen Sverige till ett av de industriländer med lägst utsläpp tack vare hur effektiv den är som kolsänka. Det ska man komma ihåg när kampanjen att vi ska rädda världen för att döva vårat dåliga samvete går igång.

Angående Kina så hittade jag denna artikel som tar upp Kina och kolkraften som jag alltid tjatar om.

https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/
Citera
2019-04-26, 02:08
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Enligt den information som jag tagit del av så är våra utsläpp lägre i snitt än kinesernas även när våran konsumtion av varor tillverkade utomlands räknas in samt flygningar till internationella destinationer tack vare våran effektiva industri, el från vattenkraft och kärnkraft samt givetvis skogen som är en mycket stor kolsänka, tydligen så gör skogen Sverige till ett av de industriländer med lägst utsläpp tack vare hur effektiv den är som kolsänka. Det ska man komma ihåg när kampanjen att vi ska rädda världen för att döva vårat dåliga samvete går igång.

Angående Kina så hittade jag denna artikel som tar upp Kina och kolkraften som jag alltid tjatar om.

https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/

Visst, det är ett enormt problem som "looms on the horizon" för mänskligheten. Och, det, liksom alla andra komplexa problem med klimatet måste lösas om vi ska ha en civilisation kvar om 50 år. Längre än så tror jag faktiskt inte det tar, även om det är något av en åsikt/"understödd" magkänsla för nu.

Jag tror inte, men hoppas på en ekonomisk konflikt utan dess like. Kina är lika beroende av resten av världen som den är av Kina. Skulle världsekonomin transformeras till en fossilfri sådan skulle Kina inte ha användning för all den där energin. Har inga siffror på rak arm, men nog utgår jag från att det ser likadant ut som i Sverige, dvs. att bara en fraktion av den totala energianvändningen går till saker som till att ge el till hushåll, och skapa mat. Den stora majoriteten är nog industrin.
Citera
2019-04-26, 09:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Inte ett enda förnekarargument i trådens mångåriga historia har hållit vatten trots allt.Tillåt mig repetera det. Inte en enda klimatskeptisk persons argument har hållit i diskussionen. Bokstavligt talat tusentals argument har motbevisats i tråden på det enda sätt som går, genom att LÄNKA, TILL, KÄLLAN.
Att det FORTFARANDE pågår diskussioner om detta ämne är väl det ultimata jävla beviset att människor inte kan tänka och är otroligt, både lättlurade, och påverkansbara av sociala trender.

Har du verkligen läst 27 000 inlägg i den här tråden? Jag tror att du bluffar. Hur motbevisar man något genom att "länka till källan"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in