2019-04-25, 16:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Skyttedal om Greta Thunberg: ”Hon är fortfarande ett barn”

https://www.expressen.se/nyheter/-skyttedal-om-greta-thunberg-hon-ar-fortfarande-ett-barn/
Citat:
– Som tidigare ungdomsförbundsordförande har jag full respekt för hennes starka engagemang, säger Kristdemokraternas toppkandidat till EU-valet till tidningen.

– Sedan tycker jag väl att det är lite problematiskt när man framställer henne som en expert, hon är fortfarande ett barn.

Visst är hon ett barn fortfarande. Men ett engagerat barn med Asperger (som Greta har) kan dock skaffa sig väldigt djupa kunskaper i ett specifikt ämne och ha kunskaper som överträffar de flesta vuxna inom det ämnet.

Annars ska man väl se Greta mest som en symbol. Hon ser så ömtålig och oskyldig ut, och när uppmärksamheten överstigit en viss nivå, så måste man lyssna på vad hon har att säga. Eller åtminstone låtsas att man gör det. Annars gör man själv ett obildat och tölpaktigt intryck.

Citat:
Ansedda listan – Greta Thunberg lika inflytelserik som Trump och påven

Greta Thunberg har gjort internationell raketkarriär på kort tid. Nu rankas 16-åringen som en av världens 100 mest inflytelserika ledare av tidningen Time. "Greta inspirerar orubbliga studenter och skambelägger apatiska vuxna" skriver tidningen.

https://www.metro.se/artikel/ansedda-listan-greta-thunberg-lika-inflytelserik-som-trump-och-p%C3%A5ven
Citat:
Barack Obama hyllar Thunberg

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/obama-hyllar-greta-thunberg-blev-startskottet-pa-en-rorelse
Citat:
Greta Thunberg träffar påven i Rom

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/greta-thunberg-traffar-paven-i-rom
Citat:
Greta Thunberg träffade Macron i Paris

http://tt.omni.se/greta-thunberg-traffade-macron-i-paris/a/XwVq8g
Citat:
Greta Thunberg nominerad till Nobels fredspris

https://www.svd.se/greta-thunberg-nominerad-till-nobels-fredspris

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Greta jobbar tyvärr inte globalt. Vi kommer aldrig att se henne i Afrika eller Kina, eller ens USA. Hennes utblick är nog Göteborg är jag rädd.

Greta Thunberg kanske inte reser fysiskt till varje land på jorden, men hennes påverkan är global. Exempel:

Citat:
USA klimatstrejkar – efter Greta Thunbergs initiativ

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-far-usa-att-klimatstrejka/
Citat:
Elever i Australien inspireras av svenska Greta

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/BJP9P9/elever-i-australien-inspireras-av-svenska-greta
Citat:
En liten pärla i sammanhanget är en intervju med Greta Thunberg i Young Post i Hong Kong, en ungdomsbilaga till South China Morning Post. Det är den unga bloggaren Veronica Lin som fått tag på Greta Thunberg via Skype och vill förmedla hennes kamp till kinesiska ungdomar i Hong Kong och Kina. Under hennes byline finns en rad om att hon framgångsrikt smugglat Young Post till ungdomar i fastlandskina.

I artikeln framkommer också att det trots den hårda censuren och trots att den kinesiska diktaturen blockerar såväl Twitter som Facebook och Instagram så genomfördes i fredags åtminstone fyra klimatstrejker inne i Kina. Den femte stoppades av myndigheterna. Veroncia Lin berättar i sin text att hon varit i kontakt med dessa ungdomar, som inte vek ner sig. De valde att alla gå till skolan klädda i svart i solidaritet med de strejkande ungdomarna. De refererade till vad de läst om Greta, som säger att klimatfrågan är svart och vit och ”…som talar om en framtid som inte finns om klimatförändringarna får fortsätta”.

https://www.aktuellhallbarhet.se/sa-protesterade-kinesiska-barn-nar-klimatstrejken-forbjods/

Ja, till och med i Kina uppmärksammas Greta...
Citera
2019-04-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så lösningen är att plantera fler träd och inte hugga ner fler. Vem tror du säger nej till det? Det är helt enkelt för många människor på planeten som vill ha mer och mer så vi får helt enkelt gilla läget och göra det bästa av det hela. Jag skulle också vilja återgå till en tid med frisk luft och rena hav. Förbjud fossila bränslen nu och miljarder skulle dö av svält. Inse att vi har byggt upp denna civilisation och livstil runt lättillgänglig energi och mycket lite kan förändra vårt sjuka beroende av rikedom och status. Fossila bränslen kommer att brännas ända tills dom tar slut. Det kommer att ta tid att ställa om livsstil, minst 50 år och det är alldeles för sent. Det är istället dags att börja prata om att flytta städer, kanske bygga nya hypermorderna, hålla nere befolkningsökningar i fattiga länder och en hel del annat om nu inte dom rika här i världen plötsligt får för sig att pengar inte betyder något längre.
Tycker att diskussionen om var de ekologiska gör störst och minst avtryck saknas i debatten. I Sverige är det på 4,2 medan det i Afghanistan och Somalia är det nere på bara 0,7. Man behöver inte vara mattesnille för att räkna ut att det bästa för klimatet/miljön är om folk stannar kvar i de länder som kräver minst energi. Såsom MENA och Afrika. Sen borde man införa krav på högst två barn per familj för att få bidrag i dessa länder. Krav på att de som har utbildats i västvärlden till läkare osv. måste jobba i sina forna hemländer minst tio år osv. Befolkningsökningen och de stora flyttmassorna är kanske det mest akuta och det måste debatteras mer i riksdag och media osv.
Senast redigerad av karanan 2019-04-25 kl. 16:24.
Citera
2019-04-25, 16:22
Medlem
Greta Thunberg är ett barn och per definition kan inte veta någonting om klimatet mer än det hon blir intutat sig från kommunist-globalist-vänstern och hennes oansvariga föräldrar, av den anledningen är att detta är kommunist vänsterns sista försök till att ta över via "global change by man" konceptet. Vem som helst med hjärna kan fråga en geolog om "global change by man" och får då ett litet snett sarkastiskt leende tebax då deras jobb handlar om globalchange över år miljonerna!

Kommunist vänstern får hemskt gärna äta insekter och cyckla, medans jag tänker gasa bilen til macken för en fet hamburgare idag.
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-04-25 kl. 16:25.
Citera
2019-04-25, 16:23
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Den största och kraftfullaste växthusgasen är vattenånga. Det är inget miljöproblem.
Den näst största är CO2 den är inte giftig eller skadlig

Angående koldioxid, om den inte är skadlig, varför har vi då en uppvärmning av jorden, som är statistiskt förenlig med de utsläpp vi haft? Se mitt tidigare inlägg och svara gärna på de 3 frågorna.
Citera
2019-04-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Håller i praktiken med dig helt och hållet, min åsikt är att vi till 99.9% chans inte kommer hinna innan storskaliga katastrofer slår till (varav havshöjningar är en av de sista). Enda skillnaden jag har på rak arm är att det finns "degrees of hell" som jag kallar det.

I 1:a cirkeln av helvetet kanske """bara""" ett par hundra miljoner av världens fattigaste och maktlösa dör. Personerna utan pengar, utan fordon, utan makt att köpa sig loss från problemen, medans vi svenskar bara ser en prisökning på mat, vilket kommer klagas på, och att vi köper fler fläktar och AC-apparater, ungefär. Den når vi om alla tar i tillsammans och allt positivt, motiverande blaha man kan få för sig.

I 9:e cirkeln av helvetet får vi ett bokstavligt talat domedagsscenario som vår egen Johan Rockström pratar om i den här intervjun. https://www.youtube.com/watch?v=eZPeD31M1v0&t= Kortfattat att vi råkar göra jorden så varm att enorma växthusgas"förråd" släpps ut, som vi vet finns under nordpolens just nu isiga hav. Händer det är det inte säkert vi klarar oss, åtminstone blir det så varmt att det knappast finns någon industri, ekonomi, och att de kvarvarande människorna, som nu enbart bor runt nord- och sydpolen, fokuserar allt på att överleva.
Jag anser inte att många behöver dö bara vi talar om tydligt att dom måste flytta eftersom världshaven och klimatet kommer att förändras. Var dom ska flytta på sig måste ju nu planeras men bäst vore ju närområdet och klarar länderna inte av det så får dom via barnbegränsning minska befolkningen. Vi har ju minst 50 år på oss innan dessa områden ligger under vatten. Att ta hand om torka, extrema regn och orkaner måste också planeras världen över.

Jag förstår inte tankesättet att klimatförändringarna måste leda till att miljoner plötsligt dör. Detta är ingen snabb tsunami, inget kärnvapenkrig, ingen supervulkan eller asteroid som kan förändra världen över en natt. Folk dör redan idag pga. av befolkningsökningar på ställen där dom inte borde bo och heller inte kan om dom inte fick bistånd från olika håll. För oss i väst kommer det mest bara att kosta en helvetes massa pengar att flytta städer men ingen behöver dö av katastrofer eller svält bara man planerar och gör vad man måste göra.

Jag tycker det är bättre att folk pratar om förändring av livstil och att planera för detta. Det är ärligare för som det nu är tror ju folk att vi kommer att kunna göra något vilket leder till att fattiga bor kvar där dom inte borde eller skaffar fler barn. Att det blir svårt att flytta en del är ju självklart, se bara på folk som bor i Neapel och vid dess vulkan. En rejäl höjning av havsytan här får dom kanske att flytta i tid så då kan ju klimatförändringen tom vara av godo. Att flytta städer och bygga nya kan också vara mycket bra, då kan vi göra dom hypermorderna och klimatsmarta och flyttar förebilder och elit dit så kanske en livstilsförändring också sker snabbare.

Hade vi levt vid slutet av förra istiden skulle vi ha försökt stoppa den (många forna städer dränktes då)? Borde våra framtida människor stoppa nästa istid som kommer? Nu är det människan själv som förändrar klimatet och vi måste helt enkelt anpassa oss till den verkligheten.

Vi måste kräva av våra politiker att dom ska flytta städer som ligger i riskzoner, vi måste kräva att dom har beredskap för extrema väder i framtiden, vi måste kräva att dom inte låter klimatflyktingar uppstå och löpa amok. Vi måste själva byta livstil. Detta ska vi prata mycket om för det kommer att kosta så förbannat mycket och en hel del kommer att tas från rika så vem vet, realpolitik leder kanske till att alla inser allvaret och minskar utsläppen, även rika och mäktigare. Att enbart via skatter, förbud och begränsningar i väst hantera klimatfrågan tycker jag är en dålig ide eftersom alla fattiga ändå kommer att vilja ha vår standard och då krävs än mer fossila bränslen. Vi har gjort tillräckligt i vårt land nu och mer skatter och avgifter leder till att vi skadar oss själva och inte har ekonomi alls att ta hand om framtida dåliga förändringar. Vad som är kvar för oss att göra är att byta livstil och finna nya värden här i livet och det har miljöpartiet och liknande fullständigt misslyckats med utan gör en bara förbannad med olika straff.

Alla pratar nu om klimatkatastrofen, bra, se till att anpassa människor för den då för det kommer inte att gå att stoppa förbränningen av fossila bränslen de närmaste 50 åren. Ingen ska behöva rösta på miljöpartier utan alla partier ska inse detta och ha en plan för framtiden i deras partiprogram. Beslut och beredskap ska finnas de närmaste 10 åren men naturligtvis kommer lite att hända innan några städer börjar drabbas hårt och visar verkligheten. Det finns som du skriver olika skalor eller scenarior men ingen vet exakt vad som kommer att hända utan det är bara att hänga med och hoppas att allas vår girighet inte kostade för mycket. Vad andra länder och folk gör är upp till dom, dom känner nu till läget. Många av dom är mer upptagna med konflikter av olika slag så man kan inte hoppas för mycket. Att skylla problemt på väst är ingen lösning utan då är det upp till dom att inte söka vår livstil och göra vad dom kan.

Nu är de flesta människor som dom vid Vesuvius fot, dom gör inte mycket mer än oroar sig, avaktar tills det nästan är för sent. Det är detta beteende som måste undvikas för det leder till ännu högre kostnader.

Jimme Åkesson förstår detta medans ett barn som Greta inte gör det utan stackarn tror på plötslig katastof och död (om vi nu ska hålla oss lite till trådens ämne). Så på Gretas plakat borde det inte stå "stoppa klimatförändringen" utan "vi måste byta livstil för att klara klimatförändringen" (båda budskap kanske lika omöljliga).

Låt oss forsätta någon annan gång i tråden för klmatförändringen så vi inte glider av här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett stort misstag att angripa Greta med så dåliga lögner. Jimmy tappade min respekt där fullkomligt. Ett riktigt jävla självmål som han hade kunnat uttnyttja till sin fördel. Inte bra alls.
Jag har med egna ögon sett hur Greta påverkat människor inte bara att tänka på klimatet utan en ren miljö i övrigt över hela planeten.
Något som verkar undkommit en hel del svenskar upptagna med att köra upp huvudet i sitt eget arsle.

Eller så är man så pass fundamentalt naiv, samt inkapabel att utgå ifrån sitt eget perspektiv.
Ditt inlägg bekräftar ovan nämnt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Fast vad menar du? Kanske stämmer dina utlåtanden. Men faktum kvarstår att man inte ser solen i Peking.
200 000 personer dör i USA årligen av miljön.
Arterna blir bara färre....
Du har helt rätt. Miljön är helt åt skogen på grund av den groteska överbefolkningen. Men jag uttalade mig enbart om klimatforskarna. Som tror att de kan förutse klimatet. Där facit är att de bevisligen inte kan.

Lika lite som barnet Greta. Vilket tråden handlar om.
Citera
2019-04-25, 16:29
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Greta är ett barn som beter sig vuxet. Skyttedal är en vuxen som beter sig som ett barn.

Skyttedal är bara sur för att Greta fått träffa påven.

Och att (som Skyttedal hävdar) Greta skulle behandlas som en "expert" (av vilka då?) vet jag inte vad Skyttedal grundar sitt påstående i.

Jag tror nog de allra flesta som följer debatten är fullt medvetna om att Greta är 16 år, och kan dra sina egna slutsatser av vad och hur hon uttalar sig om i frågor som faktiskt kräver formell expertis. Möjligtvis Skyttedal undantaget.
Citera
2019-04-25, 16:32
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ingen säger att vi ska ge upp kött helt, men jag har en fråga till dig.

Vad händer om de saker dessa klimatnissar som Greta (mest repeterar) och Johan Rockström ( https://www.youtube.com/watch?v=eZPeD31M1v0&t= ) säger stämmer? Att Sverige är medskyldigt till ett värre klimat som dödar ca: hundratusen personer per år just nu, men kanske miljontals per år i framtiden? Och att vi helt enkelt nått för mycket utsläpp per person i världen för att den ska gå runt i framtiden?

Tycker du "andra" ska göra jobbet eftersom....... vad nu argumenten är....... "Sverige är så litet"? För det är knappast 3:e världen som släpper ut mest. Afrika står för 2-3%, och det bor 1.2 miljarder människor där. Det är den utvecklade världen, som just nu är uppdelad i olika stora länder, som står för utsläppen. Men bara för att världen just nu råkar vara "delad" i tusen delar så spelar det väl närmast ingen roll då alla verkar släppa ut ungefär lika mycket. Kina ligger på ungefär samma nivå som Sverige, per person då.

Det som krävs är att vi blir färre människor så om 100k dör till följd av klimatpåverkan är det naturens sätt att nå jämnvikt.
Citera
2019-04-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett stort misstag att angripa Greta med så dåliga lögner. Jimmy tappade min respekt där fullkomligt. Ett riktigt jävla självmål som han hade kunnat uttnyttja till sin fördel. Inte bra alls.
Jag har med egna ögon sett hur Greta påverkat människor inte bara att tänka på klimatet utan en ren miljö i övrigt över hela planeten.
Något som verkar undkommit en hel del svenskar upptagna med att köra upp huvudet i sitt eget arsle.

Förklara gärna hur det påverkar Kina och deras mängd utsläpp. De släpper nämligen ut dubbelt så mycket som USA och lika mycket som de 6 som ligger nedanför på toplistan.

Att vi i Sverige skulle ha en chans att påverka klimatet med våra puttenuttiga insatser när Kina, USA och Indien kommer att fortsätta öka sina utsläpp co2 är en helt befängd idé.

Som att dricka med vatten ur Niagara med ett sugrör och tro att man gör en skillnad nedströms. Totalt hjärndött.

För övrigt släpper Kina ut mer co2 per capita än EU-genomsnittet och de släpper ut mest i mängd i hela världen med hästlängder.

Försöker inte lägga skuld på Kina men om de inte gör något åt sina enorma mängder utsläpp så finns det ingen anledning för oss att göra det. Förutom att vi ska typ må lite bättre för att vi kan känna och skriva på facebook om att "vi faktiskt dragit vårt strå till stacken".

Om vi fortsätter höja bränsle-skatter och subventionera el-fordon kommer de som inte har råd att köpa en Tesla (de flesta i Sverige) snart att göra samma sak som gula västarna i Franrike.

Bor man i storstan och el-cyklar till jobbet med sin skattesubventionerade el-cykel när man inte tar sin skattesubventionerade hybrid-SUV så är det lätt att vara en "miljövän".
Bor man på landet och måste köra 8 mil till jobbet enkel väg på ett äldreboende på centralorten och om bränslekostnaderna börjar gnaga på typ matposten i sin månadsbudget då är det inte lika lätt att vara en "miljövän". Ni som inte fattar det här har huvudet upp arslet. Det är min åsikt.
Senast redigerad av Fibulavinter 2019-04-25 kl. 16:38.
Citera
2019-04-25, 16:38
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns en känd saga om Kejsarens nya kläder som säger mycket om oss svenskar i nutid. Några bluffmakare gör kläder av ingenting som de säljer dyrt till kejsaren. Han är en fegis och sucker för smicker, så han låtsas som han ser kläderna. Och ingen vågar göra bort sig och säga emot kejsaren. Utom ett litet barn, som ropar att han är naken. Och då släpper förtrollningen, och alla vuxna vågar se sanningen som den är. Kejsaren är naken.

Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?

Greta gör inget fel, all cred till henne. Men faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media verkar behöva och tro på Greta mer än Jimmie, partiledare för det näst största partiet.
Jag är med Greta i detta. Det är himla bra att ungdomarna påkallar uppmärksamhet för klimatfrågan. Jag är av uppfattningen att vi lånat vår jord från nästa generation och vi har inte rätten att förfara med den som vi vill. Ungdomarna påminner oss om detta.

Notera också att påfallande många ledare i Europa är barnlösa - Macron, May, Merkel, vår egen Löfvén. Iofs förstår de säkert intellektuellt konsekvenserna av ett kvaddat klimat men egentligen: vad bryr de sig om vad som gäller 50 år efter deras död? Kan de verkligen känna vad det innebär när de inte har några efterkommande som får ta stöten för deras oförmåga att ta beslut idag?

Notera att det finns sura äpplen för alla i en klimatomställning. Utbyggd kärnkraft, skippa klimatdyr ekoodling, och hur smart var det att öka Sveriges befolkning med 25% med framför allt folk från varmare länder som släpper ut mycket mindre koldioxid? Så frågan är långt från politiskt korrekt.

Åkesson kunde gjort nåt bra av det här men sabbade det. Sopa.
Citera
2019-04-25, 16:38
Medlem
Citat:
Angående koldioxid, om den inte är skadlig, varför har vi då en uppvärmning av jorden, som är statistiskt förenlig med de utsläpp vi haft? Se mitt tidigare inlägg och svara gärna på de 3 frågorna.

Du är en radikal klimatreligiös hysteriker som tror att du kan något.

Lyssna och lär om co2

https://youtu.be/WDWEjSDYfxc9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in