2019-04-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Det är lite kul faktiskt att majoriteten i detta land röstar på partier som vill ha det så.
Dvs en utvandrad etnisk svensk måste betala 100 000 kronor för vård som illegal invandrare här får betala 50 kronor för!

Tycker själv att det är rimligt att sociala förmåner utgår från var man bor och arbetar och inte utifrån vilken etnicitet man har. Men jag märker att flera i tråden liksom du önskar en annan ordning.
Citera
2019-04-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan ju vara så att TS mormor tidigare bodde i ett land som inte tillät dubbla medborgarskap och att hon först efter detta flyttade till Sydafrika. Har hon då en gång avsagt sig sitt svenska medborgarskap är det inte bara att knalla in på ambassaden och begära att få det tillbaka.

Nej, man fyller i en blankett och betalar 475kr:
https://www.swedenabroad.se/globalas...borgarskap.pdf
Citera
2019-04-24, 18:37
Medlem
Fezs avatar
När man söker visum till Schengenländer från iallafall Kenya och Tanzania krävs att du eller hon har köpt en sjukförsäkring för den tiden som hon stannar i Sverige. Låter konstigt om det skulle var annorlunda från Sydafrika.
Den ska täcka upp till iaf 100k kostnad i sjukvård.
Citera
2019-04-24, 18:48
Medlem
Lydans avatar
Om hon är vit så lär de pressa dig på pengar, men om du är lite skickligt skulle jag rekommendera att helt enkelt påpeka att hon var en papperslös flykting på besök. Då får du till och med betala mindre än vad det faktiskt hade kostat om hon hade varit svensk medborgare.

Går inte det skulle jag helt enkelt kasta fakturan. Svensk rätt har än så länge, mig veterligen, inte lagstadgat att du som enskild individ måste bekosta någon anhörigs sjukvårdskostnader. De lär heller inte kräva Sydafrika på kostnaden.
Senast redigerad av Lydan 2019-04-24 kl. 18:51.
Citera
2019-04-24, 19:56
Moderator
Humbugs avatar
Fakturan bör bestridas. Gör du det inte kommer det tolkas som att du godkänt den och då blir det svårt att komma undan.
Citera
2019-04-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Svenska. Lunds universitetssjukhus. Hon är hemma i sydafrika nu. Kan sverige kräva henne på pengar?

Hon har inget personnummer men hon får pension (från Sverige som jag förstår det då jag betvivlar att vita i Sydafrika får någon pensionspeng), hur går det till?
Hon har inget personnummer men hon får en faktura, hur går det till?
Citera
2019-04-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Hon har inget personnummer men hon får pension (från Sverige som jag förstår det då jag betvivlar att vita i Sydafrika får någon pensionspeng), hur går det till?
Hon har inget personnummer men hon får en faktura, hur går det till?

Om hon nån gång haft ett personnummer så har hon kvar det.
Citera
2019-04-24, 20:18
Medlem
NiccoJs avatar
Trolltråd, man utför bara akut vård på folk som ska betala för sin vård om de inte kan betala på plats.
Citera
2019-04-24, 20:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tycker själv att det är rimligt att sociala förmåner utgår från var man bor och arbetar och inte utifrån vilken etnicitet man har. Men jag märker att flera i tråden liksom du önskar en annan ordning.

Då borde väl mormorn få det gratis medans våra Mohammeds får betala för sin vård antar jag?
Citera
2019-04-24, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej.
Min mormor bor i Sydafrika. Hon är vit och svensk men hon är inte svensk medborgare längre och hon har inte ens ett personnummer.

Hon var på besök hos mig och ramlade. Nu kom fakturan på ca 100.000.

Massa skit ifrån "Caring days" till doktorer.

Hon har en pension på 5.000 och kan inte betala detta. Inkasso lär väl inte vara aktuellt..

Måste jag betala om hon inte gör det?
Sydafrika lär väl intr försöka driva in skulden?

Du har ingen skylldighet att betala henne, hon får lösa det själv.
Citera
2019-04-24, 20:42
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Så långa armar har dom inte.
Kolla bara på alla som bor utomlands som helt enkelt skiter i att betala sina csnskulder.

Denna fakturan är nog bara att riva så rinner det ut i sanden.

Fast det där med CSN skulder har väl börjat ändra sig. Jag vet att CSN har i vissa fall stämt personer i USA och vunnit. Så i USA är det tveksamt att man kan gömma sig längre.

Jag vet inte om Sverige har skrivit på något indrivningsavtal eller indrivningskonvention med Sydafrika. Om det är fallet så kan det ev. bli tal om indrivningsåtgärder av Sydafrikanska motsvarigheten till kronofogden antar jag.

BTW så har jag för mig att sjukvård är en bosättningsbaserad förmån, dvs tar inte hänsyn till om du är Svensk medborgare eller inte. Du måste vara socialförsäkrad i Sverige för att få den "gratis". (EU medborgare har även rätt att få viss sjukvård på samma villkor som bosatta i Sverige.
Citera
2019-04-24, 21:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Varför ställer sig ingen frågan varför man flyttar till Sydafrika och avsäger sig sitt svenska medborgarskap? Båda länderna tillåter dubbelt medborgarskap. Det låter som en ny nivå av idioti.

Fråga går jättebra. Dumma frågor får dock dumma svar.

Även om man har möjligheten att ha dubbelt medborgarskap så innebär det att man isåfall är ålagd att betala Svensk inkomstskatt på sin pension.

https://www.minpension.se/allt-om-pe...och-skatt-2018

I mormorns fall borde det röra sig omkring 900 kr på de 5000 hon får i pension i Sydafrika.

Är man i Sverige några veckor om året så känns 10800 kr om året av 60000 netto eller 18% av den totala inkomsten som en jävligt hård smäll att ta, speciellt med tanke på att hon redan betalar skatt till de Sydafrikanska myndigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in