Citat:
Ursprungligen postat av
flashflr
Han har inte betalat ett öre till familjen. De kan försöka att stämma honom. Good luck.
Det var exakt det jag spådde. Att det skulle bli en plea bargain med simple battery, som också kallas misdemeanor battery. 12 månader är för övrigt max straffet för en misdemeanor. Men det är mest symboliskt eftersom det är villkorligt.
Jag gissar att runt 18 mars att åklagaren bara ville gå med på det om hon satt inne några månader.
Bosse kan visst komma tillbaka men i framtiden måste han söka visum. Även om han hade friats på grund av att han var där mer än de 90 dagarna under visa waiver. Jag tror inte att simple battery är något som automatiskt diskvalificerar honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashflr
Jag vill påpeka att USA inte är ett jävla U-land där man kan betala skadestånd i stället för att straffas. Ok, för ekonomiska brott mot andra personer och stöld kan straffat sänkas om man betalar restitution. Men du kan inte våldta någon och betala 1 miljon och skippa 15 års fängelse.
Simple battery har kanske böter upp till USD 1000, men inget har nämnts och det tillfaller staten Florida.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashflr
Korrekt. En plea bargain är nästan alltid Nolo. I vissar delstater tror jag att de inte har Nolo. Med en plea bargain är straffet också förutbestämt.
Det står också Nolo på Broward sajten, men själva dokumentet är inte där ännu.
Jag vill vidare poängtera för 19nml och andra att straffet alltid är förutbestämt i en plea bargain. Men domaren kan bestämma att det är oacceptabelt. I detta fall p g a påtryckning från offrets familj, men de har tydligen gått med på det enligt AB och Expressen.
Kan bara instämma och tacka för tre väldigt bra inlägg.
Jag har bott här i USA i många år nu och har via nära vänner (två poliser och en försvarsadvokat) fått en ganska god insikt i det amerikanska rättsväsendet (även om det varierar en del från stat till stat), och du summerar det hela väldigt väl.
Inga pengar har bytt ägare, pojken och hans familj har inte blivit rika på detta. De gav vika helt enkelt för att bevisningen inte höll för mer än detta, och, sannolikt, för att det hade varit väldigt jobbigt för pojken att fortsätta. Några pengar skulle de ändå aldrig få i en brottmålsprocess, utan det vore i ett fall som detta endast aktuellt i en civilrättslig process i ett senare skede. Men lycka till med det när han har rest hem till Sverige och sannolikt aldrig kommer återvända till USA.