2019-04-22, 15:30
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tror du på riktigt att temperaturrekord mäts i solen?
Klart det inte gör. Men det var mycket ändå.
Citera
2019-04-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Klart det inte gör. Men det var mycket ändå.

Vad tycker du är en normal temperatur utanför skugga i april?
Citera
2019-04-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Titta på videon runt 3:00. Han redovisar en stor tabell i vilken han samlat de senaste årens månaders temperaturrekord. Enligt honom indikerar dessa att 2019 kommer bli det tredje eller fjärde varmaste året någonsin.

Underbart! Hoppas hoppas
Citera
2019-04-22, 21:11
Medlem
NirvanAs avatar
Delar av västkusten, mälardalen, skåne etc fick metrologiska sommar nu, det måste vara ovanligt tidigt?
Citera
2019-04-23, 11:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Delar av västkusten, mälardalen, skåne etc fick metrologiska sommar nu, det måste vara ovanligt tidigt?
Nja, det är - som tidigare sagts - egentligen inte så ovanligt med en temperatur kring +20 vid denna tiden av April.
Dvs omkring 20e april, och efter.

Det har hänt flera gånger att solen tittat fram då, och folket går man ur huse för att dyrka solen i någon park.

---

Annars så har jag sett att de grunda vattnen utanför nordvästra Europa har börjat värmas upp.
Det har hållit sig under +12 grader länge nu, men nu har det börjat nå upp till +14 och det stiger.
Fast bara på grunda kustområden, som tex i sjön utanför Amsterdam.
Och det långgrunda kustlandskapet utanför Normandie, vid det berömda "ö-slottet" Mont-Saint-Michel."
Citera
2019-04-23, 19:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jag har också märkt att regnväder "försvinner" från SMHI:s prognoser precis som de gjorde förra året. Detta meddelande skrev jag den 16 april (FB) Våren/sommaren 2019 och SMHI:s prognos sa då att det skulle regna den 24 april. Men nu säger prognosen att det kommer vara regnfritt åtminstone fram till den 29 april.

Återigen har regn "försvunnit" ur SMHI:s väderleksprognos. När jag tittade runt den 21 april på Norrköpings tiodygnsprognos förutspåddes regn den 30 april och den 1 maj. Typiskt, tänkte jag, att det ska regna just den dagen vi kommunister protesterar. Men tittar man idag har regnet försvunnit och första maj blir en solig dag:

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Norrk%C3%B6ping/2688368#tab=0,chart=1

Detta är mycket oroväckande för det tyder på att de meteorologiska modeller forskarna på SMHI använder sig av inte längre fungerar. Nordeuropas klimat kan redan ha förändrats så mycket att helt nya modeller måste tas fram.

I Helsingborg utlovas 5,4 mm regn den 27 april följt av 1,7 mm den 29 april. Vi får se om det blir något av detta regn eller om prognosen uppdateras och regnet försvinner igen.
Citera
2019-04-23, 19:31
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vad tycker du är en normal temperatur utanför skugga i april?
ja, det kan väl inte jag veta? Naturligtvis var det mätt i solen, på min lilla uteplats., men ändå lite väl mycket? I april?
Många säger att jag baar ömkar mig, det handlar väl för fan inte om mig? Det handlar om våra barns framtid, och hur de skall förberedas på detta kommande scenario? Är det då fel att påpeka, att man kanske skall börja tänka hur man använder vattnet här?

Det har nu inte regnat i över en månad, här i Skåne där jag bor. Mittskåne. Gräs i alla vägkanter är redan halvbrunt. Träd som har blommor, har slagit ut precis, men med mycket mindre blommor än vanligt, många träd och buskar har inte slagit ut alls. många är döda.

Tänk på att det inte regnade här på nästan ett halvår, alltså inte en droppe! Så enligt mig, har inte jorden kunnat ta upp höstens rikliga nederbörd. det räckte inte! Alla avenbokar/ buskar verkar döda!
Nej, jag är ingen vädernörd. Men visst är det skillnad?
https://www.smhi.se/q/Stockholm/2673730
Senast redigerad av elastikmanden 2019-04-23 kl. 19:34.
Citera
2019-04-23, 19:51
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Återigen har regn "försvunnit"

https://kundo.se/org/smhi/
Skulle vara intressant och se vad de har att säga om detta. På länken kan man ställa frågor (i praktiken bara klistra in inlägget), och de har tydligen flera som aktivt svarar.
Citera
2019-04-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
ja, det kan väl inte jag veta? Naturligtvis var det mätt i solen, på min lilla uteplats., men ändå lite väl mycket? I april?
Många säger att jag baar ömkar mig, det handlar väl för fan inte om mig? Det handlar om våra barns framtid, och hur de skall förberedas på detta kommande scenario? Är det då fel att påpeka, att man kanske skall börja tänka hur man använder vattnet här?

Det har nu inte regnat i över en månad, här i Skåne där jag bor. Mittskåne. Gräs i alla vägkanter är redan halvbrunt. Träd som har blommor, har slagit ut precis, men med mycket mindre blommor än vanligt, många träd och buskar har inte slagit ut alls. många är döda.

Tänk på att det inte regnade här på nästan ett halvår, alltså inte en droppe! Så enligt mig, har inte jorden kunnat ta upp höstens rikliga nederbörd. det räckte inte! Alla avenbokar/ buskar verkar döda!
Nej, jag är ingen vädernörd. Men visst är det skillnad?
https://www.smhi.se/q/Stockholm/2673730

Du vet inte vad en termometer ute i direkt solljus normalt visar men ändå tycker du det är mycket? När du mäter i solen får du med en mängd faktorer. Hur länge termometern har legat i solen t.ex.
Som sagt, inget vatten har någonsin försvunnit. Det är samma vatten på jorden nu som under dinosauriernas tid. Du flyttar bara på det.
Våra barns framtid tror jag beror mer på hur vi förmedlar kunskap.
Citera
2019-04-24, 18:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
https://kundo.se/org/smhi/
Skulle vara intressant och se vad de har att säga om detta. På länken kan man ställa frågor (i praktiken bara klistra in inlägget), och de har tydligen flera som aktivt svarar.

Onekligen! Men själv är jag alldeles för nojig över min anonymitet för att ställa en fråga. Hoppas någon annan vågar göra det dock.
Citera
2019-04-25, 11:29
Medlem
MDrives avatar
Jesus Kristus, 19 grader ute i norra Sverige. I April.
https://i.imgur.com/x3sJ40s.jpg

Röd graf: April 2019 Grön graf: April 2016

Det är redan varmare här uppe än förra året.
Citera
2019-04-25, 11:48
Medlem
zerxezs avatar
Detta kommer snart att bli nödläge för svenska jordbruket, det ser inte bra ut det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in