2019-04-21, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Att ställa sådana frågor är missledande. När det inte går att svara på så blir påståendet då automatiskt "Aha, så ni vet inte! Ååååh, väldigt intressant! Hehehehe...".
Goddag yxskaft med andra ord.

En mer relevant fråga är, varför är det viktigt att kunna svara på den frågan så exakt för att kunna etablera att klimatförändringar både sker och är ("till stor del") orsakade av människan?

Just för att ni inte vet "hur stor del" som är orsakad av människan. Ni gissar bara.

Citat:
*Gäsp* Jag förstod det. Problemet är bara att man är så specifik i den kunskap man accepterar att man alltså känner till många av problemen vi står inför, men väljer och vrakar bland de man "tror på", och använder andra för att närmast klanka ner på vetenskapssidan. "Haha, Kina kommer knulla oss ändå".
Är det en debatt? Nej, så håll tyst.

Givetvis är det en debatt, där man kan använda sig utav olika typer av argument, bland annat det tidigare nämnda argumentet. Det går alltså utmärkt att argumentera för att en ökning av koldioxidhalten i atmosfären är positivt snarare än negativt, och man kan argumentera för att era "lösningar" kommer vara skadliga och inte råda bot på ert inbillade "problem".

Citat:
Nej, så håll tyst.

För annars blir jag placerad i ett arbetsläger för klimatskeptiker eller?
Citera
2019-04-21, 19:21
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Just för att ni inte vet "hur stor del" som är orsakad av människan. Ni gissar bara.
Hahaha, jag sa ju det! Istället för att svara på min mer relevanta fråga så går du direkt i fällan och erkänner att du bara försöker gillra en fälla, främst i syfte att tillfredsställa dig själv och din ståndpunkt, snarare än att ha ett stabilt argument.
Nä, det blir en på den. Hahaha!
Citera
2019-04-21, 19:24
Avslutad
Citat:
Hahaha, jag sa ju det! Istället för att svara på min mer relevanta fråga så går du direkt i fällan och erkänner att du bara försöker gillra en fälla, främst i syfte att tillfredsställa dig själv och din ståndpunkt, snarare än att ha ett stabilt argument.
Nä, det blir en på den. Hahaha!

Så du erkänner att ni (klimatalarmister) bara gissar hur stor andel av temperaturökningen som människan står för?

Varför ska någon ta er på allvar?
Citera
2019-04-21, 19:34
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Citat:
Citat:
Fast nu dör ju inte insekterna pga några klimaförändringar utan mer troligt av diverse bekämpningsmedel i kombination med virus.

Jaha, och hur vet du det?

Eftersom jag är påläst.

Happ! Är du påläst nog till att redovisa dina källor också?

Citat:
Citat:
Ja, men det krävdes ett par hundra miljoner år. Under tiden dog en stor del av allt liv på jorden ut.

Inte alls. Du fantiserar.

Intressant argument. Du kan själv se att det tog årmiljoner för jordens klimat att förflytta sig bara någon grad:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png

Citat:
Okej. Nästa gång du argumenterar som en dumskalle kan du ju vara vänlig att tala om att du inget menar med det du skriver.

Jag tror du skrev fel och menar "med en dumskalle"?

Citat:
Klart det är varmare än genomsntittet. Vi är inne i en försiktig värmeperiod just nu. Temperaturen har stigit med hela 0,8 grader globalt sett sedan 1880. Huvvaligen! Samtidigt har CO2 halten ökat med c:a 80%.

Snyggt försök att finta bort din lögn om att vintern var "ganska kall"! Vintern var inte kall - varken ur ett svenskt eller globalt perspektiv.

Historiskt sett är en "försiktig värmeperiod" en där temperaturen stiger med en halv grad över en tiotusenårsperiod. Det finns inget "försiktigt" med en temperaturökning på 0,8 grader över ett par decennier. Lejonparten av uppvärmningen har skett efter 1975 och av allt att döma kan vi förvänta oss att den kommer att öka.

https://earthobservatory.nasa.gov/world-of-change/DecadalTemp
Citera
2019-04-21, 19:39
Medlem
Citat:
Så du erkänner att ni (klimatalarmister) bara gissar hur stor andel av temperaturökningen som människan står för?
Vi har bara ett jordklot, alltså ingen referensplanet utan våra utsläpp att jämföra med. Därför är det oundvikligen så att för beräkna hur stor del av temperaturökningen som människan står för så måste man göra det genom att använda klimatmodeller för hur det sett ut utan dessa utsläpp. För den som anser sådana modeller vara rena gissningar blir det då bara en gissning.

Se dock min kurva från PAGES2K strax ovan. Enligt den vart det långsamt svalare så den naiva skattningen är att våra utsläpp stått för drygt 100% av uppvärmningen.
Citera
2019-04-21, 19:45
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Notera dock att SMHI använder sig av normalperioden 1961-1990, så det är alltså mellan 30 och 60 år gamla värden man jämför med.

Det beror på att man för att kunna säga om något är varmare eller kallare, över eller under medelmåttet, måste man ha någonting att jämföra med. Vi skulle kunna ta Usain Bolts världsrekord på 100m och säga att alla andra i hela världen springer jävligt långsamt, men det skulle inte vara särskilt meningsfullt, eller hur? Varför SMHI valt normalperioden 1961-1990 kan du läsa om här:

Citat:
Det svenska stationsnätet genomgick en stor förändring i samband med automatiseringen 1995/1996. Mättekniken ändrades, samplingen ändrades och många stationer flyttades. Detta innebar att många mätserier fick så kallade homogenitetsbrott.Att på ett korrekt och vederhäftigt sätt ta fram nya normalvärden är därför arbetskrävande och de resurserna har inte funnits under åren kring 2015. Resurserna var då uppbundna med att ta fram och starta den nya databasen MORA. Därför togs beslutet att avvakta tills den nya normalreferensperioden 1991-2020 ska tas fram.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-beraknas-normalvarden-1.4087
Citera
2019-04-21, 20:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Happ! Är du påläst nog till att redovisa dina källor också?

Intressant argument. Du kan själv se att det tog årmiljoner för jordens klimat att förflytta sig bara någon grad:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png

Jag tror du skrev fel och menar "med en dumskalle"?

Snyggt försök att finta bort din lögn om att vintern var "ganska kall"! Vintern var inte kall - varken ur ett svenskt eller globalt perspektiv.

Historiskt sett är en "försiktig värmeperiod" en där temperaturen stiger med en halv grad över en tiotusenårsperiod. Det finns inget "försiktigt" med en temperaturökning på 0,8 grader över ett par decennier. Lejonparten av uppvärmningen har skett efter 1975 och av allt att döma kan vi förvänta oss att den kommer att öka.

https://earthobservatory.nasa.gov/world-of-change/DecadalTemp
Det finns hur många artiklar som helst skrivna kring colony collapse disorder, som det kallas.
Läs på själv och gör din egen bedömning. Själv lutar jag, liksom majoriteten av biologerna, åt kombinationen virus och bekämpningsmedel.
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=colony+colla pse+disorder+causes&btnG=&oq=colony+collapse+disor der+

Jag är helt enkelt inte lika benägen att tro på katastrofer och alarmister som du. Kanske har det med åldern att göra. Jag minns när Al Gores film En Obekväm Sanning kom för c:a 15 år sedan. Ingenting av det som påstås där, med benäget bistånd från IPCC har skett. Om tolv år kommer det ett nytt larm att vi bara har tio-femton år kvar. Temperaturen kommer då vara ungefär densamma som idag.

Och nej, det tar givetvis inte årmiljoner för temperaturen att förändras ens en hel grad, vilket klart och tydligt framgår nedan.

https://earthobservatory.nasa.gov/features/GlobalWarming/page3.php
Citat:
Glacial ice and air bubbles trapped in it (top) preserve an 800,000-year record of temperature & carbon dioxide. Earth has cycled between ice ages (low points, large negative anomalies) and warm interglacials (peaks).
Vänligen, titta noga på den grafen och ställ dig frågan om det verkligen var CO2 som orsakade de MARKANTA temperaturhöjningarna som ägt rum 12 gånger de senaste 800 000 åren. Notera att dagens förhållandevis modesta temperaturhöjning ligger precis rätt i tidsintervallet. Så pass rätt att det enkelt skulle ha kunnat förutsetts för en grundskoleelev.

Edit: Kompis - titta nu NOGA på grafen du själv länkade till. Försök få din trötta hjärna att förstå den. Då kommer du se att den visar EXAKT det jag själv påstår. Betrakta särskilt de senaste 1 miljon åren, från vilka vi har bäst data (egentligen de senaste 800 000 åren)
Senast redigerad av Japhy 2019-04-21 kl. 20:06.
Citera
2019-04-21, 20:06
Medlem
Citat:

Vänligen, titta noga på den grafen och ställ dig frågan om det verkligen var CO2 som orsakade de MARKANTA temperaturhöjningarna som ägt rum 12 gånger de senaste 800 000 åren. Notera att dagens förhållandevis modesta temperaturhöjning ligger precis rätt i tidsintervallet. Så pass rätt att det enkelt skulle ha kunnat förutsetts för en grundskoleelev.
Från din länk: " In the past century alone, the temperature has climbed 0.7 degrees Celsius, roughly ten times faster than the average rate of ice-age-recovery warming."
Ökningen är ovanligt snabb, men inte fullt så dramatiskt som EnGodForlorare ger vid handen.
Citera
2019-04-21, 20:12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Från din länk: " In the past century alone, the temperature has climbed 0.7 degrees Celsius, roughly ten times faster than the average rate of ice-age-recovery warming."
Ökningen är ovanligt snabb, men inte fullt så dramatiskt som EnGodForlorare ger vid handen.
Ja, men vi vet ingenting mer än ett genomsnitt. Dessutom tror jag att de helt enkelt manipulerar sanningen lite där, eftersom de flesta forskare är ense om att uppvärmningen efter senaste istiden gick väldigt hastigt.

Du kan läsa mer om saken nedan:
Citat:
Unlike the relatively stable climate Earth has experienced over the last 10,000 years, Earth's climate system underwent a series of abrupt oscillations and reorganizations during the last ice age between 18,000 and 80,000 years ago (Dansgaard 1984, Bond et al. 1997, 1999). These climate fluctuations were first discovered when scientists reconstructed past temperature variability over Greenland by analyzing tiny changes in the relative abundance of the oxygen-16 isotope versus the oxygen-18 isotope (noted as δ18O and reported in parts per thousand) in ice cores recovered from Greenland glaciers. Each successively deeper ice layer represents a snapshot of Earth's climate history from the past, and together, the oxygen isotope record told a story of abrupt, millennial-scale climate shifts in air temperatures over Greenland between extremely cold stadial conditions and relatively mild interstadial periods during the last ice age (Figure 1) (Alley 2000, Alley et al. 2003). There are twenty-five of these distinct warming-cooling oscillations (Dansgaard 1984) which are now commonly referred to as Dansgaard-Oeschger cycles, or D-O cycles. One of the most surprising findings was that the shifts from cold stadials to the warm interstadial intervals occurred in a matter of decades, with air temperatures over Greenland rapidly warming 8 to 15°C (Huber et al. 2006). Furthermore, the cooling occurred much more gradually, giving these events a saw-tooth shape in climate records from most of the Northern Hemisphere (Figure 1).
https://www.nature.com/scitable/knowledge/library/abrupt-climate-change-during-the-last-ice-24288097

Jag skulle snarare påstå att dagens uppvärmning går BETYDLIGT långsammare, eftersom vi endast noterat 0,8 grader på 140 år. Senaste istiden steg temperaturen några grader på bara ett par årtionden.
Citera
2019-04-21, 20:14
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Det finns hur många artiklar som helst skrivna kring colony collapse disorder, som det kallas.
Läs på själv och gör din egen bedömning. Själv lutar jag, liksom majoriteten av biologerna, åt kombinationen virus och bekämpningsmedel.
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=colony+colla pse+disorder+causes&btnG=&oq=colony+collapse+disor der+

Jag är helt enkelt inte lika benägen att tro på katastrofer och alarmister som du. Kanske har det med åldern att göra. Jag minns när Al Gores film En Obekväm Sanning kom för c:a 15 år sedan. Ingenting av det som påstås där, med benäget bistånd från IPCC har skett. Om tolv år kommer det ett nytt larm att vi bara har tio-femton år kvar. Temperaturen kommer då vara ungefär densamma som idag.

Och nej, det tar givetvis inte årmiljoner för temperaturen att förändras ens en hel grad, vilket klart och tydligt framgår nedan.

Edit: Kompis - titta nu NOGA på grafen du själv länkade till. Försök få din trötta hjärna att förstå den. Då kommer du se att den visar EXAKT det jag själv påstår. Betrakta särskilt de senaste 1 miljon åren, från vilka vi har bäst data (egentligen de senaste 800 000 åren)
Det finns fler orsaker än just CO2-utsläpp som kan orsaka klimatförändringar, och ingenstans har forskare hävdat att det uteslutande varit CO2-utsläpp som orsakat samtliga förändringar. Men du verkar ju vara "så" insatt i fenomenet, så inte undra på att du inte känner till detta. Potholer har en video om detta om du är intresserad, men då du tidigare nekat att titta på videor....... av någon anledning, så får man väl bara rycka på axlarna.
Att du tar upp Al Gore är dessutom ännu ett tecken på att du enbart väljer specifika saker och händelser för att understödja din världsbild. Al Gore är ingen forskare, och hans 13 år gamla dokumentär innehöll en del felaktigheter, och tyvärr, dålig källhänvisade felaktigheter. Däremot även stora delar fakta. Potholer har även han kritiserat honom för detta, då det smutsar ner debatten. Men inget är nog lika lågt som att öht. ta upp honom som någon slags auktoritet på ämnet när han trots allt är politiker och otränad inom området. Med det sagt tackar jag honom för uppmärksamheten han gav ämnet.
Nåja. Du verkar inte vara intresserad av en hederlig debatt hur som helst, så jag tackar för mig för idag. Potholer-videon: https://youtu.be/FBF6F4Bi6Sg?t=93 (Tittar du bara 30 sekunder får du reda på de olika delarna av vårt klimatsystem som driver klimatförändringar)
Citera
2019-04-21, 20:22
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Det finns fler orsaker än just CO2-utsläpp som kan orsaka klimatförändringar, och ingenstans har forskare hävdat att det uteslutande varit CO2-utsläpp som orsakat samtliga förändringar. Men du verkar ju vara "så" insatt i fenomenet, så inte undra på att du inte känner till detta. Potholer har en video om detta om du är intresserad, men då du tidigare nekat att titta på videor....... av någon anledning, så får man väl bara rycka på axlarna.
Att du tar upp Al Gore är dessutom ännu ett tecken på att du enbart väljer specifika saker och händelser för att understödja din världsbild. Al Gore är ingen forskare, och hans 13 år gamla dokumentär innehöll en del felaktigheter, och tyvärr, dålig källhänvisade felaktigheter. Däremot även stora delar fakta. Potholer har även han kritiserat honom för detta, då det smutsar ner debatten. Men inget är nog lika lågt som att öht. ta upp honom som någon slags auktoritet på ämnet när han trots allt är politiker och otränad inom området. Med det sagt tackar jag honom för uppmärksamheten han gav ämnet.
Nåja. Du verkar inte vara intresserad av en hederlig debatt hur som helst, så jag tackar för mig för idag. Potholer-videon: https://youtu.be/FBF6F4Bi6Sg?t=93 (Tittar du bara 30 sekunder får du reda på de olika delarna av vårt klimatsystem som driver klimatförändringar)
Saker som Potholer bör ta upp i videon som jag inte kommer titta på:
Solaktivitet, kosmisk strålning, saltbalans i världshaven (som driver golfströmmen bland annat), växthusgaser, vindfenomen som exempelvis El-Nino. Kanske missat att skriva ned något, men jag fick med de väsentliga orsakerna till klimatförändringar. Till dessa kan vi lägga kataklysmisk påverkan från meteoritnedslag och vulkanutbrott. Vi kan också nämna Djighis Khan, som utrotade så många människor att han faktiskt påverkade klimatet. Skogsavverkning, algblommning och andra småsaker kan vi nog lämna därhän.

Jag går inte på Youtube-Uni...

Edit: Glömde något viktigt - atmosfärstryck!

Atmospheric pressure as a natural climate regulator for a terrestrial planet with a biosphere
https://www.pnas.org/content/106/24/9576
Citera
2019-04-21, 20:50
Medlem
Citat:
Jag skulle snarare påstå att dagens uppvärmning går BETYDLIGT långsammare, eftersom vi endast noterat 0,8 grader på 140 år. Senaste istiden steg temperaturen några grader på bara ett par årtionden.
Du citerar ett stycke som tar upp temperaturskift på Grönland, men av allt att döma var temperaturskiften störs där och globala variationen mycket mindre. Men för all del, det var dramatiska skift som skedde i klimatet under istiden och det är snarast senaste interglacialen som varit extremt stabil. Det är ett argument för att vi skall vara försiktiga med att påverka klimatet. Halkar vi ur detta stabila tillstånd vet man aldrig var man hamnar. Notera hur en (som jag vet den vanligaste) förklaringen handlar om att AMOC påverkas av smältvatten från glaciärer. Så vad händer nu när avsmältningen av Grönland tar fart? Vi har sett försvagning av cirkulationen i Atlanten, och om det fortsätter kan det få dramatiska konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in