Citat:
Ursprungligen postat av
langaocb
*tolvstegsspråk på*
Han är alkoholist. Jag vet att många blir provocerade av att det kallas sjukdom, tänk i så fall störning. Alkoholister tänker inte så jävla långt ,sjukdomen (störningen) tänker åt oss.
Uffe har tampats med spriten länge. Han gjorde det enda vettiga och la av helt. Sen vet jag att jag läste för något år sedan att han hade börjat dricka "med måtta". Jag lovar att han under sina årtionden med aktivt beroende har börjat dricka med måtta hundratals gånger.
Använt all viljestyrka, logiskt tänkande och alla strategier han har kunnat uppbringa för att det inte ska spåra ur...och det har gått åt helvete varenda gång.
Men det är värt ett försök till, den här gången går det nog bra. Vansinne kallas det.
*tolvstegsspråk av*
Om han ändå hade börjat röka brass i stället. Hade gått åt helvete det med men då kanske han hade kunnat klämma ur sig en roman med handling iaf.
Jag inser att mitt inlägg kanske andades en smula Bror Duktig-attityd. Det var inte meningen. Jag har själv inte de sundaste alkoholvanor, men skulle inte få för mig att köra bil i berusat tillstånd. Har ingen i och för sig, så då är det lätt att slå sig för bröstet.
Det här med alkoholism som sjukdom är för övrigt ett kapitel för sig. Jag ser det snarare som ett kroppsligt tillstånd som man efter ihärdigt användande kommer in i. Låter mer än lovligt kryptiskt, men jag ser det som något av en språklig anomali när alkoholism kläms in som sjukdom.
Jag röker helst fredspipa här och önskar ingen vidare diskussion i just den frågan, i alla fall inte i detta forum.
Och för att inte bara höja ett moralens pekfinger över Uffes förehavanden kanske det kan vara på sin plats att deklarera det egna dryckesintaget:
Uppskattningsvis två liter sunkigt boxvin idag. Ratta fordon i detta tillstånd? Knappast. Men jag sätter mig inte till doms över Ulf Lundell. Trots allt är det ju bara en sorglig historia.