Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-20, 19:54
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pausvogel
Håller med om civilkuraget, helt galet att äventyra andras liv ute i trafiken med alkohol i blodet, dessutom var det väl 1,5 promille och inte 0,7? Alltså 1,5 promille är typ två och en halv flaska vin. Rätt mycket.

Tyvärr så kryllar det ju av fall med straffrabatt pga kändisskap i modern tid; vi är inte alla lika inför lagen. Det är väl hans svärson Persbrandt ett typexempel på förresten?

Hoppas dock att han ställer av bilen, eller torkar sig på något hem, så han slipper få någons liv på sitt samvete pga fyllekörning. Det vore ju ett lite sjaskigt slut på en så pass lång framgångssaga.
Man använder olika matematiska enheter vid mätning, så jag ändrade till din uppgift 👍 om 1,5 promille i inlägget.
Skribenten "Vallero" postade en bra beskrivning av olika konsekvenser där alkolås och/eller regelbundna inlämnade prover låter som en möjlig hantering, då UL med all säkerhet aldrig någonsin kommer att inse att han har någon form av alkoholproblematik.
Hörde någon uppgift om att dessa provtagningar enbart hanteras av privata läkarmottagningar där varje besök kostar "multicash" utan att landstingets betalningsmodell med högkostnadsskydd gäller. Bra att inte våra skatter belastas av dessa personers provtagningsbehov.

Persbrandt är som du säger ett bra exempel på vad jag skulle placera i en tänkbar lista av "celebreties with unjust benefits".
Citera
2019-04-20, 20:00
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Nu ska Lundell åtalas för grovt rattfylleri. Han hade 1,5 promille i blodet och har erkänt att han kört full. Satte sig i bilen för att åka vidare till nästa krog och kröka ännu mer. Trist. Har han börjat dricka för mycket nu igen?

Källa: https://www.msn.com/sv-se/noje/kandi...V7m?li=BBqxCu3

Edit: det var tydligen gamla nyheter som redan diskuteras flitigt i en annan, separat, tråd.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2019-04-20 kl. 20:22.
Citera
2019-04-20, 20:33
Medlem
pausvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Man använder olika matematiska enheter vid mätning, så jag ändrade till din uppgift 👍 om 1,5 promille i inlägget.
Skribenten "Vallero" postade en bra beskrivning av olika konsekvenser där alkolås och/eller regelbundna inlämnade prover låter som en möjlig hantering, då UL med all säkerhet aldrig någonsin kommer att inse att han har någon form av alkoholproblematik.
Hörde någon uppgift om att dessa provtagningar enbart hanteras av privata läkarmottagningar där varje besök kostar "multicash" utan att landstingets betalningsmodell med högkostnadsskydd gäller. Bra att inte våra skatter belastas av dessa personers provtagningsbehov.

Persbrandt är som du säger ett bra exempel på vad jag skulle placera i en tänkbar lista av "celebreties with unjust benefits".

Hade ingen aning om att dessa prover enbart utfördes av privatläkare, men det låter rimligt, om än han bidragit med mycket skattepengar genom åren. Jag tror inte heller att UL är typen som gråter ut i ett hemma hos-reportage och pratar om sin alkoholism och psykiska ohälsa, dessutom verkar han vara en folkskygg och folkilsken surkart.

Alkolås borde fan vara obligatoriskt i moderna fordon, konstigt att det inte redan är det. UL är ju inte direkt ensam om att köra på kanelen, tyvärr omkommer ju många oskyldiga varje år. Det borde vara betydligt hårdare straff för personer som äventyrar andras liv ute i trafiken genom att köra pruttfull.
Senast redigerad av pausvogel 2019-04-20 kl. 20:35.
Citera
2019-04-20, 23:32
Medlem
Proras avatar
Jag är mycket kluven till Ulf Lundell, både som musiker och författare. Endast i fallet bildkonstnär är utfallet glasklart. I det avseendet är han rent ut sagt en sopa, som bara profiterar på sina framgångar som just musiker/författare.

Jag är mest intresserad av hur man resonerar när man sätter sig full i en bil. Han kan ju inte ha varit hur full som helst, då kommer man bara fem-tio meter innan vägen svänger. Han måste alltså vetat vad han pysslade med.

Han har antagligen miljoner på kontot efter mer än fyrtio år av framgångar. Ändå är han för snål för att hosta upp till en taxi. Hur står det till i gubbens skalle?
Citera
2019-04-20, 23:58
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Han har antagligen miljoner på kontot efter mer än fyrtio år av framgångar. Ändå är han för snål för att hosta upp till en taxi. Hur står det till i gubbens skalle?

*tolvstegsspråk på*
Han är alkoholist. Jag vet att många blir provocerade av att det kallas sjukdom, tänk i så fall störning. Alkoholister tänker inte så jävla långt ,sjukdomen (störningen) tänker åt oss.
Uffe har tampats med spriten länge. Han gjorde det enda vettiga och la av helt. Sen vet jag att jag läste för något år sedan att han hade börjat dricka "med måtta". Jag lovar att han under sina årtionden med aktivt beroende har börjat dricka med måtta hundratals gånger.
Använt all viljestyrka, logiskt tänkande och alla strategier han har kunnat uppbringa för att det inte ska spåra ur...och det har gått åt helvete varenda gång.
Men det är värt ett försök till, den här gången går det nog bra. Vansinne kallas det.
*tolvstegsspråk av*

Om han ändå hade börjat röka brass i stället. Hade gått åt helvete det med men då kanske han hade kunnat klämma ur sig en roman med handling iaf.
Citera
2019-04-21, 00:28
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
*tolvstegsspråk på*
Han är alkoholist. Jag vet att många blir provocerade av att det kallas sjukdom, tänk i så fall störning. Alkoholister tänker inte så jävla långt ,sjukdomen (störningen) tänker åt oss.
Uffe har tampats med spriten länge. Han gjorde det enda vettiga och la av helt. Sen vet jag att jag läste för något år sedan att han hade börjat dricka "med måtta". Jag lovar att han under sina årtionden med aktivt beroende har börjat dricka med måtta hundratals gånger.
Använt all viljestyrka, logiskt tänkande och alla strategier han har kunnat uppbringa för att det inte ska spåra ur...och det har gått åt helvete varenda gång.
Men det är värt ett försök till, den här gången går det nog bra. Vansinne kallas det.
*tolvstegsspråk av*

Om han ändå hade börjat röka brass i stället. Hade gått åt helvete det med men då kanske han hade kunnat klämma ur sig en roman med handling iaf.

Jag inser att mitt inlägg kanske andades en smula Bror Duktig-attityd. Det var inte meningen. Jag har själv inte de sundaste alkoholvanor, men skulle inte få för mig att köra bil i berusat tillstånd. Har ingen i och för sig, så då är det lätt att slå sig för bröstet.

Det här med alkoholism som sjukdom är för övrigt ett kapitel för sig. Jag ser det snarare som ett kroppsligt tillstånd som man efter ihärdigt användande kommer in i. Låter mer än lovligt kryptiskt, men jag ser det som något av en språklig anomali när alkoholism kläms in som sjukdom.

Jag röker helst fredspipa här och önskar ingen vidare diskussion i just den frågan, i alla fall inte i detta forum.

Och för att inte bara höja ett moralens pekfinger över Uffes förehavanden kanske det kan vara på sin plats att deklarera det egna dryckesintaget:
Uppskattningsvis två liter sunkigt boxvin idag. Ratta fordon i detta tillstånd? Knappast. Men jag sätter mig inte till doms över Ulf Lundell. Trots allt är det ju bara en sorglig historia.
Senast redigerad av Prora 2019-04-21 kl. 00:45.
Citera
2019-04-21, 01:26
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
*tolvstegsspråk på*
*tolvstegsspråk av*

Ulf Lundell rökte en hel del brass när han var yngre. Han är en gammal hippie och haschflummare.
Citera
2019-04-21, 02:17
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag inser att mitt inlägg kanske andades en smula Bror Duktig-attityd. Det var inte meningen.

Nej då jag tolkade inte inlägget så, lugners Jag ville mest ge min förklaring till alkoholisters vansinne.
Det är många som känner sig förundrade av korkade saker fyllon sysslar med och inte förstår sig på vansinnet.
Hörde en nykter alkoholist förklara att det är som i en tecknad film där djävulen viskar i örat på en , bara att djävulen är utklädd till en ängel.

Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Ulf Lundell rökte en hel del brass när han var yngre. Han är en gammal hippie och haschflummare.

Jodå jag är väl medvetet om det. Jag är inget stort Lundell-fan men gillade hans litteratur som yngre och har följt honom i medierna i ett par årtionden.
Just därför ett återfall på brasset hade varit intressantare. Han pratade om det i någon intervju och sa att han aldrig skulle våga röka med förklaringen att det skulle komma för mycket tankar. Han har stått rätt still rent konstnärligt så det kanske hade varit bra tänkte jag.
Citera
2019-04-21, 07:56
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han har nog haft licens sedan 1960-talet. Någon sade till mig att det är en svart BMW X5 har kör numera, efter alla år med USA-vans, men jag vet inte.

Jodå, han kör BMW X5 sedan flera år tillbaka. Tror ingen är förvånad. Rörum där bla Mandelmanns bor ligger nära Ulfs bostad.
Citera
2019-04-21, 12:16
Medlem
Ja där ser man. Väldigt ansvarslöst. Får se vilken påföljden blir. Lundell är nog väldigt bilberoende med tanke på hur isolerat han bor med uppförsbackar vid Linderödsåsens sista utlöpare Stenshuvud. Sett honom lasta varor i sin BMW X5 på parkeringen ICA Kivik. Nä, han får väl skaffa privatchaufför.
Citera
2019-04-21, 14:30
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Jag sätter en slant på Ulf L*ndell

Namnet offentliggjordes igår på nätet och rubriken kanske borde ändras nu när det
är konstaterat att det är Uffe, så att inte folk fortsätter att gissa.
https://stoppapressarna.se/svenskt/u...as-rattfylleri
Citera
2019-04-21, 14:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Namnet offentliggjordes igår på nätet och rubriken kanske borde ändras nu när det
är konstaterat att det är Uffe, så att inte folk fortsätter att gissa.
https://stoppapressarna.se/svenskt/u...as-rattfylleri

Jaha, klart som fan det var nationens riksalkis som inte kunde ge fan i att köra full. Vad har gubben bakom sig i belastningsregistret? Det här var väl inte första gången han åker dit?

Kan vi hoppas på en inspelning av "Jag trivs bäst på öppen anstalt" nu?
Senast redigerad av Ratad 2019-04-21 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in