Citat:
Ursprungligen postat av
MakesRound
Men då måste det vara väldigt svårt att klara sig med terminstentor,eftersom varje ``kurs`` kommer vara på 30 HP? Hur mycket är godkänt,är det 50%?
Sedan ifall man skulle faila terminstentan,måste man gå om hela terminen då? Alltså gå back 6 månader?
Går du där? Hur svårt upplever du att det är att klara sig? Det måste ju vara en enorm press med tanke på att man enbart har 1 terminstenta och att man måste klara den för att få fortsätta annars går man om hela terminen?
Sedan så kolla jag angående antagningsstatistiken. Man kan söka in från och med termin 4 som tidigast.
Det är rätt stora tentor, personligen passar det mig bra eftersom jag tycker tentor är stressande moment ( som alla andra antar jag iförsig) och har hellre en lite längre, lite mer ångestladdad tentapluggsperiod än flera stycken under en termin. Eftersom tentorna ska täcka så många områden tas oftast relevanta kunskaper upp och kanske lite mindre detaljfakta som inte är studenten till nytta (beskriv samtliga enzymer i glykolysen..) man har ju ändå bara 8 timmar på sig så de måste ju begränsa sig och då prioriterar tentafrågeskrivarna. Preklin är 60% godkänt och under klinik 70%
Ifall du får underkänt så har du ju 3 omtentor, du får inte börja termin 5 om du inte har termin 3 klart t.ex.
Jag går i Umeå och upplägget passar mig bra och det har gått smärtfritt för mig, det är klart man fått kavla upp ärmarna i perioder men inga omtentor och jag pluggar inte 8 timmar varje dag direkt.. Vet om en del människor som hamnat i trubbel och hamnat efter, i deras fall blev det nog rätt detrimentalt med terminstentor. Det har lett till att vissa fått ta uppehåll, men de är inte överdrivet många.
På det stora hela kan jag rekommendera Umeå, väldigt nöjd med min utbildning som nu närmar sig slutet. Oroa dig inte över terminstentorna, det låter mycket värre än det är.