2019-04-18, 18:29
Medlem
TheScientistOfNows avatar
Gud finns inte, däremot utesluter jag ej att buddhas skapargud existerar och förstör för alla.
Citera
2019-04-18, 18:54
Medlem
xx73s avatar
http://www.serendipity.li/eden/y.html

Kanske kan vara en del av sanningen, vad tror ni?
Citera
2019-04-18, 20:32
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du kan säga att man måste läsa bibeln för att förstå samtiden och historia, men det gör det inte till sant.
Det är sant, då mycket av historien skrivits med bibel i hand. Hur dum är du?
Citat:
Det är det enda sättet att närma sig en objektiv sanning? Genom att testa och se om man får samma resultat som andra som testat.
Nej det är det inte! Det är det säkraste, men absolut INTE "det enda sättet att närma sig"..
Sanningen är inte objektiv, och den är olika för olika subjekt. Relativitet.
Sanningen är Subjektiv, Verkligheten är Objektiv. Verkligheten är utfallet efter "sannolikhet".
Vetenskapen arbetar med sannolikhet, inte sanningar.
Citat:
I mångt och mycket ja, då vetenskap gör subjektiva gudshypoteser överflödiga.
Du snackar skit. Upprepning: Sanningen är Subjektiv, Objektivitet finns bara i Verkligheten.
Verkligheten är inte Sanningen. Verkligheten är vad som VERKAR varit. Sanningen ÄR.(punkt)
Citat:
Jo, vilket belyser dubbelmoralen.
Det är du som har dubbelmoral. Jag har både etik och moral. Dualism kallar jag det.

Jag har både Kropp och Ande. Det kanske inte du har? Du kanske bara "verkar"?

Citat:
Oj vilka okristliga påhopp du svänger dig med. Men för att svara, inget av ovanstående.
Jag är inte vad du skulle anse "kristen", snarare Sanningssökare.
Är inte rädd för att sikta på påhopp heller, speciellt inte när jag tror mig sikta rätt.

Vet du vad Scientism är?
Citat:
Halmdocka.
Av kvalité som skulle göra Tussaud avundsjuk.

Citat:
Återigen, du kan säga så, men det gör det inte till sant.
Du Verkar inte ens förstå vad "Sanning" betyder? Det betyder ju gud!
Citera
2019-04-18, 20:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
...
Som jag påpekat flera gånger tidigare, det finns inget att förstå angående ditt påstående gud=sanning.
Citera
2019-04-18, 21:01
Avslutad
Citat:

Iom att hela ditt resonemang utgår ifrån denna dikeskörning så väljer jag att bara adressera detta.

När jag pratar om "sanning" så pratar jag tydligen om något annat än vad du definierar som "sanning".

Från NE:

"sanning, centralt filosofiskt begrepp. Ett objektivt sanningsbegrepp är nödvändigt för att undvika relativism och hålla möjligheten öppen att begå misstag: utan sanning råder ingen skillnad mellan sken och verklighet."

Sen kan du skapa en helt egen definition av "sanning", tex att säga något menlöst som "sanning är gud", men då pratar vi om något helt annat vilket är helt ointressant tills dess att du förklarat varför vi skall byta den allmänt vedertagna innebördenn på ordet "sanning".

Sedan undrar jag om du tror att allt ditt ordbajsande i detta forum faktiskt leder någon vart. Tror du att någon tar till sig eller ens förstår vad du försöker säga. Förstår du ens själv vad du försöker säga?
Citera
2019-04-18, 21:35
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
"sanning, centralt filosofiskt begrepp.(PRECIS SOM JAG SKREV) Ett objektivt sanningsbegrepp är nödvändigt för att undvika relativism (begreppet, ja absolut. men det är felaktigt) och hålla möjligheten öppen att begå misstag: utan sanning råder ingen skillnad mellan (1.)sken och (2.)verklighet."
"Sken"(1.)(föreställning) är vad som byggs av Uppfattning, den är personlig/felaktig.

"Verklighet"(2.) är vad som byggs av Sanningen (Gud). Sanningen är Subjektiv.
Verkligheten är vad som "Verkar" vara/har varit.

Världen är Relativ, det är sanningen. Verkligheten består av "SannOLIKHETER".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Relativitetsteori

Sanningen påverkas inte efter tycke och smak, uppfattning eller föreställning.
Sanningen ÄR.(punkt)
Efterhandskonstruktioner påverkar inte Sanningen.
Sanningen är vad som ligger Verkligheten Transcendent.
Verkligheten förändras varje plack-sekund.
Sanningen är ENAstående och EVIG.
Citat:
Sen kan du skapa en helt egen definition av "sanning", tex att säga något menlöst som "sanning är gud", men då pratar vi om något helt annat vilket är helt ointressant tills dess att du förklarat varför vi skall byta den allmänt vedertagna innebördenn på ordet "sanning".
Det är inte min definition. Jag lånar inspiration från bl.a Platon (den västerländska Akademiens fader).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Citat:
I västerlandet är människor starkt präglade av de gudsbegrepp som förekommit och förekommer i kristna kyrkan. Vid sidan av detta har Gud även varit en term i filosofisk tradition. Gud - med stor begynnelsebokstav - används ibland av exempelvis filosofer som Platon om något slags enhetlig högsta makt som inte nämns med något specifikt gudanamn och inte förknippas med någon bestämd religion. "Gud" kan idag ofta avse någon opreciserad opersonlig kraft.[5]
Platon var bland annat inspirerad av https://en.wikipedia.org/wiki/Thales_of_Miletus

Citat:
Sedan undrar jag om du tror att allt ditt ordbajsande i detta forum faktiskt leder någon vart. Tror du att någon tar till sig eller ens förstår vad du försöker säga. Förstår du ens själv vad du försöker säga?
Jag både Tror och Vet att min närvaro här på forumet är uppskattad. Men många har svårt för sanningsförespråkare. Klart jag förstår vad jag talar om. Men förstår också att det ofta är svårt att förstå mig. Att uttrycka sig helt adekvat är ofta omöjligt, och jag är oftast ganska slarvig när jag skriver här, då jag oftast är på språng samtidigt, samt talar om svårbegripliga och otroliga saker.
Men i all hast hinner jag ändå spendera avsevärd tid här på forumet.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-18 kl. 21:58.
Citera
2019-04-18, 21:41
Avslutad
Citat:
"Sken"(föreställning) är vad som byggs av Uppfattning, den är felaktig.
"Verklighet" är vad som byggs av Sanningen (Gud). Sanningen är Subjektiv. Världen är Relativ, det är sanning.

Är det någon förstår vad han försöker säga, så gör er gärna till känna? Annars kan vi avfärda det här som ren och skär rappakalja som inte leder någon vart.
Citera
2019-04-18, 21:44
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Är det någon förstår vad han försöker säga, så gör er gärna till känna? Annars kan vi avfärda det här som ren och skär rappakalja som inte leder någon vart.
"Hörrni, Flocken..?! Vad säger ni om detta?
Visst är det väl inte jag som är dum utan den där galningen.."

Förmår du inte pragmatisera och tänka själv eller?

EDIT: Förtydligade litelitelite i tidigare post. Av kärlek för alla er användare.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-18 kl. 21:50.
Citera
2019-04-20, 03:38
Medlem
NeoPTOLEMUS132639s avatar
The One Substance
-
God is in reality, and exists in substance. God is thinking Mind.
The substance, or body, of God is light.
-
The One universal substance, which is God, is a tangible substance,
a thinking substance, comprehensible and describable
and possessed of principles which are familiar to man
through man's observation of the One universal substance in "created" things.
-
The One substance of thinking Mind is all that exists.
The "created" universe is the registration in matter of the idea of thinking Mind.
Mind is expressed in light.
-
Light is the storehouse of the energy of thinking Mind.
The energy of the universe is the energy of thinking Mind.
The universe is a universe of energy. Energy is expressed in light.
-
Mind is the universe. Mind substance is "spiritual" substance.
Spirit is light. Spirit is the ultimate, the eternal.
-
Dimension is an illusion of relation of effects, which are in themselves but illusions.
Senast redigerad av NeoPTOLEMUS132639 2019-04-20 kl. 03:45.
Citera
2019-04-20, 04:18
Medlem
Citat:
Han fyller sida efter sida i tråd efter tråd med meningslösa ordlekar, aldrig några argument.

Jag har ännu inte bestämt mig för om han är Flashbacks just nu största troll eller största galning. Kanske är han hög när han skriver och faktiskt inbillar sig att det han skriver är vettigt?
Citera
2019-04-20, 19:26
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Han fyller sida efter sida i tråd efter tråd med meningslösa ordlekar, aldrig några argument.

Jag har ännu inte bestämt mig för om han är Flashbacks just nu största troll eller största galning. Kanske är han hög när han skriver och faktiskt inbillar sig att det han skriver är vettigt?
Känn igen ett troll när du ser dig själv i spegeln.

Jag är Magiker, En Medveten Sanningsförespråkare.
Jag talar Sanning.

Att du inte förmår se det,
Är just för att din sanning i jämförelse är en komposthög fylld med salt.

Vet du att det är skillnad på Själ och Ande? Eller ens att dem faktiskt existerar?
Citera
2019-04-20, 20:08
Avslutad
Citat:
Känn igen ett troll när du ser dig själv i spegeln.

Jag är Magiker, En Medveten Sanningsförespråkare.
Jag talar Sanning.

Att du inte förmår se det,
Är just för att din sanning i jämförelse är en komposthög fylld med salt.

Vet du att det är skillnad på Själ och Ande? Eller ens att dem faktiskt existerar?

Nej du har fel, JAG är den som talar sanning. Att du inte förmår att se det säger det mesta om förnekelsen du lever i.

Sanningen är att själ och ande bara finns som koncept, men inte i verkligheten. Precis som med troll, tomtar och annat knytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in