Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Jag undrar vad han vill ha istället, inte bara vad han ev inte vill ha. Och hur ser marxistisk estetik ut (han brukar ju utge sig för att vara marxist)...
Jag kan naturligtvis inte begripa och beskriva Kyeyunes utopi bättre än någon annan här, men jag kan försöka mig på lite kremlologi av det mer abstrakta slaget:
Kyeyune är ju WoW-nörd. Han är alltså en Gamerkille. Mitt intryck av dessa fantasyfolk är att de vantrivs i det moderna -och i ännu större utsträckning det postmoderna- samhället (även om många av dem bejakar de politiskt korrekta dogmerna: rätta mig om jag har fel, men SVEROK ska ju tydligen vara ett oerhört näste för de socialdemokratiska normerna som radikalfeminism, antinationalism, etc). De vistas hellre i världar som bejakar de stora narrativen, världar med tydliga dikotomier som ondska-godhet, kaos-ordning, skönhet-fulhet, rättvisa-orättvisa etc.
Kyeyune tror ju inte på de fiktiva världar han bebor på lediga stunder, men jag antar att han tror på de stora värden som står att finna där. Och han må vara marxist, men dessa sina grundläggande värderingar delar han nog med de flesta här.
Jag talar då om de värden som det postmoderna samhällets själlösa härskare och prästerskap bespottar och förnekar, tidlösa värden som rättfärdighet. Som sanning. Som ädelmod. Som heder. Som ärlighet. Som hjältemod.
För övrigt tack, Greffue Antonius, för litteraturtipset. Jag skall absolut läsa Ekelöf när möjligheten bjuds.