2019-04-16, 17:22
Medlem
Göteborgsposten höjer tonen

Det pågår en stillsam vandring högerut i media - om man ser den mångkulturella frågan som en höger/vänster fråga. Göteborgsposten har haft en serie reportage om knarkhandeln i Nordstan och i anledning av detta så passar Håkan Boström på att påminna om att socialstat och öppna gränser är en omöjlig kombination.

Citat:
Sanningen är att vi går mot en allt allvarligare situation där resurserna inte finns. Det är inte bara pengar som fattas utan även personal, lokaler, kunskap etc. Och detta under rådande högkonjunktur.
Förra årets gymnasieamnesti - som ger 9000 ensamkommande rätt att stanna i landet men inga resurser för sitt uppehåll - kan tyckas ansvarslös. Det är dock bara det senaste i en lång rad försök att lappa och laga på en i grunden felaktig politik. Ett avslag måste vara ett avslag. Invandringen måste vara reglerad. Även i praktiken. Så länge den inte är det kommer nya skaror att lockas till Sverige för ett bättre liv. Jordens fattiga och utsatta är närmast oändliga.

Den förda svenska politiken har inget med moral att göra. Moral förutsätter nämligen förnuft. Den svenska hållningen har varit att reagera med känslorna och strunta i konsekvenserna, för samhället såväl som för individerna. Vi har inte sett den fulla vidden av det än.

https://www.gp.se/ledare/socialstaten-och-de-öppna-gränserna-en-omöjlig-kombination-1.14592803
Citera
2019-04-16, 17:41
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten:
(FB) Har Sverige avvikit från demokratins väg? (utbruten tråd)

// mod
Citera
2019-04-16, 17:45
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det estetiska perspektivet är inte bra när det kommer i orätta händer. Vantrivseln och känslan av oskönhet och disharmoni skall man nog helst tolka i rationella termer, som en naturlig, evolutionärt bestämd, ovilja mot att ta risker och med huvudet före kasta sig ut i det okända. Den goda neurosen.

Då kan risker och nyttan av ett samhälle med människor av olika syn på risk (subjektivt upplevd genom estetisk känsla), diskuteras rationellt. Ett förhärligande av estetisk känsla i sig leder till ren relativism som inte går att diskutera, och som ständigt har våldet på lut. De gustibus non est disputandum - Smak skall man inte debattera.

Problemet med medierna är att de avfärdar vissa estetiska illamåenden som irrelevanta och istället söker dränka dem i andra illamåenden, vars lösningar spär på de första illamåendena. Som i slutändan biter dem i svansen, vilket föranleder ännu mer av Greta Thunberg och Patricio Galvez.

Så säger min estetiska känsla i alla fall. Mina 25 öre.

Det Kyeyune säger påminner för övrigt mycket om Gunnar Ekelöfs dikter i Non Serviam.

Ligger mycket i det här. Jag tänker även på Notre Dame-branden som ger starka känslor av disharmoni. Something is rotten in the state of France. Something is rotten in the EU and USA. Det går inte att se branden som ett materiellt fenomen bara: kyrkan ska byggas upp igen. Så bra och inget blev skadat. En olyckshändelse. Så bra. Så låter det nu i msm-media. Den estetiska dimensionen saknas helt. Faktum är att Frankrike drabbats av en enorm skadegörelse på sina kyrkor. Det finns tecken på förfall i Frankrike - lite grann som på västkusten i USA där demokratstyrda städer som San Francisco, Portland och Seattle håller på och pajar ihop och folk flyttar därifrån. Som sagt: det finns andra perspektiv än de materiella. Men det tar emot att nämna dem. Man vill inte se tecknen på väggen. Mene tekel.
Citera
2019-04-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
...Ni ser: siffror, siffror, siffror…* Var kommer människornas erfarenheter, drömmar, relationer och behov in i ekvationen? Ingenstans, är svaret. Det är kulturlösa talmassor utan intresse för de människor som skall leva i samhället man planlägger. Och detta har väl varit normativt tänkande under hela den långa socialdemokratiska hegemonin?

Det Kyeyune gör är att lyfta på förlåten till kulturen till människor av kött och blod. Han visar för det första hur deprimerande, ful och tom den socialdemokratiska utopin är. Men han legitimerar också den estetiska kritiken, det är faktiskt OK att kritisera det moderna, liberala, globalistiska projektet utan att behöva hänvisa till kostnadsposter.

Vem är fienden, vet vi ens vilka vi kämpar mot? Nästan så man måste ta till den heliga skriften i denna osäkra tid.

"Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna."

Efesierbrevet 6:12
Citera
2019-04-16, 19:53
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Vem är fienden, vet vi ens vilka vi kämpar mot? Nästan så man måste ta till den heliga skriften i denna osäkra tid.

"Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna."

Efesierbrevet 6:12

Bibeln är helt rätt att falla tillbaka på i dessa tider. Fienden är oss själva. Vi lever i dekadensens tidsålder i ett Europa som tidigare generationer har byggt på Bibelns värderingar. Tidningar och TV har idag ersatt bibel och predikan, detta är egentligen i det långa perspektivet det egentliga mediakriget mot svenskarna.

Missförstå mig inte, man kan inte enbart bygga sin existens på en bok i all framtid, men vi saknar våra förfäders visdom som vi tanklöst bytt ut mot de senaste innerstadsliberala trenderna på DN och SvT. Det evinnerliga tjatet om "värdegrund" är bara det nya prästerskapets undermedvetna försvarsmekanism för att dölja att de innerst inne alla saknar solid värdegrund och enbart gör vad som gagnar dem för stunden.
Citera
2019-04-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Barry Slisk fick en genuin WOW!-känsla av Kyeyunes text. Den pekar ut en ny riktning, eller öppnar upp en ny front, om man så säger.

Det nya frontavsnittet är det estetiska.
[…]
Det Kyeyune gör är att lyfta på förlåten till kulturen till människor av kött och blod. Han visar för det första hur deprimerande, ful och tom den socialdemokratiska utopin är. Men han legitimerar också den estetiska kritiken, det är faktiskt OK att kritisera det moderna, liberala, globalistiska projektet utan att behöva hänvisa till kostnadsposter.

Jag hoppas Kyeyune och andra skribenter följer upp detta spåret, att de vågar stå för åsikter som är renodlat estetiska: "jag gillar inte er utopi. Jag skiter i era bevekelsegrunder för att genomföra den. Det är bara det att jag inte känner mig hemma i den. Jag trivs inte i den."
Jag undrar vad han vill ha istället, inte bara vad han ev inte vill ha. Och hur ser marxistisk estetik ut (han brukar ju utge sig för att vara marxist)...
Citera
2019-04-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ligger mycket i det här. Jag tänker även på Notre Dame-branden som ger starka känslor av disharmoni. Something is rotten in the state of France. Something is rotten in the EU and USA. Det går inte att se branden som ett materiellt fenomen bara: kyrkan ska byggas upp igen. Så bra och inget blev skadat. En olyckshändelse. Så bra. Så låter det nu i msm-media. Den estetiska dimensionen saknas helt. Faktum är att Frankrike drabbats av en enorm skadegörelse på sina kyrkor. Det finns tecken på förfall i Frankrike - lite grann som på västkusten i USA där demokratstyrda städer som San Francisco, Portland och Seattle håller på och pajar ihop och folk flyttar därifrån. Som sagt: det finns andra perspektiv än de materiella. Men det tar emot att nämna dem. Man vill inte se tecknen på väggen. Mene tekel.
Krönika av Joel Halldorf, docent i kyrkohistoria, Teologiska Högskolan Stockholm.
https://www.expressen.se/kultur/joel-halldorf/darfor-bygger-vi-inga-katedraler-langre/
Citat:
Det var furstar och biskopar som annonserade katedralbyggen, men hela samhället bidrog till byggnationen. Pengar samlades in genom donationer, särskilt från de rika. Men var och en kunde vara med och bygga, och att Europa är fullt av vackra kyrkor beror på att så många människor gensvarade.

Man gav av sin tid på jorden till ett projekt vars frukter man själv aldrig skulle få skörda. Man byggde för framtiden – ja, för evigheten. Det kräver något av både människor och samhällen att göra en sådan sak. Att trots hot om svält och den ständigt närvarande pesten lyfta blicken från det egna och ge till det gemensamma. Rykten går om arméer på marsch och intrigerande fiender, ändå tror man tillräckligt mycket om framtiden för att påbörja bygget av en katedral.

Vi har kommit en bra bit från denna tidsålder, en epok som vi ofta målar i mörka färger. Vi bygger inte längre katedraler. Nej, faktum är att vi sällan alls bygger tillsammans. Istället var och en för sig: nytt kök, nytt sommarhus, och vad fan får jag för skatten? Inte ens välfärdsstaten, 1900-talets katedral, snickrar vi längre på ihop. [...] Vi bygger inte heller för framtiden – nej, vi förmår knappt spara några av jordens resurser till våra barnbarn. Samtidigt är vi så vankelmodiga att en del på allvar menar att vi borde sluta föda barn, för klimatets skull. [...] Att stänga porten till framtiden av fruktan för vad den kan bära med sig. Det måste väl vara själva definitionen av hopplöshet?

Medeltidens människor levde en frostbiten skörd från döden, men slöt sig inte ängsligt kring sitt eget utan byggde tillsammans. De levde med dystra framtidsutsikter, ja ibland inga alls, ändå förmådde de att lyfta blicken. [...] De tittade framåt, och fortsatte att föda barn. Genom sin trotsighet gav de livet vidare till oss som lever i dag.[...] Och så blickade de uppåt, mot den himmel de hoppades rymde mer än bara solen, molnen och stjärnorna. De vandrade i gruset och visste att de var stoft – men de reste katedraler: hoppets hus, tecken som sträcker sig mot skyn.
Sen hoppar vi till nutid och ovanstående upplägg får sin betydelse och förklaring.
Citat:
President Emmanuel Macron har lovat att Notre-Dame ska byggas upp igen. Men inte bara genom statliga medel, utan tillsammans: för att finansiera det har man startat ett nationellt donationsprogram, dit alla har möjlighet att bidra. [...] Efter påskveckans mörka dagar följer som bekant uppståndelsen. Kanske är Europa på väg att återupptäcka katedralernas hemlighet.
Trots alla problem som följer i dessa hårda folkvandringstider ska vi uthärda och tillsammans bygga vidare på denna gränslösa utopi under vårt korta jordeliv. Trösten när vi traskar hem från jobbet och dragit vårt strå till stacken är att vi ändå bara är stoft, så vad spelar det för roll, någon gång i framtiden kommer vi säkert att hyllas för att vi rev ner alla murar och byggde upp ett mångkulturellt Europa tillsammans.
Citera
2019-04-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det finns tecken på förfall i Frankrike - lite grann som på västkusten i USA där demokratstyrda städer som San Francisco, Portland och Seattle håller på och pajar ihop och folk flyttar därifrån. Som sagt: det finns andra perspektiv än de materiella. Men det tar emot att nämna dem. Man vill inte se tecknen på väggen. Mene tekel.
San Franciscos befolkning har växt >1%/år det senaste decenniet. Portland snäppet mer. Och Seattle a whopping 2%/år.
Citera
2019-04-16, 21:22
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag undrar vad han vill ha istället, inte bara vad han ev inte vill ha. Och hur ser marxistisk estetik ut (han brukar ju utge sig för att vara marxist)...

Jag kan naturligtvis inte begripa och beskriva Kyeyunes utopi bättre än någon annan här, men jag kan försöka mig på lite kremlologi av det mer abstrakta slaget:

Kyeyune är ju WoW-nörd. Han är alltså en Gamerkille. Mitt intryck av dessa fantasyfolk är att de vantrivs i det moderna -och i ännu större utsträckning det postmoderna- samhället (även om många av dem bejakar de politiskt korrekta dogmerna: rätta mig om jag har fel, men SVEROK ska ju tydligen vara ett oerhört näste för de socialdemokratiska normerna som radikalfeminism, antinationalism, etc). De vistas hellre i världar som bejakar de stora narrativen, världar med tydliga dikotomier som ondska-godhet, kaos-ordning, skönhet-fulhet, rättvisa-orättvisa etc.

Kyeyune tror ju inte på de fiktiva världar han bebor på lediga stunder, men jag antar att han tror på de stora värden som står att finna där. Och han må vara marxist, men dessa sina grundläggande värderingar delar han nog med de flesta här.

Jag talar då om de värden som det postmoderna samhällets själlösa härskare och prästerskap bespottar och förnekar, tidlösa värden som rättfärdighet. Som sanning. Som ädelmod. Som heder. Som ärlighet. Som hjältemod.

För övrigt tack, Greffue Antonius, för litteraturtipset. Jag skall absolut läsa Ekelöf när möjligheten bjuds.
Senast redigerad av BarrySlisk 2019-04-16 kl. 21:30. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-16, 21:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
San Franciscos befolkning har växt >1%/år det senaste decenniet. Portland snäppet mer. Och Seattle a whopping 2%/år.
På samma sätt växte Detroit när svarta började flytta upp från södern.
Citera
2019-04-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På samma sätt växte Detroit när svarta började flytta upp från södern.
För att inte tala om hela Sveriges befolkningstillväxt... Men San Fran, Portland och Seattle är ju inte vare sig Detroit eller Sverige. Så om man hävdar att de tre förstnämnda i föregående mening har en befolkningsflykt får man förklara sig närmare.
Citera
2019-04-16, 23:19
Medlem
Washemos avatar
”Feminiseringen av Chalmers bra för Kina”

Citat:
...

Den inflytelserike sociologen Geert Hofstede skiljer mellan feminin och maskulin kultur (se till exempel kapitel 5 i läroboken ”Culture and Organization”). En feminin kultur värderar relationer och miljön, medan en maskulin betonar dominans och konkurrens. Den biologiska grunden beskrivs till exempel i hjärnforskaren Markus Heiligs aktuella bok ”Hon, han och hjärnan”.

Ett samhälle är maskulint om könsrollerna är distinkta: män ska vara dominerande, tuffa och fokuserade på materiell framgång, medan kvinnor ska vara mer blygsamma, mjuka och i första hand bry sig om livskvalitet. Prestation och stöd för de starka står i förgrunden, och felsteg korrigeras och bestraffas. I ett feminint samhälle överlappar könsrollerna, och både män och kvinnor ska vara blygsamma, mjuka och eftersträva livskvalitet.

I en empirisk studie av 76 av världens mest utvecklade länder framkom att Sverige var det allra mest feminina landet. Sedan kommer Norge, Lettland och Nederländerna. Mest maskulint är Slovakien, följt av Japan och Ungern. En rad studier har replikerat detta ”maskulinitetsindex” (MAS).

Vad betyder det för den högre utbildningen? Ju mer högskolan feminiseras, desto mer kan vi enligt Hofstede förvänta oss att genomsnittet utgör normen och svaga studenter belönas. Excellens, konkurrens och skicklighet kommer i andra hand eller bortses ifrån. I stället blir det viktigt att ha bra relationer, trygghet och en trevlig arbetsmiljö.

Vi ser detta redan nu. Att omfatta sådana feminina normer (”normkritik”) är numera ett krav för att bli professor vid Konstfack (SVT, 30/1 2018). Högskolor med utpräglat feminin kultur, till exempel konstnärliga högskolor men även Göteborgs universitet, brottas med systematiska meritokratiska problem vid anställningar (Universitetsläraren, 24/5 2017). Utbildningarna anpassas generellt efter svagare studenter med låga krav som följd (SvD, 24/3 2019). Lärare, manliga likaväl som kvinnliga, som ställer krav möts av omgivningens motvilja och oförstående (DS, 29/1 2016).

Den som tvivlar på kopplingen mellan maskulin prestationskultur och excellens kan jämföra rankningen av världens vetenskapligt mest framgångsrika länder med MAS (Scientific American, 2012). De starkaste forskningsnationerna har också en utpräglat maskulin kultur. Det gäller såväl USA och Tyskland som Kina och Japan

...

Alexander Bard
filosof
Erik J Olsson
professor i teoretisk filosofi vid Lunds universitet
Magnus Zetterholm
docent och lektor i nya testamentets exegetik vid Lunds universitet

Blir väl lugn och fin, den här akademiska dialogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in