Citat:
Ursprungligen postat av
monti garbi
Absolut, de vistas ju både på gator och torg, helt offentligt, och tar sig även friheten att bli berusade och klä sig utmanande, fruktansvärt.
.
Nej de har all rätt att göra alla de sakerna och i en bättre värld hade de kunnat göra det helt utan risk.
Men nu har det påståtts att jag som man bär ett visst ansvar för att vissa män våldtar. Inte ett direkt ansvar. Jag är inte direkt skyldig för att Kalle ger sig på en sovande Anna. Men indirekt är jag skyldig. Jag har inte aktivt medverkat till att åtgärda problemet. Jag är en del av ett samhälle där dessa problem existerar.
Detta innebär att kvinnor också bär ett ansvar. Kan ge ett par exempel:
1. Kvinnors politiska åsikter. Kvinnor är överlag för en hög invandring av utomeuropeiska män till Sverige (du kan hävda att så inte är fallet men oavsett så har det blivit resultatet av framförallt kvinnors benägenhet att rösta för en generös mottagning). Detta har direkt lett till att vissa kvinnor våldtagits, kvinnor som ej skulle blivit utsatta annars.
2. Kvinnors val av partner. Vi är en art där kvinnan överlag väljer sin partner (som de flesta småfåglar). En betydande del kvinnor väljer aggressiva testosteronfyllda män (så kallade alfa-hanar). De väljer att få barn med dem. De väljer omedvetet att föra vidare dessa gener (och i förlängningen beteende) till nästa generation (och har gjort så under en längre tid). Studier har gjorts och män med högre testosteronhalter uppfattas av kvinnor som attraktivare. Män med högre testosteronhalter är som regel våldsammare.
3. Ensammammor. Ensammammor är nu vanligare än någonsin och statistiken är tydlig. Söner som växt upp med en ensam mamma visar en mycket högre benägenhet att bli brottslingar senare i livet.
I majoriteten av fall har mamman inlett skilsmässan. I de fall där mannen stuckit så bär såklart även han ansvar. Men i slutändan (tyvärr tack vare biologin) så är det kvinnan som har det yttersta ansvaret. Hon bär barnet, hon väljer partner och oftast finns varningssignalerna där långt innan mannen väl sticker.