2019-04-16, 11:47
Medlem
Hur skulle ett svenskt eurointräde påverka bostadsmarknaden och priserna?
2019-04-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Du har bara delvis rätt. Jag känner ingen i min generation (akademiker födda på 80-90-talet) som har kunnat köpa utan rejäl uppbackning från närstående. De mest "sparsamma" har varit ensambarn som levt helt gratis hos sina föräldrar under hela studietiden och bunkrat pengar. Inga studielån. De har fortsatt bo gratis hos päronen efter examen(!) och ända fram till 30-årsåldern. Klart de har haft råd med bostad då! Likväl är de fullkomligt oförstående för att de flesta faktiskt inte har resurser för att kunna upprätthålla en lika hög levnadsstandard. Det är dyrt att vara fattig.

Man har inte råd med boende i våra storstäder, såvida man inte ärver, gifter, eller stjäl sig till ett bättre liv. Problemet är att om man kommer från en fattig familj så är det oerhört svårt att trolla fram flera hundra tusen kronor. Detta gäller särskilt om man precis har lyckats ta sig ur ett långt och fattigt studentliv och har ett yrke med låg ingångslön. Hade jag varit bara 5-10 år äldre så hade jag utan problem kunnat ta mig in på marknaden.

nej han har helt rätt
föräldrar ska ge fan i att föda barn de inte har råd med, punkt
2019-04-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror som du, vi är inne i en pyspunka. Många har inte förstått att gungan stannat och börjat vända ned ännu. Eller att externa chocker kan öka lånekostnader snabbt och brutalt.
Lite intressant när ensamma budgivare lägger sig 100.000 kr under utgångspriset på en 4 milj fastighet.
Varför undrar man? Varför inte lägga sig 500.000-600.000 kr under?
Många är kvar i ett betydligt mer positivt sentiment är min tro, man väntar på att tåget skall börja rulla igen.

pyspunkan pågår, men den kommer ta en evighet, av den enkla anledningen att bostadsutvecklarna faktiskt reagerat mkt fort och korrekt samt att vi har en massiv invandring som trycker ner inflationen mycket lång tid framöver, mao inget hopp i sikte, mkt hänger på hur andra länder utvecklas
2019-04-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vi har just nu negativ real ränta på bostadslån, det är extremt fördelaktigt att låna pengar till bostad idag. (Jag pratar om läget idag, det kan givetvis ändras). Ska det vara så svårt att erkänna det? Ditt lån går också ner i Dollar om du nu vill se det på det sättet. Men eftersom nästan alla får inkomst i SEK och betalar ränta i SEK så spelar vår växelkurs mindre roll för kostnaden att bo.

Allt är inte svartvit här i världen, allt pekar inte på att priserna ska ner i källaren.

i och med amorteringskravet så tvingas du betala av på lånet i SEK, med den kronkursförsämring som sker är det inget vidare smart om bostadens värde ökar någon enstaka procent per år, det blir en väldigt dyr amortering.

amorteringen innebär också att kreditexpansionen minskar vilket gör att bankerna inte kan fortsätta som tidigare, det blir en kännbar effekt för bankerna när lånen minskar i storlek, det är ju dem som bankerna tjänar sin ränta på, bankerna är största förloraren på amorteringskraven, så köp inte bankaktier, deras vinster kommer ju minska
2019-04-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hur skulle ett svenskt eurointräde påverka bostadsmarknaden och priserna?

sverige kommer inte gå med i euro-samarbetet, greklandskrisen inträffade för nyligen, inte de närmsta 10-15 åren iaf

om vi skulle gå med så beror det ju på de beslut som ECB fattar, man skulle dock inte kunna fortsätta använda massinvandringen till sverige för att trycka ner inflationen
2019-04-16, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Hur går det för börskraschen då när du ändå är inne på dystopi? För 6 månader sedan byggde du mycket av din argumentation på att börsen var i fritt fall och att nu, nu äntligen!, var börskraschen här. Nu är omx30 +15% och du har exkluderat börsen från argumentationen, men det är enkelt med efterkonstruktion väl?

Det jag inte riktigt förstår med sådana som dig, är att ni liksom förbiser helt det som faktiskt just författas. Skulle inte följande stämma? Det är som att du viftar bort det helt och hållet.

"Pengarna i samhällsmaskineriet börjar ta slut. Filipstad och Vilhelmina är två exempel på kommuner som trots hyfsade kommunutjämningsbidrag har problem att fixa verksamheten. Den problematiken kommer enbart accelerera. Att det syns i små kommuner först är inte så konstigt, de har mindre massa att skära fläsk ifrån. Vidare så bor du inte gratis, kronan eroderar och värdet på din fasta egendom tappar stadigt mot omvärlden och det du konsumerar."
2019-04-16, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
pyspunkan pågår, men den kommer ta en evighet, av den enkla anledningen att bostadsutvecklarna faktiskt reagerat mkt fort och korrekt samt att vi har en massiv invandring som trycker ner inflationen mycket lång tid framöver, mao inget hopp i sikte, mkt hänger på hur andra länder utvecklas

Fel uppfattat. Inflationen är ganska hög. Det massinvandringen bidrar till är istället sjunkande efterfrågan per person i Sverige. Det är en annan sak men beskrivs som "trycker ned inflationen".
2019-04-16, 14:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vi har just nu negativ real ränta på bostadslån, det är extremt fördelaktigt att låna pengar till bostad idag. (Jag pratar om läget idag, det kan givetvis ändras). Ska det vara så svårt att erkänna det? Ditt lån går också ner i Dollar om du nu vill se det på det sättet. Men eftersom nästan alla får inkomst i SEK och betalar ränta i SEK så spelar vår växelkurs mindre roll för kostnaden att bo.

Allt är inte svartvit här i världen, allt pekar inte på att priserna ska ner i källaren.
Svensken blir fattigare, inte rikare av låg ränta. RB försöker lösa strukturella problem med kortsiktiga stimulanser.
Problemet är att vi riskera får ett kraftigt urholkat förtroende för svenska ekonomi på lite sikt. Då kommer kronan åka med ännu längre i källaren. I värsta fall måste då RB gå in och höja räntan för att försöka få upp kronan och omvärldens förtroende för ekonomin.
2019-04-16, 14:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Hur går det för börskraschen då när du ändå är inne på dystopi? För 6 månader sedan byggde du mycket av din argumentation på att börsen var i fritt fall och att nu, nu äntligen!, var börskraschen här. Nu är omx30 +15% och du har exkluderat börsen från argumentationen, men det är enkelt med efterkonstruktion väl?
Gjorde jag? Läser du mina inlägg så har de snarare handlat om billiga pengar. Pengar blir inte så mycket billigare längre. Däremot fortsätter lån utan säkerhet stadigt att öka i Sverige.
Men känn ingen oro, alla jordens rika vill egentligen köpa svenska bostäder alt så kommer alla analfabeter snart knacka kod och köpa bostad.
Eller så fortsätter den pågående samhällskollapsen.
Dock lär bostadspriserna tappa rejält före det att kommunerna kastar in handduken.
2019-04-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
i och med amorteringskravet så tvingas du betala av på lånet i SEK, med den kronkursförsämring som sker är det inget vidare smart om bostadens värde ökar någon enstaka procent per år, det blir en väldigt dyr amortering.

amorteringen innebär också att kreditexpansionen minskar vilket gör att bankerna inte kan fortsätta som tidigare, det blir en kännbar effekt för bankerna när lånen minskar i storlek, det är ju dem som bankerna tjänar sin ränta på, bankerna är största förloraren på amorteringskraven, så köp inte bankaktier, deras vinster kommer ju minska

Hur menar du då?
2019-04-16, 14:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur menar du då?
Lån i SEK är ekvivalent med att shorta SEK.
2019-04-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Problemet är egentligen dels att OP har haft väldigt hög svansföring i sin PR, så detta blir en extremt tacksam story vid en konkurs. Alla medier i landet kommer haka på, den här storyn skriver sig själv och för lokalmedier finns det en tacksam "lyxbostadsföretag i tokholm går under" vinkel.

Och dels är problemet den så kallade närhetsprincipen som anger att ju närmare en händelse är rent geografiskt eller kulturellt desto mer sannolikt är det att journalister skriver om det. Tex producerades det en oproportionerligt stor mängd rikstäckande artiklar och radio/tv-inslag om den så kallade TV-ekens nedsågning (och tillhörande minimala protester) trots att den är otroligt ointressant utanför väldigt lokal lokalmedia - detta pga att tv-eken stod precis utanför SVT/SR husen i stockholm. Lika nära geografiskt som journalister hade till TV-eken lika nära kulturellt har de till det allmänna trånandet efter lyxiga bostadsrätter i stockholm, så det kommer skrivas spaltmeter om detta även i lokalmedia ute i landet.

OPs betydelse för sveriges EKONOMI är troligtvis knappast märkbar men deras betydelse för det nya influencer-sverige lär vara substansiell.

Det skulle säkert publiceras några artiklar även i lokalmedierna, och sedan skulle dom återgå till att producera lokaljournalistik som är mer relevant för sin kundgrupp, nyhetsvärdet är inte tillräckligt högt och närhetsprincipen gäller såklart även för lokalmedier, så då blir det snarare spaltmeter om t ex Västlänken(och det associerade folkupproret), istället för Förbifart Stockholm eller en konkurs för en Stockholmsfokuserad bostadsutvecklare som inte är speciellt relevant för den stora massan. Jag kan garantera att många i landet är rätt obekanta med företaget, det är bara att ta sig ut och prata med folk så märker man det rätt snabbt.

Eftersom jag inte bor i Stockholm längre så konsumerar jag en del lokaljournalistik, och "tokholms"-vinkeln tror jag nog inte existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stockholm leder, så stökar det här så tar alla notis. Stökar det i Malmö bryr sig nästan ingen.
GBG har lite mer betydelse, men långt mindre än Sthlm. En OP krasch kommer uppmärksammas över hela riket. Om inte annat för att riksmedia styrs från 08.

Skulle exempelvis OP konka så kommer det givetvis nämnas, precis som vi i ca 1,5 år blivit bombade med nyhetsrapporter som varit rätt dystra, det jag invänder mot är att det skulle ge någon större effekt på bostadspriserna, jag är inte heller säker på varumärket med associerade produkter hos stora väletablerade bostadsutvecklare och byggbolag(t ex JM) skulle ta så mycket stryk pga det.

Det är intressant att se hur t ex JM hanterat affärsrisk jämfört med många av de mindre utmanarna i Stockholm, dom har haft en mycket mer selektiv och försiktig affärsstrategi trots den ökande konkurrensen och det är något som jag är helt säker på kommer tjäna dom väl långsiktigt. Dom små mindre utmanarna som OP har mer tutat och kört och i och med att finansieringsläget varit såpass bra så har trots allt balansräkningen kunnat blåsas upp en hel del.

Men som sagt, OPs betydelse är enligt mig överdriven, skulle vi få ett scenario där ett företag av samma storleksklass som t ex Carillion(typ NCC) likvideras så hade det varit en annan sak, då skulle även följdverkningarna bli anmärkningsvärda... men det kommer inte hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Dock tror jag att sentimentet i marknaden påverkas när OP går i konkurs. Det kommer snackade om varför de gjorde det. Fler kommer att förstå att det var en bubbla.

Nu till en fråga: när bostadsutvecklarna börjar gå omkull, vad händer med osålda bostäder? Hur många tomma lägenheter finns det t.ex. i Stockholm? Hur många osålda i produktion? De måste ju förr eller senare säljas. Då kommer de ju konkurrera med befintligt bestånd. Eller kan de bli hyresrätter?

Det är möjligt, man skall aldrig utesluta något, att inte kunna omvärdera sin åsikt eller slutsats är ju ett recipe for disaster, att vara flexibel och ha en prestigelös inställning till saker och ting är många gånger guld, men jag tror som sagt inte en eventuell konkurs skulle ha så stor påverkan.

Det skulle ju kunna skapa en del problem, samtidigt så skulle det antagligen gå att realisera värden i eventuella konkursbon, fast till bra priser, och då skulle ju en del projekt kunna fullföljas ändå.

Hyresrätter är helt uteslutet i en del projekt, det går ju inte att få ihop kalkylen även om man kan trolla med knäna. Hyran som skulle krävas för att täcka kapitalkostnaden(och eventuell avkastning) för investeringen skulle bli för hög. Hyresrätter markanvisas ganska ofta med tomträtt och säljs marken så är det till i sammanhanget riktigt låga priser.

Har för mig att nyproduktion säljs till lägre priser än det äldre beståndet i Stockholm nu vilket är intressant, har för mig att det var Booli som rapporterade det, det borde ju inte vara rimligt, det finns ju egentligen ingen annan "begagnadmarknad" som fungerar så(om vi inte pratar om samlarobjekt), men det finns ju en del saker som kan påverka, t ex hur läget värderas, föreningsskuld med mera. Vissa bostäder är nog skyddade mot prisnedgångar mer än andra, eller dom konkurrerar inte på samma villkor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in