Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Skall det hända något superdramatiskt med bostadspriserna så kommer det vara konjunkturdrivet och troligtvis också handla om händelser i omvärlden som påverkar på ett eller annat sätt.
Amorteringskraven som finns nu(om köparen omfattas av båda) påverkar boendeutbetalningarna för hushållet rätt så mycket så jag tror inte heller en eventuell räntehöjning på låt säga 25 punkter kommer få någon dramatisk effekt.
Detta tror jag med.
Även om nu det blir en liten shitstorm till på ritning köpta nyproducerade lyxbostäder i Sthlm vid en ev. OP-konkurs, blir det sannolikt inte de
"ringar på vattnet"-effekter på bostadsmarknaden som helhet, som många i tråden tycks förutspå. Väldigt få Svenssons bor i en nyproducerad lyxförening med dolda lån, tvärtom - de flesta sitter med goda marginaler i relativt lågt belånade villor och BRF:ar.
I slutändan är det jobben som styr. Kommer det en lågkonjunktur där folk i drivor blir av med jobben och får problem med att betala de löpande utgifterna till banken, då kommer nog bostadsmarknaden få sig en törn. Annars krävs det mer än en shitstorm i DI för att folk ska få gå från hus och hem, en bostad är en livsnödvändig och rätt så svårrealiserbar tillgång som man inte kan sälja i ur och skur så snart det börjar storma lite, likt en Swedbankaktie.
Däremot tror jag nuvarande amorteringskraven har gjort ett bra jobb med att hindra fortsatt extrem prisuppgång ett tag framöver. De löpande utgifterna för en liten bostadsrätt i någon av våra "topp 10-städer", motsvarar ju nästan en halv nettolön på den lokala arbetsmarknaden, även med relativt låga räntekostnader. Om ingen dipp kommer, kommer priserna troligen "ligga och vänta" på att resten av samhället kommer ikapp. Det är min spontana magkänsla, just nu.