2019-04-15, 12:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Personligen tycker jag det är att visa dessa sin stora respekt och
omtanke genom att personligen berätta varför och hur dom resonerat.
Jag också. Det hade varit fruktansvärt om de inte lämnat ett enda ord efter sig. Nånstans hade jag tyckte att de sket fullständigt i de dom lämnade efter sig. Det har dom inte gjort. De har försökt kratta så bra de bara kan. Jag tycker så fruktansvärt synd om detta par och att de ansåg att detta var den enda vägen ut. Vilket helvete de måste känt att de levt i.
Citera
2019-04-15, 12:29
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag det är att visa dessa sin stora respekt och
omtanke genom att personligen berätta varför och hur dom resonerat.

Det kan jag tänka mig att du tycker.
Respekten för kollegorna var större än respekten för sin egen familj. Strypa sin fru är ju nöstan respektlöst. Han skulle planerat morden humanare och inte tänkt så mycket på sitt eget rykte.
Citera
2019-04-15, 12:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Förundersökningssekretess gäller bara under tiden förundersökningen är aktiv - för att skydda utredningen.
Exakt. Därför är påståenden om exklusivt given info att en gärningsperson dödat barnen extremt långsökt.
Citat:
Så snart förundersökningen antingen gått till åtal eller lagts ner omfattas den inte längre av lagens skyddande förundersökningssekretess.
Så är det.
Citat:
Uppgifter som kan vara starkt kränkande för en individ kan omitteras till viss mån när protokollet lämnas ut till allmänheten, men "censur" av materialet skall ske restriktivt och med försiktighet och bara omfatta sådant som är uppenbart starkt kränkande för individen ifråga, död eller ännu levande.
Fetat: Ja precis och då får vi anta att de båda juristerna kan sitt jobb när de skyddar barnen och anhöriga.
Citat:
Därav vår förvirring och frustration här i tråden kring det extremt över-censurerade materialet som givits ut från utredningen av fallet.
Den är inte "extremt övercensurerad" mer än i din bubbla.
Fu är nedlagd. Du har mer info än vad du annars har rätt till. Utan PT stod du dig blankt.

Frustrationen är självskapad. Förvirring likaså.
Citera
2019-04-15, 12:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Respekten för kollegorna var större än respekten för sin egen familj. Strypa sin fru är ju nöstan respektlöst. Han skulle planerat morden humanare och inte tänkt så mycket på sitt eget rykte.
De var två som planerade morden. Och det var med all säkerhet inte bara han som skrev brev till de sina, utan hon också. Strypningen av frugan var nog beroende på att hon själv inte klarade av att hänga sig. Ja, humanare mord på barnen kan jag hålla med om. Hur vet jag inte dock.
Citera
2019-04-15, 12:39
Medlem
Citat:

Dom båda skulle planerat bättre. Redan i januari 2018 visste vi att Hannas självmordsförsök misslyckats och O fick bistå på slutet.

Hela familjen skulle utplånas.
Citera
2019-04-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

"Hanna och Oskar var oerhört taijta, de gjort precis allt tillsammans. Kunde inte vara ifrån varandra, telefonerade och umgicks. De fick först döttrarna och gifte sig några år senare. De var varandras kärlek, bästa vänner, yrkespartners, bollplank och stöd.

Hanna fick för några år sedan bröstcancer, var allvarligt och hon behandlades.
I denna veva började den mycket sportiga, pigga och aktiva Agnes plötsligt bli trött. Hon gick från ”kvicksilver” till ”grönsak” - som OH arbetskamrat uttryckte det.
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.

Föräldrarna letade behandling, finns mycket kvacksalveri i den branschen. Till slut fick de tag i en läkare i Hamburg som de besökte med Agnes flera gånger. Behandlingen hjälpte temporärt men hon blev åter sämre. De var förtvivlande, Agnes minskade i vikt, sov mest och klagade över smärtor när hon var vaken. Två år gick och det blev bara värre, en utförsbacke.
De organiserade hemundervisningen och boendet efter Agnes behov. Agnes hade själv suicidala tankar. De sökte mycket sjukvårdshjälp, men verkar inte blivit tagna på allvar/fått stöd.

Oskar berättade mycket om detta på jobbet.

Livet var tungt, de oroade sig för att Hannas cancer skulle komma tillbaka. Pigga Moa var ljuspunkten i tillvaron. I maj 2017 blev Moa plötsligt trött, fick ont och orkade ingenting. Man tog Moa till doktorn, samma klinik i Lund som Agnes, och läkarna sa att Moa hade fått detsamma som Agnes.

Luften gick ur föräldrarna. De började fundera på varför de existerade.

Både Agnes och Moa blev allt sämre, för Moa gick det väldigt fort. Flickorna bara låg mest hela tiden, hade ont utan att värktabletter hjälpte så mycket. När de inte hade ont sov de.
I Juli - Augusti började OH o HB prata om att avsluta allt.

Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.

Enligt arbetskamraten var OHs liv HB och barnen och vise versa. De hade i stort sett inget umgänge utanför familj och jobb. OH spelade fiol men inte med andra. HB löptränade ensam. Även OH tränade mycket, gick på gym, men alltid ensam. De var inte religiösa, inte heller med i någon församling trodde arbetskamraten. De höll sig för sig själva, inga föreningsmedlemskap, inga middagsbjudningar.

Arbetskamraten trodde att ev kom också Hannas cancer tillbaka sista halvåret. Barnen led alltmer och blev allt sämre. Grät och sov om vartannat. De orkade med allt färre timmars undervisning för varje månad.

Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var. OH och HB träffade även HBs släkt. OH och HB sa ingenting om sina tankar eller planer. Dock syntes det tydligt på OH att han mådde mycket dåligt under hösten, magrade, svarta ringar under ögonen, mer disträ.

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt frankt - du glömmer att den person som uppgav sig ha uppgifter från Os arbetskamrater fått en redogörelse för den bild O förmedlat till sina kollegor. Det var den bild O ville lämna ut och låtit arbetskamraterna få se.

Det framkommer inget om varför föräldrarna påstås ha gjort allt tillsammans eller varför O beklagade sig så mycket på arbetet. Var en förälder styrd av den andre?

Inte heller står det något i pm-et om att föräldrarna författade några brev. Det påstås att O gjort det men nämns inget om att H skulle deltagit. Var har du hittat det?

Jag tyckte initialt att pm-et kunde beskrivit ett trovärdigt scenario hur det hela kunde ha gått till. Men i relation om vad som framkommit hur barnen mördats, att H är ihjälstrypt, det märkliga testamentet och den snustorra rubriken på avskedsbrevet samtidigt som just Os arbetskollegor i hyllningsinlägg visat sig vara riktigt fel ute, är jag inte så säker på att den uppgivna bilden från Os arbetskamrater som förmedlades i pm-et stämmer med verkligheten.
Men det är som sagt mycket troligt den bild O ville förmedla.

Man kan undra vad som är sant i PM:et och hur trovärdigheten kan minska av polisens förundersökning? Det verkar snarare som att PM:et styrks av det som har framkommit från polisen om gemensamt avskedsbrev och annat.
Citera
2019-04-15, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Dummaste jag hört. Så nu är han huvudansvarig också.

Jag ska säga dig att det pekar betydligt mer mot en depressiv Hanna, djupt ångestfull och orolig för barn och som gått ner före i depression och inte vill leva.
Nån initierar, nån startar diskussionen.

Chefen vill inte uttala sig om varningstecken, hon finns knappt på kartan, hon talar inte ens om de sjuka barnen. Introvert.
Kontakt med den som har självmordslinjen?
Skrivsättet indikerar att det inte är Oskar vid datorn (punkt efter årtal). Födelsedag som skrivs korrekt i testamente är hennes bror men inte Oskars syster.
Beträffande den som ska ärva boken vet vederbörande inte ett dugg, så fjärran bortom skribenten.

Oskar verkar snarare ha en längre startsträcka gällande självmordstankar. Där ses det ambivalenta, sorgen sipprar igenom. Han ansöker professur i september.
Nåt har han beskrivit om hemsituation, det som inte fick hända, det hände..
Hon vill inte ändra texten förrän PT då skuldfrågan presenteras.
Undrar vad O har pratat om mer än djup oro för sjuka barn? Djupt deprimerad fru?

Båda har kunnat agera säger FuL. De är således uppe på benen och kan röra sig.
Det är två olika metoder som används gällande barnen.
Man behöver nog inte ens fundera på gemensamt och samförstånd när det kommer till PT.

Hanna ville dö. Full av läkemedel men verkar således ha misslyckats.
Vad skulle han göra menar du? Slängt henne över trappräcket?
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 12:59.
Citera
2019-04-15, 12:52
Medlem
Det är så jag känner också och då blir jag inte klok på det PM:et och SGs analys ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan undra vad som är sant i PM:et och hur trovärdigheten kan minska av polisens förundersökning? Det verkar snarare som att PM:et styrks av det som har framkommit från polisen om gemensamt avskedsbrev och annat.
Citera
2019-04-15, 13:02
Medlem
Citat:
Dom båda skulle planerat bättre. Redan i januari 2018 visste vi att Hannas självmordsförsök misslyckats och O fick bistå på slutet.

Hela familjen skulle utplånas.

Vad pratar du om? Kan du bistå mig med en strypning? Jag har planerat i några månader men glömt en massa detaljer. Är inte lika smart som dom andra 1.499 som tog livet av sig samma år som jag tänkt.

Jag tror mer och mer på att polisen i Skåne har klantat sig. Verksamheten där borde synas. Räckte inte med att byta ut polischefen men förstår om hon gav upp.
Citera
2019-04-15, 13:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag också. Det hade varit fruktansvärt om de inte lämnat ett enda ord efter sig. Nånstans hade jag tyckte att de sket fullständigt i de dom lämnade efter sig. Det har dom inte gjort. De har försökt kratta så bra de bara kan. Jag tycker så fruktansvärt synd om detta par och att de ansåg att detta var den enda vägen ut. Vilket helvete de måste känt att de levt i.

Ja det måste ha varit fruktansvärt att komma till den slutsatsen som de gjorde. Dom måste ju på något sätt ha upplevt att det fanns en anledning till beslutet. Förklaringen de lämnade kanske är svår för anhöriga att förstå men det är ju ändå en förklaring.
Citera
2019-04-15, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad pratar du om? Kan du bistå mig med en strypning? Jag har planerat i några månader men glömt en massa detaljer. Är inte lika smart som dom andra 1.499 som tog livet av sig samma år som jag tänkt.

Jag tror mer och mer på att polisen i Skåne har klantat sig. Verksamheten där borde synas. Räckte inte med att byta ut polischefen men förstår om hon gav upp.
Jag tror mer och mer att du är överfixerad på Hanna.
Hanna är inte oskuldsfull, späd med pöt uppnäsa. Hon är en barnamörderska.

... det vill säga kumpan till sin man.
Citera
2019-04-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dummaste jag hört. Så nu är han huvudansvarig också.

Jag ska säga dig att det pekar betydligt mer mot en depressiv Hanna, djupt ångestfull och orolig för barn och som gått ner före i depression och inte vill leva.
Nån initierar, nån startar diskussionen.

Chefen vill inte uttala sig om varningstecken, hon finns knappt på kartan, hon talar inte ens om de sjuka barnen. Introvert.
Kontakt med den som har självmordslinjen?
Skrivsättet indikerar att det inte är Oskar vid datorn (punkt efter årtal). Födelsedag som skrivs korrekt i testamente är hennes bror men inte Oskars syster.
Beträffande den som ska ärva boken vet vederbörande inte ett dugg, så fjärran bortom skribenten.

Oskar verkar snarare ha en längre startsträcka gällande självmordstankar. Där ses det ambivalenta, sorgen sipprar igenom. Han ansöker professur i september.
Nåt har han beskrivit om hemsituation, det som inte fick hända, det hände..
Hon vill inte ändra texten förrän PT då skuldfrågan presenteras.
Undrar vad O har pratat om mer än djup oro för sjuka barn? Djupt deprimerad fru?

Båda har kunnat agera säger FuL. De är således uppe på benen och kan röra sig.
Det är två olika metoder som används gällande barnen.
Man behöver nog inte ens fundera på gemensamt och samförstånd när det kommer till PT.

Hanna ville dö. Full av läkemedel men verkar således ha misslyckats.
Vad skulle han göra menar du? Slängt henne över trappräcket?

Hanna kan mycket väl varit orolig för sina barn mystiska symptom. Nope, hon stryper inte ungen.
Full av läkemedel? Vi vet inte hur mycket. Hanna kunde ju göra motvärn. Obduktionsprotokollet, det som de inte visar, berättar naturligtvis om hennes kamp. Oskar bevis på att kunna agera var att han hängde sig.
Kontakt med självmordslinjen? Du, jag har många kompisar som är tandläkare men inga problem med mina tänder. Hanna hade en kompis från juristutbildningen som var engagerad i en hjälporganisation.
Oskar hade mått dåligt länge. Att vara expert på skattefrågor och sälja utbildningar i ämnet och inte sköta sin egen självdeklaration är bottennapp. Han la av och började istället planera familjens himlafärd.
Man planerar inte sitt självmord i flera månader och återfinns strypt med ”lite” sömnmedel i kroppen. Man fixar allt som behövs om man vill dö. Finns flera som klarat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in