2019-04-14, 23:15
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Fattar inte du, ditt sodomibarn, att du spinner iväg på nåt som inte sades ?

Jodå det skrevs, det är bara att backa ett par sidor. Martinator skrev att det är lika farligt att bli skjuten i städerna A,B,C. Du trodde att det var en jämförelse mellan städerna A,B,C. Så du fattar alltså inte skillnaden mellan farlighet och sannolikhet?
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-14 kl. 23:19.
Citera
2019-04-14, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är tvärt om - han gör ingen djuplodande analys av vapnet - han ser ett vapen och han agerar.
Precis lika lite som du gör en djuplodande analys av folks mustaschvax när du stirrar in i deras pistolmynning. Människan har en sällsynt usel förmåga att fånga detaljer när hon är stressad. Det visar precis alla studier. Man har till exempel gjort studier där personer ska agera vitten till en scen de i förväg inte fått veta något om. Sedan har man spelat upp en rånliknande scen med skottlossning och och flyktbilar. Det visar sig att i princip ingen kan nämna hur många skott som avlossas, vilken färg folk har på kläderna, vilka fordon och hur många fordon, hur många som rör sig på platsen och så vidare. Alla fokuserar på att försöka lokalisera hotet och ta sig bort från det. Skillnaden här är att polisens jobb faktiskt är att neutralisera hotet...

Intressant att det tydligen blivit någon rättighet för mongoloider att rikta vapen mot poliser nu också. Jag är ju tämligen övertygad att kulor från ett vapen får samma skadeverkan även om personen som håller i det har downs syndrom, så väl som om han kallas " kanylkenta" eller är självaste Rambo

Sen låter det som jag ser det som att polismannen ser en person med något som han uppfattar som ett vapen, och inget mera, dvs allt annat än djuplodande, och det är så det blir när man ens blir hotad, är hotet i dignitet med ett skjutvapen så blir det än mer tydligt.Inte så troligt att man ser att en person är en mongoloid då.

Sen kan rörelsemönstret från utvecklingsstörda faktiskt påminna en hel del om det man ser hos fyllon och knarkare också.

Jag stötte en gång på en påtänd pundare som jag trodde var ett CP först tex. Så inte omöjligt att en förståndshandikappas, iaf på lite avstånd kan tas som en påtänd och galen pundare, med ett vapen.
Citera
2019-04-14, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jodå det skrevs, det är bara att backa ett par sidor. Martinator skrev att det är lika farligt att bli skjuten i städerna A,B,C. Du trodde att det var en jämförelse mellan städerna A,B,C. Så du fattar alltså inte skillnaden mellan farlighet och sannolikhet?

Det är ju ett argument som den intellektuella eliten kört med tidigare i denna tråd.

Eftersom det inte är så vanligt att en utvecklingsstörd går med vapen så är det bara att utgå ifrån att vapnet poliserna får riktat mot sig inte är äkta

Merparten av dom jobb poliser åker på och där det talas om vapen så handlar det om plastvapen, replikor.

Iaf på dom ärenden jag varit på och där vapen varit inblandat så har det i 9 fall av 10 inte varit något riktigt vapen. Men man utgår ju ifrån att vapnet ÄR riktigt, till man vet motsatsen. Detta även om en idiot pekar på en med det
Citera
2019-04-14, 23:44
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det är ju ett argument som den intellektuella eliten kört med tidigare i denna tråd.

Eftersom det inte är så vanligt att en utvecklingsstörd går med vapen så är det bara att utgå ifrån att vapnet poliserna får riktat mot sig inte är äkta

Merparten av dom jobb poliser åker på och där det talas om vapen så handlar det om plastvapen, replikor.

Iaf på dom ärenden jag varit på och där vapen varit inblandat så har det i 9 fall av 10 inte varit något riktigt vapen. Men man utgår ju ifrån att vapnet ÄR riktigt, till man vet motsatsen. Detta även om en idiot pekar på en med det:whoco5:

Är det sant? Är vifta med leksaksvapen epidemin så utbredd att 9/10 är låtsasvapen? Imponerande då att polisen fram till 2/8 2018 fått idioterna att släppa vapnen utan att behöva skjuta någon. För som du säger så måste ju polisen utgå från att vapnet är äkta.
Citera
2019-04-14, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Är det sant? Är vifta med leksaksvapen epidemin så utbredd att 9/10 är låtsasvapen? Imponerande då att polisen fram till 2/8 2018 fått idioterna att släppa vapnen utan att behöva skjuta någon. För som du säger så måste ju polisen utgå från att vapnet är äkta.

Ja merparten av dom ärenden jag varit på har det rört sig om plastvapen, men det hände aldrig att någon blev skjuten, eller att skott ens avlossats( det har dock hänt mot idioter som gjort utfall med kniv vet jag). Dock fick dom ofta titta in i pipan på sig Sauer(oftast MP5) lägga sig ned och hålla händerna synliga. Sen sökte man igenom dom och hittade vapnet och kunde se det var en plastreplika.

Riktiga vapen kunde man hitta under husrannsakningar hos kriminella lite nu och då.

Men ja det hände lite nu och då att pundare, ungdomar som ville spela allan" ...osv osv lekte med plastvapen, men man kan säga att dom insåg allvaret när poliser står med dragna vapen riktade emot dom
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-15 kl. 00:13.
Citera
2019-04-15, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ett vapen i händerna på en treåring (defacto treåring) är lika dödligt som i händerna på en vuxen även om treåringen inte har samma förmåga att hantera vapen som en vuxen.
https://www.newsweek.com/3-year-old-boy-accidentally-shoots-kills-4-year-old-sister-1244129

Den skjutna 4åriga dotterns mamma är upprörd över det faktum att hennes egen mamma har i pressen kallats för "reckless and careless", eftersom det var i mormors hem som 3åringen kom åt ett skarpladdat vapen och sköt sin stora syster. Enligt mamman var det en orättvis beskrivning, eftersom mormor älskade sina barnbarn så mycket.

Men man kan ju älska sina barn/barnbarn och ändå vara ansvarslös/icke noggrann/olämplig som vårdare för små barn.

Mamman och pappan i sin tur har kallats för "irresponsible parents." Mamman jobbar för United States Army..

Jag tror inte att föräldrarna varken i ovanstående eller i Erics fall någonsin kommer att fatta varför sådana här "olyckor" sker i deras familj - men inte i andras. De tycks tro att det antingen är ödet eller någon annans fel. De tänker inte att i andra familjer låser man in vapen i ett vapenskåp och downies hålls hemma på nätterna genom att ytterdörren är låst.
-----------------------------------

“The national news has called my mother reckless and careless,” Izabella’s mother, Briana ‘Bre’ Helem, told the Lebanon Reporter. “They are blaming her for our daughter’s death. Other sources have portrayed us as irresponsible parents.”

“She loves our kids so much,” Helem said
Citera
2019-04-15, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Det jag vänder mig mot är försöket att lagföra ett antal poliser som i tjänsten har hamnat i en situation där de uppfattade det som att deras liv var i fara och då agerade därefter. Jag anser att åtalet är ett resultat av en feg åklagare som inte vågade lägga ner utredningen på grund av risk för mediadrev av en media som vill kränga lösnummer och få klick för artiklar om "Här skjuts CP Eric till döds av polisen när han lekte (Mitt i natten, utrustad med en vapenreplika)".

Precis. Det där är så ohederligt att det finns inga gränser.

Det som också stör mig är föräldrarnas inställning gentemot andra medmänniskor. Tänk att komma hem från krogen/jobbet på småtimmarna och stöta på Eric med sina solglasögon och vapenreplika. Hjärtinfarkt är väl bara förnamnet.

Men pappans inställning är den att han ringer inte ens polisen när han upptäcker att sonen är borta. För sonen "brukade ju rymma" lite då och då. Inte så farligt - för någon..
Citera
2019-04-15, 07:13
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
En gång till på svenska tack.

Jag är tämligen övertygad om att även piketen skadar sig om kulor avfyras från ett vapen, oavsett om den som håller i det är en mongoloid eller heter Arne Weise. Men att det i din värld är annorlunda förvånar mig inte. Enda skillnaden i verkligheten hade nog varit att han hade fått fler kulor i sig, inget annat.

Begriper man inte varför någon kan uppfattas som hot då denne pekar med föremål som liknar vapen mot någon så skall man nog inte ta ordet " nervvrak " i sin mun ens, då bör man endast dricka sin oboy hålla käften, gå och lägga sig så man orkar upp till sin dagverksamhet.

Sekretessmarkering har jag och tjejen pga hot som hon fått mottaga, inte jag.

Frågor på det?

Får utveckla då så vissa föRSTÅR...! en välutbildad som dessutom har erfarenhet sedan tidigare kommer bedömma situationen objektivt. Den viktigaste länken borde vara att få kontakt med individen som har något misstänkt föremål i händerna och inte det tunnelseendet som utspelade sig i Vasastan denna tidiga morgon av de Poliser som begick ett oerhört grovt brott som slutligen dödade den förståndshandikappade Erik som led av downs syndrom.
Utan att känna till vilket signalement som personen hade som utpekas vara grundbulten (orsaken) till förväxlingen med Erik så kan man anta att denne definitivt ej överenstämmer eller har likheter. Det faktum att den personen redan häktats ca 24 timmar innan aktuell händelse och det inte når alla enheter får sambands centralen och befäl ta ansvar för. Men hade man låtit piketstyrkan med sitt nätverk agera hade denna förväxling inte skett och efter kontakt försök hade de med sina kikare lätt kunnat se vilken virrskalle som irrade runt i stan. Dessutom hade troligen piketens nätverk upptäckt den redan efterlyste down Erik.
Enligt min uppfattning saknade dessa Aspiranter tillräckliga kunskaper i kombination med överordnat befäl.
De uppträdde nervöst det förklaras av eldpaniken då de inte vet var eller vem som skjuter.
Hurvida ditt skyddsbehov ser ut har inte jag med att göra öht. En sak är dock klar det är din ansökan som beviljats
Citera
2019-04-15, 07:31
Medlem
Citat:
Eh, bara att söka på Body cam shooting och du kan sitta och gå igenom klipp av blandad kvalitet på ingripanden i flera veckor...

https://youtu.be/8fX-31BHUFw

Jag gissar att du svarat med ryggmärg och känslor utan att fundera igenom min poäng. Du låter inte korkad i andra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Mer kyla med avseende på bättre skjutteknik eller hur menar du?

Pistoler är till sin natur ganska dåliga att träffa med och är ju främst till för självförsvar. När poliser använder pistoler för att skjuta verkanseld mot en misstänkt beväpnad gärningsman, så skjuter de många skott därför att de flesta kommer att missa. Så är det i alla länder och knappast något som behöver diskuteras.

Ja det menar jag. När detta mål kom ut sade jag direkt att poliserna varit vettskrämda baserat på att de lossat många skott utan ett enda i retur mot ett ensamt mål i numerärt överläge. Det är helt psycho. Om det vore 5 beväpnade mål, slår jag vad om att det plötsligt funnits tid att invänta insatsstyrkan. Poliserna hade dött på fläcken om de försökt möta kompetent motstånd med den usla taktik de uppvisade.

Citat:
Jag påstår inte att insatsen inte kunde ha genomförs bättre, du kommer aldrig att hitta en insats och då även välplanerade insatser utförda av specialförband som som inte på något sett kunde ha gjorts bättre på något sätt (Många går också åt skogen).

Det jag vänder mig mot är försöket att lagföra ett antal poliser som i tjänsten har hamnat i en situation där de uppfattade det som att deras liv var i fara och då agerade därefter. Jag anser att åtalet är ett resultat av en feg åklagare som inte vågade lägga ner utredningen på grund av risk för mediadrev av en media som vill kränga lösnummer och få klick för artiklar om "Här skjuts CP Eric till döds av polisen när han lekte (Mitt i natten, utrustad med en vapenreplika)".

Jag håller med om att poliserna inte bör åtalas. Däremot borde organisationen motsvarande "åtalas" med samma krav på utredning. Ingen skulle acceptera att två at-läkare ledda av en ringrostig och möjligen blodrädd vårdcentralsläkare sattes att operera en blindtarm. En någorlunda erfaren kirurg på plats hade gjort all skillnad. Jag fascineras av hur lojalt alla poliser jag ser sluter upp bakom detta clusterfuck i stället för att medge att det är oacceptabelt att livrädda patruller rör sig bland civila med skarpa vapen och kräva helt andra förutsättningar att bemanna korrekt.

PS Ej heller rätt att åtala den polis på centralen som gav felaktig info. Det är inte alls ovanligt att förhandsinfo är fel. Gäller många verksamheter. Man måste alltid utvärdera på plats. Även en någorlunda samlad patrull hade kunnat skjuta ihjäl Eric men kritiken här gäller att de agerade utifrån en oacceptabel irrationell rädslonivå för den typen av uppdrag. En trygg ledare eller två erfarna underställda som ledaren litade på skulle täcka henne hade kunnat göra all skillnad och väsentligen minskat risken för denna tragedi.
Senast redigerad av s.i.d.d. 2019-04-15 kl. 07:51.
Citera
2019-04-15, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Får utveckla då så vissa föRSTÅR...! en välutbildad som dessutom har erfarenhet sedan tidigare kommer bedömma situationen objektivt. Den viktigaste länken borde vara att få kontakt med individen som har något misstänkt föremål i händerna och inte det tunnelseendet som utspelade sig i Vasastan denna tidiga morgon av de Poliser som begick ett oerhört grovt brott som slutligen dödade den förståndshandikappade Erik som led av downs syndrom.
Utan att känna till vilket signalement som personen hade som utpekas vara grundbulten (orsaken) till förväxlingen med Erik så kan man anta att denne definitivt ej överenstämmer eller har likheter. Det faktum att den personen redan häktats ca 24 timmar innan aktuell händelse och det inte når alla enheter får sambands centralen och befäl ta ansvar för. Men hade man låtit piketstyrkan med sitt nätverk agera hade denna förväxling inte skett och efter kontakt försök hade de med sina kikare lätt kunnat se vilken virrskalle som irrade runt i stan. Dessutom hade troligen piketens nätverk upptäckt den redan efterlyste down Erik.
Enligt min uppfattning saknade dessa Aspiranter tillräckliga kunskaper i kombination med överordnat befäl.
De uppträdde nervöst det förklaras av eldpaniken då de inte vet var eller vem som skjuter.
Hurvida ditt skyddsbehov ser ut har inte jag med att göra öht. En sak är dock klar det är din ansökan som beviljats

Återigen, inte heller insatsstyrkan är några LSS experter. Deras spetskompetens är på självskydd och vapen.

Nyktra till och fundera över vad det innebär.

Möjligen dom haft möjlighet att sätta en kula i benet på honom på tidigare stadium, MÖJLIGEN. Men det beror ju på att dom har utbildning och framförallt utrustning att kunna göra så, och även då insatsstyrkan skjuter så är det ovanligt att man skjuter i laga befogenhet.

Men i det läge som uppstod där och då hade dom också skjutit, garanterat. Och Eric hade fyllts med mera bly.

Sen tror jag nog inte heller insatsstyrkan sitter på dom kunskaper om naturlagar om downs syndrom som ni gör, som säger att kulor förvandlas till bomull om mongoloider håller i ett vapen
Citera
2019-04-15, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Jag håller med om att poliserna inte bör åtalas. Däremot borde organisationen motsvarande "åtalas" med samma krav på utredning. Ingen skulle acceptera att två at-läkare ledda av en ringrostig och möjligen blodrädd vårdcentralsläkare sattes att operera en blindtarm. En någorlunda erfaren kirurg på plats hade gjort all skillnad. Jag fascineras av hur lojalt alla poliser jag ser sluter upp bakom detta clusterfuck i stället för att medge att det är oacceptabelt att livrädda patruller rör sig bland civila med skarpa vapen och kräva helt andra förutsättningar att bemanna korrekt.

Nu var det ju inte meningen att dessa tre skulle lede insatsen, det var tillfälligheterna som gjorde att dom kom i kontakt med Eric och dom försökte backa undan.

Återigen, även insatsstyrkan hade skjutit i det läget, resultatet hade blivit detsamma med skillnad att fler skott sannolikt träffat.

Hade poliserna stått som fån och gapat då Eric riktade vapnet mot dom, det hade varit att vara livrädd, och handlingsförlamad och DÅ hade det rört sig om poliser som inte skall vara ute i tjänst, eller poliser öht. Nu gjorde dom inte det, dom agerade, som dom är lärda att göra därtill
Citera
2019-04-15, 08:02
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Återigen, inte heller insatsstyrkan är några LSS experter. Deras spetskompetens är på självskydd och vapen.

Nyktra till och fundera över vad det innebär.

Möjligen dom haft möjlighet att sätta en kula i benet på honom på tidigare stadium, MÖJLIGEN. Men det beror ju på att dom har utbildning och framförallt utrustning att kunna göra så, och även då insatsstyrkan skjuter så är det ovanligt att man skjuter i laga befogenhet.

Men i det läge som uppstod där och då hade dom också skjutit, garanterat. Och Eric hade fyllts med mera bly.

Sen tror jag nog inte heller insatsstyrkan sitter på dom kunskaper om naturlagar om downs syndrom som ni gör, som säger att kulor förvandlas till bomull om mongoloider håller i ett vapen

Släpp spåret du snöat in på grabben! se verkligheten du ska väl inte försöken inbilla fb s läsare att piketstyrkan med dess nätverk inte organiserar hela händelsen. Tror de snabbt uppfattat vilken figur som finns bakom glasögon med låtsasvapen utan hals ca 155 cm lång överviktig som rör sig långsamt det blir ett självklart mönster till downssyndrom
Detta hade de hur lätt som helst sett i desas kikare och nätverket hade hittat anmälan som pappan ringt in om.

Hade de tvingats till att skjuta verkanseld hade de satt en kula i benet inget mer. De skulle aldrig någonsin pepprat på i eldpanik med 25 skott som kunnat skada 3 dje man eller tom. dödat någon i perforin (runtomkring) så länge den misstänkte inte avfyrar något vapen.

Om det stämmer att du ska ansvara inom polismyndigheten med dina värderingar är det nog många som ställer sig
tvivelaktiga till detta. De flesta undrar nog var detta öht. kan ske i sverige rent geografiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in