2019-04-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej.

Sen som du är inne på själv. Det är totalt osannolikt att alla tre poliser i detta fall av en slump sett en utvecklingsstörd, som dom gemensamt bestämt sig för att skjuta prick på bara för skojs skull.

Kanske borde varit tydligare. När jag talar om sannolikheter menar jag matematisk sannolikhet baserad på verkligheten. Jurister lever i sin egna lilla värld. Det borde du känna till.
Citera
2019-04-30, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Kanske borde varit tydligare. När jag talar om sannolikheter menar jag matematisk sannolikhet baserad på verkligheten. Jurister lever i sin egna lilla värld. Det borde du känna till.

Ibland ja. Men att tre poliser får för sig att gemensamt skjuta prick på en mongoloid, helt utan anledning, är inte bara osannolikt, det är inte verklighetstroget att utgå ifrån. I synnerhet inte som det var konstaterat att killen gick med ett vapen, alltså kan bara oaktsamhetsbrott öht komma på tal, och då blir det ofta svårt att motivera ett anhållande /häktning

Det är av samma anledning brott som tex vållande av annans död(inte helt ovanligt i trafiksammanhang) inte heller i andra fall renderar i anhållande /häktning.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-30 kl. 15:10.
Citera
2019-04-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ibland ja. Men att tre poliser får för sig att gemensamt skjuta prick på en mongoloid, helt utan anledning, är inte bara osannolikt, det är inte verklighetstroget att utgå ifrån.

Det är av samma anledning brott som tex vållande av annans död(inte helt ovanligt i trafik sammanhang) inte heller i andra fall renderar i anhållande /häktning.

Aha. Jag tog inte med som premiss att de inte av misstag kunde ha öppnat eld utan att han höjde vapnet. Du har lite större tilltro till deras kapacitet, jag lite mindre. En trosfråga. Men detta är ett sidospår som inte är så viktigt. Det var en kommentar du inte behöver hålla med om. Ha en bra valborg.
Citera
2019-04-30, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Aha. Jag tog inte med som premiss att de inte av misstag kunde ha öppnat eld utan att han höjde vapnet. Du har lite större tilltro till deras kapacitet, jag lite mindre. En trosfråga. Men detta är ett sidospår som inte är så viktigt. Det var en kommentar du inte behöver hålla med om. Ha en bra valborg.

Redan i pm författat strax efter har dom skrivit detta, och det är åklagare som har bevisbördan. Inte tvärtom.. Och en åklagare hade aldrig fått dom häktade(och därmed inte heller tagit anhållningsbeslut) i detta fall, något som sagt inte är aktuellt i dom flesta andra fall då det gäller oaktsamhetsbrott heller.

Ja är det något svenska poliser, i min mening, verkligen är återhållsamma med så är det våldsanvändning i allmänhet, och skjutning i synnerhet, så där stämmer det nog att jag har större tilltro till dom än dig.

Tack detsamma, ta det lugnt med elda det.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-30 kl. 15:41.
Citera
2019-05-04, 03:56
Medlem
Har kikat lite i FUPen, är det någon här som vet om man kan få tag på ljudfiler tillexempel till radiotrafiken mellan poliserna?
Citera
2019-05-04, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raft3780
Har kikat lite i FUPen, är det någon här som vet om man kan få tag på ljudfiler tillexempel till radiotrafiken mellan poliserna?

Sådan trafik spelas inte in, om inte nått nytt skett senaste 3 åren. Däremot spelas telefonsamtal till RLC in.
Citera
2019-05-06, 17:17
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raft3780

Den onde försöker vilseleda oss för att vi inte ska begära ut ljudfiler och höra poliserna gråta & ropa på mamma.

All radiotrafik som är trunkad spelas in. Även om poliserna skulle använda sig av en egen talgrupp sinsemellan så spelas trafiken in om radion är inställd i nätläge.

Det finns ingen anledning att använda sig av direktläge mitt i ett samhälle där det finns full täckning i Rakelnätet. I direktläge så har man ingen kontakt med RLC och kan inte ta emot anrop och höra samtal i Rakelnätet. Enligt FUP så har poliserna ständig kontakt med RLC, så vi kan bortse ifrån att poliserna skulle använda sig av direktläge i sina Rakelterminaler.

En Rakelterminal har fyra olika lägen för kommunikation:

Citera
2019-05-06, 22:13
Medlem
PixelGuys avatar
Vad fan är det här, svepte poliserna med varsin k-pist?

Det var det jävligaste jag har sett i hela mitt liv. Det var alltså en ren flax att någon hittade av målet.

https://forumfiles.com/xfBeS1ncnd/Skott_jpg
Citera
2019-05-08, 12:50
Avstängd
https://www.dn.se/sthlm/rattegang-i-host-om-eric-torells-dod/

Rättegången mot de tre poliser som åtalats för brott i samband med dödsskjutningen av 20-årige Eric Torell kommer att inledas i september.
Citera
2019-05-13, 22:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

Rättegången mot de tre poliser som åtalats för brott i samband med dödsskjutningen av 20-årige Eric Torell kommer att inledas i september.

Nästan rätt då.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åter igen ryktes, men efter sommaren, sista veckorna Augusti preliminärt.
Inget har nämnts i vare sig media eller tingsrätt iaf, och det är inget förtursmål.

Mer info, för den som inte betalar DN.
http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Rattegangen-om-polisskjutningen-av-en-ung-man-i-Stockholm-ager-rum-i-september-2019/
Citat:
Tingsrätten har från början haft som målsättning att pröva och avgöra målet innan sommaren. Vid planeringen av rättegången har det dock varit angeläget att ta hänsyn till att de tilltalade och målsäganden (den avlidnes familj) får företrädas av samma advokater som varit med under den omfattande förundersökningen. Med hänsyn till ombudens kalendrar har det inte varit möjligt att få till stånd en sammanhållen huvudförhandling innan sommaren. Rättegången kommer därför i stället att påbörjas i början av september.

Bokade förhandlingsdagar är: 3, 5, 6, 9, 11, 16, 17 (ev. reservdag), 19 (reservdag) september.
Citera
2019-05-14, 13:28
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

Sitter dessa häktade under tiden då?

Den där kvinnliga polisen borde åtalas för anstiftan till mord också. Bara för att man sköt slut först är ingen ursäkt till att slippa åtal.
Citera
2019-05-15, 08:50
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Sitter dessa häktade under tiden då?

Den där kvinnliga polisen borde åtalas för anstiftan till mord också. Bara för att man sköt slut först är ingen ursäkt till att slippa åtal.

Poängen i åtalet, (Om det håller i rätten är en annan sak) är att de sköt när han stod med ryggen mot poliserna. Då får det inte att visa att den som hade ammunition skulle ha fortsatt att skjuta, och kan därmed inte åtalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in