2019-04-14, 19:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Tvivlar på att det jag ville illustrera finns på särskilt många autentiska klipp. De flesta poliskårer jobbar med mer kyla än så. Även de flesta svenska poliser skulle jag tro. Men har du något så för all del, lägg upp det.

Eh, bara att söka på Body cam shooting och du kan sitta och gå igenom klipp av blandad kvalitet på ingripanden i flera veckor...

https://youtu.be/8fX-31BHUFw
Citera
2019-04-14, 19:23
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Visst gör du det, det gör alla hjältar på nätet, som man tyvärr aldrig ser irl. Trots att det är uppenbart att deras nuvarande sysselsättning är någon slags dagverksamhet

Domstolen skall döma efter lagstiftning och praxis, och där talar rättsfallen sitt tydliga språk.

Hade du sedan läst vad som framkommit hade du sett att du om inte sprang fram för att spela hjältar, dom försökte inte stila, deras uppgift var att hålla sig på avstånd och invänta piketen(som troligtvis hade fyllt killen med ännu mera bly) men killen gu k emot och följde efter dom, oc h dom försökte backa undan men det gick inte.
Exakt. Varför har inte folk fattat detta än?

Man skjuter inte ihjäl en mongoloid på skoj precis.
Citera
2019-04-14, 19:35
Medlem
Citat:
Inte heller vad någon har för diagnoser eller andra fysiska anomalier.

Man kan ju fråga sig hur alla super militär utbildade hjältar i denna tråd (sådana som man bara ser på nätet och aldrig IRL konstigt nog) hade överlevt i en krigshärd där man nyttjar barnsoldater.

Troligen hade dom, om ett baaaarn riktat en ak 47 mot dom, gjort, någon supermanöver och haft is i magen och alla hade dom landat på rosa moln och ingen hade skadats.

För är en gärningsman inte utav en viss längd så är det ju totalt uteslutet att man kanske måste freda sig ned verkanseld, för då gör kulorna tydligen inte samma skada som om den som håller i vapnet är 2 m lång

Så här lång var eric. Inte 165.
https://www.expressen.se/kvallsposten/hyr-en-dvarg--arash-lever-pa-sitt-utseende/
Citera
2019-04-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jo, men frågan är ju, varför polis nr 1 klarar av att göra en sådan djuplodande analys av Erics "vapen" samtidigt som han inte noterar något i övrigt om Eric (annat än att "han var stor", vilket är rätt märkligt, då han knappast lär ha varit längre än 165cm eller liknande).

Jag köper att poliserna blir skärrade att det urartar till skottkaos (vilket jag iofs tycker borde åtalats för ock).

Däremot köper jag inte tillrättalagda efterhandskonstruktioner (säger inte att det är det men finns som sagt en del som talar för det) och oviljan att stå upp för att det här gick helt åt helvete.
Det är tvärt om - han gör ingen djuplodande analys av vapnet - han ser ett vapen och han agerar.
Precis lika lite som du gör en djuplodande analys av folks mustaschvax när du stirrar in i deras pistolmynning. Människan har en sällsynt usel förmåga att fånga detaljer när hon är stressad. Det visar precis alla studier. Man har till exempel gjort studier där personer ska agera vitten till en scen de i förväg inte fått veta något om. Sedan har man spelat upp en rånliknande scen med skottlossning och och flyktbilar. Det visar sig att i princip ingen kan nämna hur många skott som avlossas, vilken färg folk har på kläderna, vilka fordon och hur många fordon, hur många som rör sig på platsen och så vidare. Alla fokuserar på att försöka lokalisera hotet och ta sig bort från det. Skillnaden här är att polisens jobb faktiskt är att neutralisera hotet...
Citera
2019-04-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Det du påtalar är att de som är utbildade vid PHS inte kan hantera en situation av detta slag. Vilket blir märkligt eftersom de har det uppdraget. Isf ställs betydligt högre ansvar hos befälet samt vilka gruppsamansättningar som
Ska agera tillsammans. Av den anledningen borde de inväntat piketstyrkan (15 min bort) . Påtala inte hur mitt tunnelseende blir vid stressade situationer. Jag klarar detta med min erfarenhet från militärtjänsten osv. Att dessa poliser inte gjorde det är ett faktum. Du försöker tala om hur domstolen ska döma utifrån ditt synsätt. Det skulle jag undvika då du verkar partiskt vilket ett erfaret öga/öra snabbt uppfattar hos domstolarna.
Kritik kommer riktas mot befäl och skott i sidan samt i ryggen som var det dödande här samt eldpaniken med hela 22 skott i perforin
Ingen kan "hantera" en situation av det slaget. Har tror du det funkar i krigsområden. Tror du "elitsoldater" som får vapen riktade mot sig bara lugnt lutar sig tillbaka och tänder en cigarett i väntan på att det ska visa sig vara en replika...?

kolla här - inte tar de det lugnt. De slänger ju till och med in några shgr. Säkert övervåld enligt dig. De här killarna har ändå rätt många timmar av strid i ryggen, men inte "chillar" de för det.
https://www.youtube.com/watch?v=5VRb7dqv_3g

Så här går det till i USA:
https://www.youtube.com/watch?v=gZfBlWUCGdk
Citera
2019-04-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Tvivlar på att det jag ville illustrera finns på särskilt många autentiska klipp. De flesta poliskårer jobbar med mer kyla än så. Även de flesta svenska poliser skulle jag tro. Men har du något så för all del, lägg upp det.
Mer kyla med avseende på bättre skjutteknik eller hur menar du?

Pistoler är till sin natur ganska dåliga att träffa med och är ju främst till för självförsvar. När poliser använder pistoler för att skjuta verkanseld mot en misstänkt beväpnad gärningsman, så skjuter de många skott därför att de flesta kommer att missa. Så är det i alla länder och knappast något som behöver diskuteras. Har de tillgång till automatkarbiner, prickskyttevapen eller liknande så kommer fler skott att träffa. Jag ser inte att länkar till youtube-klipp har något att tillägga eftersom vi redan vet att det är så.

Den relevanta frågan att diskutera är om det alls var rätt att skjuta dödlig verkanseld istället för att avvakta. På frågan om andra poliskårer gör likadant så finns det åtskilliga klipp på snarlika situationer. Här är de första två jag hittade på poliser som skjuter personer med leksakspistoler. Utgången är dödlig och poliserna frias som regel efteråt. Finns betydligt mer om man bara söker.

Den första situationen med en 12-åring som skjuts efter att folk ringt till polisen och sagt att han siktar på folk. Den andra situationen från ett köpcentrum där en förvirrad 22-åring går omkring och pratar i mobilen medan han håller ett leksaksgevär i andra handen. Ingen av situationerna är direkt olika det här fallet.
https://www.youtube.com/watch?v=MSNbpvX1qYc
https://www.youtube.com/watch?v=BtPt6GrnE6s
Citera
2019-04-14, 20:02
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Det du påtalar är att de som är utbildade vid PHS inte kan hantera en situation av detta slag. Vilket blir märkligt eftersom de har det uppdraget. Isf ställs betydligt högre ansvar hos befälet samt vilka gruppsamansättningar som
Ska agera tillsammans. Av den anledningen borde de inväntat piketstyrkan (15 min bort) . Påtala inte hur mitt tunnelseende blir vid stressade situationer. Jag klarar detta med min erfarenhet från militärtjänsten osv. Att dessa poliser inte gjorde det är ett faktum. Du försöker tala om hur domstolen ska döma utifrån ditt synsätt. Det skulle jag undvika då du verkar partiskt vilket ett erfaret öga/öra snabbt uppfattar hos domstolarna.
Kritik kommer riktas mot befäl och skott i sidan samt i ryggen som var det dödande här samt eldpaniken med hela 22 skott i perforin

Jag vet inte vad du har för bakgrund eller förutsättningar för att hantera en liknande situation, jag uttalar mig om hur min uppfattning är gällande en vanlig människas (Ja, poliser är vanliga människor om än med lite träning) möjlighet att hantera en liknande situation.

Du kan träna väldigt mycket på PHS eller få motsvarande träning genom t.ex FM, jag skulle dock vilja påstå att den dagen det verkligen smäller så kommer den träningen enbart att ge dessa personer en bättre förutsättning att hantera situationen. Inte en bra förutsättning.

Jag har lyckligtvis klarat mig från att själv hamna i en situation där mitt liv står på spel inom tjänsten, men om det skulle ha inträffat så är jag övertygad om att jag hade sjunkit riktigt jävla tvärlångt ner i stresskonen. Jag har övat otroligt mycket under mina år på övningar som var ämnade att pressa ner en så långt som möjligt i stresskonen (På ett övningstekniskt säkert sätt självklart) för att se hur kroppen reagerar och ge en själv så goda möjligheter som möjligt att kunna identifiera detta om det skulle inträffa skarpt men framförallt för att kunna "bryta ut ur" stresskonen så fort som möjligt och inte bli stående som ett jävla fån och stirra blint på ett nerkämpat hot när det kan finnas andra hot.

Jag vet inte hur jag hade agerat och jag tror inte heller att poliserna som var på plats den dagen (Visserligen väldigt färska poliser men det är inte deras fel) med säkerhet visste hur dom skulle agera under ett för dom verkligt överhängande hot mot deras liv.

Jag påstår inte att insatsen inte kunde ha genomförs bättre, du kommer aldrig att hitta en insats och då även välplanerade insatser utförda av specialförband som som inte på något sett kunde ha gjorts bättre på något sätt (Många går också åt skogen).

Det jag vänder mig mot är försöket att lagföra ett antal poliser som i tjänsten har hamnat i en situation där de uppfattade det som att deras liv var i fara och då agerade därefter. Jag anser att åtalet är ett resultat av en feg åklagare som inte vågade lägga ner utredningen på grund av risk för mediadrev av en media som vill kränga lösnummer och få klick för artiklar om "Här skjuts CP Eric till döds av polisen när han lekte (Mitt i natten, utrustad med en vapenreplika)".
Citera
2019-04-14, 20:11
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svenska poliskåren består av en massa ”amatörer”.
Man borde begränsa vilka som får vara beväpnade till endast ett fåtal som får öva rejält i både skytte och att inte få darriga händer när de går in på Toys R Us. Mordet på Eric Torell är en i raden av onödiga nödvärnsdåd, poliser blir alltmer som vandrande hepatitkanyler ju.
Citat:
sådana som man bara ser på nätet och aldrig IRL konstigt nog
Som att du själv slulle våga visa dig IRL ? din korkade horunge
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen kan "hantera" en situation av det slaget. Har tror du det funkar i krigsområden.
Jag skulle inte kalla Vasastan i Stockholm för krigsområde,inte riktigt än iaf, några till Eric Torell fall så kanske.
Citera
2019-04-14, 20:14
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Visst gör du det, det gör alla hjältar på nätet, som man tyvärr aldrig ser irl. Trots att det är uppenbart att deras nuvarande sysselsättning är någon slags dagverksamhet

Domstolen skall döma efter lagstiftning och praxis, och där talar rättsfallen sitt tydliga språk.

Hade du sedan läst vad som framkommit hade du sett att du om inte sprang fram för att spela hjältar, dom försökte inte stila, deras uppgift var att hålla sig på avstånd och invänta piketen(som troligtvis hade fyllt killen med ännu mera bly) men killen gu k emot och följde efter dom, oc h dom försökte backa undan men det gick inte.

Dina hjältar fyller allt och alla med bly det vet alla på fb. Om piketen kommit kan jag garantera dig att de är mer erfarna som ser skillnad på vilket potentiella hot och andra förvirrade hjärnor här lyssnar man på varandra och kan hantera stress med ett befäl som ger order inget annat. Du vet inte ett skit om min sysselsättning men en sak ska du ha klart för dig jag lever utan paranoida tankar utan skyddad adress som vissa andra. Inte konstigt om dessa nerv vrak lätt kommer åt avtryckarna.
Kårandan gör sig påmind i väldigt många inlägg. Hurvida det påverkar domstolarna är skrivet i himlen dvs. ingen vet
Citera
2019-04-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Jag skulle inte kalla Vasastan i Stockholm för krigsområde,inte riktigt än iaf, några till Eric Torell fall så kanske.
Ännu en som stor att det är mindre farligt att bli skjuten i Sverige än i exempelvis Bogota eller Basra. Kan du utveckla på vilket sätt blyet gör mindre skada på våra breddgrader? Är det luftfuktigheten eller att vi ligger närmare det magnetiska norr?
Citera
2019-04-14, 20:38
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag vet inte vad du har för bakgrund eller förutsättningar för att hantera en liknande situation, jag uttalar mig om hur min uppfattning är gällande en vanlig människas (Ja, poliser är vanliga människor om än med lite träning) möjlighet att hantera en liknande situation.

Du kan träna väldigt mycket på PHS eller få motsvarande träning genom t.ex FM, jag skulle dock vilja påstå att den dagen det verkligen smäller så kommer den träningen enbart att ge dessa personer en bättre förutsättning att hantera situationen. Inte en bra förutsättning.

Jag har lyckligtvis klarat mig från att själv hamna i en situation där mitt liv står på spel inom tjänsten, men om det skulle ha inträffat så är jag övertygad om att jag hade sjunkit riktigt jävla tvärlångt ner i stresskonen. Jag har övat otroligt mycket under mina år på övningar som var ämnade att pressa ner en så långt som möjligt i stresskonen (På ett övningstekniskt säkert sätt självklart) för att se hur kroppen reagerar och ge en själv så goda möjligheter som möjligt att kunna identifiera detta om det skulle inträffa skarpt men framförallt för att kunna "bryta ut ur" stresskonen så fort som möjligt och inte bli stående som ett jävla fån och stirra blint på ett nerkämpat hot när det kan finnas andra hot.

Jag vet inte hur jag hade agerat och jag tror inte heller att poliserna som var på plats den dagen (Visserligen väldigt färska poliser men det är inte deras fel) med säkerhet visste hur dom skulle agera under ett för dom verkligt överhängande hot mot deras liv.

Jag påstår inte att insatsen inte kunde ha genomförs bättre, du kommer aldrig att hitta en insats och då även välplanerade insatser utförda av specialförband som som inte på något sett kunde ha gjorts bättre på något sätt (Många går också åt skogen).

Det jag vänder mig mot är försöket att lagföra ett antal poliser som i tjänsten har hamnat i en situation där de uppfattade det som att deras liv var i fara och då agerade därefter. Jag anser att åtalet är ett resultat av en feg åklagare som inte vågade lägga ner utredningen på grund av risk för mediadrev av en media som vill kränga lösnummer och få klick för artiklar om "Här skjuts CP Eric till döds av polisen när han lekte (Mitt i natten, utrustad med en vapenreplika)".

Till att börja med så antar jag att PHS utför psyktester både personliga och i grupp så det här med vanliga svensson kan du slå ur hågen. Såvida inte antagning och behöriga examinerade har flippat ur helt i ledningen.
Att lagföra såväl poliser som andra för grova brott är inget försök eller lek. Här handlar det om rättssäkerhet så vanliga
medborgare får förtroende för rättssamhället igen annars urholkas det ännu mer. Polisledning och utbildare får göra om och göra rätt och de grovt kriminella poliserna får ta sitt straff och det med jämt.
Citera
2019-04-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Längd lär inte relatera till hur farlig / ofarlig en person kan vara.

Den numera fängslade Mexikanske Maffialedaren El Chapo, är 165cm lång.

Nu har jag ju inte heller påstått att det har något öht att göra med Erics eventuella farlighet.

Det jag kommenterade, var att nämnde polis hann med att göra en rätt rejäl analys (för någon som är vettskrämd) av Erics "vapen" samtidigt som han bara noterade att Eric var "rätt så stor", vilket jag då påstår är rätt så tveksamt (min gissning då att Eric var högst 165cm lång, mao han kan mkt väl ha varit kortare).

Att polisen hann med att fundera över Erics vapen och dess utseende, samtidigt som han inte noterade något av Erics karaktäristiska utseende (dvs det Downssyndrom han hade), annat än att han var "rätt så stor".

Men jag får tacka för en rätt så bra utförd halmdocka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in