Citat:
Ursprungligen postat av
shoot-out
Det du påtalar är att de som är utbildade vid PHS inte kan hantera en situation av detta slag. Vilket blir märkligt eftersom de har det uppdraget. Isf ställs betydligt högre ansvar hos befälet samt vilka gruppsamansättningar som
Ska agera tillsammans. Av den anledningen borde de inväntat piketstyrkan (15 min bort) . Påtala inte hur mitt tunnelseende blir vid stressade situationer. Jag klarar detta med min erfarenhet från militärtjänsten osv. Att dessa poliser inte gjorde det är ett faktum. Du försöker tala om hur domstolen ska döma utifrån ditt synsätt. Det skulle jag undvika då du verkar partiskt vilket ett erfaret öga/öra snabbt uppfattar hos domstolarna.
Kritik kommer riktas mot befäl och skott i sidan samt i ryggen som var det dödande här samt eldpaniken med hela 22 skott i perforin
Jag vet inte vad du har för bakgrund eller förutsättningar för att hantera en liknande situation, jag uttalar mig om hur min uppfattning är gällande en vanlig människas (Ja, poliser är vanliga människor om än med lite träning) möjlighet att hantera en liknande situation.
Du kan träna väldigt mycket på PHS eller få motsvarande träning genom t.ex FM, jag skulle dock vilja påstå att den dagen det verkligen smäller så kommer den träningen enbart att ge dessa personer en bättre förutsättning att hantera situationen. Inte en bra förutsättning.
Jag har lyckligtvis klarat mig från att själv hamna i en situation där mitt liv står på spel inom tjänsten, men om det skulle ha inträffat så är jag övertygad om att jag hade sjunkit riktigt jävla tvärlångt ner i stresskonen. Jag har övat otroligt mycket under mina år på övningar som var ämnade att pressa ner en så långt som möjligt i stresskonen (På ett övningstekniskt säkert sätt självklart) för att se hur kroppen reagerar och ge en själv så goda möjligheter som möjligt att kunna identifiera detta om det skulle inträffa skarpt men framförallt för att kunna "bryta ut ur" stresskonen så fort som möjligt och inte bli stående som ett jävla fån och stirra blint på ett nerkämpat hot när det kan finnas andra hot.
Jag vet inte hur jag hade agerat och jag tror inte heller att poliserna som var på plats den dagen (Visserligen väldigt färska poliser men det är inte deras fel) med säkerhet visste hur dom skulle agera under ett för dom verkligt överhängande hot mot deras liv.
Jag påstår inte att insatsen inte kunde ha genomförs bättre, du kommer aldrig att hitta en insats och då även välplanerade insatser utförda av specialförband som som inte på något sett kunde ha gjorts bättre på något sätt (Många går också åt skogen).
Det jag vänder mig mot är försöket att lagföra ett antal poliser som i tjänsten har hamnat i en situation där de uppfattade det som att deras liv var i fara och då agerade därefter. Jag anser att åtalet är ett resultat av en feg åklagare som inte vågade lägga ner utredningen på grund av risk för mediadrev av en media som vill kränga lösnummer och få klick för artiklar om "Här skjuts CP Eric till döds av polisen när han lekte (Mitt i natten, utrustad med en vapenreplika)".