2019-04-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
IPCC är väldigt enigt om att kärnkraft krävs i mycket större utsträckning än idag ifall vi människor skall klara av miljömålen. Du som läser dessa rapporter, håller du med eller är du en sådan miljömupp som struntar i vad vetenskapen säger?
Vill privata aktörer betala för och bygga kärnkraftverk får de gärna göra det. Förvänta dig inte för mycket bara, ekonomiska kalkyler för ny kärnkraft är inte direkt lysande.
Citera
2019-04-14, 19:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill privata aktörer betala för och bygga kärnkraftverk får de gärna göra det. Förvänta dig inte för mycket bara, ekonomiska kalkyler för ny kärnkraft är inte direkt lysande.
För att kärnkraft är belagd med extremt ansträngande byråktrati, röd tejp & skatt medans trams som vind är subventionerat. Kärnkraft är i alla kategorier det mest stabila, mest långlivade & miljövänligaste alla kategorier i synnerhet den nyare generationen. Retarderade klimathetsare som du har dock gjort det onödigt svårt att få tillgång till den energikällan because reasons. Eran kortsiktiga och objektivt utvecklingsstörda retorik har tyvärr fått gehör i den idiokrati som vi nu lever i. Jag hoppas ni blir nöjda när folk som är under medelklass inte längre kan betala sina elräkningar & klimathetsen kommer till sin ände. Min önskan är att du tillhör en av dom. Folk bör lida konsekvenserna av det dom förespråkar.
Citera
2019-04-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För att kärnkraft är belagd med extremt ansträngande byråktrati, röd tejp & skatt medans trams som vind är subventionerat.
Överallt? I hela världen? Tror du t ex att kineserna byggt alla sina kolkraftverk av någon irrationell rädsla för kärnkraft?
Citat:
Kärnkraft är i alla kategorier det mest stabila, mest långlivade & miljövänligaste alla kategorier i synnerhet den nyare generationen.
Du menar den som bara finns på ritbordet och aldrig byggts i verkligheten? Jo, det mesta ser bättre ut på ritbordet. Uppenbarligen anar du också att kärnkraft kanske inte är fullt så lovande eftersom du så hysteriskt avvisade tanken på att marknaden skulle kunna fixa den.

Jag säger inte att det är omöjligt att det går att bygga en standardiserade reaktor som kan serietillverkas till rimligt pris, men då är upp till någon att bevisa det först.
Citera
2019-04-14, 22:04
Medlem
Diarrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Sist jag kollade när jag gick ut grundskolan var att glaciärer inte smälter såhär snabbt, och förmodligen inte gjort det på hundratusentals år. Men jag antar att faktan är felaktig?? Nä, precis. Sluta komma med lösa påståenden och rena gissningar och gör egna efterforskningar INNAN du uttalar dig. Det är det absolut minsta man bör göra i en klimatdebatt. Annars får folk för sig saker, och personer som jag mer jobb.

Eller vill du svälta?

Varsågod: https://www.skepticalscience.com/co2-higher-in-past.htm

Det stämmer att vi haft uppemot 3000 ppm koldioxid i luften......... för hundratals miljoner år sedan, men huruvida det är relevant för hur klimatet är idag så är svaret: Det är det inte.

Kort och gott så hände detta för så länge sedan att solen bokstavligt talat var yngre, och därför flera procent svagare. 4% till och med. Då tillåts högre koldioxidhalter eftersom det bokstavligt talat krävs mer växthusgaser för att fånga energin från en svagare sol. Men du hade vetat detta om du bemödat dig söka istället för att självsäkert uttala dig om något du uppenbarligen inte kände till ett jota om....

Så igen. Sluta komma med lösa påståenden och rena gissningar och gör egna efterforskningar INNAN du uttalar dig. Det är det absolut minsta man bör göra i en klimatdebatt. Annars får folk för sig saker, och personer som jag mer jobb.

Verkligen inte. Det finns numera ett extremt fåtal forskare som tror motsatsen, och de får ingen medietid eftersom det inte ens finns konsensus mellan dessa forskare. De håller inte ens med varandra.

Resten av ditt inlägg är bara löst dravel som inte har med klimat att göra, tyvärr. Men som sagt, gör din research innan du yttrar dig på nätet. Det är inte mer än rätt.

Bra frågor! Men då bara för att du är nyfiken och verkar förstå att något inte står rätt till. Problemet med de mängder koldioxid i atmosfären vi har idag är att de historiskt sett motsvara en isfri period på jorden, alltså en Väldigt annorlunda jord som det inte ens är säkert att vår natur klarar av. Vi har massinsektsdöd och död av så gott som varenda levande sak förutom möjligtvis växter på jorden just nu. Dels för att vi jagar och dödar i så pass stor utsträckning, men också pga. ett instabilt klimat.

Att det beror på människan: https://skepticalscience.com/empirical-evidence-for-global-warming.htm

Klimat = väder. Det kan definitivt bli en normal eller tom. kall sommar i år. Men nog är jetströmmen instabil, och förutom att den orsakade värmeböljan 2018 över stora delar av världen så fick Australien en värmebölja på deras sommar (som är vår vinter) för några månader sedan, två stycken cykloner som drog in samtidigt, samt att USA har haft problem med "systerströmmen", polarströmmen, som drog ner stora mängder kall luft och har orsakat 2 massiva snöstormar där, den senaste bara för någon dag sedan (colorado).

Men svensk sommar 2019 kan definitivt bli normal. Argumentet var bara att den är instabil, och det är ett nytt fenomen.

Du verkar vara lite märklig. Avslutar du alltid meningar likadant? Hur som haver...finns det verkligen tillförlitliga källor på hur snabbt glaciärer ska smälta menar du?
Citera
2019-04-14, 22:09
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diarree
Du verkar vara lite märklig. Avslutar du alltid meningar likadant? Hur som haver...finns det verkligen tillförlitliga källor på hur snabbt glaciärer ska smälta menar du?
Nej, ingen forskare någonsin har undersökt ämnet, så vi sitter i det mörka.
Citera
2019-04-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilken underbar logik du kör med. Politikern Al Gore hade fel, alltså har alla klimatforskare i hela världen fel. Hela tiden!

Kan du ge bevis på när tidigare klimat profetior, eller förlåt siare har slagit in?
Har tappat räkningen vilket årtal som gäller nu för tiden.
Citera
2019-04-14, 22:42
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kan du ge bevis på när tidigare klimat profetior, eller förlåt siare har slagit in?
Har tappat räkningen vilket årtal som gäller nu för tiden.
https://youtu.be/ugwqXKHLrGk?t=711

Varsågod. Se gärna hela videon, och, om du kan, plocka isär den. Om du försöker plocka isär den vill vi se källhänvisningar.

Har du inga källhänvisningar, vänligen håll tyst, för folk här inne har inte tid att svara på varenda Flashbackares påståenden om att "klimatforskare har alltid haft fel förut".
Citera
2019-04-14, 22:49
Medlem
Citat:
https://youtu.be/ugwqXKHLrGk?t=711

Varsågod. Se gärna hela videon, och, om du kan, plocka isär den. Om du försöker plocka isär den vill vi se källhänvisningar.

Har du inga källhänvisningar, vänligen håll tyst, för folk här inne har inte tid att svara på varenda Flashbackares påståenden om att "klimatforskare har alltid haft fel förut".

Kan tyvärr inte ta emoji inlägg på allvar.
Citera
2019-04-14, 22:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Kan du ge bevis på när tidigare klimat profetior, eller förlåt siare har slagit in? Har tappat räkningen vilket årtal som gäller nu för tiden.

Sjävlklart kan jag det. Youtubern potholer54 räknar upp dussintals med exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=ugwqXKHLrGk [Tvåa på bollen - MDrive hann före]

På rak arm kan jag inte komma på något exempel på när klimatforskare haft fel. Det skulle i så fall vara att vissa förutspått en temperaturökning som sedermera visade sig vara kraftigare än vad man trodde.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2019-04-14 kl. 22:53.
Citera
2019-04-14, 22:56
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Kan tyvärr inte ta emoji inlägg på allvar.
Ego-skyddandet satte in direkt när du blev satt på plats, eller hur? "Åh nej jag har fel! Vad gör jag....... jo, jag måste hitta på en kritik......... vad för kritik? Jag hade ju fel......... jag vet!"
Citera
2019-04-14, 23:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Bokstavligt talat samtliga av dina påståenden är sedan årtionden motbevisade. Om du ber mig snällt så ger jag källa på ett av påståendena. Kort och gott så har du tyvärr gjort så att du bara tar in information från ett högerorienterat forum, och då blir du bokstavligt talat okunnig om det mesta, eftersom du inte läser om den andra sidan av myntet.

https://www.youtube.com/watch?v=wmVkJvieaOA
Jag har följt denna tråd i flera år nu. Postar i bland, det gorde jag mycket mer förut, nu inser jag att det inte är någon idé. Däremot läser jag det mesta och kollar upp nästan alla länkar, och tänk dig, det du själv hävdar ska ske, dvs styrka påståenden med länkar har aldrig hänt från er sida. Ni dräller med länkar, ja visst, som du med en kass Youtube som te säger ett skvatt annat än visar på din politiska åsikt.

Nej, ni har inte bevisat något sedan årtionden. Er teori om klimatkollapsen är lika obevisad nu som den varit genom hela tråden.
Citera
2019-04-14, 23:56
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har följt denna tråd i flera år nu. Postar i bland, det gorde jag mycket mer förut, nu inser jag att det inte är någon idé. Däremot läser jag det mesta och kollar upp nästan alla länkar, och tänk dig, det du själv hävdar ska ske, dvs styrka påståenden med länkar har aldrig hänt från er sida. Ni dräller med länkar, ja visst, som du med en kass Youtube som te säger ett skvatt annat än visar på din politiska åsikt.

Nej, ni har inte bevisat något sedan årtionden. Er teori om klimatkollapsen är lika obevisad nu som den varit genom hela tråden.
Min politiska åsikt? Den är lika närvarande i tråden som spöket Laban. Jag har röstat SD de senaste två valen för att jag...

1: I det första valet ansåg att problematiken ikring invandringen orsakar onödiga utgifter (och smärta) för Sverige, när samtidigt överpopulationen gör att de vi "räddar" i praktiken inte gör någon skillnad, globalt sett.

2: I det andra valet var det ungefär samma åsikter, om än ännu mer understödda av fakta och forskning, fast då hade mitt intresse börjat skifta mot miljön också. Miljöpartiet är dock idioter hela högen, så jag ansåg att det var en bortkastad röst att rösta på dem.

Idag, efter ungefär 5-6 år av läsande hundratals artiklar och, som du ser, ett genuint intresse av att klanka ner på klimatskeptiker pga. deras dåliga argument, så är min åsikt fast. Det krävs en förändring. Vetenskapen i sig är opartisk, precis som statistiken bakom invandrares brottslighet i Sverige.

Jag är glad att Flashbackare förstår att svensk media i praktiken ljuger och undanhåller information om invandringen, men jag är besviken på att de tar denna misstro mot media som ett bevis för att klimatförändringarna också är falska. Då har man faktiskt inte lärt sig nånting om vad det faktiskt handlade om, källkritik.

Varför det blev så populärt bland SD:are och Flashbackare att förneka just klimathotet vet jag inte, men lyckligtvis verkar samhället gå vidare utan er. Stora klimatprotester i 500 städer imorgon, Måndag. Ser fram emot att se Flashbackarnas åsikter om dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in