2019-04-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
En natt glömmer du kanske att låsa dörren, får se om du är lika djävla självgod och kaxig då.

OM detta hände, hur sannolikt vore det att vederbörande efter den händelsen alltid skulle dubbekolla att ytterdörren är låst?

Erics föräldrar visste att Eric "brukade rymma"..
Citera
2019-04-14, 15:52
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Från åklagarens stämningsansökan framkommer att 25 skott totalt har avlossats mot Eric Torell! 3 av dessa har träffat Eric varav 2 i ryggen varav 1 av dessa var dödande! Detta är ett så otroligt sorgligt fall att man blir helt mållös. Fick de här poliserna totalt panik? Gick alla säkringar i huvudet på dem alla på samma gång? Må vara att de tyckte sig vara hotade och att hela situationen var ytterst stressande, iaf i deras tankevärld, men har man förtroendet att företräda samhället och bära skarpladdade vapen måste man kunna behärska såna här situationer på ett helt annat sätt. I annat fall är man helt olämplig för sin befattning. Om jag under min tid hos militären plötsligt gått bananas och börjat skjuta vilt inför ett upplevt, inbillat eller verkligt, hot och öst ut kulor åt alla håll så hade jag utan tvekan både blivit av med min befattning och fått skaka galler ett antal år. Vi får se hur det går för de här poliserna och det är mer än anmärkningsvärt om de skulle gå fria i det här fallet.
Citera
2019-04-14, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
OM detta hände, hur sannolikt vore det att vederbörande efter den händelsen alltid skulle dubbekolla att ytterdörren är låst?

Erics föräldrar visste att Eric "brukade rymma"..

Bra poäng!

Att en utvecklingsstörd, som aldrig tidigare rymt eller gått iväg oförutsett, en natt får för sig att smita ut med ett leksaksvapen varpå det uppstår en situation med polis som slutar med verkanseld och död, är ju lika oförutsägbart som tragiskt. Förvisso.

Men här var det ju KÄNT att han var rymningsbenägen.Då ser man till att GENAST ordna med lås, larm, GPS i skorna, eller vad som nu är lämpligt, man tar det INTE med en klackspark " nä han bara gör så ibland"
Citera
2019-04-14, 15:58
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Här kan du läsa hur mamman påstår att polisen fortsatte att skjuta Erik på ryggen efter det att han hade fallit..

"Det första skottet gick in i magen och sedan in i levern, varpå han föll, men sedan fortsatte de att skjuta honom, fast nu i ryggen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoOKEP/eric-torells-mamma-oerhort-lattad

Här sägs det förresten att Eric ”smög” - något som har förnekats i tråden.

”Eric har DS, älskar poliser och smyger därför efter poliserna in på innergården.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7182305

Ställer mig mycket tveksam till dessa uppgifter, att det finns skott i ryggen är inget konstigt. Är mer inne på min teori om att skotten har träffat i ryggen i samband med att första skottet får verkan och Eric hukar sig/börjar ramla ihop.

Men FUP borde väl dyka upp snart med tanke på att åtal har väckts. Svårt att spekulera med AB artiklar som grund.
Citera
2019-04-14, 16:05
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
PS: Detta skrivit efter tillåtelse av tjejen.
Vad skriver du det för ?

Du rädd man även kommer tvivla att du har flickvän också ?
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Från åklagarens stämningsansökan framkommer att 25 skott totalt har avlossats mot Eric Torell! 3 av dessa har träffat Eric varav 2 i ryggen varav 1 av dessa var dödande! Detta är ett så otroligt sorgligt fall att man blir helt mållös. Fick de här poliserna totalt panik? Gick alla säkringar i huvudet på dem alla på samma gång? Må vara att de tyckte sig vara hotade och att hela situationen var ytterst stressande, iaf i deras tankevärld, men har man förtroendet att företräda samhället och bära skarpladdade vapen måste man kunna behärska såna här situationer på ett helt annat sätt. I annat fall är man helt olämplig för sin befattning. Om jag under min tid hos militären plötsligt gått bananas och börjat skjuta vilt inför ett upplevt, inbillat eller verkligt, hot och öst ut kulor åt alla håll så hade jag utan tvekan både blivit av med min befattning och fått skaka galler ett antal år. Vi får se hur det går för de här poliserna och det är mer än anmärkningsvärt om de skulle gå fria i det här fallet.
Exakt, snacka om vapenklantighet, hoppas samtliga blir av med brickan. De har klart visat olämplighet till yrket.

Har aldrig förekommit vilka pussy poliser det finns som blir dödsskrämda av ett mongo.
Citera
2019-04-14, 16:10
Medlem
Leif GW som läst menar att polisen av rent neurologiska orsaker inte hinner sluta skjuta när personen vänder sig om:
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/stamningsansokan-ar-det-sorgligaste-jag-last-pa-lange/

Att börja skjuta är ett intellektuellt beslut som tar någon sekund att formas i hjärnan och att sluta skjuta är ett nytt sådant beslut som tar ungefär lika lång tid. Därför sker hela tiden en eftersläppning där kroppen gör sådant som bygger på fördröjd information.
Citera
2019-04-14, 16:21
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:

Till skillnad från "din tid i militären" som jag förmodar innebär latrintömning och strid mot papptavlor där den största faran är att idiotjäveln till höger eller vänster om dig som råkar sätta ett vådaskott i låret på dig under förflyttning så fick dessa poliser möta ett för dom uppfattat överhängande hot mot sina egna liv av en motståndare som enligt deras uppfattning bar ett vapen som var tyngre än deras ärtpistoler. Personen i fråga rörde sig mot poliserna på ett sätt som fick dessa att frukta för sitt och sina kollegors liv.

Du kan väl ge dig ut till skjutbanan med en pistol vid skymning, springa ett par km i bra tempo för att avsluta med någon minuts intensiv sparring mot en kamrat innan du på 25 m avstånd försöker att träffa en papptavla så många gånger du kan på 3 sekunder.

Du kanske kommer upp i en bråkdel av de stressnivåer i kroppen som dessa poliser gjorde.

Hur många skott träffar du?
Citera
2019-04-14, 16:22
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att börja skjuta är ett intellektuellt beslut som tar någon sekund att formas i hjärnan och att sluta skjuta är ett nytt sådant beslut som tar ungefär lika lång tid. Därför sker hela tiden en eftersläppning där kroppen gör sådant som bygger på fördröjd information.

Att sluta skjuta är inget beslut som behöver tas. Du tar ett beslut om att skjuta verkanseld. Skjuter två eller max tre skott. Uppnås skottverkan (målet är oskadliggjort eller ger upp) skjut inget mer, uppnås inte skottverkan så skjut ytterligare två-tre skott. Ingen i den här sortens situation, varken militär eller polis, ska mata iväg skott efter skott i ren automatik. De gör det inte heller om de inte drabbats av panik eller totalt har missat att ta till sig livsviktiga delar av sin utbildning. I båda fallen är de olämpliga för sin befattning.
Citera
2019-04-14, 16:32
Medlem
Citat:
Att sluta skjuta är inget beslut som behöver tas. Du tar ett beslut om att skjuta verkanseld. Skjuter två eller max tre skott. Uppnås skottverkan (målet är oskadliggjort eller ger upp) skjut inget mer, uppnås inte skottverkan så skjut ytterligare två-tre skott. Ingen i den här sortens situation, varken militär eller polis, ska mata iväg skott efter skott i ren automatik. De gör det inte heller om de inte drabbats av panik eller totalt har missat att ta till sig livsviktiga delar av sin utbildning. I båda fallen är de olämpliga för sin befattning.
Beslutsfördröjningen innebär att ögonen ser något som leder till att skott skall avfyras, sedan tar det minst en sekund innan fingret trycker på avtryckaren. Ögonen ser sedan att faran är över och det tar ytterligare minst en sekund innan fingret slutar trycka på avtryckaren.

Det handlar inte om hur du vill att världen skall fungera utan om hur människokroppen fungerar rent neurologiskt. Det är samma grundorsak som gör att vi skall hålla ett säkerhetsavstånd till fordonet framför när vi kör bil, därför att det tar tid från att ögonen ser att fordonet framför bromsar tills den egna foten trycker på bromspedalen. Handlar om ren fysiologi och inget som går att träna bort.
Citera
2019-04-14, 16:32
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:

Du skjuter tills hotet är oskadliggjort oavsett om det är 3 eller 30 skott. När hotet är utslaget så slutar du skjuta, om det inte rör som om IS krigare eller motsvarande som måste bekämpas mer permanent med tanke på försåtsminering och/eller manuellt utlösbara spränganordningar.

Du har inte tid eller sinnesnärvaro att göra en hotutvärdering när det fortfarande finns ett hot (en motståndare som står upp).
Citera
2019-04-14, 16:43
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Beslutsfördröjningen innebär att ögonen ser något som leder till att skott skall avfyras, sedan tar det minst en sekund innan fingret trycker på avtryckaren. Ögonen ser sedan att faran är över och det tar ytterligare minst en sekund innan fingret slutar trycka på avtryckaren.

Nu var det ju inte några helautomater som Eric sköts med och det innebär att för varje skott du skjuter måste ett nytt beslut tas för att skjuta ännu ett. Lite OT i sammanhanget kanske men de flesta helautomatiska vapen kan du dessutom spärra från att ge helautomatisk eld, och även med de som inte har den finessen (svenska K-pist M45 t.ex.) så är det relativt enkelt att ge enkelskottseld även i stressade situationer.
Citera
2019-04-14, 16:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Nu var det ju inte några helautomater som Eric sköts med och det innebär att för varje skott du skjuter måste ett nytt beslut tas för att skjuta ännu ett. Lite OT i sammanhanget kanske men de flesta helautomatiska vapen kan du dessutom spärra från att ge helautomatisk eld, och även med de som inte har den finessen (svenska K-pist M45 t.ex.) så är det relativt enkelt att ge enkelskottseld även i stressade situationer.

Det är inget medvetet beslut som fattas när väl första skottet har avlossats. Det är reptilhjärnan som kommer in och hjälper den handlingsförlamade "smarta hjärnan" att komma ut ur situationen som den just nu befinner sig i genom att göra det som man har tränat på innan, dvs tryck på avtryckaren tills det säger klick eller målet inte längre finns i siktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in