2019-04-14, 14:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Avlossade Eric skott ?

Nej, och det har ingen betydelse. Du behöver inte vänta på att ett skott ska avlossas. Du behöver inte stå och vänta på att något faktiskt händer bara för att hotet härrör från ett barn. Du får avvärja hotet innan det realiseras.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-14 kl. 14:38.
Citera
2019-04-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi möts igen, och har samma grundsyn. Hur skulle det vara om folk krävde ansvar enligt Föräldrabalken. Tänk om ett drev hade pågått för att föräldrarna utsätter omgivningen för fara, när en beväpnad storväxt kille ger sig ut i Stockholmsnatten och konfronterar polisen? Eller tänk om att socialtjänsten hade reagerat över att föräldrarna inte klarade av att hantera sitt barn?

Det fanns ett mönster, och trots det var dörren inte låst. Varför köpte de leksakspistol i detta politiskt korrekta land, när inte ens jag köpte dylika leksaker när mina barn var små!

Jag är ingen anhängare av USA, men i vissa fall önskar jag att vi slapp diskussionen angående ”vems ansvar är det om..”.
Jag önskar också ATT man verkligen krävde ansvar av föräldrar som brister i sitt föräldraansvar.

Varje gång man försöker omhänderta en unge i Sverige då blir det kalabalik i media. Som om man gjorde detta för att jävlas med de omsorgsfulla föräldrarna.

Att gång efter annan låta en 3åring härja fritt på våra gator visar tydligt att föräldrarna inte klarade av sitt föräldraansvar. Man behöver inte vara ett geni för att fatta HUR man kan låsa dörren så att en 3åring inte klarar av att öppna den.

Kanske borde det skrivas i domen att föräldrarna – alltid – bär sitt föräldraansvar för att sådana som Erics föräldrar skulle fatta?
Citera
2019-04-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns inget motsägelsefullt i det. Man kan känna empati för sina kollegor som blir uthängda och anse det vara orättvist – men samtidigt strunta i det för sin egen del därför att man inte har dåligt samvete för det arbete man utför.
Men man kan ändå begära skyddad identitet för att familjen/sambon/flickvännen ska slippa obehaget. Ungefär som författaren som hade skyddad identitet och vägrade att gifta sig med sin sambo/särbo för att skydda henne..

Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.. Alla beslut kan inte heller fattas ”anonymt”.

Har jag inte påstått öht (prova att läs igen vad jag skrev istället).
Citera
2019-04-14, 14:50
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, det är du som är för korkad för att fatta att jag inte vill lämna ut detaljer om mig och min flickvän.

Ringningar kan var ett mindre, eller större, hot, beroende av vad som sägs.
Precis men du sa busringningar, inte telefonhot, och att bara påstå det har hänt räcker inte. De kräver nån form av bekräftelse.

Sen oroa dig inte om mig jag bryr mig inte om ditt påstådda liv utan ser dig som en seriefigur.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, och det har ingen betydelse. Du behöver inte vänta på att ett skott ska avlossas. Du behöver inte stå och vänta på att något faktiskt händer bara för att hotet härrör från ett barn. Du får avvärja hotet innan det realiseras.
Sant men du behöver inte (skall inte) traska fram till inom 10m och där du inte kan ta skydd från nån du fått höra har skjutvapen. Mycket är även märkligt av vad poliserna säger att det skulle varit så mörkt att de hade tunnelseende.
Citera
2019-04-14, 14:53
Medlem
Citat:
Du är helt fel ute där du inte ser orsakssamband. Det du skriver har inte med de sakfrågor du tar upp. Polisen har tidigare i andra fall, agerat fel, men det kan inte rättas till genom att ge sig på 3 unga poliser i ett annat fall. Nu handlar saken om poliser som var ute på ett farligt jobb som slutade illa för Eric. Det värsta scenariot för dig är att dessa poliser frikänns, och då får du noll rättvisa enligt ditt sätt att tänka.

I natten kan man inte se att Eric hade Downs syndrom. Alltså blir denna argumentation du framför helt faktaresistent, med en meningslös rättegång eftersom det trots allt kryllar av brottslingar i Sverige. Där endast polisen med sitt våldsmonopol får hantera vapen. Men tack och lov finns det väldigt få barn som är ute på nätterna med leksakspistoler.

1. Jag skrev att man i framtiden (vid fällande dom) högst troligt får en poliskår som är mer obenägen att ha ihjäl civilister när det inte behövs (så nej, du gör ingen poäng här).

2. INGEN har påstått att det var natt, inte ens poliserna på plats.
Det närmaste de kunde dra till med, var att det var dunkelt ljus på innergården (så inte heller där gör du dig någon poäng, utan det är nog du själv som är "faktaresistent" om något...).

Det övriga du anför, javisst man kan alltid säga att det finns värre saker eller peka på andra problem som man tycker är viktiga (vet inte riktigt vad du vill ha sagt med allt det där).
Citera
2019-04-14, 14:53
Medlem
Eric som tyckte så mycket om Poliser blev kallblodigt mördad av Poliser! Honk Honk!
Citera
2019-04-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Instämmer och tillägger att eftersom poliserna inte uppfattar om det är down Erik eller sina kollegor som mosar på med skottsalvor bör de omedelbart fråntas sina vapen och ägna sig åt att sortera gem i källaren på bergsgatan ect.
De har drabbads av eldpanik vilket många kan göra i stressade krigsliknande situationer men skillnaden är att dessa poliser genomgått en krävande och gedigen utbildning på PHS och ska vara de som kan behålla lugn och arbeta metodiskt vilket inte skett här och vid flertal andra tveksamma insatser. De utbildas till att vara stresståliga och omdömesfulla för att inte sänka sig till gm nivå vilket detta tydligt visar att de gjort.
Det där reagerade jag också på.
Ponera att polis får ett vapen riktat mot sig,skriker släpp vapnet,gm släpper vapnet. En bil smäller samtidigt till i gasen,eller nått annat ljud som får polisen att panikskjuta. Wtf.
Att sen fortsätta skjuta nästan 30 skott,varav de flesta skotten träffar allt runt omkring tyder på direkt olämpliga poliser.

Citat:
Varför köpte de leksakspistol i detta politiskt korrekta land, när inte ens jag köpte dylika leksaker när mina barn var små!
Den här leksakspistolen var tydligen köpt för många många år sen,på det tiden det inte såg ut som det gör nu i Sverige.
Har en bekant som är polis,hans barn fick leka med låtsaspistoler. Idag kanske han inte hade gett dom pistolerna,men för 10år sen var det inga problem.

Dock ska vi inte ge föräldrarna skulden,precis som vi inte ska ge Englas mamma skulden,dom är inte åtalade,eller hur?
Senast redigerad av trez77 2019-04-14 kl. 15:05.
Citera
2019-04-14, 15:11
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Mamman exempelvis påstod i en intervju ATT polisen sköt Eric i ryggen NÄR han låg på marken..
Det kanske är hennes sätt att försöka bearbeta sin sorg?

Inget jag har hört tidigare, möjligt att någon skott kanske träffat under tiden som Eric föll men det förändrar egentligen inget då det är så otroligt snabba händelseförlopp att poliserna omöjligt kan ha hunnit omvärdera beslutet om verkanseld.
Citera
2019-04-14, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Avlossade Eric skott ?

Läs inlägget du själv citerade.

Man är aldrig skyldig att tåla att bli skjuten på. DÄRFÖR äger du rätten att freda dig, dvs i detta fall skjuta verkanseld, INNAN gärningsmannen skjutit på dig
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 15:18.
Citera
2019-04-14, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Det där reagerade jag också på.
Ponera att polis får ett vapen riktat mot sig,skriker släpp vapnet,gm släpper vapnet. En bil smäller samtidigt till i gasen,eller nått annat ljud som får polisen att panikskjuta. Wtf.
Att sen fortsätta skjuta nästan 30 skott,varav de flesta skotten träffar allt runt omkring tyder på direkt olämpliga poliser.

Så det var en bil där avgasröret snedtände i närheten nu också?

Om du hade läst vad som stått i media så hade det gått in att det är en polis som skjutit 12 skott( denne träffade i magen och är av den anledningen inte ens åtalad), och dom andra två sköt 8 resp 5 skott. Detta sker,som det verkar, ganska samtidigt och var och en träffar med ett skott vardera. Alltså motsäger det starkt att det handlar om något utdraget förlopp, skjutningen var nog över innan man knappt fattat vad som hänt.

Citat:
Dock ska vi inte ge föräldrarna skulden,precis som vi inte ska ge Englas mamma skulden,dom är inte åtalade,eller hur?

Vilka andras fel är det att en mental treåring spatserar utomhus själv menar du? ...och att han rymde var ju bara " han gör så ibland"

Då jag själv är småbarnsförälder så kan jag säga att det kommer inte att förekomma att min dotter spatserar ute själv kl fyra på morgonen, visar hon benägenhet att rymma så kommer det att vara RÖD alert tills problemet är löst för all framtid...ingen " jaha liksom" attityd som här
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 15:30.
Citera
2019-04-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Inget jag har hört tidigare, möjligt att någon skott kanske träffat under tiden som Eric föll men det förändrar egentligen inget då det är så otroligt snabba händelseförlopp att poliserna omöjligt kan ha hunnit omvärdera beslutet om verkanseld.

Här kan du läsa hur mamman påstår att polisen fortsatte att skjuta Erik på ryggen efter det att han hade fallit..

"Det första skottet gick in i magen och sedan in i levern, varpå han föll, men sedan fortsatte de att skjuta honom, fast nu i ryggen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoOKEP/eric-torells-mamma-oerhort-lattad

Här sägs det förresten att Eric ”smög” - något som har förnekats i tråden.

”Eric har DS, älskar poliser och smyger därför efter poliserna in på innergården.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7182305
Citera
2019-04-14, 15:39
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.
Fel

Man kan inte köpa ett myndighetsbeslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in