2019-03-17, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Svenska polisens P229 är svårare att skjuta med än Glock. Den är double-action vilket innebär att det första skottet kräver mycket mer kraft på avtryckaren för att avlossas (förutsatt att man redan har en kula i omloppet men det bör polisen ha). För en stressad eller orutinerad skytt så kommer detta i mycket större utsträckning att påverka hur mycket pistolen rör sig vid skottögonblicket. Det första skottet är det som har störst sannolikhet att träffa eftersom alla skott efter det påverkas av rekylen. Men här blir detta skott lite svårare än för Glocken.

Som sagt, mängdträningen på skolan är rätt bra, det man kan ha invändningar på är att det borde övas mer verklighetstroget. Jag tror inte det hade blivit något annat utfall om dom haft glocken.

Fö kör många poliser bärande i tjänst utan kula i loppet, främst dom som skolats innan 2012, som jag själv.

18 m är ett rätt långt avstånd då det gäller pistol skytte, med stor risk för missar även för en erfaren skytt om man drar iväg många kulor i följd. Man måste ju för all del tänka på att det bara är foliehattarna som har superutbildningar, superkrafter och superförmågor, som kan pricka rörligt mål på 50 m med höft skott, känna igen mongoloider och känna lukten av plast på 20 m.

Det är sorgligt nog garanterat så att den skjutne killens förståndshandikapp, och hans superföräldrars tillsyn, som är orsaken till varför detta blev som det blev. Killen hade inte bättre förstånd än att rikta det som liknade vapen mot polisen, och polisen hamnade i en situation där dom intet annat kunde göra än att skjuta verkanseld.

Men i foliehattarnas värld så skall ju tydligen polisen gör diagnostiska bedömningar innan dom har rätten att försvara sig
Citera
2019-03-20, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Lycka till att övertyga begåvningsreserven

Om folk springer omkring med vapen så förväntar jag mig att polisen agerar med alla till lags stående medel.

Om Eric haft ett riktigt vapen hade detta kunnat sluta mycket illa.

Nej jag inser ju att det är lönlöst, men foliehattar som sprider irrläror skall ALDRIG få sista ordet.

Vanliga hederliga medborgare riskerar inte att bli skjutna, därför att vanliga hederliga medborgare inte knallar runt på stan med vapen som dom riktar emot poliser.

Tycker det är närmast "funkionshandikappat" att inte den intellektuella eliten delar ned sig utav sina egna fantastiska utbildningar som dom fått under sin "utlandstjänstgöring"... Eller under voltan på kåken

Det skulle om inte annat vara enormt lukrativt för dom själva, då det hitills inte finns någonstans i världen där man kan lära sig att känna lukten av plast på 20m, och samtidigt göra diagnostiska bedömningar på en gärningsman. Under loppet av 1-1,5sekunder
Citera
2019-03-21, 09:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Familjen ansökte två gånger om rymningslarm – men fick avslag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-raddat-honom
Citat:
Precis som många andra med Downs syndrom var Eric nyfiken på världen. Och han förstod inte att något kunde vara farligt. Därför var familjen tvungen att ständigt hålla honom under uppsikt.
Citera
2019-03-21, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-raddat-honom

Som sagt tidigare, när vårdnadshavare inte klarar av att se efter sina ungar, då får samhället göra det. Och att det idag inte finns inrättningar som på ett ordentligt sätt kan se efter psykiskt eftersatta får man ju medge inte är föräldrarnas fel.

Larm och GPS i skorna är saker som man med dagens teknik definitivt kan fixa själv, dock, för att inte tala om extralås på dörren.

Sen måste vi nog inse att detta inte haft ett skit med downs syndrom att göra, eller polisens kunskap om detta. Betydligt enklare att alla idioter lär sig det olämpliga i att gå runt på stan och vifta med saker som ser ut som vapen istället, och dom som inte har vett att begripa det hålls under tillsyn.
Citera
2019-03-21, 10:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Som sagt tidigare, när vårdnadshavare inte klarar av att se efter sina ungar, då får samhället göra det. Och att det idag inte finns inrättningar som på ett ordentligt sätt kan se efter psykiskt eftersatta får man ju medge inte är föräldrarnas fel.

Larm och GPS i skorna är saker som man med dagens teknik definitivt kan fixa själv, dock, för att inte tala om extralås på dörren.

Sen måste vi nog inse att detta inte haft ett skit med downs syndrom att göra, eller polisens kunskap om detta. Betydligt enklare att alla idioter lär sig det olämpliga i att gå runt på stan och vifta med saker som ser ut som vapen istället, och dom som inte har vett att begripa det hålls under tillsyn.

Låter kyligt och dina ordval är råa. "Vett" är nog inget man ska förvänta sig av en med Downs, utan där måste vi ödmjukt visa förståelse för tillståndet istället.
Men självklar dragning åt att du har rätt.

Jag har svårt att se att det skulle vara bärande att poliser skall ha djupkunskap och förväntad vårdnadsdisciplin om diagnosmänniskor. Sådan kunskap är faktiskt upp till andra samhällsfunktioner, och även om detta med Eric nu har hänt så tycker jag inte det utgör något större problem ur samhällsperspektivet.
Det som hänt här är mer ett extremt olyckligt sammanträffande, helt unikt. Ett enstaka kvitto på att vi inte lever i en perfekt värld.
Citera
2019-03-21, 10:41
Bannlyst
Citat:
Låter kyligt och dina ordval är råa. "Vett" är nog inget man ska förvänta sig av en med Downs, utan där måste vi ödmjukt visa förståelse för tillståndet istället.
Men självklar dragning åt att du har rätt.

Jag har svårt att se att det skulle vara bärande att poliser skall ha djupkunskap och förväntad vårdnadsdisciplin om diagnosmänniskor. Sådan kunskap är faktiskt upp till andra samhällsfunktioner, och även om detta med Eric nu har hänt så tycker jag inte det utgör något större problem ur samhällsperspektivet.
Det som hänt här är mer ett extremt olyckligt sammanträffande, helt unikt. Ett enstaka kvitto på att vi inte lever i en perfekt värld.

Nej självklart inte, därför dom måste hållas under tillsyn.

Min åsikt är att man helt enkelt borde gå tillbaka till hur man gjorde förr, då man hade institutioner som psykiskt otillräckliga fick bo på. Har inga som helst problem att stå för den åsikten irl heller. Är man för mentalt handikappad för att ens se efter sig själv så är det ett både bättre, friare, och framförallt mindre riskfyllt liv. Både för den enskilde och dess omgivning.

Det kan låta kyligt, men bättre det än att det slutar såhär, eller på dom ca 318 andra sätt en vuxen mental treåring kan förolyckas på.
Citera
2019-03-21, 21:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej självklart inte, därför dom måste hållas under tillsyn.

Min åsikt är att man helt enkelt borde gå tillbaka till hur man gjorde förr, då man hade institutioner som psykiskt otillräckliga fick bo på. Har inga som helst problem att stå för den åsikten irl heller. Är man för mentalt handikappad för att ens se efter sig själv så är det ett både bättre, friare, och framförallt mindre riskfyllt liv. Både för den enskilde och dess omgivning.

Det kan låta kyligt, men bättre det än att det slutar såhär, eller på dom ca 318 andra sätt en vuxen mental treåring kan förolyckas på.

Det beskrivs i artikeln att man provat Eric på boenden, men fungerat bäst för honom hemma.
Finns grader av det såklart. Vissa passar klart bäst på boenden under uppsikt/kontroll, medans vissa anses säkert att vara hemmavid. En hel skala med allt från fullständigt oförmögen till att kunna klara sig hyfsat och leva relativt säkert.
Det beskrivs att Eric hade ju tidigare rymt till ett internetcafé och där kunnat sitta och knappa en stund. Även vid tillfället för detta tragiska hade han lattjat runt och mött på folk utan att det blivit kaotiskt eller farligt.
Det ger mig bilden att iaf just Eric nog inte är föremål för institutionering.
Förmodligen har det i Eric´s 20-åriga liv varit relativt säkert leverne både för honom och folk han korsar väg med, och i regel verkar allt funkat i livet trots allt.
Å andra sidan - upprepade försök att införskaffa rymningslarm indikerar problemupplevelse.

Tillsyn är en annan sak. Det behövs troligtvis, och här blev tyvärr ett litet fönster av bortfall av tillsyn.
Som sagt, ett extremt olyckligt sammanträffande då någon sett honom och förmedlat ett larm med skjutvapen, med dessutom påbyggd sannolikhet för faktisk fara pga den kände och (med facit) anhållna snubben.

Jag har faktiskt svårt att rationellt kunna säga att det borde vara på antingen eller vis, eftersom detta ärende ser såpass unikt ut.
Citera
2019-03-21, 21:59
Bannlyst
Citat:
Det beskrivs i artikeln att man provat Eric på boenden, men fungerat bäst för honom hemma.
Finns grader av det såklart. Vissa passar klart bäst på boenden under uppsikt/kontroll, medans vissa anses säkert att vara hemmavid. En hel skala med allt från fullständigt oförmögen till att kunna klara sig hyfsat och leva relativt säkert.
Det beskrivs att Eric hade ju tidigare rymt till ett internetcafé och där kunnat sitta och knappa en stund. Även vid tillfället för detta tragiska hade han lattjat runt och mött på folk utan att det blivit kaotiskt eller farligt.
Det ger mig bilden att iaf just Eric nog inte är föremål för institutionering.
Förmodligen har det i Eric´s 20-åriga liv varit relativt säkert leverne både för honom och folk han korsar väg med, och i regel verkar allt funkat i livet trots allt.
Å andra sidan - upprepade försök att införskaffa rymningslarm indikerar problemupplevelse.

Tillsyn är en annan sak. Det behövs troligtvis, och här blev tyvärr ett litet fönster av bortfall av tillsyn.
Som sagt, ett extremt olyckligt sammanträffande då någon sett honom och förmedlat ett larm med skjutvapen, med dessutom påbyggd sannolikhet för faktisk fara pga den kände och (med facit) anhållna snubben.

Jag har faktiskt svårt att rationellt kunna säga att det borde vara på antingen eller vis, eftersom detta ärende ser såpass unikt ut.

Jag anser man skall öppna dom gamla instutionerna igen. Klart somliga utav dom psykiskt eftersatta tror att dom har roligare ute men vad för liv får den som är oförmögen att ens torka sig i röven, inte kommer att kunna jobba, knappt kan kommunicera med sin omvärld...etc etc.

Det handlar ju inte bara om att skydda samhället från psykiskt störda som kan få frispel och bli aggressiva, det handlar ju även om att skydda dessa människor mot sig själva.

Visst var det olyckligt sammanträffande, och visst kan man ha extrem otur. Men även om samhället inte hjälpte familjen med larm så begriper jag inte vad som hindrade dom från att skaffa sådant själva.

Det går inte alltid att säga att det skall vara si eller så, men där borde man ju kunna ha läkare som gör någon form utav bedömning.
Citera
2019-03-25, 13:10
Medlem
pc-load-letters avatar
https://news.cision.com/se/aklagarmy...kholm,c2771519
Citat:
Uppdatering i utredning om polisskjutning i Stockholm
må, mar 25, 2019 13:00 CET

Den 2 augusti 2018 sköts en 20-årig man till döds av polis i Stockholms innerstad. Förundersökningen har varit på slutdelgivning hos försvaret och nu genomförs kompletterande utredningsåtgärder.

Kompletterande förhör görs med ytterligare tre personer. Dessutom har utlåtanden inkommit som åklagaren och utredarna går igenom.

- Det är viktigt att framhålla att det inte är säkert att åtal kommer att väckas. Nu har vi att gå igenom ytterligare material och förhör och när det är klart kommer jag att fatta beslut i åtalsfrågan. Exakt tidpunkt för när beslutet kommer kan jag inte säga i dagsläget och har heller ingen ungefärlig tidplan, säger Martin Tidén.

När åklagaren har ny information att lämna kommer det att göras genom ett pressmeddelande.

Utredningen leds av Martin Tidén vid Särskilda åklagarkammaren. Utredarna kommer från avdelningen för särskilda utredningar.

Målnummer Stockholms tingsrätt: B 10655-18
Citera
2019-03-25, 19:20
Medlem
vart dom avstängda?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-sluten-grupp
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-03-25 kl. 19:27.
Citera
2019-03-25, 19:53
Medlem
Caspern50s avatar
När jag läste om detta första gången var jag klar med domslutet redan efter första artikeln. Poliser är utbildade och har massor med erfarenheter från folk som står med vapen riktade mot dem som vet, att om dom skjuter efter att boven skjutit så är risken att dom dör och det behöver som tur är inte polisen finna sig i som skjuter före boven, även om boven dör.

Poliser är inga läkare som innan dom skjuter skall förvissa sig om att boven kanske är förståndshandikappad som en del gaphalsar i tidningarna använt sig av.

Idag kom beskedet att poliserna inte kommer att åtalas för dödsskjutningen. Självklart var det det enda rätta.
Vad inte gaphalsarna i tidningarna nämnt med ett enda ord, var att personer som bor på gruppboenden med vissa förhållningsregler skall inte tillåtas ha pistolliknande prylar när dom vistas ute ensamma. Om någon skall åtalas är det ansvariga över gruppboendet eller föräldrarna om han bodde hemma.

Poliserna skötte bara sitt jobb som är helt oskyldiga, men i jante och daltlandet Sverige hängs poliserna ut. Stackars poliser.
Citera
2019-03-25, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
vart dom avstängda?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-sluten-grupp

Dom är inte åtalade än.

Skärp dig för fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera