Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Från åklagarens stämningsansökan framkommer att 25 skott totalt har avlossats mot Eric Torell! 3 av dessa har träffat Eric varav 2 i ryggen varav 1 av dessa var dödande! Detta är ett så otroligt sorgligt fall att man blir helt mållös. Fick de här poliserna totalt panik? Gick alla säkringar i huvudet på dem alla på samma gång? Må vara att de tyckte sig vara hotade och att hela situationen var ytterst stressande, iaf i deras tankevärld, men har man förtroendet att företräda samhället och bära skarpladdade vapen måste man kunna behärska såna här situationer på ett helt annat sätt. I annat fall är man helt olämplig för sin befattning. Om jag under min tid hos militären plötsligt gått bananas och börjat skjuta vilt inför ett upplevt, inbillat eller verkligt, hot och öst ut kulor åt alla håll så hade jag utan tvekan både blivit av med min befattning och fått skaka galler ett antal år. Vi får se hur det går för de här poliserna och det är mer än anmärkningsvärt om de skulle gå fria i det här fallet.
Till skillnad från "din tid i militären" som jag förmodar innebär latrintömning och strid mot papptavlor där den största faran är att idiotjäveln till höger eller vänster om dig som råkar sätta ett vådaskott i låret på dig under förflyttning så fick dessa poliser möta ett för dom uppfattat överhängande hot mot sina egna liv av en motståndare som enligt deras uppfattning bar ett vapen som var tyngre än deras ärtpistoler. Personen i fråga rörde sig mot poliserna på ett sätt som fick dessa att frukta för sitt och sina kollegors liv.
Du kan väl ge dig ut till skjutbanan med en pistol vid skymning, springa ett par km i bra tempo för att avsluta med någon minuts intensiv sparring mot en kamrat innan du på 25 m avstånd försöker att träffa en papptavla så många gånger du kan på 3 sekunder.
Du kanske kommer upp i en bråkdel av de stressnivåer i kroppen som dessa poliser gjorde.
Hur många skott träffar du?