2019-04-14, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Man lyckades inte bara ha ihjäl någon med downs utrustad med ett leksaksvapnet men har även lyckats dra på sig ett åtal. Fattar du inte hur klantigt det är?

Hade dumskallen som pratade med farsan inte heller haft downs så hade det kunnat sluta annorlunda. Troligtvis var han trött efter en lång dags utredningar av åsiktsbrott bland pensionärer på facebook men det är bara en förklaring och ingen ursäkt.

Smart ändå om det stämmer att två av bylingarna fixat skyddad adress. Tyder ändå på en viss självinsikt.

Som lök på laxen verkar även mamman vara ett orginal som låter truten gå. Hur fan lyckades man sätta sig i en sådan sits? Jag personligen tror det är karma. Vad skall "polisen" göra nu? Sätta dit 10.000 pensionärer för åsiktsbrott innan årets slut för att inte tappa ansiktet helt?

Det klantiga här är först och främst föräldrarnas bristande tillsyn och " jaha liksom"-attityd till deras förståndshandikappade sons rymningar, så enkelt är det med den saken.

Det klantiga med polisens agerande på plats skulle väl möjligen vara det stora antalet missar, men man får ju ha förståelse för att polisen inte har sådan supermilitär utbildning som alla foliehattarna i denna tråd säger sig ha
Citera
2019-04-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är märkligt i dagens Sverige, att det drivs politiska utredningar som leder åtal. Som i Assange och nu detta fall, där det är tydligt att det inte ska finnas en chans till fällande dom.

Kunde polisen ens ana att ett barn är ute och leker själv med en leksak som ser ut som ett riktigt vapen, mitt i natten, är den frågan en åklagare ska kunna besvara själv utan hjälp av en domstol.

Nej, det märkliga är att du inte har klarat av att tillgodogöra dig all den massiva mediala bevakning som var i samband med åklagarens besked om åtal.

Åklagaren har INTE väckt åtal pga det du angett.
Han väckte åtal för att poliserna inte kontrollerad vilken effekt deras verkanseld fick (som en följd att de då sköt han även i ryggen).

Samt att befälet inte vidarebefordrade infon om att det gick runt en förälder och letade efter en person med Erics signalement (vilket är ett signalement som verkligen sticker ut).

I mitt tycke, så kunde åklagaren gott ha väckt åtal även för att man tömmer sina magasin på en innegård med noll känsla för hur eldgivningen kunde ha drabbat tredje man (men tyvärr, det finns en historik av att det är acceptabelt med poliser som skjuter som en blind höna, se bla gym-skjutningen, Mp5-skjutningen i norrland i radhusområde osv).
Citera
2019-04-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Fullständigt oväsentligt hur många skott.

Har man stuserat hur människor reagerar när de utsätts för en liknande situation när de utsätts för potentiellt dödshot, så är 25 skott från tre personer inget konstigt alls.

Åklagaren är helt ute och cyklar när han påstår att man klarar av att skjuta ett skott mot en person som man tror utgör ett dödligt hot, och sedan vänta och analysera verkan innan man skjuter igen.

Han borde åka ut och kolla när polisen övar skytte.

Precis, det är ju knappast så att när man står inför ett vapenhot att man skjuter ett skott...*Pang*....och sen " vänta nu vad hände där"..." oj gm skjuter visst, nu dör jag, osis"

Ännu mer inproduktivt som foliehattarna tror när dom gapar om antalet skott, att man bara skulle få skjuta ett visst antal som om att " Oj vapen nu skjuter jag"..*Pang -pang-pang*..." oj nu har jag ju skjutit tre skott, mer får jag inte skjuta , då är det gärningsmannens tur att skjuta mig...tough luck"...

Detta handlar helt klart om en åklagare som vill ha ryggen fri och inte vara den som tar det friande beslutet, inte helt ovanligt i polismål. I synnerhet inte dom som blir medialt uppmärksammade.
Citera
2019-04-14, 09:59
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det klantiga här är först och främst föräldrarnas bristande tillsyn och " jaha liksom"-attityd till deras förståndshandikappade sons rymningar, så enkelt är det med den saken.

Det klantiga med polisens agerande på plats skulle väl möjligen vara det stora antalet missar, men man får ju ha förståelse för att polisen inte har sådan supermilitär utbildning som alla foliehattarna i denna tråd säger sig ha

Man har lyckats få tag på en ny Engla-mamma också. Eller så är det så enkelt att Engla-mammor tenderar att lämna sina egna barn lite vind för våg.

Såg för ett par år sedan att polisens insatsstyrka(?) hade utbildning i pistol 88 som enda grundkrav. Det säger väl lite om var man plockar dom riktigt salta katterna från?

Vilka foliehattar sitter på en sådan militär utbildning?
Citera
2019-04-14, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Blir knappast någon fällande dom och att åklagaren alls väcker åtal torde enbart vara ämnat att föregå den svekdebatt som annars skulle uppstått.

Det var tydligen försvarligt att skjuta Eric när han var vänd mot poliserna och det är först de sista skotten efter att han vänt ryggen till som anses oförsvarliga. Men det innebär ju inte att Eric hade överlevt om han inte hade träffats av de sista skotten och det betyder inte heller att det fanns ett uppsåt att skjuta honom i ryggen. En bra advokat kommer att skjuta sönder åtalet och sedan är det färdigskjutet i den här saken.

Vem som helst med minsta kunskap om sådana här situationer VET att det är mycket lätt hänt att en gärningsman vänder/vrider på kroppen i samband med skottögonblicket, därav kan skott träffa i rygg/sida trots att gärningsmannen står vänd emot en.

Ser du ett hot så har du ju ett tidsspann mellan det att du bestämmer dig för att agera, tills det att du verkligen höjer/tar fram vapnet och trycker av, under den tiden, från det att hjärnan bestämt sig tills det att du agerar så går agerande inte att stoppa( så primitiv är faktiskt den mänskliga hjärnan) och under den tiden så har ju en gärningsman gott om tid, enligt begåvningsreserven i denna tråd , på sig att göra ett nödvärn till mord genom att vrida på kroppen ett varv/ halvt varv
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 10:06.
Citera
2019-04-14, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Vilka foliehattar sitter på en sådan militär utbildning?

Ja enligt många som skriver i denna tråd, ingen nämnd ingen glömd, så är det ju fullt rimligt att polisen skall kunna känna lukten av plast på 20 m, och på så sätt kunna identifiera ett vapen som en leksak, och i samma veva, och under milisekunder, göra en diagnostisk bedömning på en gärningsman.

Utfaller denna diagnostiska bedömning positivt så får man inte skjuta, för har man vissa diagnoser så förvandlas ev kulor tydligen till bomull
Citera
2019-04-14, 10:07
Medlem
Citat:
Vem som helst med minst kunskap om sådana här situationer VET att det är mycket lätt hänt att en gärningsman vänder på kroppen i samband med skottögonblicket, därav kan skott träffa i rygg/sida trots att gärningsmannen står vänd emot en.

Ser du ett hot så har du ju ett tidsspann mellan det att du bestämmer dig för att agera, tills det att du verkligen höjer/tar fram vapnet och trycker av, under den tiden så har ju en gärningsman gott om tid, enligt begåvningsreserven i denna tråd , på sig att göra ett nödvärn till mord genom att vrida på kroppen ett varv/ halvt varv

Om det hela var över på 3sek då undrar jag - verkligen - hur man på fullaste allvar menar att polisen hade "gott om tid" att se hur gärningsmannen vände sig om och då borde polisen ha låtit bli att skjuta.

Skottet var kanske precis på väg till målet när detta hände.
Citera
2019-04-14, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om det hela var över på 3sek då undrar jag - verkligen - hur man på fullaste allvar menar att polisen hade "gott om tid" att se hur gärningsmannen vände sig om och då polisen borde ha låtit bli att skjuta.

Skottet var kanske precis på väg till målet när detta hände.

Det hade dom garanterat inte.

Och även om en person vänder ryggen,/sidan åt dig så innebär INTE det per automatik att nödvärnssituation är över.

" påbörjat och överhängande brottsligt angrepp" är vad lagen anger.

Men i foliehattarnas värld betyder ju det, den 1/10 sekund innan kniven tränger in i en, eller, tiden det tar för kulan att lämna vapnets mynning och träffa kroppen ...om den som blir utsatt är polis då

Men då handlar det ju om samma grädda utav den intellektuella eliten som inte klarar utav att se skillnad på åtal och fällande dom också.
Citera
2019-04-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Gång på gång så spammar du din skit i tråden och blixtsnabbt anmäler du inlägg som sänker sig till din nivå.

Det märkliga är ju att dina inlägg får stå kvar medans de som är identiska med dina (men motsatt åsikt) tas bort i samma sekund du anmäler.

Jag har tidigare påtalat att du i fallet med Eric Torell, sitter och försvarar poliserna lika maniskt som riddaren vilken får sina armar och ben avhuggna i Monty Pythons sketch.

Du påminner en hel del om den där riddaren i Monty Pythons sketch där han vägrar ge sig trots att armarna och benen höggs av.
https://www.youtube.com/watch?v=2eMkth8FWno

Liknelsen är korrekt, då du nu är överbevisad om att poliserna i fallet med Eric Torell skulle bli åtalade.
Men likförbannat så ger du dig inte, nu kommer de istället att bli friade enligt dig.

Vad sker när 2st av de 3 blir fällda i HovR?
Kommer du att hänvisa till Högsta domstolen och senare Europadomstolen då
?

Spännande det här....

Om nu 2 av 3 skulle bli fällda då BORDE man dra detta så högt upp det bara går för att bibringa klarthet i vad som gäller vid sådana här tillfällen.

Jag ser inget fel i detta utan snarare hejar på den ordningen.
Citera
2019-04-14, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Dömda i tingsrätten
Friade i hovrätten

För alltid dömda i allmänhetens ögon , tyvärr.

När drevet i media lagt sig så kommer det kanske komma upp någon facebookbild eller dylikt på någon illa stavad stolleblogg, producerad av ytterligare en i raden sinnessjuk rättshaverist, som svenska samhället idag tyvärr inte har möjlighet att ge den tillvaro av tillsyn som hade behövts.

Knappast mer än så
Citera
2019-04-14, 10:40
Medlem
Citat:

Först betonas det i olika tidningsartiklar ATT killen var som en 3åring. För att sen konstatera att han hade för "vana" att rymma. Som om vanliga föräldrar skulle åta sina 3åringar rymma utan att vidta åtgärder som såg till att det aldrig mer kunde hända.

Först tillverkar man vapenattraper så att de är så verklighetstrogna som möjligt. Sen anklagar man polisen som inte kan se skilnaden på långt håll. Föräldrarna som hade givit vapnet till sin förståndshandikappade son VISSTE ju att han inte kunde döda någon med det. Det visste inte polisen. Nu är det polisen som är "dumma i huvudet".

Killen älskade ju också motorcyklar. Varför inte ge honom en motorcykel också?

Någon har redan frågat detta tidigare, men HUR kom det sig att killen fick det här vapnet som sin födelsedagspresent? För han kunde ju inte prata och därmed fråga om att få en kpist..
Citera
2019-04-14, 10:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Från Aftonbladet (och vad som uppges vara från FUP) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell

-Som om han riktar vapnet mot oss, eller någon av utav mina kollegor.

-Sen precis efter det så smäller det.
Och sedan smäller det igen och jag blir fruktansvärt rädd och förstår att nu skjuts det mellan den här personen och mina kollegor.
Och jag ser ju att han står kvar, jag ser liksom ingen reaktion så jag väljer att öppna eld mot den här personen för att slå ut hotet mot mig och mina kollegor.

En annan polis uppger:

-Och jag ser att det här vapnet är liksom större, det är inte ett gevär, men det är betydligt större än en pistol, större än våra tjänstevapen.

Slut på citat.

Det kommer fler uppgifter från sist citerade polis om att Erik det första han gör, riktar vapnet mot hans kollega.

I min värld så har de definitivt direkt och instinktivt (kanske inte ens medvetet) kommit överens om att Erik riktat vapen mot dem.
Så minnesbilden blir färgad av vad de vill minnas och nu då, lagom till rättegången kommer att minnas som en sann minnesbild.

Utöver det, rätt märkligt att en polisman hinner stå och analysera Erics "vapen" samtidigt som han är så satans rädd vilket de alla återkommer till gång på gång (se främja putativt nödvärn på inrådan av advokaterna) medans han inte på något sätt, noterar att Eric ser extremt avvikande ut i ansikte, kropp och sättet att röra sig på.

Vidare, lustigt att så många sa emot mig här i tråden när jag redan i januari sa att det var tydligt i SVT "Min sanning" där advokat Johan Eriksson intervjuades, att det skulle väckas åtal.
https://www.svtplay.se/video/20685568/min-sanning/min-sanning-sasong-11-johan-eriksson?start=auto&tab=2018

Jag förutspådde senare två stycken åtal för tjänstefel och ett för vållande till annans död.

Nu sticker jag ut hakan igen mot alla dessa in absurdum polisvurmare (och FBs största troll) och säger att ett fall av tjänstefel och ett för vållande till annans död, kommer att vinna bifall även i HovR.

Eller så berättas vad som faktiskt har hänt?
Att Eric riktat vapnet på ett vis som alla uppfattar ungefär likadant, eftersom dom har ögonen på honom.
Jag har lite svårt att förstå att man i första hand skall misstänkliggöra sådana uppgifter, eftersom uppgifterna lik gärna kan berätta vad som faktiskt hänt.
Jag tror du går in och läser med förutfattade meningar om poliser, och bygger uppfattningarna åt det hållet, medvetet eller omedvetet.

Jag tror inte polisen gjorde någon djupare analys just då av vapnet, snarare är det en minnesbild som plockas fram under förhöret.
Vidare, så är det inte meddelat någonting om Eric´s beteende på plats. Det är inte korrekt att benämna Eric som:
Citat:
extremt avvikande ut i ansikte, kropp och sättet att röra sig på.
eftersom det snarast beskrivits som han smugit efter och på något vis lekt krig/försökt bete sig taktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in