Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
Du verkar inte ha lärt dig nånting. Anledningen till att jag öht. svarade på ditt inlägg i första taget var för att jag ville du skulle sluta med att komma med påståenden som du inte ens kollat upp stämmer. Det är inte bara "mumsmums" med CO2 för växter. De kan börja producera mindre näring och bli svårare att äta för människor. Det finns lika mycket näring i jorden runt dessa växter, så även om de växer snabbare blir näringen mindre utspridd i växten. Dvs. måste du alltså äta mer trots att "växten är större".
Sluta, snälla snälla snälla, sluta komma med påståenden du inte vet något om.

Beklagar min okunnighet..
Tänkte bara att även om det blir varmare så klarar sig växterna bra eftersom dom inte behöver lika mycket vatten som tidigare.
Men för att bara återgå till co2 uppvärmning en kort sekund.
Jag har läst en del forskningsrapporter kring co2 och uppvärmning.
Och det som alltid är gemensamt mellan dessa är!
Alla forskare har ju funnit en korrelation mellan just temperaturökning och co2
Men det som alltid sker är att mängden co2 ändrar sig inte föränns 10-12 månader efter att värmen har ökat
Det borde ju enligt min mening betyda att det är temperaturen som styr mängden av co2 i atmosfären
Mer co2 gör det alltså inte varmare
Men värmen i sig värmer upp hav och land vilket i sin tur släpper ut mer co2 naturligt
Så det är alltså inte Co2 som styr uppvärmningen.
Sedan 1959 har dom mätt co2 i atmosfären. Och ökningen som är observerats är jämn(sedan 1959)
Även i perioder som i slutet av 70-talet (oljekrisen) och dom första åren under parisavtalet
Så va ökningen i stort sett densamma
Från 2002 til 2013 ökade det totala globala fossila utsläppet med 40 prosent. Ändå kan man inte sen en raskare ökning av co2 under den perioden.
Men men
Jag kan ha fel om allt och du kan ha rätt.
I det stora hela så är det nog skitsamma. För jag kan inte påverka så mycket iaf.
Och majoriteten i Sverige läser väl aftonbladet och kollar på tv. Så majoriteten i Sverige är nog överens om att co2 är roten till allt ont.
Sen finns det en liten hög skeptiker som tex mig