2019-04-13, 23:13
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Bill Gates är lika lite klimatforskare som du dumfan!
Lyssna på Lennart Bengtsson istället för FN klimatpanel.
Jag är ingen klimatforskare nej, bara informerad om de mest generella delarna av kliamtforskning. Men Bill Gates är älskad av många, och han har aldrig varit på varken republikanernas eller oljebaronernas sida, eller ens de superrika. Han har dessutom gjort stora försök till att bota sjukdomar världen om.

Om något är det en bra summeringsvideo för problemen med koutsläpp. Om du inte gillar mannen så okej. Jag kan hitta en mer teknisk källa åt dig: https://www.bustle.com/p/how-do-cow-farts-affect-global-warming-the-green-new-deal-sparked-unexpected-question-15948162
Citera
2019-04-13, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Ditt ursprungliga påstående var om "varför krigar vi inte då??". Jag skrev att det definitivt kan bli en möjlighet. Om du inte hittar belägg för motsatsen så får du väl undvika skriva och tacka och buga för källorna?

Som en god debattör.

Det tolkades inte alls så.

Det jag menar är att om det rör sig om 25 år till isen är borta, så har man inte den tiden till att be vänligt folk att följa Sveriges goda exempel eller vänligt uppmana svenskar att äta mindre kött.
Hade det rört sig om allvar så hade inte politiker hållit på med sin korruption och allt trams som de håller på med, då hade man offrat stora delar av världens befolkning och det skulle inte gå att sköta ett ekonomisk system som finns i nuläget.

Vem bryr sig om guld när man dränks eller svälter ihjäl? Det är bara bullshit med pengar och lagar och har alltid varit ändå.
Problemet är inte mat utan det är mängden mat och mängden människor som är helt onaturligt och det går att vända och vrida på det men det går inte fixa det om isen faktiskt skulle smälta i så snar framtid.

Ser du eller inte hur enkelt problemet är att lösa egentligen?

Den långa vägen med att gå via Aftonbladet lite försiktigt räddar ju inte direkt världen.
Citera
2019-04-13, 23:18
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Dså har man inte den tiden till att be vänligt folk att följa Sveriges goda exempel eller vänligt uppmana svenskar att äta mindre kött..
Bra! Då förstår du varför klimatprotester och grupper poppar upp till höger och vänster som om de vore....... ensamkommande flyktingbarn. Extinction Rebellion (klimatgrupp) har växt så det knakat sedan de grundades....... våren 2018!

I övermorgon kommer de ha protester i 500 av världens största städer, inklusive Stockholm.
Citera
2019-04-13, 23:23
Medlem
Citat:
Jag är ingen klimatforskare nej, bara informerad om de mest generella delarna av kliamtforskning. Men Bill Gates är älskad av många, och han har aldrig varit på varken republikanernas eller oljebaronernas sida, eller ens de superrika. Han har dessutom gjort stora försök till att bota sjukdomar världen om.

Om något är det en bra summeringsvideo för problemen med koutsläpp. Om du inte gillar mannen så okej. Jag kan hitta en mer teknisk källa åt dig: https://www.bustle.com/p/how-do-cow-farts-affect-global-warming-the-green-new-deal-sparked-unexpected-question-15948162
Den där artikeln är baserad på FNs klimatpanel som består av politiskt tillsatta byråkrater.
Du är naiv och okunnig.
Snart länkar du väl till Greta Thunbergs instagram!
Gå och lägg dig nu din jävla klimathysteriker!
Citera
2019-04-13, 23:23
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha lärt dig nånting. Anledningen till att jag öht. svarade på ditt inlägg i första taget var för att jag ville du skulle sluta med att komma med påståenden som du inte ens kollat upp stämmer. Det är inte bara "mumsmums" med CO2 för växter. De kan börja producera mindre näring och bli svårare att äta för människor. Det finns lika mycket näring i jorden runt dessa växter, så även om de växer snabbare blir näringen mindre utspridd i växten. Dvs. måste du alltså äta mer trots att "växten är större".

Sluta, snälla snälla snälla, sluta komma med påståenden du inte vet något om.

Beklagar min okunnighet..

Tänkte bara att även om det blir varmare så klarar sig växterna bra eftersom dom inte behöver lika mycket vatten som tidigare.

Men för att bara återgå till co2 uppvärmning en kort sekund.
Jag har läst en del forskningsrapporter kring co2 och uppvärmning.
Och det som alltid är gemensamt mellan dessa är!

Alla forskare har ju funnit en korrelation mellan just temperaturökning och co2
Men det som alltid sker är att mängden co2 ändrar sig inte föränns 10-12 månader efter att värmen har ökat

Det borde ju enligt min mening betyda att det är temperaturen som styr mängden av co2 i atmosfären
Mer co2 gör det alltså inte varmare
Men värmen i sig värmer upp hav och land vilket i sin tur släpper ut mer co2 naturligt
Så det är alltså inte Co2 som styr uppvärmningen.

Sedan 1959 har dom mätt co2 i atmosfären. Och ökningen som är observerats är jämn(sedan 1959)
Även i perioder som i slutet av 70-talet (oljekrisen) och dom första åren under parisavtalet
Så va ökningen i stort sett densamma

Från 2002 til 2013 ökade det totala globala fossila utsläppet med 40 prosent. Ändå kan man inte sen en raskare ökning av co2 under den perioden.

Men men

Jag kan ha fel om allt och du kan ha rätt.
I det stora hela så är det nog skitsamma. För jag kan inte påverka så mycket iaf.
Och majoriteten i Sverige läser väl aftonbladet och kollar på tv. Så majoriteten i Sverige är nog överens om att co2 är roten till allt ont.

Sen finns det en liten hög skeptiker som tex mig
Senast redigerad av iLikeGiraffes 2019-04-13 kl. 23:26.
Citera
2019-04-13, 23:24
Bannlyst
Citat:
Bra! Då förstår du varför klimatprotester och grupper poppar upp till höger och vänster som om de vore....... ensamkommande flyktingbarn. Extinction Rebellion (klimatgrupp) har växt så det knakat sedan de grundades....... våren 2018!

I övermorgon kommer de ha protester i 500 av världens största städer, inklusive Stockholm.

Nej jag förstår inte, vad hjälper protester? Vad är lösningen och målet ?
Citera
2019-04-13, 23:29
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Den där artikeln är baserad på FNs klimatpanel som består av politiskt tillsatta byråkrater.
Du är naiv och okunnig.
Snart länkar du väl till Greta Thunbergs instagram!
Gå och lägg dig nu din jävla klimathysteriker!
Om IPCC är "opålitliga", som du vill påstå, så är hela världens klimatforskare "opålitliga" eftersom IPCC inte utför någon forskning själva utan bara sammanställer den.

Med andra ord är det direkt konspiratoriskt att kalla IPCC för opålitliga. Det skulle motsvara en enorm konspiration och ett otroligt synligt fifflande med siffror. Har du källor till såna påståenden så posta dem.......... inte här, men i konspirationsforumet.
Citera
2019-04-13, 23:30
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Om det nu vore så illa så får man väl ta och anfalla länder och ha slakta massa människor i länder som släpper ut mest, de hjälper knappast att minska på köttätandet i Sverige och vara "klimatsmart".
Så varför pratar man inte om det för?
Tack. Äntligen en till herre som för fram detta argument. Idioter till miljökramare som tror att vi kan rädda miljön genom att göra det dyrare för oss Svenskar att köpa kött och åka bil. Lika bra att börja anfalla Kina, USA, Indien och Ryssland nu på en gång. Först måste vi bara hitta ett sätt att föra ett miljösmart krig och bygga upp en arme.
Citera
2019-04-13, 23:31
Medlem
Citat:
Om IPCC är "opålitliga", som du vill påstå, så är hela världens klimatforskare "opålitliga" eftersom IPCC inte utför någon forskning själva utan bara sammanställer den.

Med andra ord är det direkt konspiratoriskt att kalla IPCC för opålitliga. Det skulle motsvara en enorm konspiration och ett otroligt synligt fifflande med siffror. Har du källor till såna påståenden så posta dem.......... inte här, men i konspirationsforumet.

En fråga..

Får man anslag om man vill bevisa motsatsen?

Får man anslag om man vill bevisa mänsklig påverkan?
Citera
2019-04-13, 23:31
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Nej jag förstår inte, vad hjälper protester? Vad är lösningen och målet ?
Du får ifrågasätta att de hjälper. Målet..... med en klimatprotest? Frågar du det? Det är självklar att få ner de totala utsläppen från fossila bränslen, vilket är en summa som är astronomiskt hög just nu. I enbart USA så förbrukar de ett helt empire state building värt av oljetrummor (60cm i diameter? du vet säkert hur de ser ut), per dag.

Vi är 7.600.000.000 människor på jorden, och vår atmosfär är väldigt tunn. Den hade varit ungefär 8km hög om det vore samma tryck som på havsnivå, fast oavsett höjd (dvs. trycket som vi människor klarar av). Bara som visande exempel. Atmosfären är tunn.
Citera
2019-04-13, 23:37
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Tack. Äntligen en till herre som för fram detta argument. Idioter till miljökramare som tror att vi kan rädda miljön genom att göra det dyrare för oss Svenskar att köpa kött och åka bil. Lika bra att börja anfalla Kina, USA, Indien och Ryssland nu på en gång. Först måste vi bara hitta ett sätt att föra ett miljösmart krig och bygga upp en arme.
Ironiskt nog vill jag inte heller ha dyrare mat, och det är du som kommer göra den det. När koldioxidutsläppen gjort jorden bara 0.4 grader Celsius varmare kommer hela mänskligheten börja få problem med matproduktion.

Sommaren 2018 var som jag förstått det 1.8 grader Celsius över det globala genomsnittet. Låter inte som så mycket, men Sverige förlorade majoriteten av sin växtbaserade mat, och Danmark 40%. Liknande siffror över hela Europa. Du såg väl sattelitbilderna på hur det såg ut efter torkan?

https://www.businessinsider.com/satellite-images-shows-whole-nations-fried-by-this-summers-heatwave-2018-8?r=US&IR=T&IR=T

Ljusbrunt överallt. Det är all växtlighet som dött. Försök odla mat i ett sånt klimat du.
Citera
2019-04-13, 23:40
Medlem
[quote=MDrive|67308383]Hoppas?

Det är bland annat sån här skit jag sitter och läser

https://jonova.s3.amazonaws.com/sh1/the_skeptics_handbook_2-3_lq.pdf

Tycker det är nice att se vad skeptiker och icke skeptiker har att säga.
Sen får man ju bara ta in informationen och bilda sig en egen uppfattning. Sen om det är fel eller rätt.
Ja vi får väl se vad som skett om 20år-
Kanske är det kallt som fan eller så lider vi i ökenvärmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in