Citat:
Ursprungligen postat av
DEPRESSIV
Jag minns år 2013. Då hade vi enligt många experter den på papperet kanske sämsta VM-truppen i modern tid. Vi vann VM guld.
Vann ju mycket på att Sedinarna kom sen och dominerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Vilka hade ni gärna sett ta plats i VM-laget, som inte spelar i NHL?
Jag har svarat på detta tidigare i tråden men den börjar bli rätt lång så svarar på det igen.
Målvakter: Enroth, Hellberg, Adam, Joel.
Backar: Erik Gustafsson, Bertilsson, Holm och ev. Wikstrand och Pudas,
Forwards; Lander, Rasmussen, Bergström, Klingberg, Evenberg och ev. Lundqvist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Det är klart att USA är en stor ishockeynation. Jag rankar länderna ungefär enligt spelartrupperna i VM och då är det ju helt annat läge.
Inte förvånad att du har en bild på Putin när du rankar USA så lågt. Ingen kan ta dig seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
DEPRESSIV
Har Jhonas Enroth tackat ja till VM-spel? Jag vill att Lunkan skall vara förstemålis om han är tillgänglig och i form. Men Enroth är en mycket kompetent målvakt. Vi hade ett "dåligt" lag 2013 men Enroth storspelade och var en väldigt stor anledning till att vi vann guld. Han räddade hela 95.6% av skotten mot honom. De två senaste säsongerna har han spelat i KHL och snittat 91,85 i räddningsprocent. I NHL (nio säsonger) har han snittat 90,9 i räddningsprocent.
Har inte så bra koll på just målvakter, vilka andra har vi som håller hög/mycket hög internationell klass? Jag kikade på vilka målvakter vi hade i VM-2018;
Enroth är nog tillgänglig för VM, hade väl annars inte vart med och spelat i landslaget nu. Kämpar för en plats i VM men inte fått ja från Grönborg ännu. Håller med dig om Enroth men han är nog inte lika bra idag som 2013 även om han fortfarande är en bra målvakt.
Tycker annars du sammanfattar målvakterna rätt bra. Vi har även Ullmark, Forsberg, Lindbäck och Högberg i Nordamerika.
Sverige har faktiskt ett 20-tal bra målvakter även om många av de inte slår sej in i NHL.
Hellberg stod inte så mycket i NHL pga konkurrensen i Rangers, är säker på att han inte var långt efter många andramålvakter i ligan. Väldigt stabil. Även Fast bör tillägga att han har en hög högstanivå men en låg lägstanivå.
Hinner tyvärr inte svara på ditt inlägg helt ordentligt men hoppas jag fick med det mesta nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Va? Tre kronor består ju alltid till 97% av NHL spelare. Eller vad menar du?
Historiskt sett nej. Är sista 2 åren vi haft med ca 17 NHL-spelare av 25 st.