2019-04-13, 21:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tycker ni Joel Lundqvist skall vara med i VM-truppen? Har ju varit vicekapten och förstekapten i VM och i SHL. Erfaren, jobbar hårt som fan osv. Gör inte så många poäng men viktig på andra sätt.

Det beror på vad vi får loss i övrigt, men ska vi ha in Krüger så har vi två centrar i fjärdekedjan. För där är var jag sätter båda dessa herrar. Så nja.
Citera
2019-04-13, 21:25
Medlem
Mario Kempe klar. Tyvärr är han bara en breddspelare. Han kommer inte göra någon skillnad i en 4:e kedja (för det är där jag hoppas han hamnar) jämfört med de bästa svenskarna i Europa eller sämre spelarna i NHL.
Citera
2019-04-13, 21:29
Medlem
Citat:
Tycker ni Joel Lundqvist skall vara med i VM-truppen? Har ju varit vicekapten och förstekapten i VM och i SHL. Erfaren, jobbar hårt som fan osv. Gör inte så många poäng men viktig på andra sätt.

Joel Lundqvist hade inte skämt ut sig i en 4:e kedja, men individuellt så tycker jag inte han håller riktigt längre. Men man vet vad man får och en ledare. Jag säger nej, enbart ja om det ökar chanserna att få dit Henke. Men det är absolut inte ett tvärnej på honom. Beror ju som sagt också på vad vi får in i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på vad vi får loss i övrigt, men ska vi ha in Krüger så har vi två centrar i fjärdekedjan. För där är var jag sätter båda dessa herrar. Så nja.

Håller med att det ställer till det lite. Man kan dra ut Kruger på kanten, men jag tycker att det är fördel med Kruger som center och skippa Lundqvist då istället.
Citera
2019-04-13, 21:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Joel Lundqvist hade inte skämt ut sig i en 4:e kedja, men individuellt så tycker jag inte han håller riktigt längre. Men man vet vad man får och en ledare. Jag säger nej, enbart ja om det ökar chanserna att få dit Henke. Men det är absolut inte ett tvärnej på honom. Beror ju som sagt också på vad vi får.

This!

Citat:
Håller med att det ställer till det lite. Man kan dra ut Kruger på kanten, men jag tycker att det är fördel med Kruger som center och skippa Lundqvist då istället.

Kör dom fortfarande med nymodigheten med utvisning istället för att byta tekare? Annars kan det ju vara en vits med att ha två bra tekare i en defensiv formation.
Citera
2019-04-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kör dom fortfarande med nymodigheten med utvisning istället för att byta tekare? Annars kan det ju vara en vits med att ha två bra tekare i en defensiv formation.

Ja det är en fördel att ha 2 bra tekare i en kedja och sedan skulle båda kunna leda ett BP var. Så det finns absolut fördelar med att ta ut både Kruger och Lundqvist.

Jag ser gärna att spelarna bortom de första 3 kedjorna är spelare som Mario Kempe, Kruger, JDLR, Eriksson Ek, Ehn, Evenberg, Rasmussen, Lander, Bergström, Carl Klingberg och ev. Joel Lundqvist.
Citera
2019-04-13, 21:48
Medlem
Citat:
1. Lehner
2. Markström/Enroth/Nilsson
3. SEL/AHL målvakt kanske?

Ser målvaktssidan så här:

1-2: Lundqvist, Lehner, Markström, Nilsson, Ullmark, Enroth, Hellberg osv.
3: Joel eller Adam.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
NHL brukar alltid stoppa (svenska) spelare som varit skadade tidigare under säsongen, även om de är tillbaka i spel. Så Landeskog kan vi nog glömma. Liksom Hedman, Strålman, Lundqvist och E. Karlsson av samma skäl. Söderberg har väl inte varit sugen på landslagsspel tidigare år, jag är tveksam till om han är det nu.

Det där är skitsnack. Dock stoppar de spelare som precis kommit tillbaka från skador nyligen och är sårbara, men en liten skada i December betyder inte att VM är uteslutet.

Citat:
Absolut. Lindblom gjorde senaste säsongen ~0,41 poäng/match för Flyers som LW. Är bara 22 år gammal och säkert hungrig inför VM. Ej spelat A-vm/OS tidigare?

Nej inget A-VM eller OS från hans sida tidigare. Var väl nära 2017 men kom inte med.
Citera
2019-04-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Hördu grabben kom inte och mästra mig. Jag spelade hockey långt innan du var torr bakom öronen. Det är alldeles för mycket anpassning till NHL för hockey VM:s bästa. Spelarna behöver INTE 33 dagars vila efter grundsäsongen är spelad. Less på detta daltande med dessa hockey-miljonärer. Fortsätter den här utvecklingen så har vi snart finalen i juni. Det gillar inte jag som fan, fattar du? Vad du tycker är för mig ointressant.

Mvh

Heja Sverige (om en månad)

Vilka säsonger spelade du 82 matcher i NHL farfar?

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kan vi verkligen inte få ihop åtta bättre backar än Hägg?

För det första så handlar det väl om att få fram 6 bättre backar än Hägg. 7-8:e backarna ska inte komma från NHL. Sedan hade inte Hägg som back i ett 3:e backpar varit dåligt. Han är fysisk, täcker skott, gör det defensiva jobbet och producerade 20 poäng i NHL denna säsong. Vi ska inte ha in 6 offensiva backar. Men sedan visst, jag ser gärna att Hägg inte kommer med då vi får in andra backar istället som Adam Larsson, Alexander Edler och Jonas Brodin, men det börjar se lite tunt ut med defensiva backar sedan Hampus Lindholm sa nej.
Citera
2019-04-13, 22:12
Medlem
Citat:
Jag minns år 2013. Då hade vi enligt många experter den på papperet kanske sämsta VM-truppen i modern tid. Vi vann VM guld.

Vann ju mycket på att Sedinarna kom sen och dominerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Vilka hade ni gärna sett ta plats i VM-laget, som inte spelar i NHL?

Jag har svarat på detta tidigare i tråden men den börjar bli rätt lång så svarar på det igen.

Målvakter: Enroth, Hellberg, Adam, Joel.
Backar: Erik Gustafsson, Bertilsson, Holm och ev. Wikstrand och Pudas,
Forwards; Lander, Rasmussen, Bergström, Klingberg, Evenberg och ev. Lundqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är klart att USA är en stor ishockeynation. Jag rankar länderna ungefär enligt spelartrupperna i VM och då är det ju helt annat läge.

Inte förvånad att du har en bild på Putin när du rankar USA så lågt. Ingen kan ta dig seriöst.

Citat:
Har Jhonas Enroth tackat ja till VM-spel? Jag vill att Lunkan skall vara förstemålis om han är tillgänglig och i form. Men Enroth är en mycket kompetent målvakt. Vi hade ett "dåligt" lag 2013 men Enroth storspelade och var en väldigt stor anledning till att vi vann guld. Han räddade hela 95.6% av skotten mot honom. De två senaste säsongerna har han spelat i KHL och snittat 91,85 i räddningsprocent. I NHL (nio säsonger) har han snittat 90,9 i räddningsprocent.

Har inte så bra koll på just målvakter, vilka andra har vi som håller hög/mycket hög internationell klass? Jag kikade på vilka målvakter vi hade i VM-2018;

Enroth är nog tillgänglig för VM, hade väl annars inte vart med och spelat i landslaget nu. Kämpar för en plats i VM men inte fått ja från Grönborg ännu. Håller med dig om Enroth men han är nog inte lika bra idag som 2013 även om han fortfarande är en bra målvakt.

Tycker annars du sammanfattar målvakterna rätt bra. Vi har även Ullmark, Forsberg, Lindbäck och Högberg i Nordamerika.

Sverige har faktiskt ett 20-tal bra målvakter även om många av de inte slår sej in i NHL.

Hellberg stod inte så mycket i NHL pga konkurrensen i Rangers, är säker på att han inte var långt efter många andramålvakter i ligan. Väldigt stabil. Även Fast bör tillägga att han har en hög högstanivå men en låg lägstanivå.

Hinner tyvärr inte svara på ditt inlägg helt ordentligt men hoppas jag fick med det mesta nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Va? Tre kronor består ju alltid till 97% av NHL spelare. Eller vad menar du?

Historiskt sett nej. Är sista 2 åren vi haft med ca 17 NHL-spelare av 25 st.
Citera
2019-04-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://sv.climate-data.org/europa/sverige/kronobergs-laen/vaexjoe-155/

Maj 10.6

September 11.5

Och ännu större skillnad mellan April och Oktober

April 5.1

Oktober 7.2

Det är för att man kommer från februari/mars istället för juli/augusti som man tror att våren är så varm. Sen ska det i och för sig tilläggas att solen är starkare i Maj och går ner senare så det går nog rätt så jämnt ut i praktiken

Fan jag köper inte det där ändå Trots att du kommer med ett väldigt bra svar!

Maj 2017 och 2918 var väldigt varma. Börjar alltid frysa i September. Men visst, att solen är stark i Maj och att man refererar till månaderna innan spelar ju så klart roll.

Även mycket ljusare som du säger i Maj.

Nej jag håller Maj som en mer sommarmånad ändå Mer normalt att spela hockey i September, speciellt andra halvan av månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Krüger?! Se på fan. Nu gäller det att se upp när alla svenska hockeyfans korkar upp champagnen.

(javisst är jag ironisk)

Ska inte underskatta sådana spelare. Både spetsspelare och breddspelare behövs.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-13 kl. 22:47.
Citera
2019-04-13, 22:23
Medlem
Hur ser listan ut nu? Dags att uppdatera!

Ja
J.Markström
E.Gustafsson
R.Dahlin
A.Larsson
R.Hägg
E.Pettersson
O.Lindblom
A.Kempe
M.Kruger
M.Kempe

Nej
H.Lindholm
J.Silfverberg
R.Rakell
M.Zibanejad

Kanske
OEL

Hjälp mig fylla på!
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-13 kl. 22:33.
Citera
2019-04-13, 22:55
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur ser listan ut nu? Dags att uppdatera!

Ja
J.Markström
E.Gustafsson
R.Dahlin
A.Larsson
R.Hägg
E.Pettersson
O.Lindblom
A.Kempe
M.Kruger
M.Kempe

Nej