2019-04-13, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det ska bli väldigt intressant att se när USA börjar ta vm på allvar. Med tanke på hur patriotiska de är och att det inte spelas några andra landslagsturneringar så borde de gå för guld.

Samt vm blir senare och senare så de kan vila upp sig och få med fler stjärnor. Och så klart att de är de som utvecklas mest av alla hockeynationer i rätt riktning...

Fast du, de har spelat VM sedan 100 år och tog guld senast 1960 (och guld i OS 1980 förstås). Amerikanerna satsar alltid på Canada Cup / World Cup, inte på VM.
Citera
2019-04-13, 13:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fast du, de har spelat VM sedan 100 år och tog guld senast 1960 (och guld i OS 1980 förstås). Amerikanerna satsar alltid på Canada Cup / World Cup, inte på VM.
Vad är din poäng? Det är ju precis det jag säger. De har satsat på canada cup/world cup och os. Just nu finns ingen av de turneringarna. Samtidigt ska man komma ihåg att ishockeyn i USA har växt enormt de senaste årtionden.
https://www.google.com/amp/s/amp.businessinsider.com/nhl-american-canadian-players-2028-2017-11
Citat:
Meanwhile, the percentage of US-born players in the NHL is up to 25.7%, its highest level ever. If the trend seen over the last few years continues, the NHL could be more American for the first time by 2028. In 11 years, US-born players are projected to be above 30% and their Canadian-born counterparts are projected to fall below 30% of all NHL players.
Citera
2019-04-13, 13:41
Medlem
Senast ett land vann 3 mästerskap var 99-01 när Tjeckien lyckades.
Sovjet har rekordet på 9 raka guld 63-71.

Minst 3 raka guld.

1920-1932. Kanada, 6 st guld
1950-1952. Kanada, 3 St.
1963-1971. Sovjet, 9 st.
1973-1975. Sovjet. 3 st.
1978-1983. Sovjet. 5 st
1999-2001. Tjeckien. 3 st.
Citera
2019-04-13, 13:43
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hoppas inte för mycket. Han missade några matcher just innan slutspelet. Han spelar antagligen småskadad, vilket betyder att han antagligen blir stoppad av klubben om dom åker ur.
Detsamma gäller nog Landeskog. Får hoppas Calgary åker i den serien, Lindholm och Backlund hade suttit fint.
Citera
2019-04-13, 13:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Detsamma gäller nog Landeskog. Får hoppas Calgary åker i den serien, Lindholm och Backlund hade suttit fint.

Inte så självklart, det var ju ändå någon månad sen han skadade sig. Han kanske är helt fit nu? Sen finns ju Söderberg också.
Citera
2019-04-13, 15:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Inte så självklart, det var ju ändå någon månad sen han skadade sig. Han kanske är helt fit nu? Sen finns ju Söderberg också.

NHL brukar alltid stoppa (svenska) spelare som varit skadade tidigare under säsongen, även om de är tillbaka i spel. Så Landeskog kan vi nog glömma. Liksom Hedman, Strålman, Lundqvist och E. Karlsson av samma skäl. Söderberg har väl inte varit sugen på landslagsspel tidigare år, jag är tveksam till om han är det nu.
Citera
2019-04-13, 15:38
Bannlyst
Citat:
Troll much? Eller har du så dålig koll? Schweiz tog silver förra året, USA brons. Hur tittar du på hockey? Genom att läsa aftonbladet?

Ha överseende med en gubbe starkt präglad av ishockey-VM tidigt 1980-tal. På den tiden fanns TV hör och häpna, som jag nyttjade.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vad är din poäng? Det är ju precis det jag säger. De har satsat på canada cup/world cup och os. Just nu finns ingen av de turneringarna. Samtidigt ska man komma ihåg att ishockeyn i USA har växt enormt de senaste årtionden.

Alltså...jag gillar USAs landslag i ishockey om nu någon fått för sig annorlunda. Jag gillar många av landslagen för övrigt också. Tysklands OS-insats nu senast 2018 var scheisse-skoj!
Citera
2019-04-13, 16:02
Bannlyst
Mario Kempe och Lindblom klara.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/dO7mjJ/kempe-och-lindblom-tackar-ja-till-ishockey-vm

"Till de som ska ha tackat nej kan vi lägga Anaheim-trion Hampus Lindholm, Rickard Rakell, Jakob Silfverberg och NY Rangers Mika Zibanejad."

Fyra mycket bra spelare som ej kommer spela alltså.
Citera
2019-04-13, 16:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
NHL brukar alltid stoppa (svenska) spelare som varit skadade tidigare under säsongen, även om de är tillbaka i spel. Så Landeskog kan vi nog glömma. Liksom Hedman, Strålman, Lundqvist och E. Karlsson av samma skäl. Söderberg har väl inte varit sugen på landslagsspel tidigare år, jag är tveksam till om han är det nu.

Söderberg var med för ett par år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ha överseende med en gubbe starkt präglad av ishockey-VM tidigt 1980-tal. På den tiden fanns TV hör och häpna, som jag nyttjade.

Det finns nuförtiden också. Du verkar bara ha tittat på 80-talet.
Citera
2019-04-13, 16:10
Medlem
gato12s avatar
Lindblom har varit bra i Flyers, bra tillskott
Citera
2019-04-13, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lindblom har varit bra i Flyers, bra tillskott
Absolut. Lindblom gjorde senaste säsongen ~0,41 poäng/match för Flyers som LW. Är bara 22 år gammal och säkert hungrig inför VM. Ej spelat A-vm/OS tidigare?
Senast redigerad av DEPRESSIV 2019-04-13 kl. 20:02.
Citera
2019-04-13, 20:20
Bannlyst
Tycker ni Joel Lundqvist skall vara med i VM-truppen? Har ju varit vicekapten och förstekapten i VM och i SHL. Erfaren, jobbar hårt som fan osv. Gör inte så många poäng men viktig på andra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in