2019-04-12, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Var nhl-spelarna med? Eller spelade det mindre roll då förutom i Kanadas fall?

Tjusningen på 80-talet var att stjärnspelare ramlade in lite allt eftersom. Det var alltid värsta uppståndelsen på TV och i tidningar när "Calle Johansson fllyger hem till Europa på tisdagen och beräknas delta mot tjeckerna redan nästa dag". USA och även Kanada hade ju alltid ryktet om att vad de skickade iväg var deras B-trupper.

Italien hette det alltid att "italienarna" mest var amerikaner fast Italien var ganska kassa iallafall. 2 säkra poäng varje gång.
Citera
2019-04-12, 20:28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kan vi verkligen inte få ihop åtta bättre backar än Hägg?
Erik Gustafsson från Chicago skulle man ju inte tacka nej till. Har flugit lite under radarn den här säsongen, ändå bästa svenska back, före såna som EK65 och Hedman.

Har han tackat nej?

Googlade lite och han verkar ansluta. Fint det
Senast redigerad av gato12 2019-04-12 kl. 20:34.
Citera
2019-04-12, 20:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Det beror ju på vika som tackar ja till VM-spel. Många av våra bästa har spelat väldigt många matcher i NHL och kan dras med småskador och ibland orkar de helt enkelt inte spela VM.

Det skulle vara jävligt kul om vi vann i år igen (tre år i rad då), och det har väl inte hänt i VM sammanhang sedan sovjets storhetstid? Det ska bli mycket intressant att se truppen som presenteras till VM. Förra året hade vi väl runt 15 NHL spelare av de som spelade mer eller mindre varje match. Tror vi hade 1-3 SHL spelare i truppen. En av de var J. Lundqvist som håller mycket hög klass.

Jag minns år 2013. Då hade vi enligt många experter den på papperet kanske sämsta VM-truppen i modern tid. Vi vann VM guld.

Tjeckien vann Vm 99, 00 och 01. Det var på den tiden Tjeckien var en riktig stormakt och vann både VM, JVM och OS.
Citera
2019-04-12, 20:32
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är klart att USA är en stor ishockeynation. Jag rankar länderna ungefär enligt spelartrupperna i VM och då är det ju helt annat läge.
Det ska bli väldigt intressant att se när USA börjar ta vm på allvar. Med tanke på hur patriotiska de är och att det inte spelas några andra landslagsturneringar så borde de gå för guld.

Samt vm blir senare och senare så de kan vila upp sig och få med fler stjärnor. Och så klart att de är de som utvecklas mest av alla hockeynationer i rätt riktning.

http://www.nhl.com/stats/player?reportType=season&seasonFrom=20182019&seaso nTo=20182019&gameType=2&country=USA&filter=gamesPl ayed,gte,1&sort=pointsPerGame

USA hade 52 spelare som snittade över 0,5 poäng per match med minst 20 matcher spelade.

Tjeckien 6 spelare
Citera
2019-04-12, 20:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Grymma resultat!

Har Jhonas Enroth tackat ja till VM-spel? Jag vill att Lunkan skall vara förstemålis om han är tillgänglig och i form. Men Enroth är en mycket kompetent målvakt. Vi hade ett "dåligt" lag 2013 men Enroth storspelade och var en väldigt stor anledning till att vi vann guld. Han räddade hela 95.6% av skotten mot honom. De två senaste säsongerna har han spelat i KHL och snittat 91,85 i räddningsprocent. I NHL (nio säsonger) har han snittat 90,9 i räddningsprocent.

Han höll nollan mot Norge senast (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/GGx4pm/rogledominans-mot-norge)

Har inte så bra koll på just målvakter, vilka andra har vi som håller hög/mycket hög internationell klass? Jag kikade på vilka målvakter vi hade i VM-2018;

Anders Nilsson

7 matcher i VM 2018. Hela 95,4 i räddningsprocent. De senaste fem säsongerna i NHL har han snittat 90,84 i räddningsprocent och 90,7% på åtta säsonger. Har spelat ett juniorVM (brons), samt tre VMturneringar (brons, femteplats och guld). En säsong i KHL där han hade 93.6 i räddningsprocent.

Magnus Hellberg
3 matcher i VM 2018. En räddningsprocent på 93.8. Endast fyra matcher i NHL, men de senaste två säsongerna har han spelat i KHL, där med en räddningsprocent på 93.1 i snitt. ´

Andra målvakter:

Henrik Lundqvist
En av världens bästa målvakter. 2 OS-medaljer (guld, silver), 3 VM-medaljer (2 silver, 1 guld). Spelade senast VM 2017 (fem matcher) och hade då en räddningsprocent på 94.6% samt räddade samtlliga straffar mot Kanada i finalen. Hela fjorton (!) säsonger som förstemålvakt i NHL. I genomsnitt har han en räddningsprocent på 91,86% per säsong i NHL.

Viktor Fasth
En erfaren målvakt både inom landslag, KHL och NHL. Har spelat VM för Sverige fem gånger, (1 silver, 1 guld. I VM sammanhang har han 92,4 i räddningsprocent. I NHL snittar han 90,4 i räddningsprocent och i KHL 92,5%.

Eddie Läck
Har erfarenhet från allsvenskan, SEL, AHL och NHL. Spelat VM för Sverige en gång. Guld, 2017. Han spelade bara en match i turneringen men hade 100 i räddningsprocent. Har spelat sex säsonger i NHL där han snittat 90,9 i räddningsprocent.

Robin Lehner
Har förvisso aldrig spelat A-VM eller OS men U-18 VM och JVM. Erfarenhet från AHL samt åtta säsonger i NHL. På juniornivå (tre kronor) har han snittat 91,1 i räddningsprocent. På åtta säsonger i NHL har han en räddningsprocent på 91,5% och de senaste tre säsongerna har han snittat 91,7% per säsong. Förra/pågående säsongen har han en räddningsprocent på hela 93% vilket är näst högst av alla målvakter i NHL den säsongen.

Jacob Markström

Har vunnit silver och brons på U-20 nivå. I A-VM har han ett brons (2010) och ett guld (2013). Tror att han varit andremålis 2010 och 2013. I VM 2010 snittade han 94,4 i räddningsprocent över tre matcher. VM 2013 spelade han fem matcher och snittade 93,4 i räddningsprocent. VM 2016 blev det sex matcher och ett snitt på 89,6%. Tio (!) säsonger i NHL med ett snitt på 90,9 i räddningsprocent. De senaste fyra säsongerna har han dock haft en räddningsprocent på 91,2%.
Jag tror det blir Lehner. Han är både bäst, ganska ung och hungrig.
Citera
2019-04-12, 22:03
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Och det vet ju du Bäst är att inte uttala sej för ens man själv spelat 100 matcher under 9 månader.

Sedan så håller spelarna igång med matcher i landslaget.

Hördu grabben kom inte och mästra mig. Jag spelade hockey långt innan du var torr bakom öronen. Det är alldeles för mycket anpassning till NHL för hockey VM:s bästa. Spelarna behöver INTE 33 dagars vila efter grundsäsongen är spelad. Less på detta daltande med dessa hockey-miljonärer. Fortsätter den här utvecklingen så har vi snart finalen i juni. Det gillar inte jag som fan, fattar du? Vad du tycker är för mig ointressant.

Mvh

Heja Sverige (om en månad)
Citera
2019-04-12, 22:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det måste vara få nationer inom någon sport som har fallit så hårt på 20 år.

Tjeckerna står sig slätt mot de svenska tennisherrarna iaf. Borg, Wilander, Edberg, Johansson, Järryd, Björkman, Gustafsson, Nyström, Norman, Larsson, Kulti, Enqvist m fl. Sedan totalt mörker en bit in på 2000-talet och framåt...

Edit: Ok, Söderling var ett litet ljus i mörkret och nådde bl a ett par finaler i Franska Öppna 2009, 2010.
Senast redigerad av Stefan4 2019-04-12 kl. 22:40.
Citera
2019-04-12, 22:34
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Det ska bli väldigt intressant att se när USA börjar ta vm på allvar.
Man ska tydligen ställa upp med den förmodade draftettan, Jack Hughes, som får lira "stora" VM istället för JVM

Hade ju varit kul att se honom med Patrick Kane
Citera
2019-04-12, 22:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det beror ju på vika som tackar ja till VM-spel. Många av våra bästa har spelat väldigt många matcher i NHL och kan dras med småskador och ibland orkar de helt enkelt inte spela VM.

Det skulle vara jävligt kul om vi vann i år igen (tre år i rad då), och det har väl inte hänt i VM sammanhang sedan sovjets storhetstid? Det ska bli mycket intressant att se truppen som presenteras till VM. Förra året hade vi väl runt 15 NHL spelare av de som spelade mer eller mindre varje match. Tror vi hade 1-3 SHL spelare i truppen. En av de var J. Lundqvist som håller mycket hög klass.

Jag minns år 2013. Då hade vi enligt många experter den på papperet kanske sämsta VM-truppen i modern tid. Vi vann VM guld.

Tjeckien har vunnit 3 i rad någon gång runt / strax efter millenieskiftet. Då när Jagr och Hasek var som bäst och dom var ett superlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
VM har urvattnats ju större turneringen blivit. VM är piss sedan 1991 som var det sista året som var bra.

Jag hade föredragit ett VM med bara de 6 bästa länderna. Gruppspel alla mot alla och sedan slutspel mellan de 4 bästa. Landet på sista plats byter grupp till nästa år.

Min rankning (på ett ungefär):

1. Kanada
2. Sverige
3. Ryssland
4. Finland
5. Tjeckien
6. Slovakien
----------------------------------
7. Schweiz
8. USA
9. Tyskland
10. Lettland
11. Norge
12. Frankrike

Troll much? Eller har du så dålig koll? Schweiz tog silver förra året, USA brons. Hur tittar du på hockey? Genom att läsa aftonbladet?
Citera
2019-04-12, 22:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Grymma resultat!

Har Jhonas Enroth tackat ja till VM-spel? Jag vill att Lunkan skall vara förstemålis om han är tillgänglig och i form. Men Enroth är en mycket kompetent målvakt. Vi hade ett "dåligt" lag 2013 men Enroth storspelade och var en väldigt stor anledning till att vi vann guld. Han räddade hela 95.6% av skotten mot honom. De två senaste säsongerna har han spelat i KHL och snittat 91,85 i räddningsprocent. I NHL (nio säsonger) har han snittat 90,9 i räddningsprocent.

Han höll nollan mot Norge senast (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/GGx4pm/rogledominans-mot-norge)

Har inte så bra koll på just målvakter, vilka andra har vi som håller hög/mycket hög internationell klass? Jag kikade på vilka målvakter vi hade i VM-2018;

Anders Nilsson

7 matcher i VM 2018. Hela 95,4 i räddningsprocent. De senaste fem säsongerna i NHL har han snittat 90,84 i räddningsprocent och 90,7% på åtta säsonger. Har spelat ett juniorVM (brons), samt tre VMturneringar (brons, femteplats och guld). En säsong i KHL där han hade 93.6 i räddningsprocent.

Magnus Hellberg
3 matcher i VM 2018. En räddningsprocent på 93.8. Endast fyra matcher i NHL, men de senaste två säsongerna har han spelat i KHL, där med en räddningsprocent på 93.1 i snitt. ´

Andra målvakter:

Henrik Lundqvist
En av världens bästa målvakter. 2 OS-medaljer (guld, silver), 3 VM-medaljer (2 silver, 1 guld). Spelade senast VM 2017 (fem matcher) och hade då en räddningsprocent på 94.6% samt räddade samtlliga straffar mot Kanada i finalen. Hela fjorton (!) säsonger som förstemålvakt i NHL. I genomsnitt har han en räddningsprocent på 91,86% per säsong i NHL.

Viktor Fasth
En erfaren målvakt både inom landslag, KHL och NHL. Har spelat VM för Sverige fem gånger, (1 silver, 1 guld. I VM sammanhang har han 92,4 i räddningsprocent. I NHL snittar han 90,4 i räddningsprocent och i KHL 92,5%.

Eddie Läck
Har erfarenhet från allsvenskan, SEL, AHL och NHL. Spelat VM för Sverige en gång. Guld, 2017. Han spelade bara en match i turneringen men hade 100 i räddningsprocent. Har spelat sex säsonger i NHL där han snittat 90,9 i räddningsprocent.

Robin Lehner
Har förvisso aldrig spelat A-VM eller OS men U-18 VM och JVM. Erfarenhet från AHL samt åtta säsonger i NHL. På juniornivå (tre kronor) har han snittat 91,1 i räddningsprocent. På åtta säsonger i NHL har han en räddningsprocent på 91,5% och de senaste tre säsongerna har han snittat 91,7% per säsong. Förra/pågående säsongen har han en räddningsprocent på hela 93% vilket är näst högst av alla målvakter i NHL den säsongen.

Jacob Markström

Har vunnit silver och brons på U-20 nivå. I A-VM har han ett brons (2010) och ett guld (2013). Tror att han varit andremålis 2010 och 2013. I VM 2010 snittade han 94,4 i räddningsprocent över tre matcher. VM 2013 spelade han fem matcher och snittade 93,4 i räddningsprocent. VM 2016 blev det sex matcher och ett snitt på 89,6%. Tio (!) säsonger i NHL med ett snitt på 90,9 i räddningsprocent. De senaste fyra säsongerna har han dock haft en räddningsprocent på 91,2%.

Läck och Fasth är inte ens intressanta. Markström har tackat ja, och han går före dom med flera mil. Enroth har stått i träningsmatcher nu och gjort det bra, samt lyfte Örebro till slutspel i SHL när han kom in från KHL på slutet. Får vi inte ni någon mer NHL-målvakt så blir nog Enroth andrespade, får vi det så kan lika gärna någon yngre sitta på läktaren.
Citera
2019-04-12, 22:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Va? Tre kronor består ju alltid till 97% av NHL spelare. Eller vad menar du?

Dom senaste två åren, typ. Innan det, gott om spelare från Europa. Vi får väl se hur det fortsätter. Flera tunga namn har ju sagt nej.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kan vi verkligen inte få ihop åtta bättre backar än Hägg?

Hägg är rätt bra, ligger högt i tacklingsstatistiken i NHL. Man kan inte bara ha offensiva spelare i backparen.
Citera
2019-04-12, 22:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det måste vara få nationer inom någon sport som har fallit så hårt på 20 år.

Slovakien har fallit värre. Hossa, Bondra, Gaborik, Demitra, Satan, Palffy, Stumpel, Chara, Zednik... Nu är dom sämre än Norge. Sen finns det iofs ett par av dom yngre av dessa dinosaurer som fortfarande lirar.

Citat:
Det ska bli väldigt intressant att se när USA börjar ta vm på allvar. Med tanke på hur patriotiska de är och att det inte spelas några andra landslagsturneringar så borde de gå för guld.

Samt vm blir senare och senare så de kan vila upp sig och få med fler stjärnor. Och så klart att de är de som utvecklas mest av alla hockeynationer i rätt riktning.

http://www.nhl.com/stats/player?reportType=season&seasonFrom=20182019&seaso nTo=20182019&gameType=2&country=USA&filter=gamesPl ayed,gte,1&sort=pointsPerGame

USA hade 52 spelare som snittade över 0,5 poäng per match med minst 20 matcher spelade.

Tjeckien 6 spelare

USA hade bra lag förra året och tog brons. Får se om det var en tillfällighet eller om dom kommer med bra lag igen. Fick Kane blodad tand och är sugen på guld så kan det bli ett roligt VM.

Citat:
Jag tror det blir Lehner. Han är både bäst, ganska ung och hungrig.

27 vet jag inte hur ungt det är. Tyvärr sitter han på utgående kontrakt så jag tror inte att han kommer om Islanders åker ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Hördu grabben kom inte och mästra mig. Jag spelade hockey långt innan du var torr bakom öronen. Det är alldeles för mycket anpassning till NHL för hockey VM:s bästa. Spelarna behöver INTE 33 dagars vila efter grundsäsongen är spelad. Less på detta daltande med dessa hockey-miljonärer. Fortsätter den här utvecklingen så har vi snart finalen i juni. Det gillar inte jag som fan, fattar du? Vad du tycker är för mig ointressant.

Mvh

Heja Sverige (om en månad)

Hur många NHL-säsonger har du spelat? Spela lite hockey här i lilla Sverige är inte samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Tjeckerna står sig slätt mot de svenska tennisherrarna iaf. Borg, Wilander, Edberg, Johansson, Järryd, Björkman, Gustafsson, Nyström, Norman, Larsson, Kulti, Enqvist m fl. Sedan totalt mörker en bit in på 2000-talet och framåt...

Edit: Ok, Söderling var ett litet ljus i mörkret och nådde bl a ett par finaler i Franska Öppna 2009, 2010.

Ja, det tappet är svårslaget. Ska väl vara Ungern i fotboll...

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Man ska tydligen ställa upp med den förmodade draftettan, Jack Hughes, som får lira "stora" VM istället för JVM

Hade ju varit kul att se honom med Patrick Kane

Brorsan skulle också med. Jag såg när han, EP och Boeser hade lekstuga med Blues försvar i 3 mot 3 i sista grundseriematchen. Vilket glid på grillorna killen har! Dom med Kane, och sen Boeser som avslutare, det vore något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in