Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Det där med hjälp av kristen kurator tror jag är osannolikt.
Ni som tror på det; förklara gärna hur ni anser att det skulle ha gått till rent konkret i praktiken.
Jag kan direkt räkna upp en rad faktorer som visar att detta är osannolikt.
Här är en: K-Å rörde sig inte i de kristna kretsarna.
Ok att vem som helst kan gå till en kurator. Men en sådan hjälper ju inte till med identitetsbyte hur som helst. Sona dina brott, omvänd dig till Gud, är väl snarare kuratorns råd.
K-Å lindade kuratorn runt sitt finger, säger ni. Lätt att säga, men: Hur gick det till då rent konkret?
K-Å måste ju i så fall närmat sig kuratorn på något sätt. Hur? Man går ju inte bara in till en person och säger ”hej, kan du hjälpa mig att byta identitet?”.
Han måste i så fall inledningsvis hittat på en annan anledning till kontakten med kuratorn och sedan stegvis vunnit dennes förtroende innan han kunde framföra sitt egentliga ärende. Och att bygga upp ett förtroende hos en okänd person tar ju månader, kanske år.
Dessutom måste denne kurator ha haft de rätta kontakterna inom mybdigheterna. Och hur visste K-Å vilken kurator han skulle söka upp?
Nej, detta är helt osannolikt enligt mig.
Jag tror fortfarande på en enkelt förklaring, någon av dessa:
1. Olycka. Bilen med killarna i, ligger under vatten.
2. Kriminella affärer. Gay mördades och de två andra stack/gick under jorden.
3. De stack till sjöss, inte nödvändigtvis från Gbg. K-Å kan mycket väl ha återvänt till Sverige.
Uppgiften om den kristna kvinnliga kuratorn är som vi vet en obekräftad uppgift.
Däremot
vet vi att det var fullt möjligt att få en annans identitet. Har fått detta bekräftat personligen från folkbokföringen. Vi
vet också att i a f Kjell-Åke hade ett mycket stort nätverk då han försvann.
Skulle den här kvinnliga kuratorn ha varit anställd hos t. ex. Frälsningsarmén så hade hon de rätta myndighetskontakterna. Inte bara i Sverige utan även utomlands. Detta är alltså enbart mina egna spekulationer eftersom detta är obekräftat.
Kriminella affärer vet vi att trion höll på med men tyvärr inte i detalj.
Dahlsjö kan knappast ha gått ut till sjöss från någon svensk hamn eftersom han saknade sin sjömansbok. Denna blev kvar i hans bostad. Kjell-Åke hade ingen sjömansbok och skulle han också ha gått ut till sjöss kan han knappast ha gjort det från svensk hamn.
Det finns dock ett möjligt scenario att t. ex. Dahlsjö gick till sjöss från hamnen i Göteborg. Han skulle i s f blivit smugglad ombord något fartyg. Dahlsjö hade inte heller med sig sitt pass.