2019-04-13, 13:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har du till och med gjort ett antagande om vad Hannas chef kan tycka om Oskars chef.
Gratulerar!

Hans chockade chef beskriver en medarbetare dvs hur Oskar upplevdes som person under många år.
Innan allt gick fullständigt åt helvete via en gemensam kris med sin fru.

Han lär ha spelat sitt rollspel väldigt väl eftersom han jobbat där sen 2002.
Är det ens troligt?
Nej.

Vore det en personlighetsstörning hade detta lyst igenom och det hade garanterat skapats drama och motsättningar på arbetsplatsen betydligt tidigare. Dessa håller nämligen ihop en kortare tid och tillvaron brukar kantas av problem som en röd tråd. Ofta byter de jobb också när de hettar till, flackar vidare. Så jävla skickliga är de inte vid en granskning i sin helhet. Kriterierna lyser igenom.

Kan Oskar klandras hur andra beskriver honom?
Nej.

Sen beskriver chefen att Oskar har varit öppen om en besvärlig hemsituation med sjuka barn som han oroas över.

Det är ett förtroligt samtal med chefen som han valt att återge och inte nåt allmänt pladder på en arbetsplats.
Han kan mycket väl vilja ha sympati; förståelse för att det är tungt. Ditt ordval är " han sitter där och beklagar sig."
Jag skulle kalla det ett medarbetaresamtal snarare:

"Vi diskuterade hans undervisning, utveckling av kurser"

"De två männen jobbade tillsammans länge, och chefen var väl insatt i kollegans svårigheter.
– Vi pratade om döttrarnas sjukdom och hur vi kunde anpassa arbetet för att det skulle bli så bra som möjligt för familjen."

"Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt."
"Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger."

Frågan är om vederbörande verkligen har bestämt sig "tidig höst" - med tanke på att han inte ter sig beslutsam. Med tanke på att han uppvisar tecken på krisreaktion snarare än ett lugn och likaså diskuterar i termer som framförhållning.
Smärta och Sorgsen blick när hemsituation kommer på tal som andra kollegor nämner.

Jag tror inte det. För vore de så väldigt överens sen lång tid tillbaka så vore det mer troligt att barnen vore döda för länge sen, att de även ordnat med både testamente och andra dokument långt tidigare.
Kanske även lugnande och sömnmedel hade räckt till barnen?

Jag ser det som mer tragiskt att han inte öppnade upp och bad om hjälp - för då hade flickorna kanske levt i dag.

Det slutliga beslutet verkar snarare komma nånstans vid jul-nyår.

Vad gjorde Hanna? Försluten som en mussla, nämner inte ens de sjuka barnen. Uppenbart betydligt mer introvert och sluten. Ett väldigt farligt beteende vid depression och självmordstankar; drar sig tillbaka. Pratar inte alls om emotioner eller det som borde beröra djupt då det rör sig om många år:
sjuka barn.

Förtryckt? Isolerad? Medverkar i samtal med skolan. Går till jobbet som vanligt ända fram till julledigheten. Beskrivs väldigt engagerad och aktiv via arbetsplatsen.
Går med till Hanssons och skriver testamente som utesluter barnen bara nån dag innan. Hon skriver under avskedsbrev där hennes önskan att dö framkommer. Autentisk underskrift, texten har inte tillkommit retroaktivt. Det finns digital media som bekräftar att ingen inte var medveten om det som skedde med barnen.
Intar stor mängd läkemedel och vill dö - dock kan hon agera.
Likt Oskar.

Förundersökningen har via bevisning erhållit ett resultat som gäller bådas skuld och anhöriga har tagit del av undersökningen fortlöpande samt haft en dialog gällande pressträffen.

Det finns ingen anledning att sitta och älta Hannas oskuld och det är definitivt inte till barnens fördel.
Det är påhittat bs om isolering och förtryck - skapat i tråden - som inte överensstämmer med vad media förmedlar och vad som framkommit via förhör av de som kände familjen vilket Fu baseras på.
Ingen ifrågasätter mer än en handfull konspiratörer på fb. (och några tvekare) varav förstnämnda försöker låtsas besitta kontakter till höger och vänster vilket ska styrka deras påståenden. Om det så är läkare i Lund (missan) journalister (du) eller kriminologutbildade poliser (solglittret).

Absolut ingen har lyckats leverera mer än en massa påståenden i långt över ett års tid. Ni kommer absolut inte framåt - det är med andra ord inte kreativt beträffande att försöka fria Hanna.

Ta till dig de här orden och begrip att det enda du et al sysslar med är ältande och att strö salt i sår:

"– Det finns en dubbelhet i detta. Vi sörjer en vän och kollega, men samtidigt har han och frun gjort sig skyldiga till ett fruktansvärt brott. Det har vi pratat mycket om, och det är väldigt svårt att hantera."
Ett av de klokare inläggen jag läst på sistone. Jag önskar att de tre du nämnt kunde besinna sig i all sin ilska. Det utvecklades till en tragedi för denna familj, deras nära och deras arbetskamrater. Det finns goda människor som gör fruktansvärda saker. Att inte kunna se bakom händelsen, att inte kunna sätta sig in i en situation, visar en stor brist på empati.

Tack develi.
Citera
2019-04-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ja, tydligen var han det. Likt Hanna;

Innan krisen drev dem i fördärvet och de blev skitföräldrar båda två via att mörda sina fina döttrar.

Tillräckligt kort?
Ska man diskutera likt dig då vore dina eviga oneliners nåt värdefullt. Så är inte fallet.

Det baserar du på ett fåtal personer intervjuade i tidningar. Att utifrån det tro att man har hela bilden av O är att göra det enkelt för sig. Tror det finns ganska många i hans närhet som har en hel del att säga om man träffar dom på tu man hand och lyckas klämma dom på pulsen.
Citera
2019-04-13, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det baserar du på ett fåtal personer intervjuade i tidningar. Att utifrån det tro att man har hela bilden av O är att göra det enkelt för sig. Tror det finns ganska många i hans närhet som har en hel del att säga om man träffar dom på tu man hand och lyckas klämma dom på pulsen.
Lika få till antal som den jag citerade (som skrev ett minst lika långt inlägg som mig med det hade du som sagt inga problem med)?

Vad är källan för det ni levererar?
Ät din egen skit.
Citera
2019-04-13, 13:21
Bannlyst
Citat:
Haha detsamma, fast du har väl inte ens tid att skita eftersom du sitter här som en hök 24/7.

Citat:
Och ja du har rätt, även folk här med åsikter mer lika mina egna kan sväva ut ganska bra ibland

Talar du ofta med dig själv?

Jag undrar om även Hanna och Oskar gjorde det? Om de utöver bekräftelse från varandra även fick en inre validering att det var ok att mörda sina barn?

Jag undrar på det hela taget hur vanligt detta beteende är. Jag tror man ser det oftare hos människor utan inlevelseförmåga. Folk som har svårt att förstå hur andra tänker, känner och beter sig. Där blir ofta den egna maggropen och de inre rösterna de viktigaste källorna. Den yttre verkligheten gör sig icke besvär.
Citera
2019-04-13, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Uppenbarligen har du svårt med att läsa längre texter. Hoppa över dom i så fall. Vi andra som är vana läsare får ut massor av vissa "romaner". Du får stava dig igenom, så märker du, om du kommer igenom hela texten, att det finns substans bakom.

Ja, O VAR en reko kille, som knäcktes. Med det inte sagt att beslutet var rätt. Ett fruktansvärt dåd. Jag önskar de fortsatt vänta och fortsatt söka hjälp. Men det som skett har skett. Att peka finger hjälper inte. Läs länken som develi delgav igår kl 23.59.
Personligen kan jag tycka att vissa dialoger som växer fram är intressanta. Det eviga är ju Hannas oskuld.
Varför helt vitt skilda metoder och varför vill polisen betona att de trots stora mängder läkemedel kunnat agera?
Självmord skiter som sagt en Fu blankt i (båda vill dö och döda barnen) då det är skuldfrågan om mord på barnen som är central (Fu:s resultat).
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Strypning och strypning/kvävning. Jag gissar på två olika mördare.
Citat:
Nej - inget "slash".

FUP: "Fynden starkt talar för att dödsorsaken var kvävning".
PT: "ett av barnen (..) strypning, eventuellt i kombination med kvävning"
"andra dottern har dött av kvävning"

Ja - jag tror på olika gärningspersoner.

För att:
(..) båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."
Citat:
Du har rätt, polisen säger rätt ut att båda har agerat, det finns ingen ”silent partner”!
Citat:
Ja, dels vitt skilda dödsorsaker (strypning och kvävning) och dels orden om att båda föräldrarna har kunnat agera.

Det pekar för min del på bådas aktivitet - gemensamt och i samförstånd har de dödat döttrarna.
Förundersökningen gäller mord på barnen (Fu:s resultat om två formellt misstänkta) och inte självmord.
Citat:
Det är också det enda scenariot jag kan se som skulle accepteras av samtliga anhöriga och som skulle göra en gemensam begravningsakt tänkbar. Delad skuld men samtidigt individuell ickeskuld, man tog även sitt straff omedelbart. Medicinerna var för att avtrubba sinnena och skapa en falsk känsla av overklighet inför dådet. Som en dimma?
Citat:
Så ser jag det. Därav ifrågasätts inte pressträffen heller vars huvudsaklig mening är att presentera förundersökningens resultat ---> med skuldfrågan mitt i centrum.
Ja, det var nog nåt stärkande för att kunna... agera.

Så dels nåt bevisande via teknisk bevisning (digitalt) + brevets förklaring och dess autencitet.
Möjligen via krim.teknisk bevisning (spårsäkring sker även vid obduktion av krim.tekniker, inte bara på BP). För vad har barnet te.x kvävts med?
Senast redigerad av develi 2019-04-13 kl. 13:27.
Citera
2019-04-13, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilka påstående syftar du på?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-04-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Ja, det har förekommit ett enormt antal trådsanningar i den här tråden. Några av de få saker som inte är trådsanningar utan bekräftade fakta är att båda flickorna hade ME, att det bedömdes som ofattbart, att båda föräldrarna inte såg ett liv i egentlig mening för någon i familjen, att föräldrarna beslutade sig för att döda döttrarna i sex månader och att de verkställde sitt beslut gemensamt och i samförstånd.

Det mesta som ligger utanför dessa utanför tråden verifierade sanningar, är att betrakta som trådsanningar, spekulationer och rena fantasier.

I sex månader...? Från "tidig höst" har jag för mig att det var..? Sex månader bakåt från januari blir väl snarare sommaren...
Citera
2019-04-13, 14:11
Medlem
Jo, jag förstod det men den människan som skrev inlägget vill krångla till det. Och jo, det är mycket fantasier i form av PM och egna hittepå, därför tycker jag att det är konstigt när ni, som är mer eller mindre säkra på förloppet, väljer att tro på vissa av dessa fantasier (obs! inte med anklagande ton) som t.ex begravningsceremonin som är en trådsanning eller att H hade residiv m.m. För mig, som pendlar mellan att tro att H är oskyldig och att det var ett gemensamt beslut försvårar min inställning.
Citat:
Nej, det som ligger utanför de sanningar som är verifierade utanför tråden är inte det. Däremot finns det inga sanningar som är verifierade innanför tråden utan allt ligger utanför det som är verifierat och är således rena fantasier.
Citera
2019-04-13, 14:12
Medlem
Citat:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Är det "Vad är källan för det ni levererar?" du syftar på?
I så fall får du specificera för många har skrivit mkt här under lång tid
Citera
2019-04-13, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Är det "Vad är källan för det ni levererar?" du syftar på?
I så fall får du specificera för många har skrivit mkt här under lång tid
Ja, vi fortsätter väl svammelleken då.

Jag basera mina uppgifter på det som framkommit via media. Nu senast Oskars chef som känt honom sen 2002 - samt förundersökningen.
Jag nämnde även två kollegor i inlägget du besvarade och jag kan dra in en till:
att han fått ställa in flertal evenemang under åren då hans dotter varit sjuk.

Du då?
Vad baserar du dina påståenden och slutsatser på emedan du gnäller på fåtal källor?
Citera
2019-04-13, 14:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Jo, jag förstod det men den människan som skrev inlägget vill krångla till det. Och jo, det är mycket fantasier i form av PM och egna hittepå, därför tycker jag att det är konstigt när ni, som är mer eller mindre säkra på förloppet, väljer att tro på vissa av dessa fantasier (obs! inte med anklagande ton) som t.ex begravningsceremonin som är en trådsanning eller att H hade residiv m.m. För mig, som pendlar mellan att tro att H är oskyldig och att det var ett gemensamt beslut försvårar min inställning.
Läs gärna det pm som devei lämnade länk till kl 23.59 igår kväll. Jag kan inte skriva vem som sammanställt emottagna uppgfter från människor som kände O. Men råder dig att läsa.
Citera
2019-04-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ja, vi fortsätter väl svammelleken då.

Jag basera mina uppgifter på det som framkommit via media. Nu senast Oskars chef som känt honom sen 2002 - samt förundersökningen.
Jag nämnde även två kollegor i inlägget du besvarade och jag kan dra in en till:
att han fått ställa in flertal evenemang under åren då hans dotter varit sjuk.

Du då?
Vad baserar du dina påståenden och slutsatser på emedan du gnäller på fåtal källor?
Det jag säger är att man får inte en komplett bild av en människa utifrån det som är officiellt i det här fallet. Baserat på vad han gjorde dom sista dagarna i sitt liv så tror jag han hade många ofördelaktiga egenskaper i sin personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in