2019-04-12, 20:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Kavalleriet? Kan inte jämföras med armén av betong.
Vi pratar om barnamord. Och du pratar om handlingskraft som om det är nåt positivt du pratar om. Vadå motivation? Mannen blev knäpp. Varför kallar du inte fängelsekunderna som har mördat folk för ” dom hade handlingskraft ” el ” dom hade motivation ”.
Skärp dig nu.
Han hade den handlingskraft i morden som Hanna saknade. Hon klarade inte av att hänga sig, därmed fick Oskar assistera hennes självmord. Jag tror inte heller hon klarade av de fysiska morden på barnen, O fick utföra dessa också. Pga just handlingskraft. Båda hade motivationen, enbart en hade drivet - handlingskraften.

Ang dömda interner kommer jag inte ens kommentera det. Korkad kommentar. Ovanligt korkad.
Citera
2019-04-12, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag fetar det du skriver sist i ditt inlägg: Att de var "hårt ansatta" och att "allt deras fokus låg på barnen" har jag svårt att tro eftersom båda jobbade på sina karriärer. De kunde ha tagit ett steg tillbaka och ändrat sina livsmönster och prioriteringar. Varför de inte gjorde det vet vi inte.

Ja, det är väl just detta som är så svårt att förstå - att de inte förmådde att tänka om, att de inte kunde låta livet få en annan utformning där de sjuka barnen rymdes. Om O helst av allt ville ha sin professur, och fortsätta arbeta med sin akademiska karriär och dessutom den framgångsrika konsultfirman - ja, då förstår man ju att två sjuka barn kunde vara ett "hinder." Det hade kanske ha varit en stor förlust och till och med tragedi för honom att ge upp delar av karriären för att orka med familjelivet också - men de flesta människor torde klara av att göra sådana livsförändringar när de är piskade till det, inte minst för sina barns skull. Man undrar ju varför detta verkade ha varit omöjligt för O. Och för H var det lika svårt att tänka om?

En ensam sjuk psykopat, tillika narcissist hade schappat för länge sen. I det här fallet fanns två plikttrogna föräldrar kvar som lyckades lura och bekräfta varandra att de fattade ett förnuftigt, rationellt och barmhärtigt beslut.
Citera
2019-04-12, 21:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om hon gjort ett besök på onkologen, och blivit undersökt, så ska hon fått besked ganska omgående. I augusti alltså. Därefter hade det tagit ca 2-4 veckor innan cellgiftsbehandling satts in. Under de veckorna sker en massa undersökningar, pappersarbete, picc linekateter skall föras in osv osv. De hade inte väntat i fyra månader med besked. Däremot vet jag ett fall där man i Lund friskförklarade min väninna i augusti 2011. Med friskförklaringen menades med att hon var helt fri från cancer. I oktober fick hon ont i magen - visade sig att hela kroppen var full av metastaser. Hur fan kunde de missa? Hon avled 2 veckor senare. Så - om Hanna varit hos onkolog i augusti, så kan de ha missat en massa. Och kanske en rtg eller så i december visat på annat?
På pressträffen förmedlades att de inte hittat nån utlösande faktor och i brevet beskriver föräldrarna om barns sjukdom.
Citera
2019-04-12, 21:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På pressträffen förmedlades att de inte hittat nån utlösande faktor och i brevet beskriver föräldrarna om barns sjukdom.
Helt riktigt. Och om det funnits sjukdom från Hannas håll så tror jag att man hittat det i förundersökningen via journaler. Det kan ju iofs ha funnits, men att polisen valt att inte gå ut med det. Men då hade man ju inte sagt att de inte hittat nån utlösande faktor. Så absolut - barnens sjukdomssituation stämmer nog.
Citera
2019-04-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt skulle en sådan utbildning göra en polis extra kvalificerad att uttala sig i detta fall, till skillnad mot en polis som till exempel har läst om biodling utöver sin polisutbildning.
Det var bara ett till patetiskt försök från Solglittret att glänsa med en påhittad titel för att öka sin trovärdighet. Det går inte så bra.

*Herregud*

Utbildning kan väl aldrig vara fel.

Ge ett exempel i så fall.

Om jag inte gillar en utbildning - är det då lärarens fel? Eller kan felet ligga hos den som inte kan ta in info = kunskaper. Hur anser du annars att nån öht ska kunna lära sig nåt objektivt?

Eller är "objektivitet" enbart som just du anser vara rätt? Svara gärna på det.
Citera
2019-04-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Handlingskraft för vad? Strypning?
Strypning och strypning/kvävning. Jag gissar på två olika mördare.
Citera
2019-04-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilket läger man än tillhör i denna tråd, torde man vara rätt klar över att fadern O i familjen sannolikt var den som hade den mycket ovanliga extraordinära förmågan att kunna strypa och kväva ihjäl andra människor.
En mycket ovanlig förmåga.

Han har gjort med H och därför med största sannolikhet även på likartat sätt mördat barnen.

Det är inte var och en av oss förunnat att vara kapabel att handgripligen mörda på detta sätt. Ytterst få individer klarar det. Att skjuta någon eller hälla gift i ett glas klarar många - men inte inte att strypa och kväva ihjäl andra människor.
För det fodras en hel del ”specialkopplingar” psyke och känsloliv.

Att O kunde strypa ihjäl H vet vi. Men sannolikheten att kvinnan H också skulle vara en sådan apart individ att hon skulle kunnat mörda sina barn på detta sätt är nästintill försumbar.

I backspegel framstår ”momsängelen från Lund” som en mycket obehaglig individ med ett extremt, tidigare dolt våldskapital och unik förmåga till att handgripliga mörda - sannolikt i tre fall.

Man kan psykologisera hur mycket som helst kring föräldrarna eventuella gemensamma väg mot katastrofen, men den hade nog aldrig inträffat utan Oskars underliggande dolda våldskapital och därmed underliggande störning. Han måste helt enkelt kunnat frambringa enormt adrenalinpåslåg, ilska ich möjligen hat för detta.

Precis som vid andra massmord dvs minst tre mördade personer vid ett och samma tillfälle - skjutningen i Las Vegas, Drottningatan, skolattentatet av A Lundin eller skolskjutningar i USA - har en enskild individs förmåga att utöva grovt våld varit helt avgörande för att det kunde ske.

Eftersom det är extremt att en tidigare ostraffad, enligt polisen uppgivet inte psykiskt sjuk individ plötsligt begår massmord - utan att det framkommer någon ens närliggande begripligt uppgiven reell orsak till varför just då - är det rimligt att man noga utreder och analyserar varför det hände.

Breivik har analyserats liksom Madsens sexualsadism, så även de suiciderade massmördarna i LAS Vegas och A Lundin. Därför bör man även i Bjärredsfallet helt enkelt dels klargöra vem som handgripligen bar på detta våldskapital samt analysera vilka tidigare tecken och vilken typ av störning denne person kan ha haft.

En massmördare ska helt enkelt inte komma undan postumt ansvar för sina handgripliga mord.
Det är den minsta upprättelse man kan önska för offren.
Oavsett dennes släktskap med mordiffren, dennes position i samhället eller vilka inflytelserika släktingar vederbörande kan ha.

OT: såg just vilken missmasch det blev i solen i tidigare inlägg . Tänk ändå vilket hat det mesta jag skriver väcker hos några i denna tråd - att ni orkar hata så mycket . Ja jag jobbar och sliter en stor del av min tid - nu har jag semester och umgås med anhöriga och vänner. Men får hat och skit för allt.
Tagga ner - man behöver inte hela tiden hata och vara elak - det ger fula rynkor, neddragna mungipor och gråa hår.
Vi lever i ett av väldens bästa länder (med skitväder) men njut av friheten.
Till meggechery jag har inte en droppe Iransk härkomst.

Det som är ytterst sorgligt här i tråden är när folk här attackerar varandra, för att de inte kan samarbeta för att komma till en någorlunda förnuftig slutsats.
Citera
2019-04-12, 21:55
Medlem
Citat:
Om man har beslutat sig för att avsluta sitt och sina barns liv så kanske man väljer bort en cancerbehandling eftersom man inte tycker att den är helt nödvändig.

Tror du verkligen på det där själv?
Citera
2019-04-12, 21:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om man har beslutat sig för att avsluta sitt och sina barns liv så kanske man väljer bort en cancerbehandling eftersom man inte tycker att den är helt nödvändig.
Ja, varför inte. Varför gå igenom en jobbig behandling där man är vansinnigt kraftlös under flera månader, när man ändå bestämt sig för att försvinna från jorden. Själva cancern gör ju inte så himla ont om den inte gått så pass långt att man är nära döden.
Citera
2019-04-12, 22:00
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Och om det funnits sjukdom från Hannas håll så tror jag att man hittat det i förundersökningen via journaler. Det kan ju iofs ha funnits, men att polisen valt att inte gå ut med det. Men då hade man ju inte sagt att de inte hittat nån utlösande faktor. Så absolut - barnens sjukdomssituation stämmer nog.
Om barnens sjukdomssituation var den utlösande faktorn så hade polisen väl inte sagt att en utlösande faktor saknas? Jag tror att polisens hantering av språket inte alltid stämmer med det som är vedertaget. En utlösande faktor är väl något som gör att händelsen sker precis ”nu och här”? Det innefattar inte den långsiktiga påfrestning som barnens sjukdom innebar, då bör det väl inte heller innefatta en eventuell sjukdom hos Hanna?
Hoppas det går att förstå, Hannas sjukdom skulle inte ha varit en mer utlösande faktor än barnens sjukdom.
Citera
2019-04-12, 22:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om barnens sjukdomssituation var den utlösande faktorn så hade polisen väl inte sagt att en utlösande faktor saknas? Jag tror att polisens hantering av språket inte alltid stämmer med det som är vedertaget. En utlösande faktor är väl något som gör att händelsen sker precis ”nu och här”? Det innefattar inte den långsiktiga påfrestning som barnens sjukdom innebar, då bör det väl inte heller innefatta en eventuell sjukdom hos Hanna?
Hoppas det går att förstå, Hannas sjukdom skulle inte ha varit en mer utlösande faktor än barnens sjukdom.
Jag tror att de kanske menade den utlösande faktorn precis innan själva morden. Kanske? För O och H var ju den utlösande faktorn barnens sjukdomssituation. Åtminstone enligt föräldrarna.
Citera
2019-04-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ja, varför inte. Varför gå igenom en jobbig behandling där man är vansinnigt kraftlös under flera månader, när man ändå bestämt sig för att försvinna från jorden. Själva cancern gör ju inte så himla ont om den inte gått så pass långt att man är nära döden.
Man kanske vill ha kvalitet på den sista tiden man har kvar? Om man ändå har en ”deadline”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in