2019-02-04, 20:46
Medlem
Nn som vet ngon bra sida med komplett bygg sjlv-kit ? Blev smtt sugen nr jag sg trden och har letat runt lite men tycker ej jag hittar ngot vettigt.. Helst en metanol buggy r jag ute efter =)
Citera
2019-02-05, 12:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det kostar ju knappt nt att krascha, sjlv kpte jag en Traxxas Stampede 4x4 VXL TSM med ett 2S och ett 3S batteri, krde p den frusna stranden p landet frra helgen, lng, jmn och frusen, gick att f upp en jddra fart......och helt pltsligt str det en tall ivgen....4 minus gjorde sitt med plasten och framvagnsdelarna sprutade t alla hll🤣

Men hr kommer frdelen med traxxas....94 kr och 2 timmar senare var bilen hel igen, det finns reservdelar att f tag i direkt och det kostar inget.
Ja, det r ju det som r enda frdelen med Traxxas. Men uppenbarligen s kan dom hlla den frdelen genom att ha ett direkt otrevligt beteende s som patenttrollning, vgrar lta sina prylar sljas om dom inte fr st front and center i hobbybutiker och en hel del andra oskna saker.

Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Trist att hra att Traxxas hackar p privatpersoner p det viset. Med det sagt r jag dock jvligt njd med bilen. Visst kan man byta drev och jaga toppfart men som du gillar jag att bara ktta runt. Gra donuts, komma p bredstll, spruta grus, hoppa p gupp. Har haft vldigt kul i snn, har dock inte tnkt p att plasten blir sprdare i kylan, det har du vldigt rtt i. En frdel med vintern r dock att bilen inte blir smutsig som omvxling.
Men om man bara bashar, s behver man ju inte direkt kpa Traxxas. Det finns ju s mnga andra fretag som r innovativa och hela den dr biten. Ta Stampeden till exempel. Det r en helt okej bil, men den r vad, 15 r gammal eller nnting. Den borde sljas fr typ 1995 istllet fr 4495. Man behver inte lgga Traxxas level of money to have Traxxas levels of fun. Srskilt inte nu nr Arrma har slppt sin 3S BLX-serie.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Har funderat p att antingen kpa en frdigbil eller ett enklare kit som jag klarar av att stta ihop till systersonens fdelsedag. En bil som ett lgstadiebarn klarar av men som r bttre n de dr skitsakerna som ska frestlla radiostyrda bilar i leksaksaffrerna.
Kolla p Tamiya. Det r egentigen rtt kassa grejer men det r ett "riktigt" mrke med allt vad det innebr. Helt okej till nybrjare ocks eftersom dom inte r srskilt snabba eller svra att stta ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av tomtom123
Nn som vet ngon bra sida med komplett bygg sjlv-kit ? Blev smtt sugen nr jag sg trden och har letat runt lite men tycker ej jag hittar ngot vettigt.. Helst en metanol buggy r jag ute efter =)
Metanol kr man ju bara med om man knner ett enormt behov av att hra motorljud nr man kr. I dagslget s finns det egentligen inga som helst anledningar till att kra en brnslebil.
Citera
2019-02-05, 13:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtom123

Kyosho mste vl fortfarande slja bygg kit? Det gr det, pratade med dem. Nu.

http://www.kyoshoeurope.com/kyosho-products/cars.html

Str det kit efter s r det byggsats. De har ett par stycken "legendary" ockssom r modeler frn 90 talet.

Denna r nitro.

http://www.kyoshoeurope.com/catalogs...esult/?q=30972
Senast redigerad av carminaburana 2019-02-05 kl. 13:59.
Citera
2019-02-06, 13:13
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det r ju det som r enda frdelen med Traxxas. Men uppenbarligen s kan dom hlla den frdelen genom att ha ett direkt otrevligt beteende s som patenttrollning, vgrar lta sina prylar sljas om dom inte fr st front and center i hobbybutiker och en hel del andra oskna saker.

Men om man bara bashar, s behver man ju inte direkt kpa Traxxas. Det finns ju s mnga andra fretag som r innovativa och hela den dr biten. Ta Stampeden till exempel. Det r en helt okej bil, men den r vad, 15 r gammal eller nnting. Den borde sljas fr typ 1995 istllet fr 4495. Man behver inte lgga Traxxas level of money to have Traxxas levels of fun. Srskilt inte nu nr Arrma har slppt sin 3S BLX-serie.

Kolla p Tamiya. Det r egentigen rtt kassa grejer men det r ett "riktigt" mrke med allt vad det innebr. Helt okej till nybrjare ocks eftersom dom inte r srskilt snabba eller svra att stta ihop.

Metanol kr man ju bara med om man knner ett enormt behov av att hra motorljud nr man kr. I dagslget s finns det egentligen inga som helst anledningar till att kra en brnslebil.
Ja Traxxas r ju inte det billigaste, jag r faktiskt lite sugen p en bil till, tittar p en Arrma Big Rock.
Citera
2019-02-25, 20:13
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja Traxxas r ju inte det billigaste, jag r faktiskt lite sugen p en bil till, tittar p en Arrma Big Rock.
Det blev ingen Big Rock, det blev en Traxxas X Maxx 😁
Citera
2019-02-25, 20:30
Medlem
r inte Traxxas och snt mest "lek"?

D jag tvlade 1:8 offroad var det Kyosho eller Mugen som gllde. Sen kom xray med sin xb8 och ngra fler fabrikat med bra bilar som jag aldrig krde sjlv... Dessa var d alla byggsatser.

Frstr inte varfr man kper leksaker och kr runt fr sig sjlv nr man kan kra p bana och tvla p riktigt mot andra med tidtagning. Myyycket roligare. Miniracing sporten har d blivit jttepopulr hromkring dr jag bor p senare r.
Citera
2019-04-13, 10:01
Medlem
Jag har en TF1 sprider tror jag den heter. Hittar ingen info online p den. Kan ngon hjlpa till??

Ngon som har koll p om det r vrt att kpa nya delar till den och kra?

Finns det ngot stlle norr om Stockholm man kan kra inomhus?

Tacksam fr svar!
Citera
2019-04-13, 10:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
r inte Traxxas och snt mest "lek"?

D jag tvlade 1:8 offroad var det Kyosho eller Mugen som gllde. Sen kom xray med sin xb8 och ngra fler fabrikat med bra bilar som jag aldrig krde sjlv... Dessa var d alla byggsatser.

Frstr inte varfr man kper leksaker och kr runt fr sig sjlv nr man kan kra p bana och tvla p riktigt mot andra med tidtagning. Myyycket roligare. Miniracing sporten har d blivit jttepopulr hromkring dr jag bor p senare r.
Det r inga tvlingsgrejer, det r mycket riktigt. Eller ja, det fanns en Slash-klass vet jag men den r nog ppen fr short course-bilar i allmnhet idag.

Kyosho r inte srskilt stora idag, tror att Losi och Team Associated r betydligt strre.
Racers r alltid i kit-form men dom r ju ven tillverkade fr lite andra ndaml n bashingbilarna och det finns ett vrde i att konfa bilen efter konstens alla regler nr man tvlar som helt saknas nr man bara kr fr teh lulz.

Ptja. Jag har inte tiden eller orken att bli bra p att tugga bana, jag fredrar monstertrucks ver buggys, jag ogillar mnniskor och lgger hellre pengarna p delar eller i fonden fr nya bilar n betalar klubbavgift. En annan anledning r att jag ogillar attityden hos stor del av den svenska grenen av hobbyn. ven fr att jag inte har rd att kpa bilar som r competitive nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Azerty
Jag har en TF1 sprider tror jag den heter. Hittar ingen info online p den. Kan ngon hjlpa till??

Ngon som har koll p om det r vrt att kpa nya delar till den och kra?

Finns det ngot stlle norr om Stockholm man kan kra inomhus?

Tacksam fr svar!
TF1 Spider? Aldrig hrt talas om. TF brukar annars str fr Trailfinder, en modell frn RC4WD.
Hur ser bilen ut?
Citera
2019-04-27, 20:34
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Ptja. Jag har inte tiden eller orken att bli bra p att tugga bana, jag fredrar monstertrucks ver buggys, jag ogillar mnniskor och lgger hellre pengarna p delar eller i fonden fr nya bilar n betalar klubbavgift. En annan anledning r att jag ogillar attityden hos stor del av den svenska grenen av hobbyn.

Vilken attityd har de?

Ngon som testat fpv med sin rc-bil?
Citera
2019-04-27, 22:39
Bannlyst
Som svar p din frga, nej!

F killar pysslar med radiostyrda bilar. Worst bilar *Ewwer*

Dock gillar jag riktiga bilar och frnaste r nog nr Ken Block kte genom London.

Det hr inte riktigt till hobby, men eftersom det r s tyst hr p lrdagkvllarna ...

Det r den coolaste bil-film jag ngonsin sett, utan tvekan!

https://www.youtube.com/watch?v=PrqYohBV58o
Senast redigerad av Varsamt 2019-04-27 kl. 22:47.
Citera
2022-02-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindkvist850
Vet av rtt mnga som bygger och hller p. Fast fokuset har nog skiftat rtt mycket mot drnare m.m

Allts bygger de egna drnare?

r inte drnare betydligt mer avancerade att bygga, n bil byggsatser? Mindre mekanik, men mer digitalt och elektroniskt? Eller r det jag som missuppfattat?

Kan en novis bygga en egen drnare, om han bara kan lda??
Citera
2022-02-26, 21:37
Medlem
nyatidernas avatar
Att bygga sin model ifrn grunden har frdelar nr man sen behver byta delen eller delar som r snder efter slitage eller krasch !

Man frstr det hela bttre.
Kanske kan korta ner tiden fr sra och byta ut.

Sjlv kper jag RTR. kollar sen via Youtube hur man byter delen. Steg fr steg instruktioner.
Jag orkar inte bygga dom.

Ska nsta mnad kpa en 1/8 Arrma TLR Buggy Roller.
https://www.arrma-rc.com/typhon/tlr-tuned/

Den kommer frdigbyggd fast utan el.
Man vljer elen sjlv. Dr kommer det fina.
Vlja saftigt bra servo till sjlv, och saftigt 6s kombo som gr svalt. Det r just elen som brukar
vara svagheten i RTR. Skit servon, skit kombos som gr varma.

editering:
ROLLER r den dr Buggyn jag ska kpa.
Roller betyder frdigbyggd utan EL.

RTR
ready to run.
Frdigbyggd att kras.
Kan kanske behva batterier eller bensin bara.

ART eller r det ARR >?
almost ready to run?
Allt r installerat utom Mottagare och sndare ?

KIT:
Byggsats.
Oftast bara bilen, kan i vissa fall innehlla motor och esc. eller soppa motor. Men inte alltid.
Brukar aldrig ha sndare heller

Det r just det sista jag hatar KIT.
Men mnga ser en tjusning i att bygga bilen ifrn tusen delar, jvla pillare.
Frstr inte p dessa mnniskor tyvrr, NR kineser kan gra det
LOL

Men visst,
Det kan vara lite brist p RTR ifrn fabrik.
Diffoljor som inte r helt rtt i niv fyllda och shit som lsa skruvar
Slarv eller Mndags EX som bror sa.
Senast redigerad av nyatiderna 2022-02-26 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in