Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Wolf
Jag terupptog denna hobbyn, att kra RC bil,efter ett uppehll p ca 35 r😁 frra veckan. Men nufrtiden kper man dom tydligen frdigbyggda, och tekniken r ju lite bttre nu med borstlsa motorer och Lipobatterier. Finns ju givetvis byggsats med.
Men jvlar vad roligt det var, och fan vad dom gr, min gr typ 90+ med rtt batteri och om jag fr grepp.
Det r gtt att vara barnslig ibland 😁
Fr min del s var jag lite fr ung (ls: Bodde hemma) p 90-talet s var det alldeles fr dyrt fr mig, s nr jag sg att det gick f en riktig hobbybil fr runt en tusing, och faktiskt ngot som inte bara r skrp fr runt tv tusingar, d slog jag till.
ven om jag inte hade ngra egna bilar nr jag vxte upp s har jag s klart krt en del genom ren, i alla fall fram till paradigmskiftet och det var minst sagt en chock att g frn "toy grade" till hobby grade. Men min frsta och smsta bil r borstad och gr p Li-Ion s chocken var nnu strre nr jag hade skaffat mig en borstls som gr p LiPo. Visserligen bara cirka 67 som bst (men vem fan behver toppfart p en RC-bil som man bashar?) men man kr ju nd cirklar kring typ vilken tvlingsbuggy frn 90-talet som helst.
Sen fr vi inte glmma att vi kr digitalt ver 2,4GHz istllet fr det ack s upptagna FM-bandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
IndyHermesKink
Samma hr, terupptog hobbyn efter ungefr lika mnga r. Fick prva en Traxxas Slash 4WD med Lipobatterier av en bekant som tvlar. Blev lika biten som blown away av hur bilarna frbttrats! P stende fot bad jag om hjlp att stta ihop ett komplett paket, som tur r kunde jag skylla p att det var till bde mig OCH min 7-rige son.
Det r s himla kul, med styrning som anpassas fr hgre fart och lttdoserad bromsning som inte bara lser sig och tappar fstet. (som nr jag var ung) Helt enkelt mycket roligare och lttare att kra!
Och att man bara kan spola av bilen under trdgrdsslangen eftert, det hade jag inte vgat med bilarna back in the day. Och Lipobatterierna hller fan s lnge att man nstan hinner trttna!
Tror jag ska stta batterierna p laddning fr i morgon minsann...
Synd att det kompletta paketet frmodligen kommer att innebra att du brjar kra Traxxas. Jag ska inte svva ut fr mycket fr det r OT, men Traxxas r ett patenttrollande fretag som inte drar sig fr att skicka Cease and Desist-brev till en Youtube-kanal som drivs p hobbyiv av tv privatpersoner. Anledningen? Dom hade kallat en RC-bil fr "Baby X Maxx?". Du lser rtt, det ska vara ett frgetecken med. Som i "Is this a Baby X Maxx?"
Tnk p att undvika att kra i minusgrader, det mesta r trots allt gjort av plast som inte alls uppskattar temperaturen. Eller rttare sagt s uppskattar inte plastdelarna att krocka eller krascha i lika stor utstrckning nr det r minusgrader. Rekommenderar dig faktiskt att vnta tills vren med att kra, om du inte vill kpa delar och laga mer eller mindre i ondan.
Det r hur som helst en lysande tid att vara RC-frare i. Nr jag frst fick upp gonen fr hobbyn s var det i stort sett nitromotor som gllde om man ville ha lite hastighet men som sagt s har vi LiPo och borstlsa motorer idag och det gr utan strre problem att skrmma upp i stort sett vilken bil som helst i 100 knutar.
Sjlv frstr jag mig inte p hastighetsbgeriet. Jag bashar. Bara. Det r inte mnga stllen dr jag kr som jag ens kan komma upp i min topphastighet och hlla den i mer n tv sekunder. Vridmoment dremot, det kan jag inte ha fr mycket av.
Satan vad jag lngtar till vren. Vrre n vanligt.