2019-04-05, 09:53
Medlem
Ett realistisk Dream Team för Finland:

Kapanen - Barkov - Rantanen
Teräväinen - Aho - Kakko
Lehkonen - Kotkaniemi - Armia
Hintz - Borgstrom - Granlund
Mäenalanen, Hännikäinen

Heiskanen - Lindell
Ristolainen - Nutivaara
Vatanen - Jokiharju
Honka

Koskinen, Korpisalo

Jag fortsätter att Nashville-spelare inte blir tillgängliga för att göra det mer realistiskt, även om Nashville absolut kan åka ut i första halvan av slutspelet.
Citera
2019-04-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har alltid gillat Slovakien i hockey-sammanhang, så jag hoppas det går bra för dom.
Men det ser inte så ljust ut kanske.

Har de några lovande på väg upp? Jag tänker på hur framtiden ser ut.
Vad jag förstått ser det väl inte jätteljust ut, men de har väl Bondra som gjorde bra ifrån sig i JVM.
Har för mig det var något mer namn också.

Men ja, i detta VM lär ju inte det hjälpa. Men som sagt, jag gillar dom och jag hoppas det vänder snart.

De har en back som gick i 2:a rundan 2018, det året gick annars 2 spelare i 4:e rundan och 2 st i 5:e rundan, 2017 gick en spelare i 4:e rundan och en i 5:e rundan, 2016 gick ingen i draften, 2015 gick ju Erik Cernak i 2:a rundan som är i NHL idag och Christian Jaros som gick i 5:e rundan som också är i NHL idag. I den draften gick också en spelare i 3:e, 5:e och 7:e. 2014 gick en spelare i 6:e rundan, 2013 gick ju Dano och Cehlárik.

Så nej överlag ser inte framtiden så ljus ut heller. Inte så att någon förstarundaspelare står och kackar på dörren.
Citera
2019-04-05, 10:50
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
De har en back som gick i 2:a rundan 2018, det året gick annars 2 spelare i 4:e rundan och 2 st i 5:e rundan, 2017 gick en spelare i 4:e rundan och en i 5:e rundan, 2016 gick ingen i draften, 2015 gick ju Erik Cernak i 2:a rundan som är i NHL idag och Christian Jaros som gick i 5:e rundan som också är i NHL idag. I den draften gick också en spelare i 3:e, 5:e och 7:e. 2014 gick en spelare i 6:e rundan, 2013 gick ju Dano och Cehlárik.

Så nej överlag ser inte framtiden så ljus ut heller. Inte så att någon förstarundaspelare står och kackar på dörren.

Okej, tack för lite mer ingående info ändå

Men någon gång kanske det vänder
Citera
2019-04-05, 22:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jadu. Som du nämner kan man nog glömma Chara, Halak och Cernak. Även Cehlárik och Marincin kan de nog glömma.

De får hoppas på Tatar, Panik och Jaros.

Övriga som finns är Budaj i mål som inte är helt kass, sedan Sekera och Dano som heller inte är kassa, men visst det hade inte varit några förstärkningar för toppnationer.

Viktigt för de att Tatar och Panik kommer.

Men det ser svagt ut tycker jag.

Sedan finns Jurco i AHL och Hrivík i KHL men inga spetsspelare direkt i turneringen.

Tungt för en sådan här nation med spelare som Hossa och Gaborik långtidsskadade.

Slåss med Tyskland och Danmark om 4:e platsen men jag tror de kommer ta 5:e platsen före Danmark.

Ja, med Bostons form och Torontos form i beaktande så tror jag att det ser mörkt ut för slovakerna på den fronten.

Dom du räknade upp som jag inte nämnde är sådana jag ser som aktuella men knappast som några som räcker för att bära laget långt. Budaj t ex är okej men är han bättre än Hudacek? Nja.

Panik och Tatar måste dom få hem. Panik har inte spelat VM på många år fast han har varit tillgänglig, men ett VM på hemmaplan borde väl locka? Tatar spelade för bara ett par år sedan, han tackar nog inte nej. Och TBL ska väl ändå slå ut Canadiens med dunder och brak? Det är den typen av spelare dom måste ha om dom ska kunna slå toppnationer, sen lite flyt därtill.

Men liksom dig håller jag Tyskland som favorit till att knipa sistaplatsen i gruppen, om inte mer därtill. Finland har väl schabblat förr i gruppspel?

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har alltid gillat Slovakien i hockey-sammanhang, så jag hoppas det går bra för dom.
Men det ser inte så ljust ut kanske.

Har de några lovande på väg upp? Jag tänker på hur framtiden ser ut.
Vad jag förstått ser det väl inte jätteljust ut, men de har väl Bondra som gjorde bra ifrån sig i JVM.
Har för mig det var något mer namn också.

Men ja, i detta VM lär ju inte det hjälpa. Men som sagt, jag gillar dom och jag hoppas det vänder snart.

Jag tror att Martin Fehervary som spelar i HV71 har potential att bli rätt bra. Men på det stora hela, nej, jag ser inte att Slovakien är på väg att bli vad dom var.

Citat:
Ett realistisk Dream Team för Finland:

Kapanen - Barkov - Rantanen
Teräväinen - Aho - Kakko
Lehkonen - Kotkaniemi - Armia
Hintz - Borgstrom - Granlund
Mäenalanen, Hännikäinen

Heiskanen - Lindell
Ristolainen - Nutivaara
Vatanen - Jokiharju
Honka

Koskinen, Korpisalo

Jag fortsätter att Nashville-spelare inte blir tillgängliga för att göra det mer realistiskt, även om Nashville absolut kan åka ut i första halvan av slutspelet.

Nashville har gått riktigt svagt ett bra tag nu. Jag tror det är stor risk att dom åker. Framför allt om dom får möta Blues, som känns stekheta.
Citera
2019-04-05, 22:26
Bannlyst
Citat:
Det är bara ett par matcher kvar av grundserien. Nu spelar det kanske ingen större roll då dessa lag med stor sannolikhet ändå kommer åka ut i runda 1, och gör de inte det åker de väl ut i runda 2.

Men ett lag av Pittsburgh, Carolina, Columbus och Montreal ska missa slutspel.

Badar inte direkt av svenskar i dessa lag men dessa finns:

Pittsburgh: Hörnqvist (Vill han komma?), M.Pettersson (Platsar han?)
Carolina: Rask (Inte haft en bra säsong), Wallmark
Columbus: Wennberg
Montreal: Christian Folin (Tar han plats ens?)

Andra sidan har vi Colorado som bör fixa sista platsen där Minnesota och Arizona fortfarande har en liten rimlig chans.

Colorado: Landeskog, Nemeth, Söderberg (Vill han komma?)
Minnesota: Brodin, Åberg, Eriksson Ek
Arizona: Ekman Larsson, Hjalmarsson (Vill han ens komma?)

Sammanfattningsvis hade det bästa varit om Pittsburgh missade men det är bara Hörnqvist då som blir tillgänglig som är given. Samtidigt får Ryssland Malkin och Kanada Crosby så jag hoppas och tror Pittsburgh klarar det. Bäst hade varit om Carolina eller Columbus missade.

Andra sidan hade så klart det bästa varit att få in Söderberg och Landeskog men de kan åka ut i runda 1 eller 2 istället, kommer bli skönt att få in Brodin och Ekman Larsson, Eriksson Ek och Åberg som tillgängliga hade inte varit fel heller.

Marcus Pettersson i Penguins är ett fynd.
Citera
2019-04-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenProud
Marcus Pettersson i Penguins är ett fynd.

Absolut, men kommer 6 st av Edler, Dahlin, Lindholm, OEL, Klefbom, Adam Larsson, Brodin, Klingberg och Gustafsson så platsar inte Mackan.
Citera
2019-04-06, 13:12
Medlem
Citat:
Men ett lag av Pittsburgh, Carolina, Columbus och Montreal ska missa slutspel.

Andra sidan har vi Colorado som bör fixa sista platsen där Minnesota och Arizona fortfarande har en liten rimlig chans.

Då var det klart att Montreal blir det laget som missar slutspel, dåligt med svenskar där, och sedan missar Minnesota och Arizona. Lite mer svenskar där

Av de som missat slutspel nu hoppas vi på:

Henrik Lundqvist
Anders Nilsson
Jacob Markström
Linus Ullmark

Oliver Ekman Larsson
Rasmus Dahlin
Hampus Lindholm
Niklas Hjalmarsson
Erik Gustafsson
Adam Larsson
Oskar Klefbom
Alexander Edler
Jonas Brodin
Robert Hägg

Mika Zibanejad
Elias Pettersson
Rikard Rakell
Jacob Silfverberg
Jesper Bratt
Oskar Lindblom
Pontus Åberg
Adrian Kempe
Victor Olofsson
Jesper Fast
Oskar Lindberg
Marcus Kruger
Magnus Pääjärvi
Johan Larsson
Joel Eriksson Ek
Jacob de la Rose
Christoffer Ehn
Carl Grundström
Mario Kempe
Lias Andersson

Ytterligare 12 lag ska ut i slutspelet innan VM börjar och spelare som med stor sannolikhet kommer åka ut finns svenskar som John Klingberg, Patrik Nemeth, Gabriel Landeskog, Carl Söderberg, Alexander Wennberg, Mattias Janmark, Victor Rask och Lucas Wallmark + ytterligare 8 osäkra lag.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-06 kl. 13:46.
Citera
2019-04-06, 14:00
Medlem
Ska bli intressant att se hur Grönborg agerar.

Väntar han in Lehner eller bestämmer han sej för 2 målvakter (Lundqvist, Nilsson, Markström) direkt?

Hur gör han på backsidan? Tar de 6 bästa tillgängliga som finns nu och lovar de en plats eller väntar han in om spelare som Karlsson, Hedman, Strålman och Ekholm om de åker ut i första 2 rundorna?

Väntar han in Klingberg eller tar han de 6 bästa nu direkt?

Hur många forwards vågar han lova en plats?

Inte så orolig för målvaktssidan hur Grönborg kommer agera. Ingen större förlust om han tex skulle lova Nilsson och Markström och sedan kommer Lehner och vill spela. Forwards inte så orolig heller, kan lova Zibanejad, Pettersson, Rakell och Silfverberg, Resten tycker jag inte är tillräckligt bra för att lovas en plats direkt, men blir det många nej kan man börja lova en del forwards en plats direkt så man i alla fall har 6-8 namn på listan ovan.

Backsidan mer bekymrad över. Vänta in bästa 6 eller ta de 4-6 första bästa. Risken med att ta bästa 6 är att visa då tackar nej då de inte vill vänta för att sedan de man väntar på ger ett nej. Lite gaming här.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-06 kl. 14:06.
Citera
2019-04-06, 14:33
Medlem
Jag hade nog agerat så här:

Målvakter
Kolla med Lunkan, sedan med Markström. Tackar båda ja så är de första 2 målvakterna klara. Får man in 0-1 av dessa kollar man med Nilsson. Är det fortfarande 0-1 målvakter klara så väntar man in Lehner. Har man fortfarande inte 2 st målvakter då så kollar man med Ullmark. Sedan börjar man kolla svenska målvakter utanför NHL (dessa 2 bör vara klara som sådana reserver så fort som möjligt) för att ta in de 2 bästa tillgängliga. In med någon SHL-målvakt som 3:e, Adam eller Joel helst.

Backar
Backsidan hoppas jag men går på 5-6 bästa av OEL,, Dahlin, Lindholm, Hjalmarsson, Gustafsson, Larsson, Klefbom, Edler och Brodin. En 6-7:e plats kan hållas öppen till Klingberg. Då har man sedan 6-7 riktigt bra backar. Fyll på sista med backar från SHL. Strunta i backar som Karlsson, Hedman, Strålman och Ekholm om de inte åker ut i första rundan.

Forwards
Forwards ja direkt till Zibanejad, Pettersson, Rakell och Silfverberg om de tackar ja. Sedan hoppas man ju på Landeskog, Söderberg, Wennberg och Janmark att de åker ut tidigt och blir klara. Sedan är det väldigt ovisst när spelare som Hörnqvist, Arvidsson, Forsberg, Järnkrok, Nyqvist, Bäckström, Lindholm, Backlund, William Karlsson osv åker ut, men håll 2 platser öppna för sådana här spelare om de skulle bli tillgängliga i slutet på turneringen (ut tidigt i runda 3). Åker spelare av denna kalibern ut i någon av första 2 rundorna är de så klart självklara.

Frågan är då hur man ska göra med resterande namn mellan nu till efter runda 2 och när VM börjar? Tycker man får avgöra hur läget blir hur man agerar. Av dessa namn kan det finns plats för 2 namn eller 10 namn. Lova ingen av dessa plats men ju mer folk som tackar nej i kombination med att det finns många lediga platser kvar att fylla så ökar chansen att lova lite osäkra spelare en plats. Vi vill inte försämra laget genom att avvakta för länge och sedan få nej från båda håll men heller inte stå sedan och tacka nej till bra spelare då vi lovat sämre spelare en plats.

Sammanfattning
Säkra målvaktssidan och backsidan tidigt, forwardssidan tror jag mer på lite tålamod. Det finns inte alla samma kvalité forwards som är utslagna just nu än målvakter och backar, samtidigt som det finns många intressanta forwards att få in som nu är i slutspel.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-06 kl. 14:38.
Citera
2019-04-06, 15:09
Medlem
Ett realistiskt Dream Team för Sverige (Räknar då inte med Lundqvist, Lehner, Hjalmarsson, Söderberg osv även om de kan komma):

Markström, Nilsson

OEL - Klingberg
Lindholm - Dahlin
Larsson - Klefbom
E.Gustafsson (Luleå)

Rakell - Zibanejad - Janmark
Landeskog - Pettersson - Silfverberg
Lindblom - Kempe - Åberg
Wennberg - Kruger - Bratt

Reserver Lander o Rasmussen men de registreras aldrig utan i slutet på turneringen kommer Foppa, Arvidsson och Bäckström/Lindholm/Backlund.

Svårt men Edler, Gustafsson och Brodin petas som backar, forwards petas Olofsson, Fast, Lindberg, Wallmark, Pääjärvi, Johan Larsson, Eriksson Ek, JDLR, Ehn, Grundström, Lias och Mario.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-06 kl. 15:27.
Citera
2019-04-06, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ett realistiskt Dream Team för Sverige (Räknar då inte med Lundqvist, Lehner, Hjalmarsson, Söderberg osv även om de kan komma):

Markström, Nilsson

OEL - Klingberg
Lindholm - Dahlin
Larsson - Klefbom
E.Gustafsson (Luleå)

Rakell - Zibanejad - Janmark
Landeskog - Pettersson - Silfverberg
Lindblom - Kempe - Åberg
Wennberg - Kruger - Bratt

Reserver Lander o Rasmussen men de registreras aldrig utan i slutet på turneringen kommer Foppa, Arvidsson och Bäckström/Lindholm/Backlund.

Svårt men Edler, Gustafsson och Brodin petas som backar, forwards petas Olofsson, Fast, Lindberg, Wallmark, Pääjärvi, Johan Larsson, Eriksson Ek, JDLR, Ehn, Grundström, Lias och Mario.

Vill säga att OEL..är den enskilt viktigaste spelaren..alla kategorier. Tackar han ja så har jag ett rejält hopp om ett 3:e VM-guld.
Citera
2019-04-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenProud
Vill säga att OEL..är den enskilt viktigaste spelaren..alla kategorier. Tackar han ja så har jag ett rejält hopp om ett 3:e VM-guld.

Nu gillar jag OEL också något extremt, men i jämförelse med backar som Karlsson, Hedman, Ekholm, Klingberg, Lindholm osv så är det inte så stor skillnad faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in