2019-04-11, 22:51
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kommunerna kan ju för fan inte göras ansvariga för Regeringens politik, vad man än tycker om den. Men det värsta man kan göra är att sälja ut all kommunal egendom, som idioterna i Nacka. De hade inga reserver så att säga. När sedan regeringen krävde ett visst antal platser hade man bara feta villor att bjuda på, allt annat hade man sålt, du har säkert själv läst om detta.

Det är precis Nackas eller Staffanstorps agerande jag hugger på. De trodde de var smarta men nu sitter de i skiten. Om folk verkligen vill ha massinvandring får de fan ställa upp. Och folk har fan i mig röstat även på kommunal nivå för detta.

Citat:
Men detta har inget att göra med mitt inlägg som handlar om att det offentliga, som vanligt, sopar upp efter Mr Entrepeneur of the Year när han till slut biter i gräset vilket han alltid gör vare sig det gäller Tulpaner, IT eller bostäder. Resultatet är alltid det samma, vi betalar.

Ja, vi är överens om att Sverige till hög grad är en bananrepublik där man kan sälja vilken skit som helst till politiker bara förpackningen är rätt.
2019-04-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Vardagsanekdot från en bekant idag: Personen i fråga sålde sitt hus (jättefin villa i Lindome), fick bara en massa skambud under utgångspriset, och slutade med en bit under utgångspriset.

Lindome=Ligger strax utanför Gbg.

Lindome är ju ungefär som Lerum, skittrist och fullt av GHB-kids som åker in till stan för att festa till Eric Prydz(för att han gjorde Call on me, och blir chockade när han inte spelar den), och hänger på Götaplatsen om det blir guld för Blåvitt eller Frölunda, för inget slår folkfesten när "vi tar guld", kort och gott bondläppar. Ja, jag har fördomar.

Skämt åsido, kollar man de registrerade lagfarterna så såldes det fler hus i Mölndals kommun Q1 2019 än det gjordes Q1 2018, medelpriset är också lite högre nu.

Edit:

Kod - Kommun - Antal köp senaste period - Medelpris senaste period (tkr)

Citat:
Senaste perioden 2019-01 – 2019-03
1481 / Mölndal / 76 / 5 042

Citat:
Senaste perioden 2018-01 – 2018-03
1481 / Mölndal / 68 / 4 980
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-04-11 kl. 23:41.
2019-04-12, 00:21
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Har bara väntat på detta. Det kommer mer nyheter i samma stil, tro mig. I alla fall i Stockholmsområdet.

Det behöver inte vara en dum idé alls. Det beror helt på vad de får ge för projektet och hur de väljer att hyra ut bostäderna... Mitt inlägg från december 2017:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2019-04-12, 02:26
Medlem
Citat:
Jaha nu måste allmännyttan gå in och köpa upp orealistiska bostadsprojekt. Vem såg det komma? Kan inte marknaden bara låta dessa kåkar stå? ha ha

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/staden-koper-bostadsratter-blir-hyresratter/repsdi!rXmkqYVWbX9PwzTa5Urmnw/
Invandringen är ankaret som gör att detta blir möjligt att motivera. Och allting betalas via de ständigt rekordhöjda skatterna och drömmen om att jobba till 75 är "en bra början" som Reinfeldt just uttryckte det i en SOU som han säkert fick bra betalt för.
2019-04-12, 07:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spricker en prisbubbla så är det något som förorsakar prisfallet. En kris, politiska beslut etc.
Eller vad tror du gör att en bubbla spricker?
För att klassas som bubbla så behöver nuvarande värde vara fel. Ofta spricker bubblan av egen kraft.
2019-04-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att klassas som bubbla så behöver nuvarande värde vara fel. Ofta spricker bubblan av egen kraft.

när USA lagstiftade, politiskt beslut, att även icke kreditvärdiga skulle få låna till bostäder, ja då började deras bubbla

i sverige har man punkterat bubblan politiskt innan marknaden gjorde det

förövrigt är du mentalt efterbliven
2019-04-12, 10:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Pressmeddelande från trådälsklingen Oscar Properties:
Citat:
Vi vill fästa uppmärksamheten på den information som lämnas i förvaltningsberättelsen och not 1 under avsnittet ”Verksamhetens art, omfattning och risker” av vilka det framgår att koncernens fortsatta verksamhet är beroende av förlängningen av det obligationslån som förfaller i september 2019 eller annan form av finansiering. Skulle inte medel erhållas i den omfattning som styrelsen förväntar sig kan detta innebära en betydande risk för bolagets förmåga att fortsätta verksamheten. Vårt uttalande är inte modifierat i detta avseende.

https://oscarproperties.com/for-investerare/finansiell-rapport/oscar-properties-offentliggor-arsredovisning-med-sarskild-revisorsupplysning-och-justerade-nettoomsa ttningssiffror/
Revisorns skrivelse att det råder en överhängande risk att OP går i konkurs.
2019-04-12, 10:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det behöver inte vara en dum idé alls. Det beror helt på vad de får ge för projektet och hur de väljer att hyra ut bostäderna... Mitt inlägg från december 2017:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Sjukt att du nämner att Staffanstorp kan tänka sig att köra ut husvagnar på en åker redan 2017! Det är väl där den där Sonesson ville förbjuda IS-terrorister att få bidrag trots att man inte kan genomföra ett sånt förbud? Iofs var det kanske lite rabalder m Staffanstorp och modulboenden/whatever för länge sedan. Snyggt att du redan då prickade ut dom som en kommun som verkar göra lite som dom vill iaf.

Hursom - hur kan det vara en bra idé att köpa havererade projekt? Är våra folkvalda verkligen så kompetenta när det kommer till värderingar och spendera våra skattepengar? Kan ju se framför mig här hur de privata aktörerna kommer ta varje chans att fucka de kommunalanställda och försöka få så mkt deg som möjligt. Förhoppningsvis blir tex hgf eller liknande inbladade i eventuella externa värderingar, de vill ju gärna paya så lite som möjligt till det privata.
2019-04-12, 10:51
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
stat, kommun, landsting ska självfallet under inga som helst omständigheter baila ut privata havererade projekt, totalt vansinne, helt förkastligt på alla sätt

Håller helt med! Därför jag undrar hur vår trådhjälte Tullius menar på att det kan vara en bra idé. Enda sättet jag kan se att det blir bra är typ om det blir utmätning och kronofogdepriser på det hela - dvs det får stå tomt ett tag, skitföretaget konkar, det blir utmätning och högstbjudande får det. Först där är kommunen inne och lägger ett riktigt skambud, där pengarna går först att betala eventuella skulder som skitföretaget hade.

Att paya nära marknadspris (sett från dagens nivåer) vore fruktansvärt - minst 50% rabatt. Det ska fan svida att missbedömma marknaden så!
2019-04-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Håller helt med! Därför jag undrar hur vår trådhjälte Tullius menar på att det kan vara en bra idé. Enda sättet jag kan se att det blir bra är typ om det blir utmätning och kronofogdepriser på det hela - dvs det får stå tomt ett tag, skitföretaget konkar, det blir utmätning och högstbjudande får det. Först där är kommunen inne och lägger ett riktigt skambud, där pengarna går först att betala eventuella skulder som skitföretaget hade.

Att paya nära marknadspris (sett från dagens nivåer) vore fruktansvärt - minst 50% rabatt. Det ska fan svida att missbedömma marknaden så!

gå in på kronofogden och auktionstorget så ser du att de priserna är helt orimligt höga

50% rabatt vore inte nog, och då ska ju självfallet de riskaverta konkurrenterna få köpa billigt, de har ju betalat för det genom lägre tillväxt
2019-04-12, 11:06
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar

Marknadspriser på bostadsrättsnivå? Nämen, självklart inte, men att köpa ut till självkostnadspris är väl okej? Sedan skall man inte hyra ut dessa bostäder som vanliga hyresrätter, utan använda dem som hotellhem eller personalbostäder för att klara de åtaganden som staten har dumpat i knät på Sthlms kommun eller för att kunna locka personal i bristyrken.

Jag håller med om att det offentliga behöver bantas och att människor i större utsträckning behöver ta ansvar för sitt eget liv, men en kommun kan inte bara ignorera lagen. Att Sonesson gör det vis à vis IS-terrorister är ju för att han inte har några. Då är det lätt med signalpolitik (inte mig emot förvisso, jag gillar Sonesson och tycker det är bra att han sticker ut hakan).
Senast redigerad av Tullius 2019-04-12 kl. 11:08.
2019-04-12, 11:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
när USA lagstiftade, politiskt beslut, att även icke kreditvärdiga skulle få låna till bostäder, ja då började deras bubbla

i sverige har man punkterat bubblan politiskt innan marknaden gjorde det
Bubblan i USA detonerade inte genom ett politiskt beslut. Den skapades av dem.

Priserna i Sverige hade antagligen fortsatt enligt samma linje utan politiska beslut. Eftersom värdet hela tiden vara hållbart och en reflektion av kostnaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in