Citat:
https://vimeo.com/329558134
https://youtu.be/q17vykscK0w
.
Nu var det i och för sig tvärt om, det var automatiken som tog över flyget med en automatisk funktionalitet som Boeing tyckte var onödvändigt att berätta om. Det är få experter som menar att denna olycka berodde på pilotfel.
Här kan du se en video där en svensk YouTuberpilot/737 pilot simulera det mest troliga förklaringen till olyckan. Videon har "MentourPilot" raderat från Youtube då denna video visade sig vara brännhet och "MentourPilot" inte vågade låta den vara uppe. ksv och andra trafikpiloter kan gärna kommentera videon;
Här kan du se en video där en svensk YouTuberpilot/737 pilot simulera det mest troliga förklaringen till olyckan. Videon har "MentourPilot" raderat från Youtube då denna video visade sig vara brännhet och "MentourPilot" inte vågade låta den vara uppe. ksv och andra trafikpiloter kan gärna kommentera videon;
https://youtu.be/q17vykscK0w
.
Videon bidrar på ett värdefullt sätt till vår förståelse för situationen innan olyckorna
Tack för länken! Jag har tidigare sökt den utan framgång. Nu har jag laddat ner den om den raderas igen!
Den bidrar (IMHO) i hög grad till att öka förståelsen för situationen i cockpit. Det skäl han anger för att ta bort den har jag svårt att ta till mig. Den innehåller värdefull information som IMO är viktigt att alla får ta del av. Det är fullt förståeligt att Boeing inte vill att den visas, om dom varit inblandade när den togs bort.
Citat:
www.aviationweek.com/commercial-aviation/ethiopian-crash-data-analysis-points-vane-detachment
En lång text ngt kortad.
Vår analys och den de förmedlar som ska komma från källor inom utredningen skiljer sig inte. Att AoA vanen lämnat skutan, där är vår och artikeln exakt samstämmiga.
Nytt är beskrivningen om piloternas arbetsbelastning och stressnivå. ( inte nytt på så vis men vi har bara kunnat gissa tidigare.
Citat:
«The crew apparently attempted to manually trim the aircraft, using the center-console mounted control trim wheels, but could not. The cut-out switches were then turned back on, and manual trim briefly applied twice in quick succession. This reset the MCAS and resulted in the triggering of a third nose-down trim activation lasting around 6 sec.»
En lång text ngt kortad.
Vår analys och den de förmedlar som ska komma från källor inom utredningen skiljer sig inte. Att AoA vanen lämnat skutan, där är vår och artikeln exakt samstämmiga.
Nytt är beskrivningen om piloternas arbetsbelastning och stressnivå. ( inte nytt på så vis men vi har bara kunnat gissa tidigare.
Citat:
«The crew apparently attempted to manually trim the aircraft, using the center-console mounted control trim wheels, but could not. The cut-out switches were then turned back on, and manual trim briefly applied twice in quick succession. This reset the MCAS and resulted in the triggering of a third nose-down trim activation lasting around 6 sec.»
ET302 flög med stab trimmad 1,13° från ändläget i 2:30 (m:ss, 5:40:51-5:43:21)
Den där tiden som MCAS trimmar ner är väsentlig eftersom den bidrar till vår förståelse för piloternas situation före den sista nertrimmningen. Hade dom kunnat flyga så längre om båda varit kroppsbyggare?
Det finns en eller möjligen två nertrimningar tidigare som MCAS gjort och som är "maxtid", dvs. 9,26 sekunder och 2,5°.
Jag uppskattar tiden för den nertrimning som MCAS gör och som utgör dödsstöten för planet och alla ombord (start 5:43:21) till 4,2±0,2 sekunder. Det motsvarar ca 1,13° (2,5 * 4,2/9,26). Vi vet att ändläget nos ner, som var det som gällde för JT610 och ET302 (som motsvarar läget som jackscrew återfanns i) när planen gick ner. Vid ändläge nos ner är stabilisatorn vriden 4,2° nos ner från vad som är 0° ("normal neutral trim"). 1,13° från ändläget motsvarar 3,07° (4,2°-1,13°) nos ner.
Hur Aviation Week får det som jag får till 4,2 sekunder till "around 6 sec" övergår mitt förstånd.
Kontrollerara gärna själv i den preliminära rapporten och jämför med nertrimningen 5:30:00. Vad får du?
Jag har inte läst hela artikeln ännu, men tyckte att detaljen ovan var intressant.
Uppgiften om 6 sekunder fick mig att undra hur stor del av Aviation Weeks inkomster som kommer från Boeing. Jag hittade ingen siffra, men har intrycket att Boeing annonserar en hel del i Aviation Week.
–