2019-04-11, 20:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
https://vimeo.com/329558134

https://youtu.be/q17vykscK0w

.

Videon bidrar på ett värdefullt sätt till vår förståelse för situationen innan olyckorna
Tack för länken! Jag har tidigare sökt den utan framgång. Nu har jag laddat ner den om den raderas igen!
Den bidrar (IMHO) i hög grad till att öka förståelsen för situationen i cockpit. Det skäl han anger för att ta bort den har jag svårt att ta till mig. Den innehåller värdefull information som IMO är viktigt att alla får ta del av. Det är fullt förståeligt att Boeing inte vill att den visas, om dom varit inblandade när den togs bort.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
www.aviationweek.com/commercial-aviation/ethiopian-crash-data-analysis-points-vane-detachment

En lång text ngt kortad.
Vår analys och den de förmedlar som ska komma från källor inom utredningen skiljer sig inte. Att AoA vanen lämnat skutan, där är vår och artikeln exakt samstämmiga.
Nytt är beskrivningen om piloternas arbetsbelastning och stressnivå. ( inte nytt på så vis men vi har bara kunnat gissa tidigare.

Citat:
«The crew apparently attempted to manually trim the aircraft, using the center-console mounted control trim wheels, but could not. The cut-out switches were then turned back on, and manual trim briefly applied twice in quick succession. This reset the MCAS and resulted in the triggering of a third nose-down trim activation lasting around 6 sec.»

ET302 flög med stab trimmad 1,13° från ändläget i 2:30 (m:ss, 5:40:51-5:43:21)
Den där tiden som MCAS trimmar ner är väsentlig eftersom den bidrar till vår förståelse för piloternas situation före den sista nertrimmningen. Hade dom kunnat flyga så längre om båda varit kroppsbyggare?
Det finns en eller möjligen två nertrimningar tidigare som MCAS gjort och som är "maxtid", dvs. 9,26 sekunder och 2,5°.
Jag uppskattar tiden för den nertrimning som MCAS gör och som utgör dödsstöten för planet och alla ombord (start 5:43:21) till 4,2±0,2 sekunder. Det motsvarar ca 1,13° (2,5 * 4,2/9,26). Vi vet att ändläget nos ner, som var det som gällde för JT610 och ET302 (som motsvarar läget som jackscrew återfanns i) när planen gick ner. Vid ändläge nos ner är stabilisatorn vriden 4,2° nos ner från vad som är 0° ("normal neutral trim"). 1,13° från ändläget motsvarar 3,07° (4,2°-1,13°) nos ner.
Hur Aviation Week får det som jag får till 4,2 sekunder till "around 6 sec" övergår mitt förstånd.
Kontrollerara gärna själv i den preliminära rapporten och jämför med nertrimningen 5:30:00. Vad får du?

Jag har inte läst hela artikeln ännu, men tyckte att detaljen ovan var intressant.

Uppgiften om 6 sekunder fick mig att undra hur stor del av Aviation Weeks inkomster som kommer från Boeing. Jag hittade ingen siffra, men har intrycket att Boeing annonserar en hel del i Aviation Week.

Citera
2019-04-11, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Videon bidrar på ett värdefullt sätt till vår förståelse för situationen innan olyckorna
Tack för länken! Jag har tidigare sökt den utan framgång. Nu har jag laddat ner den om den raderas igen!
Den bidrar (IMHO) i hög grad till att öka förståelsen för situationen i cockpit. Det skäl han anger för att ta bort den har jag svårt att ta till mig. Den innehåller värdefull information som IMO är viktigt att alla får ta del av. Det är fullt förståeligt att Boeing inte vill att den visas, om dom varit inblandade när den togs bort.

ET302 flög med stab trimmad 1,13° från ändläget i 2:30 (m:ss, 5:40:51-5:43:21)
Den där tiden som MCAS trimmar ner är väsentlig eftersom den bidrar till vår förståelse för piloternas situation före den sista nertrimmningen. Hade dom kunnat flyga så längre om båda varit kroppsbyggare?
Det finns en eller möjligen två nertrimningar tidigare som MCAS gjort och som är "maxtid", dvs. 9,26 sekunder och 2,5°.
Jag uppskattar tiden för den nertrimning som MCAS gör och som utgör dödsstöten för planet och alla ombord (start 5:43:21) till 4,2±0,2 sekunder. Det motsvarar ca 1,13° (2,5 * 4,2/9,26). Vi vet att ändläget nos ner, som var det som gällde för JT610 och ET302 (som motsvarar läget som jackscrew återfanns i) när planen gick ner. Vid ändläge nos ner är stabilisatorn vriden 4,2° nos ner från vad som är 0° ("normal neutral trim"). 1,13° från ändläget motsvarar 3,07° (4,2°-1,13°) nos ner.
Hur Aviation Week får det som jag får till 4,2 sekunder till "around 6 sec" övergår mitt förstånd.
Kontrollerara gärna själv i den preliminära rapporten och jämför med nertrimningen 5:30:00. Vad får du?

Jag har inte läst hela artikeln ännu, men tyckte att detaljen ovan var intressant.

Uppgiften om 6 sekunder fick mig att undra hur stor del av Aviation Weeks inkomster som kommer från Boeing. Jag hittade ingen siffra, men har intrycket att Boeing annonserar en hel del i Aviation Week.

Var det detta? Den är borta igen

Citera
2019-04-11, 21:47
Medlem
lasternassummas avatar
Nya grafer för hela flygningen ET302
Här finns egentligen inte mycket som inte finns i den preliminära rapporten. Jag har dock en hel del synpunkter på, inte bara hur Flightradar24 gör grafer utan även på hur graferna i dom preliminära rapporterna är gjorda. Det gäller bl.a. skalning där ibland graferna är så ihoptryckta att dom är svårlästa, men även att skalan ibland inte stämmer med bakgrundens linjer.
Jag började med transponderdata. Jag har kompletterat med data från grafer i den preliminära rapporten. Jag har utgått från höger hastighet genom luften, men korrigerat utgående från hastighet över marken. Jag har övergått från vänster tryckhöjd, som användes i transponderdata och som vi nu vet var behäftad med ett fel, till höger tryckhöjd. Jag har korrigerat för trycket på flygplatsen. Jag har lagt in ungefär 55 punkter för markens höjd under flygvägen för att ge en bild av markprofilen. Fler vore bättre, men det räcker för att ge en bild. Stig- och sjunk-hastigheten har jag beräknat med numerisk derivering av höjden. Det ger ett ungefärligt värde. Noggrannheten skulle kunna förbättras genom avstämning mot g-data och pitch, men det har jag inte gjort.
Jag har fortfarande tillryggalagd distans om x-axel. För att underlätta översättning till tid har jag en tabell nedan.

Flygväg för ET302
https://ibb.co/NSVdvGx

Hastighet, höjd och stig- / sjunk-hastighet (RoC)
https://ibb.co/VJZ7MhS

Tabell för översättning från distans till tid
Ungefärlig tid vid tillryggalagd distans
Distans (km) / hh:mm:ss, hh=05
00 / 05:35:38
(05:38:00 Drar på)
(05:38:42 Rotate)
10 / 05:39:50
20 / 05:40:51
30 / 05:41:36
40 / 05:42:24
50 / 05:43:06
60 / 05:43:45 (nås inte)

Citera
2019-04-11, 21:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Var det detta? Den är borta igen

Då tänkte jag rätt som laddade ner den...
"Någon", troligen med mycket pengar och/eller mycket makt, vill inte att vi ska få se den videon.

Finns det någonstans där man kan lägga upp den anonymt, där den inte kan tas bort? Filen är i mp4-format, 21,2 Mbyte och kan spelas med t.ex. VLC.

– filebin.net?
– uploadfiles.io?
– tinyupload.com?

Någon som vet vad som är bra?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-11 kl. 22:00.
Citera
2019-04-11, 22:15
Medlem
lasternassummas avatar
Jag skulle vilja rekonstruera flygningen...
Ett sätt att få en bättre bild av flygningen är att skapa en animerad "cockpit view" av dom ca 5 minuter som ET302 var i luften.
Jag har tittat på möjligheten att skapa en animering i KML-format. Jag vet inte hur "bra" det går att göra en animering med den här tekniken.
Det går att skapa en KML-fil utgående från data som jag har.

Jag har gjort en minimal test, som är väldigt grov och som inte illustrerar flygningen, men som kanske illustrerar vad som är möjligt med tekniken.

Gör så här om du vill testa, trots att det är primitivt
1. Markera hela texten mellan CODE-taggarna nedan.
2. Klistra in texten i en textfil med namnet ET302.kml (filtillägget måste vara .kml)
3. Starta Google Earth Pro.
4. Arkiv - Öppna - Välj KML-filen.
5. Tryck på Play me2! till vänster i sidopanelen.

Kod:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<kml xmlns="http://www.opengis.net/kml/2.2"
  xmlns:gx="http://www.google.com/kml/ext/2.2">

<Document>
  <name>A tour and some features</name>
  <open>1</open>

<gx:Tour>
    <name>Play me2!</name>
    <gx:Playlist>

<gx:Wait>
        <gx:duration>1.0</gx:duration>
      </gx:Wait>

<gx:FlyTo>
      <gx:flyToMode>smooth</gx:flyToMode>
        <gx:duration>10.0</gx:duration>
        <!-- bounce is the default flyToMode -->
        <Camera>
          <longitude>38.66371</longitude>
          <latitude>8.94678</latitude>
          <altitude>3700</altitude>
          <heading>73</heading>
          <tilt>85.0</tilt>
          <!-- altitudeMode>relativeToGround</altitudeMode -->
          <altitudeMode>absolute</altitudeMode>
        </Camera>
      </gx:FlyTo>

<gx:duration>5.0</gx:duration>
        <!-- bounce is the default flyToMode -->
        <Camera>
          <longitude>38.78384</longitude>
          <latitude>8.97243</latitude>
          <heading>73</heading>
          <tilt>85.0</tilt>
        </Camera>

<Camera>
          <longitude>38.80740</longitude>
          <latitude>8.97927</latitude>
          <heading>73</heading>
          <tilt>85</tilt>
          <roll>0</roll>
        </Camera>

<Camera>
          <longitude>38.88293</longitude>
          <latitude>9.00074</latitude>
          <heading>75</heading>
          <tilt>85</tilt>
        </Camera>

<LookAt>
          <longitude>38.98415</longitude>
          <latitude>9.01602</latitude>
          <altitude>320</altitude>
          <heading>86</heading>
          <tilt>85.0</tilt>
          <range>20.0</range>
          <altitudeMode>relativeToGround</altitudeMode>
        </LookAt>

<LookAt>
          <longitude>39.05000</longitude>
          <latitude>9.01400</latitude>
          <altitude>325</altitude>
          <heading>125</heading>
          <tilt>93.0</tilt>
          <roll>-15</roll>
          <range>20.0</range>
        </LookAt>

<LookAt>
          <longitude>39.14500</longitude>
          <latitude>8.99000</latitude>
          <altitude>325</altitude>
          <heading>140</heading>
          <tilt>110</tilt>
          <range>500</range>
        </LookAt>

<LookAt>
          <longitude>39.24611</longitude>
          <latitude>8.88022</latitude>
          <altitude>425</altitude>
          <heading>155</heading>
          <tilt>45</tilt>
          <range>500</range>
        </LookAt>

<gx:AnimatedUpdate>
        <gx:duration>0.0</gx:duration>
        <Update>
          <targetHref/>
          <Change>
            <Placemark targetId="pin2">
              <gx:balloonVisibility>1</gx:balloonVisibility>
            </Placemark>
          </Change>
        </Update>
      </gx:AnimatedUpdate>

<gx:Wait>
        <gx:duration>4.0</gx:duration>
      </gx:Wait>

</gx:Playlist>
  </gx:Tour>

<Folder>
    <name>Points and polygons</name>

<Style id="pushpin">
      <IconStyle>
        <Icon>
          <href>http://maps.google.com/mapfiles/kml/pushpin/ylw-pushpin.png</href>
        </Icon>
      </IconStyle>
    </Style>

<Placemark id="mountainpin1">
      <name>Addis, Ethiopia</name>
      <styleUrl>#pushpin</styleUrl>
      <Point>
        <coordinates>38.75878,8.96681,1200</coordinates>
      </Point>
    </Placemark>

<Placemark id="pin2">
      <name>The End</name>
      <description>
        Learn more at http://developers.google.com/kml/documentation
      </description>
      <styleUrl>pushpin</styleUrl>
      <Point>
        <coordinates>38.75878,8.96681,1200</coordinates>
      </Point>
    </Placemark>

<Placemark id="polygon1">
      <name>Polygon</name>
      <Polygon>
        <tessellate>1</tessellate>
        <outerBoundaryIs>
          <LinearRing>
            <coordinates>
              38.92219,9.00902,1725
              39.23200,8.91000,2600
              39.25111,8.87722,1873
            </coordinates>
          </LinearRing>
        </outerBoundaryIs>
      </Polygon>
    </Placemark>

</Folder>
</Document>
</kml>

Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-11 kl. 22:17.
Citera
2019-04-11, 22:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Försökt klura ut kring aerodynamisk stabilitet
Kommer inte fram så snabbt jag önskade.

Här är en Bjorn Fehrm som har synpunkter ... han har andra poster ..jag kan inte bedöma hans kompetens i relation till andras

https://leehamnews.com/2018/11/14/boeings-automatic-trim-for-the-737-max-was-not-disclosed-to-the-pilots/

han har synpunkter på Nacellernas verkan
Det kan vara överspelat och det kan vara utrett utan att jag sett det .

Men ungefär såhär säger han där den 14 / 11 2018

" The drawback of a larger nacelle, placed further forward, is it destabilizes the aircraft in pitch. All objects on an aircraft placed ahead of the Center of Gravity (the line in Figure 2, around which the aircraft moves in pitch) will contribute to destabilize the aircraft in pitch. "

" But if the pilot for whatever reason manoeuvres the aircraft hard, generating an angle of attack close to the stall angle of around 14°, the previously neutral engine nacelle generates lift. A lift which is felt by the aircraft as a pitch up moment (as its ahead of the CG line), now stronger than on the 737NG. This destabilizes the MAX in pitch at higher Angles Of Attack (AOA). The most difficult situation is when the manoeuvre has a high pitch ratio. The aircraft’s inertia can then provoke an over-swing into stall AOA. "

Som skrivet var det kan från mitt perspektiv vara si eller så ..så jag överlåter åt er att själva utvärdera sanningshalten och rimligheten.

To counter the MAX’s lower stability margins at high AOA, Boeing introduced MCAS. Dependent on AOA value and rate, altitude (air density) and Mach (changed flow conditions) the MCAS, which is a software loop in the Flight Control computer, initiates a nose down trim above a threshold AOA.

Folkligt
Planet flyger kass är man inte vaken där lite snabbt med spaken så går det åt h..e
Då stoppar vi in programmet MCAS lite fiifigt så är detta kirrat ..
Vem f*n behöver veta det . ?? det är ju löst.

Tillbaks igen på analogin Sportmotorcykeln
Vid visst driftsfall ..fex fullgas på ettans växel .slår den runt upp och bakåt
knutten sitter på asfalten och undrar vart motorcykeln försvann.
ENTER ett program som slår av .. innan katastrofen är ett faktum.
initiates a nose down trim above a threshold i det fallet kan man använda gyron och ABS
jämförelse bak och fram .

Så skriver han Rätt eller Fel

To counter the MAX’s lower stability margins at high AOA, Boeing introduced MCAS

På länken finns en bild där man ritat planen på varandra ..ser ju inte att vara så stor skillnad
men han skriver så i alla fall

Jag tycker Bjorn Fehrm skriver sakligt, bra och kompetent.
Det är främst två faktorer som gör att motorkåpan (nacellen) i 737 MAX är ett problem där kåpan i 737 NG inte är det. Det är att den är längre fram och att den är större. Det vridmoment som orsakas om AoA (anfallsvinkeln) är tillräckligt stor (positiv eller negativ) och då kan orsaka problem är inte större än att med flaps så "upphävs" momentet av det moment i motsatt riktning som flapsen orsakar.

Här är en annan text av Björn som jag tycker är värd att läsa. Hela serien som han skrivit om "pitch stability" är läsvärd IMO.

https://leehamnews.com/2018/11/30/bjorns-corner-pitch-stability-part-2/

Jag hittar inte nu en annan text som Björn skrivit som förklarar betydelsen av att kurvan som beskriver "pitching moment coefficient" ser ut på ett sätt som följer vissa regler.

Jag har skrivit lite om detta här
(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19

och illustrerat det med en bild här
https://ibb.co/nR1kRzq

Citera
2019-04-11, 22:51
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Då tänkte jag rätt som laddade ner den...
"Någon", troligen med mycket pengar och/eller mycket makt, vill inte att vi ska få se den videon.

Finns det någonstans där man kan lägga upp den anonymt, där den inte kan tas bort? Filen är i mp4-format, 21,2 Mbyte och kan spelas med t.ex. VLC.

– filebin.net?
– uploadfiles.io?
– tinyupload.com?

Någon som vet vad som är bra?

Det tog bara 11 tim för att ta bort vimeo-videon...!
Föreslår att du kontaktar wikileaks och skickar mp4 filen via wetransfer.com
Dom är ganska sura på jänkarna idag - se assange-tråden här...
Citera
2019-04-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det tog bara 11 tim för att ta bort vimeo-videon...!
Föreslår att du kontaktar wikileaks och skickar mp4 filen via wetransfer.com
Dom är ganska sura på jänkarna idag - se assange-tråden här...
Vad som kan hända är att Mentour Pilot råkar illa ut om den ligger tillgänglig för alla - tror jag
Citera
2019-04-11, 23:04
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vad som kan hända är att Mentour Pilot råkar illa ut om den ligger tillgänglig för alla - tror jag

Mentour tog ner videon- sen när någon annan då lagt upp den är det inte längre hans huvudvärk, och med tanke på vad som hände i simulatorn ska det komma till allmänhetens kännedom innan de ev sätter sig i en 737-max, liksom att anhöriga till de 2 plan som redan störtat får vetskap om problemen.
Citera
2019-04-11, 23:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Här kan du se en video där en svensk YouTuberpilot/737 pilot simulera det mest troliga förklaringen till olyckan. Videon har "MentourPilot" raderat från Youtube då denna video visade sig vara brännhet och "MentourPilot" inte vågade låta den vara uppe. ksv och andra trafikpiloter kan gärna kommentera videon;

https://youtu.be/q17vykscK0w
Den demonstrerar bra att det blir trögt att trimma med veven i höga farter.
Om man dessutom fortsätter in i overspeed, lär det bli riktigt trögt.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Intressant video som han plockade ner. Förstår att han fick det svettigt och tog ner den.

Det som man inte tänker på i detta sammanhang är att man måste ha en begränsning på hydraliken, om inte detta fanns kan en pilot vid höga hastigheter helt enkelt kvadda/förstöra/spränga en jackscrew om man går över ett visst tryck som i detta fall är beroende på planets hastighet. Alltså är det helt naturligt att hydraliken bromsar in/gör roderkontrollen trögare ju högre hastighet planet har-som då förklarar varför vi ser en pilot som drar i spaken med all sin kraft när han är i overspeed.

Därför har jag svårt att förstå varför piloterna inte väljer att bromsa in och fälla ut klaffarna lite för att säkra kärran när det uppstår problem, istället låter man kärran gå in i overspeed medan man kämpar med rodren, och med högre hastighet blir det kortare med tid att hinna rädda sig i en allvarlig situation när kärran dessutom ligger i en dykning.
Klaffarna har en maxfart på 250 knop och skulle nog bli skadade i de här farterna.
Citera
2019-04-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Mentour tog ner videon- sen när någon annan då lagt upp den är det inte längre hans huvudvärk, och med tanke på vad som hände i simulatorn ska det komma till allmänhetens kännedom innan de ev sätter sig i en 737-max, liksom att anhöriga till de 2 plan som redan störtat får vetskap om problemen.
Ut ska den absolut, men han kanske ligger under hot redan. Jag utgår ifrån att fler än lasternassumma tagit ner den och att den cirkulerar för fullt, på samma sätt som den skulle spridas härifrån.
Svårt att säga vad som är rätt, tycker jag i alla fall
Citera
2019-04-11, 23:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Vad kan hända?
På en skala, vad ska man förvänta sig?
– Att han får sämre löneförhöjning nästa gång?
– Att han ska börja se sig om efter hitmans när han är ute?

Allvarligt, varför är den här videon så het? Den visar ju bara den faktiska situationen i cockpit när MCAS börjar leva sitt eget liv. Ungefär vad som hände i JT610 och ET302.

Exakt vad som många vill veta, så att vi kan stämma av emot kommande pressreleaser från Boeing. Som vi vet nu satsar stora summor på att återupprätta allmänheten och kundernas förtroende, för företaget Boeing och för Boeing 737 MAX.

Pengar och sanning
"Boeing may have to roll out a public relations campaign to try to restore confidence in its aircraft."
https://citizen.co.za/business/business-news/2103147/737-max-disaster-pushes-boeing-into-crisis-mode/

"The company has even paid for its side of the story to appear at the top of Google searches — above critical news articles about the aircraft. The paid Google ads direct users to a statement promising an upcoming software update which would fix issues with the plane's flight control system, known as the MCAS, or maneuvering characteristics augmentation system. "
https://mashable.com/article/boeing-737-max-plane-crashes-reputation-passenger-outlook/?europe=true

Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-12 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in