Försökt klura ut kring aerodynamisk stabilitet
Kommer inte fram så snabbt jag önskade.
Här är en Bjorn Fehrm som har synpunkter ... han har andra poster ..jag kan inte bedöma hans kompetens i relation till andras
https://leehamnews.com/2018/11/14/boeings-automatic-trim-for-the-737-max-was-not-disclosed-to-the-pilots/
han har synpunkter på Nacellernas verkan
Det kan vara överspelat och det kan vara utrett utan att jag sett det .
Men ungefär såhär säger han där den 14 / 11 2018
" The drawback of a larger nacelle, placed further forward, is it destabilizes the aircraft in pitch. All objects on an aircraft placed ahead of the Center of Gravity (the line in Figure 2, around which the aircraft moves in pitch) will contribute to destabilize the aircraft in pitch. "
" But if the pilot for whatever reason manoeuvres the aircraft hard, generating an angle of attack close to the stall angle of around 14°, the previously neutral engine nacelle generates lift. A lift which is felt by the aircraft as a pitch up moment (as its ahead of the CG line), now stronger than on the 737NG. This destabilizes the MAX in pitch at higher Angles Of Attack (AOA). The most difficult situation is when the manoeuvre has a high pitch ratio. The aircraft’s inertia can then provoke an over-swing into stall AOA. "
Som skrivet var det kan från mitt perspektiv vara si eller så ..så jag överlåter åt er att själva utvärdera sanningshalten och rimligheten.
To counter the MAX’s lower stability margins at high AOA, Boeing introduced MCAS. Dependent on AOA value and rate, altitude (air density) and Mach (changed flow conditions) the MCAS, which is a software loop in the Flight Control computer, initiates a nose down trim above a threshold AOA.
Folkligt
Planet flyger kass är man inte vaken där lite snabbt med spaken så går det åt h..e
Då stoppar vi in programmet MCAS lite fiifigt så är detta kirrat ..
Vem f*n behöver veta det . ?? det är ju löst.
Tillbaks igen på analogin Sportmotorcykeln
Vid visst driftsfall ..fex fullgas på ettans växel .slår den runt upp och bakåt
knutten sitter på asfalten och undrar vart motorcykeln försvann.
ENTER ett program som slår av .. innan katastrofen är ett faktum.
initiates a nose down trim above a threshold i det fallet kan man använda gyron och ABS
jämförelse bak och fram .
Så skriver han Rätt eller Fel
To counter the MAX’s lower stability margins at high AOA, Boeing introduced MCAS
På länken finns en bild där man ritat planen på varandra ..ser ju inte att vara så stor skillnad
men han skriver så i alla fall