2019-04-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Eftersom du angav pi som 3.14 så ska svaret innehålla två värdesiffor dvs V=192.68 cm^3

Det är 5 värdesiffror och 3.14 har 3 värdesiffror...

(detta styrker mitt förra inlägg, du förväxlar värdesiffror med antalet decimaler)
Citera
2019-04-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
abs(4*s-pi) > 0.5e-6 { Kollar om talet*4 ligger tillräckligt nära pi, vilket är ekvivalent med att kolla om talet ligger nära pi/4}
t=-t; { Då man har en serie med alternerande termer är detta en varibel som senare används för att få just det}
n=n+2; { Dom alternerande termerna har nämnaren 3,5,7... vilket är den serie man får här}
s=s+t/n; { Här bildas serien, kontrollera tex första iterationen för att vara säker}

Så om jag skulle vilja kontrollera hur många iterationer som krävs för att approximera pi med 5 korrekta decimaler, kan jag dispa n eller ?
Citera
2019-04-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Lite rörig. Fick du rätt på den? Annars kan jag klottra ner lösningen med grövre pensel.

Jag får inte till den.
Citera
2019-04-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conatuz
Jag får inte till den.

OK. Ja, den är lite rörig då man integrerar "åt fel håll".
Jag klottrar ner lite senare idag och postar.
Kanske någon annan hinner före under dagen, Nail brukar vara snabb..., annars fixar jag det under sen e.m.
Citera
2019-04-11, 13:50
Medlem
Citat:
Det är 5 värdesiffror och 3.14 har 3 värdesiffror...

(detta styrker mitt förra inlägg, du förväxlar värdesiffror med antalet decimaler)
Nej det gör jag inte, det är så det kallas. Heltal kallas inte värdesiffror i allmänt tal. Visst du har rätt om man nu ska vara riktigt petig men det är inte så man ofta menar när man pratar om värdesiffror.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser
Senast redigerad av HatarSkolan 2019-04-11 kl. 13:53.
Citera
2019-04-11, 14:16
Medlem
Citat:
Skall du "tillverka" en analog klocka som "tickar fram" på skärmen?

Det görs enklast med trigonometri. Att göra det med "vanlig" matematik är för arbetskrävande. Plugga lite grundläggande trigonometri och det blir enkelt.

Säg att 'system-minuten' är m=12, som t.ex. tiden 10:12, då skall vinkeln vara v=-π/30*m+π/2 och din visare skall dras mellan "origo" (x0,y0) och (x0+r*cos(v),y0+r*sin(v)) där r är längden på visaren.
Aha intressant . Ska testa det.
Citera
2019-04-11, 14:35
Medlem
Citat:
Nej det gör jag inte, det är så det kallas. Heltal kallas inte värdesiffror i allmänt tal. Visst du har rätt om man nu ska vara riktigt petig men det är inte så man ofta menar när man pratar om värdesiffror.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser

Citat:
Värdesiffror eller signifikanta siffror är ett mått på hur noggrant ett närmevärde är.[1] Antalet värdesiffror är lika med antalet siffror i talet, exklusive inledande nollor. Om avslutande nollor är signifikanta eller inte beror på hur närmevärdet är avrundat, se nedan.

Wikipedia
Citera
2019-04-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conatuz
Man har funktionen f(x,y,z) = x + yz och vill integrera den över tetraedern som beskrivs av koordinatplanen samt planet x+y+z=6. Man ska använda sig av variabelbytet x=6-2v_2, y=2v_2-2v_1, z=2v_3.

Jag tänker att x+y+z=6 motsvaras av v_1=v_3 i v-koordinaterna, att man får en volymskalning på 8 och volymelementet 8dv_1dv_2dv_3. Sen ersätter jag x, y och z i funktionen med x=6-2v_2 osv för att sedan försöka integrera på något sätt som blir fel...

.
Senast redigerad av Math-Nerd 2019-04-11 kl. 15:47.
Citera
2019-04-11, 17:09
Medlem
Citat:
Wikipedia
Faktum är att du fortfarande kvalar in för besserwisser-beteende. Så nu vet vi och kan sluta "tramsa" runt för den store matematikern. I matematik som ämne så vill man gärna inte avrunda, ibland går det dock inte lösa allting exakt inte ens med rotuttryck. Inom fysik så avrundar man hela tiden och då när man pratar om värdesiffror menar man ofta decimalerna och inte heltalsdelen. Det är väl inte så att du inte förstår vad man menar?
Senast redigerad av HatarSkolan 2019-04-11 kl. 17:11.
Citera
2019-04-11, 18:01
Medlem
Citat:
Faktum är att du fortfarande kvalar in för besserwisser-beteende. Så nu vet vi och kan sluta "tramsa" runt för den store matematikern. I matematik som ämne så vill man gärna inte avrunda, ibland går det dock inte lösa allting exakt inte ens med rotuttryck. Inom fysik så avrundar man hela tiden och då när man pratar om värdesiffror menar man ofta decimalerna och inte heltalsdelen. Det är väl inte så att du inte förstår vad man menar?

Men om talen blir tillräckligt stora så har du inga decimaler att prata om. Vad händer då? Och om de blir små nog har du bara decimaler. Vad händer då?
Citera
2019-04-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Men om talen blir tillräckligt stora så har du inga decimaler att prata om. Vad händer då? Och om de blir små nog har du bara decimaler. Vad händer då?
Ja och nej, stora tal brukar skrivas om som ett heltal följt av två decimaler gånger 10 upphöjt med en potens (och negativ om mycket små tal). Men ok, alla siffror om inte talet börjar med nollor är värdesiffror.
Senast redigerad av HatarSkolan 2019-04-11 kl. 18:56.
Citera
2019-04-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ja och nej, stora tal brukar skrivas om som ett heltal följt av två decimaler gånger 10 upphöjt med en potens. Men ok, alla siffror om inte talet börjar med nollor är värdesiffror.

Det du föreslår är helt tvärtom vad jag fick lära mig på gymnasiet!

Om vi tar talet 10 så kan man, enligt vad jag fick lära mig, inte utgå från mer än en värdesiffra: utan sammanhang kan man inte veta om det är avrundat eller inte, och då skall man utgå från "värsta" scenariot.

Men om det hade stått 1,0 * 10^1 så blir det plötsligt två värdesiffror, eftersom man i vanliga fall inte skriver ut "tomma" nollor efter ett decimalkomma. Och om man i text vill poängtera att när man skriver 10 så menar man 10 med två värdesiffror bör man skriva 1,0 * 10^1 eller poängtera på något annat sätt att 10 har två värdesiffror.

Slutligen så bör man, i sitt svar, inte använde fler värdesiffror än de minsta antal som förekom i någon ingående komponent.

Enligt vad jag fick lära mig på gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in