2019-04-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Faktum är att du fortfarande kvalar in för besserwisser-beteende. Så nu vet vi och kan sluta "tramsa" runt för den store matematikern. I matematik som ämne så vill man gärna inte avrunda, ibland går det dock inte lösa allting exakt inte ens med rotuttryck. Inom fysik så avrundar man hela tiden och då när man pratar om värdesiffror menar man ofta decimalerna och inte heltalsdelen. Det är väl inte så att du inte förstår vad man menar?

Läs en bok, det står klart och tydligt.
Ditt prat om att 123.45 har två värdesiffror är felaktigt.
Läs även xpqr12345 som, i sedvanlig ordning, 'har koll på läget'.
Citera
2019-04-11, 19:38
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Så om jag skulle vilja kontrollera hur många iterationer som krävs för att approximera pi med 5 korrekta decimaler, kan jag dispa n eller ?

Om du har gjort en liten fil tex flashback1.m och kört den så kan du få veta värdet på n genom att skriva n i kommandofönstret (dispa = display?).
Citera
2019-04-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conatuz
Man har funktionen f(x,y,z) = x + yz och vill integrera den över tetraedern som beskrivs av koordinatplanen samt planet x+y+z=6. Man ska använda sig av variabelbytet x=6-2v_2, y=2v_2-2v_1, z=2v_3.

Jag tänker att x+y+z=6 motsvaras av v_1=v_3 i v-koordinaterna, att man får en volymskalning på 8 och volymelementet 8dv_1dv_2dv_3. Sen ersätter jag x, y och z i funktionen med x=6-2v_2 osv för att sedan försöka integrera på något sätt som blir fel...

Som utlovat.
Länk till PDF

Tämligen besvärliga beräkningar på stora integrander. Mycket "bokföring". Dessa har inte redovisats då de är relativt meningslösa, men mellanresultaten är med så att du kan se att du är på rätt väg.

Du hade rätt i grunden i din ansats ovan men det är lätt att komma bort sig i alla räkningar.
Jag använde u, v, w eftersom det blir mindre plottrigt än variabler med index.
Citera
2019-04-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Om du har gjort en liten fil tex flashback1.m och kört den så kan du få veta värdet på n genom att skriva n i kommandofönstret (dispa = display?).

Japp, disp(n) är det samma som display n, och den skriver ut värdet för n som 4 000 001
vilket jag då antar är det antal termer som måste summeras för att approximera pi med 5 korrekta decimaler, eller?
Citera
2019-04-11, 20:04
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Japp, disp(n) är det samma som display n, och den skriver ut värdet för n som 4 000 001
vilket jag då antar är det antal termer som måste summeras för att approximera pi med 5 korrekta decimaler, eller?

Fast vänta nu litet, du kör ju n+2 i koden. Tänk till en gång till tycker jag!

Edit:
Kan lika gärna skriva ut det, första termen har n= 1 andra n=3 osv så 2 millioner termer +1 verkar mer rimligt i mina ögon.
Senast redigerad av Igni-ferroque 2019-04-11 kl. 20:10.
Citera
2019-04-11, 20:20
Medlem
Citat:
Fast vänta nu litet, du kör ju n+2 i koden. Tänk till en gång till tycker jag!

Edit:
Kan lika gärna skriva ut det, första termen har n= 1 andra n=3 osv så 2 millioner termer +1 verkar mer rimligt i mina ögon.

Japp så n/4 borde bli antalet termer som ska summeras
Citera
2019-04-11, 20:24
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Japp så n/4 borde bli antalet termer som ska summeras

Jag tror att vi båda tänker litet snabbt och slarvigt nu. Gör så här initiera en variabel "antal" = 0
på samma ställe i koden som du initerar t,s och n.

I while loopen, lägg till en rad antal = antal+1.

Efter att du kört programmet, skriv "antal" i kommandofönstret.

Jag fick 2 mille termer, INTE +1 alltså, slarvigt av mig.

Edit glöm inte att lägga till ett semikolon efter antal = antal +1 i while snurran!

Edit: Ååååh slarv igen!. Man skall lägga till ett då man börjar med första termen 1. Dvs 2 mille + 1 termer.

Enkelt sätt att kolla det, skapa en vektor a = [1:2:4000001];
Ta sedan length(a) för att få antal element i vektorn.
Senast redigerad av Igni-ferroque 2019-04-11 kl. 20:38.
Citera
2019-04-11, 20:26
Medlem
Citat:

Som 'grädde på moset' i din rapport(?) skriver du en notis om serier med snabbare konvergens, t.ex.
\[
\pi=2\sum_{n=0}^{\infty} \frac{(2n)!!}{(2n+1)!!} \left(\frac{1}{2}\right)^n
\]

Wolfram Alpha

eller följande som är speciellt intressant då varje term ger en decimal i \(\pi\):
\[
\pi=\displaystyle\sum^{\infty}_{n=0}{\frac{n!\left (2n\right)!\left(25n-3\right)}{2^{n-1}\left(3n\right)!}}
\]

Wolfram Alpha

I den första får du implementera semifakultet om det inte finns. Både vanlig fakultet och semifakultet är lätta att implementera med en loop.
Citera
2019-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Läs en bok, det står klart och tydligt.
Ditt prat om att 123.45 har två värdesiffror är felaktigt.
Läs även xpqr12345 som, i sedvanlig ordning, 'har koll på läget'.
jaja, besserwisser du har rätt, ska jag rulla fram stora röda matten framför dig eller räcker det med att jag säger jag hade fel?
Citera
2019-04-11, 21:48
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Som utlovat.
Länk till PDF

Tämligen besvärliga beräkningar på stora integrander. Mycket "bokföring". Dessa har inte redovisats då de är relativt meningslösa, men mellanresultaten är med så att du kan se att du är på rätt väg.

Du hade rätt i grunden i din ansats ovan men det är lätt att komma bort sig i alla räkningar.
Jag använde u, v, w eftersom det blir mindre plottrigt än variabler med index.

Snyggt (och bomärkt)!

Jag kikar på uppgiften nu. Tänker skippa veriabelbytet.
Får se vart det leder ...
Citera
2019-04-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Snyggt (och bomärkt)!

Jag kikar på uppgiften nu. Tänker skippa veriabelbytet.
Får se vart det leder ...

Tack!

Ja, jag tror man kan räkna rakt av och ev. tar man ut konstanttermen och ser den termen som en enkel volymberäkning. Troligen trillar enklare areaintegraler ut under vägen också. Jag har dock inte räknat själv på det. Avvaktar med intresse dina "findings".

Jag yrade ovan. Jag tänkte fortfarande på var.byte.-fallet där en 3:a ramlar ut... Här är det inte så.

Jag räknade igenom och det är enklare att inte göra var.bytet. Troligen en övning i var.byte.
\[
\iiint_T (x+yz)\,\mathrm{d}x\mathrm{d}y\mathrm{d}z
=\int_{z=0}^6\int_{x=0}^{6-z}\int_{y=0}^{6-z-x}(x+yz)\,\mathrm{d}x\mathrm{d}y\mathrm{d}z
\]
o.s.v.
Senast redigerad av Math-Nerd 2019-04-11 kl. 22:41.
Citera
2019-04-11, 23:07
Medlem
Citat:
Enkelt sätt att kolla det, skapa en vektor a = [1:2:4000001];
Ta sedan length(a) för att få antal element i vektorn.

Hänger inte riktigt med här, var ska jag skriva in vektorn, där jag definerar s, n, t osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in