Citat:
Ursprungligen postat av
Math-Nerd
Problemet blir lite komplicerat då jag anar att du ändrar referenssystem under resans gång varför höger/vänster inte är fixt. Jag skulle tro att det går att lösa med vektorer, skalärprodukt, kryssprodukt och en del if-satser men det är inte trivialt, beroende på vilken matematiknivå man ligger på. Kanske någon har en idé med map. lineär algebra?
I praktiken är det ingen som säger "till höger/vänster" för det betyder inget meningsfullt. Om en pilot säger "Jag ser en flygplats till höger", hur skall det tolkas utan att veta planets riktning. Det är mera troligt de anger bäring med gradtal. Militärer i allmänhet och jaktpiloter i synnerhet har sitt "o'clock"-tänk, men det är endast för intern kommunikation i den nära gruppen. Tror knappast de begär artilleri-eldunderstöd med "500m, klockan 3" då artilleriet inte har en aning var de är eller vilken riktning "klockan 3" är.
Jo.
Ska animera en gubbe i 3d tänkte jag.
Man kan säga att jag kommit till visarna på klockan
När jag flyttar stora visare tex så ska lilla följa med. Men jag fixa det så det funka genom att göra en höger kurva så kollar jag avståndet om höger vinkeln är närmre än vänster rakt ut från pinnen . Det är ju bara att det är så krävande mathematsiskt tycker jag.
Jag gör ju inget annat en tar hypotinusa på allt .
Därför tänkte jag någon vet nått enklare sätt.
Tar vinkel flytten på stora visare som överförs till lilla visare samma flytt.
Å då måste man veta vilket håll stora visaren går så man kan omvandla till lilla visaren som är upponer exempelvis
Där är jag iaf
Nä men tack för svaret .
Jag väljer cordinater med musen det är derför jag inte använder sin å cosinus