2019-04-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Konens volym är 'basarea' * 'höjd' / 3.
Du har troligen glömt dividera med 3.

Visst ja, men hur ska jag endast kunna skriva ut två värdesiffror när jag får 192.675159?
Citera
2019-04-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Visst ja, men hur ska jag endast kunna skriva ut två värdesiffror när jag får 192.675159?

Ja, det är det där eviga tramset med värdesiffror som man har i gymnasiet antar jag.

Skriv det som 1.9*10^2 så har du två värdesiffror.

0:an i "190" både kan och kan inte räknas som en värdesiffra så "190" anger 2 eller 3 värdesiffror.
Eftersom det senare är lite flummigt är 1.9*10^2 den bästa formen.
Citera
2019-04-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä ingen bild. Men tänk dig en vinkel som börjar på mitten . Sen en vinkel som ett v
Som man skriver ett v så börjar man högst upp å så ritar man ett v v et svänger ju vänster om man tänker att man går på linjen

Ett streck å sen ett streck åt annat håll.

Tex en tiangel så går man ju upp till korset å svänger man höger beroende på om man går klockvis eller motsols

Två streck som sitter ihop med olika vinklar med start från den första punkten

Start
V
V
V
V >>>>>>>>>> mål en vänster kurva

Jag tolkar din fråga som att "hur tar man ut bäring" i ett koordinatsystem när man står i en punkt och skall till en annan. Är det det du menar?

T.ex. du står i punkten (1,2) och skall till (-4,-5) och vill veta gradtal och avstånd till (-4,-5).
Citera
2019-04-11, 00:16
Medlem
Citat:
Jag tolkar din fråga som att "hur tar man ut bäring" i ett koordinatsystem när man står i en punkt och skall till en annan. Är det det du menar?

T.ex. du står i punkten (1,2) och skall till (-4,-5) och vill veta gradtal och avstånd till (-4,-5).
Jo som kryssning ungefär.

Åker rakt fram till -( 4 ,-5 )sen till (-2 ,-10)

Jag behöver inte nån vinkeln utan bara om man åker medsols eller motsols på andra rakan (höger eller vänster från första rakan)

Fast det ser ju vem som helst att det är höger men datorn fattar inte det hehe

Kanske måste lägga ner vinkeln 90 grader å sen kolla om y positivt än noll eller negativt. Borde finnas lättare tänk?
Senast redigerad av troligengud 2019-04-11 kl. 00:25.
Citera
2019-04-11, 01:22
Medlem
Citat:
Jo som kryssning ungefär.

Åker rakt fram till -( 4 ,-5 )sen till (-2 ,-10)

Jag behöver inte nån vinkeln utan bara om man åker medsols eller motsols på andra rakan (höger eller vänster från första rakan)

Fast det ser ju vem som helst att det är höger men datorn fattar inte det hehe

Kanske måste lägga ner vinkeln 90 grader å sen kolla om y positivt än noll eller negativt. Borde finnas lättare tänk?

Problemet blir lite komplicerat då jag anar att du ändrar referenssystem under resans gång varför höger/vänster inte är fixt. Jag skulle tro att det går att lösa med vektorer, skalärprodukt, kryssprodukt och en del if-satser men det är inte trivialt, beroende på vilken matematiknivå man ligger på. Kanske någon har en idé med map. lineär algebra?

I praktiken är det ingen som säger "till höger/vänster" för det betyder inget meningsfullt. Om en pilot säger "Jag ser en flygplats till höger", hur skall det tolkas utan att veta planets riktning. Det är mera troligt de anger bäring med gradtal. Militärer i allmänhet och jaktpiloter i synnerhet har sitt "o'clock"-tänk, men det är endast för intern kommunikation i den nära gruppen. Tror knappast de begär artilleri-eldunderstöd med "500m, klockan 3" då artilleriet inte har en aning var de är eller vilken riktning "klockan 3" är.
Citera
2019-04-11, 01:51
Medlem
Citat:
Problemet blir lite komplicerat då jag anar att du ändrar referenssystem under resans gång varför höger/vänster inte är fixt. Jag skulle tro att det går att lösa med vektorer, skalärprodukt, kryssprodukt och en del if-satser men det är inte trivialt, beroende på vilken matematiknivå man ligger på. Kanske någon har en idé med map. lineär algebra?

I praktiken är det ingen som säger "till höger/vänster" för det betyder inget meningsfullt. Om en pilot säger "Jag ser en flygplats till höger", hur skall det tolkas utan att veta planets riktning. Det är mera troligt de anger bäring med gradtal. Militärer i allmänhet och jaktpiloter i synnerhet har sitt "o'clock"-tänk, men det är endast för intern kommunikation i den nära gruppen. Tror knappast de begär artilleri-eldunderstöd med "500m, klockan 3" då artilleriet inte har en aning var de är eller vilken riktning "klockan 3" är.
Jo.
Ska animera en gubbe i 3d tänkte jag.

Man kan säga att jag kommit till visarna på klockan

När jag flyttar stora visare tex så ska lilla följa med. Men jag fixa det så det funka genom att göra en höger kurva så kollar jag avståndet om höger vinkeln är närmre än vänster rakt ut från pinnen . Det är ju bara att det är så krävande mathematsiskt tycker jag.

Jag gör ju inget annat en tar hypotinusa på allt .
Därför tänkte jag någon vet nått enklare sätt.

Tar vinkel flytten på stora visare som överförs till lilla visare samma flytt.
Å då måste man veta vilket håll stora visaren går så man kan omvandla till lilla visaren som är upponer exempelvis
Där är jag iaf

Nä men tack för svaret .
Jag väljer cordinater med musen det är derför jag inte använder sin å cosinus
Senast redigerad av troligengud 2019-04-11 kl. 02:09.
Citera
2019-04-11, 07:29
Medlem
Citat:
Ja, det är det där eviga tramset med värdesiffror som man har i gymnasiet antar jag.

Skriv det som 1.9*10^2 så har du två värdesiffror.

0:an i "190" både kan och kan inte räknas som en värdesiffra så "190" anger 2 eller 3 värdesiffror.
Eftersom det senare är lite flummigt är 1.9*10^2 den bästa formen.
Vad är det som tramsigt med värdesiffror?
Citera
2019-04-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Eftersom du angav pi som 3.14 så ska svaret innehålla två värdesiffor dvs V=192.68 cm^3
Citera
2019-04-11, 09:23
Medlem
Frågan är konstruerad så här:

Hur många termer måste man ta med för att approx. pi med 5 korrekta decimaler? 3.14159

Bilda successivt delsummor sn = 1 - (1/3) + (1/5) + (1/7) + (1/9) .. (-1)^n / (2*n+1) för allt större heltal n och och avbryt när sn tillräcklig nära pi/4.
Använd while sats.

Man har valt att göra så här i ett exempel.

Kod:
s=1;
t=1;
n=1;

while abs(4*s-pi) > 0.5e-6
    t=-t;
    n=n+2;
    s=s+t/n;
end

Någon som har lust att förtydliga de olika stegen, tack.
Citera
2019-04-11, 11:36
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Frågan är konstruerad så här:

Hur många termer måste man ta med för att approx. pi med 5 korrekta decimaler? 3.14159

Bilda successivt delsummor sn = 1 - (1/3) + (1/5) + (1/7) + (1/9) .. (-1)^n / (2*n+1) för allt större heltal n och och avbryt när sn tillräcklig nära pi/4.
Använd while sats.

Man har valt att göra så här i ett exempel.

Kod:
s=1;
t=1;
n=1;

while abs(4*s-pi) > 0.5e-6
    t=-t;
    n=n+2;
    s=s+t/n;
end

Någon som har lust att förtydliga de olika stegen, tack.

abs(4*s-pi) > 0.5e-6 { Kollar om talet*4 ligger tillräckligt nära pi, vilket är ekvivalent med att kolla om talet ligger nära pi/4}
t=-t; { Då man har en serie med alternerande termer är detta en varibel som senare används för att få just det}
n=n+2; { Dom alternerande termerna har nämnaren 3,5,7... vilket är den serie man får här}
s=s+t/n; { Här bildas serien, kontrollera tex första iterationen för att vara säker}
Citera
2019-04-11, 12:27
Medlem
Citat:
Jo.
Ska animera en gubbe i 3d tänkte jag.

Man kan säga att jag kommit till visarna på klockan

När jag flyttar stora visare tex så ska lilla följa med. Men jag fixa det så det funka genom att göra en höger kurva så kollar jag avståndet om höger vinkeln är närmre än vänster rakt ut från pinnen . Det är ju bara att det är så krävande mathematsiskt tycker jag.

Jag gör ju inget annat en tar hypotinusa på allt .
Därför tänkte jag någon vet nått enklare sätt.

Tar vinkel flytten på stora visare som överförs till lilla visare samma flytt.
Å då måste man veta vilket håll stora visaren går så man kan omvandla till lilla visaren som är upponer exempelvis
Där är jag iaf

Nä men tack för svaret .
Jag väljer cordinater med musen det är derför jag inte använder sin å cosinus

Skall du "tillverka" en analog klocka som "tickar fram" på skärmen?

Det görs enklast med trigonometri. Att göra det med "vanlig" matematik är för arbetskrävande. Plugga lite grundläggande trigonometri och det blir enkelt.

Säg att 'system-minuten' är m=12, som t.ex. tiden 10:12, då skall vinkeln vara v=-π/30*m+π/2 och din visare skall dras mellan "origo" (x0,y0) och (x0+r*cos(v),y0+r*sin(v)) där r är längden på visaren.
Citera
2019-04-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Vad är det som tramsigt med värdesiffror?

'Dagens elever' har mer problem med annat än bry sig om antalet värdesiffror.
'Verkligheten' kommer in som en ointressant slutkläm på ett problem. Det är som att börja studera vilket bilschampoo man skall använda när man skall ta körtkort. Jag såg värdesiffror i gymnasiet, därefter såg jag aldrig dem igen. Kanske säger en hel del. De som sysslar med avancerad numerisk analys kanske råkar på det, men inte ens under mina 20 h-p i det ämnet väcktes frågan om dessa, IIRC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in