2019-04-09, 04:01
Medlem
bananajoe33s avatar
Tips på vad jag ska säga för att få gabapentin av psykiatrin ? Haft det förr. Har missbruk i journalerna
Citera
2019-04-09, 04:04
Medlem
bananajoe33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Någon som kan uttala sig om pulver formen av gabapentin som finns att köpa på nätet inrikes på stället där man kunde köpa pregabalin förut

Bra eller kasst? Hur ska pulvret se ut?

Inte lika bra som från apoteket enligt mig
Citera
2019-04-10, 13:36
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Tips på vad jag ska säga för att få gabapentin av psykiatrin ? Haft det förr. Har missbruk i journalerna
Då är det nog kört!
Efter narkotikaklassningen på Pregabalin har dett gått hårt mot denna med.
Finns väl inget psykiskt som det används mot så blir svårt.
Skulle väl vara om du hade problem med epilepsi, kramper och diverse nervsmärtor.
Citera
2019-04-11, 10:32
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33

Jag har det som komplement till Lyrica. Skrivet mot ångest. Lättare att få det utskrivet än bensodiazepiner alla gånger oavsett tidigare missbruk eller inte. Jag bytte ut Sobril och Xanor till Lyrica och Gabapentin och var inga som helst problem. Läkaren blev dock både glad och förvånad när jag lade fram mitt önskemål.
Citera
2019-04-11, 10:36
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Då är det nog kört!
Efter narkotikaklassningen på Pregabalin har dett gått hårt mot denna med.
Finns väl inget psykiskt som det används mot så blir svårt.
Skulle väl vara om du hade problem med epilepsi, kramper och diverse nervsmärtor.

Det fungerar bättre än bensodiazepiner mot ångest för många. Jag som tidigare missbrukare har aldrig testat något preparat som är så effektivt mot ångest som Gabapentin och Lyrica.
Citera
2019-04-11, 10:38
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnyknyckare
Jag har det som komplement till Lyrica. Skrivet mot ångest. Lättare att få det utskrivet än bensodiazepiner alla gånger oavsett tidigare missbruk eller inte. Jag bytte ut Sobril och Xanor till Lyrica och Gabapentin och var inga som helst problem. Läkaren blev dock både glad och förvånad när jag lade fram mitt önskemål.
Hade varit intressant att veta vad du har för diagnos.

Antar att du även är lite äldre?
Citera
2019-04-11, 10:49
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Hade varit intressant att veta vad du har för diagnos.

Antar att du även är lite äldre?

Lite äldre än?
Jag är 34. Men känner mig som 16.

Jag är diagnostiserad med generaliserat ångestsyndrom. Har några fler åkommor på pappret men ingenting som har med dessa preparat att göra. Det är GAD jag har Gabapentin och Lyrica utskrivet för men jag fick dom innan jag fick diagnosen. Jag har ett 16årigt missbruk i bakgrunden och kanske är det därför det var med enkelhet jag kunde byta mina bensodiazepiner mot dessa preparat?
Citera
2019-04-11, 11:38
Medlem
Citat:
Lite äldre än?
Jag är 34. Men känner mig som 16.

Jag är diagnostiserad med generaliserat ångestsyndrom. Har några fler åkommor på pappret men ingenting som har med dessa preparat att göra. Det är GAD jag har Gabapentin och Lyrica utskrivet för men jag fick dom innan jag fick diagnosen. Jag har ett 16årigt missbruk i bakgrunden och kanske är det därför det var med enkelhet jag kunde byta mina bensodiazepiner mot dessa preparat?
Upplever du någon skillnad mellan lyrica och gabapentin för dina ångestbesvär?
Citera
2019-04-11, 14:02
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.P.Werk

Ja, verkligen!
Till en början räckte det med 100mg gabapentin 3gånger per dag. Men efter bara några dagar avtog succén och dom höjde till 200mg 3gånger om dagen. Sedan mer och mer upp till 900mg 3gånger om dagen. Sedan tillsatte dom Pregabalinet men samma sak där.
Tillslut stannade det och jag fungerar som jag ska i alla miljöer men dosen jag äter nu är antagligen onyttig men ingenting annat fungerar.

Jag äter 600mg Lyrica och 900mg Gabapentin om dagen nu. Gabapentinet skulle jag nog helt kunna ta bort då Lyrican på något sätt ligger över Gabapentinet om ni förstår vad jag menar.
Lyrican däremot kan jag inte sänka då det bidrar till dåligt mående och mindre katastrofer och bara tråkiga historier går att berätta om det.
Citera
2019-04-11, 14:14
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:

Jag kanske missförstod din fråga ser jag nu.
Då jag har extrem ångest under perioder vilket leder till att jag inte ens klarar av att stiga ur sängen vissa dagar... gabapentinet tar bort grunden och Lyrican raderar topparna och dom värsta attackerna... förstår du hur jag menar?
Citera
2019-04-11, 14:57
Medlem
Citat:
Jag kanske missförstod din fråga ser jag nu.
Då jag har extrem ångest under perioder vilket leder till att jag inte ens klarar av att stiga ur sängen vissa dagar... gabapentinet tar bort grunden och Lyrican raderar topparna och dom värsta attackerna... förstår du hur jag menar?
Ja absolut, tack för infon, uppskattas!
Pregabalinet är ändå viktigare, helt nödvändigt för att du ska må bättre om jag förstod dig korrekt!
Citera
2019-04-11, 15:09
Medlem
johnnyknyckares avatar
Citat:
Ja absolut, tack för infon, uppskattas!
Pregabalinet är ändå viktigare, helt nödvändigt för att du ska må bättre om jag förstod dig korrekt!

Absolut. Det är grundläggande för att jag ska vara 100% ångestfri. Gabapentinet tar ju bort grunden av ångesten men det är också den ångest man klarar av att hantera och leva med... måste jag välja behåller jag Lyrican för topparna är olidliga och helt ohanterbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in