2019-03-03, 17:26
Medlem
constants avatar
Förvånande nog finns det redan en tråd med frågan: (FB) Var får man tag på Cyanid?
Citera
2019-03-03, 17:39
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Kina.
Citera
2019-03-05, 09:10
Medlem
Hur pass rent är natriumnitratet man får på ica? ska inte göra krut, behöver d för annat.
Citera
2019-04-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Okej, jag får nog googla upp det. Ja att cancerogena ämnen, starkt frätande sådana samt även gissningsvis radioaktiva kemikalier är förbjudna är väldigt rimligt.

Salicylsyra är rätt harmlöst. Ättikssyraanhydrid har jag ingen bra koll på om det är farligt eller förbjudet på något sätt, sedan behöver jag även svavelsyra vilket säkert kommer vara en pain in the ass att införskaffa.
Ättikssyraanhydrid kan du glömma att få tag i lagligt i alla fall, drogprekursor.
Citera
2019-04-10, 02:40
Medlem
HobbyHitlers avatar
Kaliumnitrat KNO3 på 25kg säck...efter lite googlande verkar det stört omöjligt att få tag på i butik i Sverige. Är jag kass på att leta eller har man slutat sälja KNO3 på 25kg förpackning?
Jag ska inte bygga någon bomb utan bränna några jobbiga stubbar.

På Granngården hittar jag kalksalpeter men det är väl ingen likvärdig produkt eller något som ens duger för mitt ändamål?
Någon som vet ifall KNO3 på hel säck säljs i butik i Norge eller Danmark?
Citera
2019-04-10, 14:20
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Kaliumnitrat KNO3 på 25kg säck...efter lite googlande verkar det stört omöjligt att få tag på i butik i Sverige. Är jag kass på att leta eller har man slutat sälja KNO3 på 25kg förpackning?
Jag ska inte bygga någon bomb utan bränna några jobbiga stubbar.

På Granngården hittar jag kalksalpeter men det är väl ingen likvärdig produkt eller något som ens duger för mitt ändamål?
Någon som vet ifall KNO3 på hel säck säljs i butik i Norge eller Danmark?

http://pyroshop.org/webbshop/148-kemikalier-paa-storpack-fat-och-sack-18-50-kg/
Citera
2019-04-10, 21:59
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul Patrol
http://pyroshop.org/webbshop/148-kemikalier-paa-storpack-fat-och-sack-18-50-kg/
Toppen, tackar

Har dom helt slutat sälja "likvärdiga" KNO3-produkter där man köper konstgödsel och liknande?
Citera
2019-04-11, 19:49
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Toppen, tackar

Har dom helt slutat sälja "likvärdiga" KNO3-produkter där man köper konstgödsel och liknande?

Ja. Granngården t.ex. säljer endast till personer som
har intyg på att de har jordbruk som kräver KNO3. Har så
varit i många år.
Citera
2019-04-20, 20:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Noterade av en händelse att det finns ett lysande tillfälle att skaffa sig ett riktigt dragskåp. Inte mindre än 16st säljs just nu från någon nedlagd skola i Västerås. Eftersom jag själv nyligen köpte ett likadant på en annan liknande försäljningsplattform så vet jag även att marknaden för just dragskåp är förbaskat liten. Alltså lär inte buden hagla in på de här grejorna. Jag fick mitt för 100:- plus avgifterna. Tips ifall nån budar hem ett är att ta med två polare som bärhjälp, de är rätt tunga och tämligen otympliga.

https://psauction.se/item/search/sok=dragsk%C3%A5p#malarskap-567158

Och nej, det är givetvis inte jag som säljer dessa, jag är ingen nedlagd skola och inte heller en auktionssajt.
Citera
2019-05-23, 00:08
Medlem
Basebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brisert
Hur pass rent är natriumnitratet man får på ica? ska inte göra krut, behöver d för annat.

Det kanske varierar beroende på tillverkare?

https://handla.ica.se/handla/kategori/kryddor-id_973/produkt/salpeter-pase-42g-santa-maria-id_p_7311311004414

Denna innehåller 42g natriumnitrat. Jag är osäker på om den innehåller något annat än just natriumnitrat, då det är den enda ingrediensen under innehållsförteckningen...
Citera
2019-05-23, 00:24
Medlem
Basebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Noterade av en händelse att det finns ett lysande tillfälle att skaffa sig ett riktigt dragskåp. Inte mindre än 16st säljs just nu från någon nedlagd skola i Västerås. Eftersom jag själv nyligen köpte ett likadant på en annan liknande försäljningsplattform så vet jag även att marknaden för just dragskåp är förbaskat liten. Alltså lär inte buden hagla in på de här grejorna. Jag fick mitt för 100:- plus avgifterna. Tips ifall nån budar hem ett är att ta med två polare som bärhjälp, de är rätt tunga och tämligen otympliga.

https://psauction.se/item/search/sok=dragsk%C3%A5p#malarskap-567158

Och nej, det är givetvis inte jag som säljer dessa, jag är ingen nedlagd skola och inte heller en auktionssajt.

Antingen så var auktionen bara uppe i ca en månad eller så har de faktiskt lyckats sälja samtliga 16 dragskåp?!? Och 100kr är väl extremt billigt för ett sådant, eller hur?

Förresten, hur har du plats med en sån maskin hemma? Har du något slags hobbylabb i garaget måhända ?
Citera
2019-05-23, 06:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseband
Antingen så var auktionen bara uppe i ca en månad eller så har de faktiskt lyckats sälja samtliga 16 dragskåp?!? Och 100kr är väl extremt billigt för ett sådant, eller hur?

Förresten, hur har du plats med en sån maskin hemma? Har du något slags hobbylabb i garaget måhända ?

Alla auktionerna avslutades bara några dagar efter det där skrevs. De fick sålt de flesta skåpen, tror ingen av delauktionerna fick fler än ett bud. Om det blev skåp kvar utan bud så kastades de väl förmodligen, antar att skolan ska rivas eftersom de sålde elcentral och delar av vattensystemet med. Har för mig att köparna var tvungna att hämta grejorna den 30/4. Typ mellan 8 och 17. Kul för den som bjöd högst på transfomatorrummet med ca 10ton koppar i.

Mitt eget skåp står för tillfället i ett uthus, inte inkopplat nu. Det ska in i min verkstad när jag får tid. Kruxet är att skåpet är högt och taket är lågt, så troligen får jag ta hål i innertaket för att få plats med det. Om jag inte vill sitta på golvet som nån arab, när jag ska labba, svetsa eller löda i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in