2011-07-23, 12:12
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Min 400-gramsburk koffein tog för ett eller ett par år sedan slut efter lång och trogen tjänst. Var förbi både ett och tre apotek i samband med detta, och apotekarna såg i samtliga fall ut som frågetecken när jag bad om att få ta en titt i kemikaliepärmen. Jag utgår från att de helt slutat ta hem kemikalier på beställning, troligen för ganska länge sedan, med tanke på att de knappt verkade fatta vad jag snackade om när jag påpekade att det åtminstone tidigare gått att beställa hem det mesta genom apoteket.

Jag minns dock inte om det här var före eller efter avskaffandet av apoteksmonopolet, och om jag gick till något av de apotek som ägs av det gamla hederliga apoteksbolaget eller ej.

Hur ligger det till? Är det helt kört att beställa kemikalier via apoteket numera? Om så är fallet, är det någon som har koll på någon alternativ kanal att beställa hem koffein av åtminstone teknisk renhet från?
Jag hade köpt på ebay. Finns också på t.ex. unitednuclear.com vet att jag sett det på nifelheimkemi, så det finns säkert på lite mindre nogräknade "kemikaliebutiker". Du kommer tyvärr troligtvis inte att ha någon större koll på renhet eller vilka föroreningar du köper från någon av de här källorna. Men vafan, det mesta koffeinet kommer ju från tillverkning av koffeinfritt kaffe så man behöver nog inte vara särskilt skraj för att äta det.
Citera
2011-07-24, 00:34
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Det senaste om metanol i denna tråd var från 2008 så jag tar upp det igen:

Jag tror att jag läste för ett par månader sedan, att om man köper metanol idag måste man bli registrerad. Jag minns att det var knivigt att hitta, så jag orkar inte söka nu, men det var på samma ställe det stod om att starkt frätande, giftiga, m.fl. kemikalier inte får säljas till allmänheten med undantag av natrium- och kaliumhydroxid, metanol, m.m. men att vid köp av metanol ska köparen registreras.

Min självklara fråga är då: Hur får man tag i metanol? Jag vill inte figurera i något register bara för att handla en kemikalie som någon har bestämt att de vill hålla koll på.

För övrigt, vad är meningen med registret? Tror de att giftmördare använder metanol, eller är det knarkframställning de vill åt? (Jag vet inte om metanol används vid knarkframställning, men jag gissar att det kan vara så)

Anledningen att jag vill skaffa metanol är att jag vill göra grön eld med Borax och metanol á la Youtube

PS: Hur går det till med metanoldrivna radiostyrda bilar? Ska alla som köper bränsle till dem registreras?
Citera
2011-07-26, 13:03
Medlem
Olle.Claessons avatar
Var att köpa ren salicylsyra, om det nu är möjligt?
Citera
2011-07-28, 14:17
Medlem
Var kan man få tag på PVC-slang, ca 8-9 mm invändig diameter? Vet att Heraco har, men där måste man köpa minst tio meter. Vill helst köpa den över disk.
Citera
2011-07-28, 15:15
Medlem
GalFisks avatar
Kolla bensinmackar och järnaffärer. Jag hittade vinylslang med 8mm id och 2mm väggar som metervara på järnaffären i Ljusdal.
Citera
2011-07-28, 15:22
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Det senaste om metanol i denna tråd var från 2008 så jag tar upp det igen:

Jag tror att jag läste för ett par månader sedan, att om man köper metanol idag måste man bli registrerad. Jag minns att det var knivigt att hitta, så jag orkar inte söka nu, men det var på samma ställe det stod om att starkt frätande, giftiga, m.fl. kemikalier inte får säljas till allmänheten med undantag av natrium- och kaliumhydroxid, metanol, m.m. men att vid köp av metanol ska köparen registreras.

Min självklara fråga är då: Hur får man tag i metanol? Jag vill inte figurera i något register bara för att handla en kemikalie som någon har bestämt att de vill hålla koll på.

För övrigt, vad är meningen med registret? Tror de att giftmördare använder metanol, eller är det knarkframställning de vill åt? (Jag vet inte om metanol används vid knarkframställning, men jag gissar att det kan vara så)

Anledningen att jag vill skaffa metanol är att jag vill göra grön eld med Borax och metanol á la Youtube

PS: Hur går det till med metanoldrivna radiostyrda bilar? Ska alla som köper bränsle till dem registreras?

Jag har köpt metanol på Ljusdals Bildelar flera gånger, senast för ett par månader sen, utan någon form för registrering. Dock vet jag att affären måste ha licens för att få sälja metanol.
Borax misstänker jag att fungerar dåligt (innehåller natrium), använd borsyra istället, det funkar utmärkt. Likurg och Svenska Kemi säljer.
Citera
2011-07-29, 00:08
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag har köpt metanol på Ljusdals Bildelar flera gånger, senast för ett par månader sen, utan någon form för registrering. Dock vet jag att affären måste ha licens för att få sälja metanol.
Borax misstänker jag att fungerar dåligt (innehåller natrium), använd borsyra istället, det funkar utmärkt. Likurg och Svenska Kemi säljer.

Saker har förvärrats nu, en man i Finland gripen för att ha köpt konstgödsel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13390784.ab

Alla slags beställningar är uteslutet. Endast kontant betalning i butik för alla pyroämnen eller andra "udda" kemikalier för mig från och med nu, eller egen tillverkning förstås . Jag vill inte få husrannsakan, eller till och med fängelse!

Tyvärr är Ljusdal ganska långt ifrån där jag bor, men tack ändå! Du har i alla fall visat att det går att köpa utan registrering.
Citera
2011-07-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Kolla bensinmackar och järnaffärer. Jag hittade vinylslang med 8mm id och 2mm väggar som metervara på järnaffären i Ljusdal.
Tack! Hittade en järnaffär som säljer både plast- och gummislang.
Citera
2011-07-29, 21:14
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.Claesson
Var att köpa ren salicylsyra, om det nu är möjligt?
Enkelt syntat från huvudvärkstabletter med acetylsalicylsyra.
Lös upp i varmt vatten och filtrera bort tillsatsämnen. Tillsätt minst två ekv. bas, t.ex. NaOH till filtratet (basisk esterhydrolys). Gör sedan surt med saltsyra eller liknande (du protonerar syran och gör den svårlöslig i vatten), kyl och filtrera av salicylsyran. Om man vill kan man extrahera vattenfasen med opolärt lösningsmedel, men det är onödigt då det mesta bör fälla ut.
Citera
2011-08-03, 20:34
Medlem
Tomtekuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Saker har förvärrats nu, en man i Finland gripen för att ha köpt konstgödsel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13390784.ab

Alla slags beställningar är uteslutet. Endast kontant betalning i butik för alla pyroämnen eller andra "udda" kemikalier för mig från och med nu, eller egen tillverkning förstås . Jag vill inte få husrannsakan, eller till och med fängelse!

Tyvärr är Ljusdal ganska långt ifrån där jag bor, men tack ändå! Du har i alla fall visat att det går att köpa utan registrering.

Fyfan, jag som snart hade nog med pengar på mitt bankkonto för att beställa hem en stororder från keten. Och så avrättar en galen norrman den politiska elitens barn. Bekvämt.

Får man hembesök av män i svart om man beställer hem lite fenol, 35% väteperoxid, natriumnitrat och kanske lite annat smått och gott?

Vill inte framställa något explosivt men det står ju klart att förbudsivrarna kommer skriva ner lite nya tandlösa lagar för att visa allmänheten att de faktiskt gör något.
Citera
2011-08-04, 19:06
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekuk
Fyfan, jag som snart hade nog med pengar på mitt bankkonto för att beställa hem en stororder från keten. Och så avrättar en galen norrman den politiska elitens barn. Bekvämt.

Får man hembesök av män i svart om man beställer hem lite fenol, 35% väteperoxid, natriumnitrat och kanske lite annat smått och gott?

Vill inte framställa något explosivt men det står ju klart att förbudsivrarna kommer skriva ner lite nya tandlösa lagar för att visa allmänheten att de faktiskt gör något.

Det har pratats mycket under de senaste två åren om att förbjuda vissa kemikalier, bl.a. aceton, konstgödsel och väteperoxid. Helt förbjudet kan det knappast bli, jag antar att man måste ha licens eller något sådant, men det har tagits upp i olika tidningar.

Jag tror inte att något av det du beskrivit är olagligt, men om det är samma (idiot)regler här som i Finland så riskerar du tydligen husrannsakan... Själv är jag ganska paranoid, så jag skulle inte beställa öppet i dagens läge.
Citera
2011-08-13, 07:22
Medlem
Var köper/hittar man rör till sina rörbomber?

Tjena.
Jag vill alltså veta var man finner rör som är gängade på sidorna så man kan skruva på stora muttrar på sidorna, samt vad dessa rör/muttrar kallas. bidrar med bild: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trip-wire_pipe_bomb.jpg

Väcker man inte misstankar om man köper ett tjugopack såna där, jag menar vad är de skapade för egentligen, vad är poängen med att man kan innesluta hela röret genom att skruva fast två muttrar som inte har en öppning på ena sidan? Poängen med rör är väl att något ska trasnporteras genom?

Hoppas jag placerat tråden rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in