2016-01-08, 15:01
Medlem
Någon som vet vart man kan få tag på tenn billigt? Behöver nödvändigtvis inte vara helt ren från bly.
Citera
2016-01-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macke0010
Någon som vet vart man kan få tag på tenn billigt? Behöver nödvändigtvis inte vara helt ren från bly.

Du kan säkert hitta något gammalt tennfat, glöggmuggar el. liknande på loppis för ett par tior! Ibland ligger de i gratislådan...
Citera
2016-01-09, 15:06
Bannlyst
Köpa virus

Vet att man kan köpa insekter och allt möjligt på vissa sidor. Virus som dödar växter osv. men finns det mänskliga virus man kan köpa?

inget ebolaliknande men nåt man blir sjk av iaf. magsjuka på burka hade vart helt okej
Citera
2016-01-09, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nynint
Vet att man kan köpa insekter och allt möjligt på vissa sidor. Virus som dödar växter osv. men finns det mänskliga virus man kan köpa?

inget ebolaliknande men nåt man blir sjk av iaf. magsjuka på burka hade vart helt okej
Ja det heter alkohol.
Citera
2016-01-09, 15:14
Medlem
Det är väl bara att gå hem till någon vinterkräksjuk polare och fylla en burk? Vet inte hur länge det håller sig aktivt, men gissningsvis ett par månader i frysen i alla fall...
Citera
2016-01-20, 22:23
Medlem
Simpen45s avatar
Tjena! Håller mig kort och gott! Vart kan man köpa Kalium hydroxid/ KOH. Vet att man kan köpa på ebay men behöver ganska stora mängder och 300 spän för 1kg känns lite att ta i när man liksom kan få tag på Natrium hydroxid/NaOH för typ 15-30kr kg
Citera
2016-01-21, 21:31
Medlem
navyou14s avatar
Är santa marias salpeter (natriumnitrat) ren? Funkar det bra till black powder, r-candy rakter?
Citera
2016-02-14, 00:51
Medlem
Är i behov av btb alltså bromtymolblått hittar ingen sida inom eu som säljer detta. Köper man pulver vad ska man blanda det med Natriumhydroxidlösning och alkohol + destillerat vatten?
Citera
2016-02-24, 00:01
Medlem
Doktordonkas avatar
Vad finns det för vettiga kemikalie-web-butiker inom eu? Har letat igenom x-antal sidor i den här tråden på lite måfå men mest folk som frågar efter en specifik kemikalie.

Exempel på rätt ordinära kemikalier, icke explosiva eller värst farliga jag vill köpa:
Alun, litiumhydroxid, kaliumpermanganat, järnsulfat....ja och ett par till tämligen harmlösa standardkemikalier.

De finns om man söker på t. ex. ebay.co.uk, men priserna är hejdlösa, och dessutom verkar butikerna inte köra samfrakt så de tar typ först 14 pund för ett kilo kemikalie, därefter 12 pund i frakt, per burk, det blir hur dyrt som helst.

Bekant nämnde polsk webbutik, men kom inte ihåg url eller namn.
Tips?
Citera
2016-02-24, 20:54
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Vad finns det för vettiga kemikalie-web-butiker inom eu? Har letat igenom x-antal sidor i den här tråden på lite måfå men mest folk som frågar efter en specifik kemikalie.

Exempel på rätt ordinära kemikalier, icke explosiva eller värst farliga jag vill köpa:
Alun, litiumhydroxid, kaliumpermanganat, järnsulfat....ja och ett par till tämligen harmlösa standardkemikalier.

De finns om man söker på t. ex. ebay.co.uk, men priserna är hejdlösa, och dessutom verkar butikerna inte köra samfrakt så de tar typ först 14 pund för ett kilo kemikalie, därefter 12 pund i frakt, per burk, det blir hur dyrt som helst.

Bekant nämnde polsk webbutik, men kom inte ihåg url eller namn.
Tips?

Keten.com.pl är väl inte helt tokig...
Annars kan man följa länkarna _från_ ebay till de verkliga butikerna som står bakom...

Vänligen Iesus
Citera
2016-03-05, 16:26
Medlem
DouglasQuaids avatar
Under en längre tid har jag varit nyfiken på att extrahera Capsacin med hjälp av Soxhlet. Det är inga problem att hitta utrustningen på e-bay för en billig penning. Frakten är ganska dyr och jag kom fram till att det är klokt att köpa på sig lite extra prylar, nämligen ett destillationskit och kanske en Vigreux column.

"Hembränningsapparater" är ju olagliga och därför är jag å ena sidan orolig att tullen konfiskerar prylarna. Å andra sidan så är 1 liters destillationskit inte i praktiken kapabla att generera mer än kanske 200 ml alkohol per körning. Jag vill gärna slippa hembesök av den typ som MullaKrekar råkade ut för.

Fråga: Är det lagligt att beställa laboratorieglas som kan användas för destillation?
Senast redigerad av DouglasQuaid 2016-03-05 kl. 16:48.
Citera
2016-03-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
Under en längre tid har jag varit nyfiken på att extrahera Capsacin med hjälp av Soxhlet. Det är inga problem att hitta utrustningen på e-bay för en billig penning. Frakten är ganska dyr och jag kom fram till att det är klokt att köpa på sig lite extra prylar, nämligen ett destillationskit och kanske en Vigreux column.

"Hembränningsapparater" är ju olagliga och därför är jag å ena sidan orolig att tullen konfiskerar prylarna. Å andra sidan så är 1 liters destillationskit inte i praktiken kapabla att generera mer än kanske 200 ml alkohol per körning. Jag vill gärna slippa hembesök av den typ som MullaKrekar råkade ut för.

Fråga: Är det lagligt att beställa laboratorieglas som kan användas för destillation?
Jag är så gott som säker på att det är det. Har själv beställt kylare mm från ett svenskt företag för skolmaterial och det var inga problem. Om man googlar hittar man det här:

Citat:
Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel) får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har tillstånd enligt denna lag att tillverka sprit eller spritdrycker
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Forbud-mot-innehav-av-destilla_GJ03205/?text=true

Det står "uppenbarligen", om apparaten inte påminner om en traditionell hembränningsapparat eller inte innehåller rester av alkohol kan de inte sätta dit dig för hembränning. Kemiska experiment måste vara tillåtna om de inte orsakar fara för annan person.

Nån får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att det är nån fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in